الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث

الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث

این کتاب حاوی ۹ فصل است که عبارتند از:
فصل يكم با عنوان درآمدى بر «الگوى شادى در اسلام». در این فصل این عناوین آمده است: مبارزه با آفت‏هاى شادى؛ درمان بيمارى نگرانى‏هاى ناروا؛ به كار بستن عوامل شادى‏آفرين؛ تلاش براى شادكامى ديگران؛ رعايت آداب شادى.
فصل دوم: نگاهى عمومى به شادمانى و اندوه؛
فصل سوم : موانع شادمانى؛
فصل چهارم: درمان اندوه؛
فصل پنجم: عوامل شادمانى؛
فصل ششم: شاد كردن و غمگين ساختن؛
فصل هفتم: آداب شادمانى؛
فصل هشتم: غصّه‏هایى كه شادى به دنبال مى‏آورند؛
فصل نهم: شادى‏هایى كه اندوه در پى مى‏آورند.
در پيش‏گفتار کتاب آمده است: «اضطراب و نگرانى ، مهم‏ترين مشكل انسان عصر حاضر است و به همين خاطر ، از دوران كنونى، به «عصر اضطراب» ياد مى‏شود. فرد مضطرب، با «احساس رنج‏آورى» دست و پنجه نرم مى‏كند كه به يك موقعيت ضربه‏آميز كنونى يا به انتظار خطرى از ناحيه چيزى نامعیّن، وابسته است.در چنين وضعيتى ، فرد مضطرب، احساس ناايمنى يا تهديد مى‏كند كه منبع آن به روشنى قابل درك نيست. اضطراب ، شامل احساس عدم اطمينان، درماندگى و برانگيختگى فيزيولوژيك مى‏گردد. شخصى كه مضطرب است، از عصبى بودن و تنش و بى‏قرارى و تحريك‏پذيرى شكايت مى‏كند و اغلب در به خواب رفتن ، مشكل دارد. شخص مضطرب ، به آسانی خسته مى‏شود، و حالاتى چون : دل‏آشوبى، سردرد، تنش عضلانى و اشكال در تمركز فكر دارد».
در بخش دیگری از کتاب آمده است: شادى ، بهترين و گواراترين بخش از زندگى توأم با موفقيت و خوش‏بختى است؛ زندگى‏اى كه در قرآن ، از آن ، با عنوانِ «حياتِ طيّبه» ياد شده است . بر اين اساس، شاد زيستن ، يكى از بزرگ‏ترين دستاوردهاىِ اجراى ره‏نمودهاى اين كتاب آسمانى در زندگى است. به سخنِ ديگر ، اسلام ، براى زندگى انسان ، از نظر اعتقادى ، اخلاقى و عملى اصول و برنامه‏هايى را ارائه كرده كه اگر به طور دقيق اجرا شوند ، حيات طيّبه و بهترين زندگى‏ها را كه همراه با آرامش ، رضايت و سرور و شادى اند ، براى انسان به ارمغان مى‏آورند و چنين شخصى ، مخاطب اين سخن خداوند منّان قرار مى‏گيرد كه : «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِى إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً . اى روح آرامش يافته! خشنود و پسنديده به سوى پروردگارت باز گرد» . بررسى دقيق آموزه‏هاى اسلامى در باره شادى ، نشان مى‏دهد كه اين آيين، بهترين الگوى شادكامى را تقديم جامعه بشر نموده است . در اين نوشتار، با بهره‏گيرى از متن ره‏نمودهاى قرآن و احاديث اسلامى ، اصول و مبانى الگوى شادى در اسلام ارائه مى‏شوند ؛ امّا پيش از آن، لازم است كه مباحثى چون : تعريف شادى، شادى از نگاه علم روان‏شناسى ، و شادى از منظر اسلام ، مورد بررسى قرار گيرند.
تذكر: متن اين كتاب در كتابخانه سايت حديث نت موجود است.
http://lib.qhu.ac.ir/n2030-e25792-p28.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.