مرداب زيبا (اعتياد اینترنت)

مرداب زيبا (اعتياد اینترنت)

زندگيم خوب بود . ..
درسم خوب بود . . .
کارم رو برنامه بود . . .
تو مهموني ها تو جمع بودم. . .
خوابم به موقع بود. . .
تا اینکه یه از خدا بی خبری اومد گفت:
واقعا گوشیت اینترنت نداره؟!
لطيفه بالا را خوانديد؟ متأسفانه بايد بگويم خطر جدي جدي است. ناملموس بودن اين خطر ما را به كام وابستگي اينترنتي مي‌كشاند.[1]وابستگی به اینترنت را اعتـیاد مـدرن (Modern Addiction) نام‌گذاری کرده‌اند. در واقع وابستگی به اینترنت یک وابستگی واقعی همانند اعتیاد به مواد مخدر و وابستگی‌های دیگر است. اگر چه این نوع وابستگی مشکلات جسمی «اعتـیادهـای شیمیایی» را ندارد، اما مشکلات اجتماعی ناشی از آن همانند اعتـیادهای دیگر است.
از دست دادن کنترل برروی رفتار، علائم ناخوشایند ناشی از ترک، عطش و ولع زیاد برای کار با اینترنت، گوشه گیری اجتماعی و افت تحصیلی و شغلی، برخی از پیامدهای وابستگی به اینترنت هستنند. خصوصیات دیگری نیز برای افراد وابسته به اینترنت ذکر شده است؛ مانند: «استفاده از اینترنت برای فرار از مشکلات یا رفع احساس درماندگی ، گناه ، اضطراب و افسردگی ، دروغ گفتن مکرر به اعضای خانواده و دوستان برای پنهان کردن میزان درگیری با اینترنت.
مطابق مطالعه‌ای که در «دانشگاه تگزاس» برروی «531 دانشجو» انجام گرفت افراد وابسته به اینترنت در هفته بطور متوسط «یازده» ساعت با اینترنت کار کرده بودند.
به نظر می‌رسد عامل مهمتر از عامل کمّی در تعریف وابستگی به اینترنت، «عامل کیفیت» در حین کار با اینترنت است.در واقع برخی از افراد بیش از «بیست» ساعت در هفته با اینترنت کار می‌کنند، بدون آنکه مشکلی پیدا کنند.تحقیقات نشان می‌دهد بعضی فعالیتهای اینترنتی (نظیر بازیها و گپهای اینترنتی) بیش از بقیه خاصیت «اعتیادزایی» دارند، و بطور کلی هر وقت کار با اینترنت باعث کاسته شدن از اهمیت سایر جنبه‌های زندگی شود، حالت «مرضی (Abnormal) پیدا می‌کند.[2]
….
براي مطالعه بيشتر درباره مهار آسيب‌هاي اينترنت رجوع كنيد:
سايت پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات (پليس فتا) :
http://www.cyberpolice.ir/
پی نوشت :
1- آيين شوخي و قوانين خوشي، سايت انجمن گفتگوي ديني.
2- سایت رشد (شبکه ملی مدارس)، مشاوره و روانشناسی، تاريخ مراجعه: 28/7/93

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.