سوگ عزیزان

سوگ عزیزان

از دست دادن عزيز براي هر انساني سخت است و اگر افراد داغ ديده با مهارت هاي کنترل غم بعد از مرگ عزيزشان آشنايي نداشته باشند، روزهاي بسيار سختي را خواهند گذراند. در سوگ عزیزان باید:
1. احساسات تان را کنترل کنيد: مديريت احساسات در غم از دست دادن عزيزان بايد به گونه اي باشد که اين احساسات نه سرکوب شود و نه افراطي و مهارگسيخته خود را نشان دهد.
2. از تنهايي بپرهيزيد: صحبت کردن با بازماندگان درباره عزيز از دست رفته، و بيان نکاتي از زندگي او مي تواند به آنان کمک کند. اين کار باعث کاهش سنگيني غم و اندوه دروني افراد رنج ديده خواهد شد.
3. آزادانه اشک بريزيد: آزادانه اشک ريختن و گاهي ناله کردن از واکنش هاي طبيعي در غم از دست دادن عزيز است. نبايد فرد داغ ديده فکر کند، که اين واکنش ها نشانه هايي از ضعف شخصيتي اوست. اين واکنش ها نه تنها نشانه ضعف نيست، بلکه يکي از نشانه هاي سلامت روان يک فرد است که احساساتش را اين چنين بروز مي دهد.
4. پذيرش به معني فراموش کردن عزيز نيست: نبايد تصور کنند که بازگشت به زندگي عادي به اين معني است که آن عزيز فراموش شده است! الگو گرفتن از افرادي که چنين غم هايي را با موفقيت پشت سر گذاشته اند نيز مي تواند کمک زيادي به خانواده داغ ديده کند.
5. درک حضور و معيّت خداوند به هنگام فقدان عزيزان: خداوند متعال در آيات متعددي همراهي خويش را به انسان ها اعلام کرده است تا آنان خود را از قلمرو حمايتي خدا خارج ندانند، و به مدد اين شناخت بر مشکلات فائق آيند. خداوند سبحان براي زدودن غم روحي پيامبر(صلی الله علیه و آله) در مسير تبليغ رسالت، او را به همراهي خويش نويد مي دهد: « وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُکَ إِلَّا بِاللَّهِ وَلاَ تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلاَ تَکُ فِي ضَيْقٍ مِّمَّا يَمْکُرُونَ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَالَّذِينَ هُم مُحْسِنُونَ» [1] صبر کن و صبر تو فقط براي خدا و به توفيق خدا باشد و به سبب کارهاي آن ها اندوهگين و دلسرد مشو و از توطئه هاي آنان در تنگنا قرار مگير. خداوند با کساني است که تقوا پيشه کرده اند و کساني که نيکوکارند. [2] دانلود كتاب آرام بخش دل داغديدگان
http://www.askdin.com/thread9114.html

پی نوشت :
1. سوره مبارکه نحل، آیات 127 و 128.
2. پایگاه خبری علمی آموزشی میگنا، مشاوره و روانشناسی (تلخیص)، 28/07/1393.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.