كاهش وزن و اعصاب

كاهش وزن و اعصاب

آیا واقعاً رژیم کاهش وزن اعصاب را به هم می ریزد؟!
خانم چاق : آقای دکتر! می گویند هر کسی که وزن کم کند اعصاب ش به هم می ریزد و حالت عصبانیت و کج خلقی ایجاد می کند. آیا این امر حقیقت است یا توهم؟
دکتر: معنی رژیم چیست و چرا آن را به اعصاب مرتبط می دانند؟!
رژیم غذایی در حقیقت یک نوع تلاش در راه تغییر عادت غذایی می باشد، انسان های فربه یک عمر عادت کردند که هرچه دیدن بخورند و هرچه چشیدن بخورند و هرچه بوئیدن بخورند و چون خوردن برای چاق بهترین لذت و عشق به حساب می آید بنا بر این عادت های بخور، بخور عادت های لذت بخشی حساب می آمد.
امروز یک تصمیم جدی گرفتند که عادت های غذای لذت بخش که سالها به آن عادت کرده عوض کنند، تغییر عادت های معمولی کار سختی است چه برسد به تغییر عادت های راحت و لذت بخش به عادت ناراحت کنند و رنج آور و خلاف میل و خلاف عادات روزمره.
عادت «دیدی بخور» که هنگام دیدن غذاها برای او صادر می شد را تبدیل کند به فرمان «دیدی نخور». این گونه تغییرات اگر فقط برای مدت محدودی بود مشکل نداشت و شاید قابل تحمل می بود. مثلا هنگام یک سرماخوردگی و سرفه …. پزشک به بیمار توصیه می کند که مایعات زیاد مصرف کند، بیشتر از سوپ استفاده کند و غذاهای سرخ کرده و بودار را نخورد، بیمار با نگرانی از پزشک سؤال می کند دکتر تا چند روز پرهیز را ادامه بدهم. متاسفانه خبر یک هفته پرهیز را با ناراحتی تلقی می کند. و با ناراضایتی این فرمان ها را می پذیرد، و شاید حتی در اجرا نافرمانی کند.
احساس لذت برای افراد گوناگون متفاوت است…
لذت برای بعضی ها تجارت و جمع کردن پول است،
دیگری لذت در پست ومقام و ریاست است.
و برای یک جوان، نشستن پشت فرمان ماشین اسپورت و رانندگی با سرعت در خیابان های شهر است.
اما معتادین به مواد مخدر لذّت شان و عشقشان در منقل و مواد مخدر است.
از تک تک آن افراد هر چیزی می خواهی بگیر غیر از آن چیزی که به آن عشق می ور زند .
از سیاست مدار، پست و مقام؛
از تاجر، دارایی؛
از معتاد، منقل؛
و از عاشق، معشوق؛
و از جوان، ماشین اسپورت؛
و از فربه، خوراکهای لذت بخش؛
اگر جلو این عشق ها را بگیرید این گونه افراد اوج اختلالات عصبی و تعادل روانی را از دست می دهد. فربه ها بالاترین عشق را در خوردن غذاها می دانند ، این لذت به حد اعتیاد می رسد، و اعتیاد به خوردن چاق ها بالاترین انواع اعتیاد به حساب می آید . عشقشان در خوراکی های خوشمزه و شیرینی های پر کالری و نان های خامهای و شکلات های خوشمزه. حال اگر یکی بیاید غذاها و شیرینی‌جات و شکلات را از فربه ها بگیرد نتیجه این اقدام ها نارضایتی شدید از خود نشان خواهد داد . مهمترین عکس عمل آنان در این حالت ، عصبانیت و بی قراری می باشد زیرا آنان را از عشق شان جدا کردی و عادت های لذت بخش آنان به عادت های ناپسند( در نظر خودشان ) تبدیل کردی .
آنان اگر می خواهند عادت های شادی بخش خود را تبدیل به عادت های ناپسند کنند، هیچ راهی جز «تحمل و صبر» ندارد. معتاد مواد مخدر باید در مرحله ناراحتی مرور کند که از این عادت کثیف پاک شود. همچنان چاق های عزیز … آنان عادت کردن که اگر چیز خوشمزه ای ببینید باید آن را بخورند، آنان ژنهای ارثی دارند که به آنان همیشه می گوید هرچه دیدی بخور هرچه چشیده ای بخور و هر بوی غذای خوشبو را که بوئیدی سراغ او برو و آن را بخور و هر وقتی عصبانی شدی ناراحتی ترا در خوردن تلافی کن. فربه ای که یک عمر به فرمان های ارثی لبیک گفته مگر آسان است، که از امروز تصمیم بگیرد که ” نه ” بگوید. همچنان که می دانید اراده توانایی گفتن نه در وقت مناسب است.
چاق های عزیز بدانید که گذر از این مرحله صبر و برد باری می طلبد، چون سلامتی وخوش اندامی گنج است و (نادیده رنج گنج میسر نمی شود)[1] تذكر:
• روزه ماه مبارك فرصت بسيار عالي است كه در كنار خانواده و مؤمنين قدرت خودكنترلي خود را بالا ببريم.
• ورزش يادتان نرود.
• «هميشه» به جاي تجسم و تمركز بر سختي كار به اين وضعيت را تصويرسازي و تجسم ذهني كنيد كه با اين رژيم تناسب اندام و سلامتي تان افزون مي شود و از دردها و آزارهاي بيماري هاي قلبي عروقي، سكته و …در امان خواهيد ماند و امروزتان بهتر از ديروز است.
• با گروهي رژيم را ادامه دهيد. كار گروهي راحت تر و لذت بخش تر است.
• جايگزين هاي لذت بخش براي خود در نظر بگيريد و ذهنان را از افكار اذيت كننده و مزاحم مانند اين كه چه قدر سخت است….تا كي بايد ادامه دهم و….منصرف كنيد.
• با دوستان یا همکاران خود وارد یک رقابت تناسب اندام شوید، این کار انگیزه تان را چند برابر می کند.[2]

پی نوشت :
1. سايت کرمانی دات كام؛ تاريخ مراجعه: 5/9/1393.
2. سايت انجمن گفت‌وگوي ديني ؛ تاريخ مراجعه: 5/9/1393.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.