فرهنگ چیست؟

فرهنگ چیست؟

چرا مقام معظم رهبری فرمودند که مسأله فرهنگ مهم‌تر است؟
شايد يکي از دلايلش همين باشد که در قالب نقش فرهنگ در زندگی انسان تبیین شد. اگر بخواهيم انسان باشيم بايد فرهنگ داشته باشيم وگرنه انسان با حیوان تفاوتی نخواهد داشت: «إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبيلاً [1]آنان جز مانند ستوران نيستند، بلكه گمراه‏ترند.» فرهنگ به این معناست که بدانیم چه چيزي خوب و چه چیزی بد است. چرا برخی چیزها خوب دانسته می‌‌شوند و برخی بد؟
پاسخ را باید در تأثیر آن‌‌ها در سعادت و شقاوت ابدی انسان جستجو کرد. فقط خداوند است که می‌‌داند در این چند سال زندگی دنیا چه باید بکنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. اين فرهنگ، همان فرهنگي است که مقام معظم رهبري مي‌خواهد، وگرنه منظور ايشان از قابل ترمیم نبودنِ «رخنه فرهنگي» این نیست که مثلا اگر فلان گويش ضعيف شد، رخنه‌اي در فرهنگ ایجاد شده و بايد ترميم شود!
آیا مثلا با متروک شدن برخی لهجه‌‌ها، یا فراموش شدن رقص عشاير در اثر شهرنشینیِ آن ها رخنه‌اي در فرهنگ ایجاد می‌‌شود که قابل ترميم نيست؟!
آیا منظور مقام معظم رهبری این است؟!
يا منظورشان از رخنه فرهنگی چيزي است که با باورها و ارزش‌هاي ديني ما اصطکاک داشته باشد؟
بهترين خدمتي که در اين زمان براي نسل حاضر و نسل آينده می‌‌توان انجام داد تقويت پايه‌هاي فکري آن‌هاست که مسأله طرح ولايت يکي از راه‌ حل‌‌هاست. [2]

پی نوشت :
1. سوره مبارکه فرقان، آیه 33.
2. آیة الله مصباح یزدی، سخنرانی در جمع تعدادي از بانوان شركت‌كننده در دوره‌هاي آموزشي مباني اسلامي، تاريخ مراجعه: 4/2/1393.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.