رفتار نا مناسب پدر با زنان نا محرم

رفتار نا مناسب پدر با زنان نا محرم

سلام و خسته نباشین خدمت شما.دختری بیست ساله هستم اتفاقی افتاده که واقعا ازتون مشورت و کمک میخوام.شغل پدرم معلمیه.از دوران بچگی یادم میاد که رفتار پدرم در برابر خانم ها خیلی خودمونی و صمیمانه است و مادرم هم همیشه بهش هشدار میداد.گاهی بهتر میشد اما من خیلی مچشو گرفتم.از خنده ها و شوخی هاشون تا روابط پیامکی.چند ماهی هست که گوشی های هوشمند خریده و متاسفانه من دیدم که با زن های نامحرم چت میکنه و حتی ازرشون عکس هم گرفته و روی صورت زن های مدل zoom میکنه جوری شدم که به شدت ازش بدم اومده و دلم برا مامانم میسوزه.مامانم در جریان نیست میترسم بهش بگم و اتفاقی براش بیافته یا بابام بفهمه و با من رفتار بدی داشته باشه.خواهش میکنم کمکم کنین چکار باید بکنم دیگه تحمل این رفتاراش رو ندارم
سلام خدمت شما خواهر محترم
از اعتمادتان به اين مركز صميمانه سپاسگزاريم
در پاسخ به سؤالاتان توجه شما را به چند تذكر كليدي جلب مي كنم:
1- قوي ترين ابزار و شاه كليد حل اين مشكل تقويت عفاف ( چشم و گوش و فكر و..) با تقويت ايمان مذهبي خانواده به خصوص با كمك از «شيوه هاي غيرمستقيم» است. مهم ترين عوامل تقويت ايمان عبارتند از:
ارتباط با خويشاوندان مذهبي و اجتناب از دوستان و خويشاوندان بي قيد، شركت در مراسم عزا براي تقويت معادانديشي، مباحثه هاي اعتقادي در منزل و يافتن پاسخ شبهات با مطالعه و مشورت ديني، نماز اول وقت و…
2- در صد مچ گيري نباشيد از نظر روان شناختي و اخلاق اسلامي اين كار نادرست است. هم حرمت ها از بين مي رود و هم سبب مي شود پدرتان جري تر شود و يا حالت تدافعي بگيرد و نزاع و اختلاف پيش بياييد.
3- سكوت و تغافل به جا و تقويت حالات، رفتارها و صفات ديني مثبت بسيار اثر بخش تر از مچ گيري است. وقتي شما حالات، رفتارها و صفات ديني مثبت پدرتان را تقويت مي كنيد و نزد ديگران او را به خاطر اين صفات مي ستاييد در واقع احساس ارزشمندي او را زنده مي كنيد. احساس ارزشمندي نهالي است كه اگر رشد كند انسان كرامت و شرافت و شخصيتش رشد مي كند و از گناه فاصله مي گيرد.
4- مراقب باشيد رفتارهاي نادرست پدرتان را با لبخند و شوخي هم تأييد نكنيد. در برابر با نخنديدن به رفتارهاي نادرست و عبوس نشان دادن چهره متذكر شويد كه موافق رفتارهاي او نيستيد.
5- شرايط و مراتب امر به معروف را رعايت كنيد. ابتدا از شيوه هاي غيرمستقيم مانند كتب اخلاقي، داستان هايي واقعي عبرت انگيز، بيان آسيب ها و… كمك بگيريد. در مرحله بعد از اخم كردن و برخورد سرد استفاده كنيد به طوري كه ايشان بفهمد چرا با ايشان اين طور برخورد مي كنيد. در مرحله سوم از نامه مدد بگيريد. در مرحله بعد از تذكر زباني در زماني كه ايشان آرامش دارند و زمينه پذيرششان بالا است.
6- به مادرتان درباره اين رفتارها سختي نگوييد چون سبب سرد شدن روابط ايشان با پدرتان و يا حتي مشاجره مي شود و با سرد شدن رابطه آنها احتمال تشديد رفتار غيراخلاقي پدرتان افزايش مي يابد. در برابر كمك كنيد مادرتان در ارتباط با پدرتان جذابيت كلامي و رفتاري و ظاهري بالاتري داشته باشد.
7- متأسفانه محركات و مشوقات به سوي شهوات در زندگي امروزي در دنياي واقعي و مجازي بسيار زياد و قوي است و مرد بود ايشان و اختلاط در محيط هاي اداري و آموزشي و..زمينه ساز تشديد مشكل مي شود. همين طور كه دوست نداريم هنگام گناه آبروي ما برود و دوست داريم كمك شويم تا عادات بد را كه سال ها در ما ريشه دار شده است مراقب باشيد آبروي ايشان نرود و كمك كنيد تا به تدريج مشكل را برطرف كند. پس به ايشان براي تغيير رفتار وقت بدهيد.
8- براي رفع اين مشكل اخلاقي از نذر، صدقه، توسل و خواندن قرآن در منزل كمك بگيريد.

پی نوشت :
سايت گفتگوي ديني، انجمن مشاوره: كارشناس حامي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.