? #عوامل_تغییر_مردم_کوفه / جلسه ۲

? #عوامل_تغییر_مردم_کوفه / جلسه ۲

✅ امیرالمؤمنین (ع) فرمودند تاریخ را بخوانید که تکرار می‌شود. بحث ما در این شبها، تاریخی نیست. ما دنبال یافتن ملاکی هستیم که خود را اصلاح کنیم تا انشاءالله در عصر ظهور از جاماندگان نباشیم.

✅ نامه‌های بسیاری از جانب مردم کوفه برای حضرت سیدالشهداء ارسال شد که بسیاری از آنها با چندین امضاء بود. مضمون نامه‌ها حکایت از یاری امام داشت که “ما با تو هستیم و با ما صدهزار شمشیر است”
اما در نهایت امام تنها ماندند. عوامل این غفلت و تغییر مردم کوفه چه بود؟

? ۱. دنیاپرستی و بنده دنیا بودن

?روز دوم محرم، حضرت در سخنرانی خود فرمودند:
“… اوضاع زمانه دگرگون شده و من در چنین شرایطی مرگ را جز سعادت نمی‌بینم، زندگی با ظالمین ابری نکبت‌بار برای من است. مردم بنده دنیا هستند و دین لقله زبانشان است، وقتی موقع امتحان می‌شود دینداران کم می‌شوند …”

?حسینی شدن فرمول دارد. اول باید تکلیف خودمان را با دنیا مشخص کنیم وگرنه امام زمان خود را تنها خواهیم گذاشت! اهل بیت به ما یاد داه‌اند که از خداوند برای دنیای خود در حد کفاف و عفاف بخواهیم تا بنده و برده دنیا نشویم. برده دنیا نباشیم یعنی تعلقی به آن نداشته باشیم. بحث مقدار نیست، بحث وابستگی و عُلقه به آن است.

?تفکر دینی مهم‌تر از تظاهر دینی است. جامعه ما از تفکر دینی دور شده است. اگر تفکر حاصل شود، اثرگذاری تظاهر دینی بسیار خواهد شد.

?عمر سعد برده دنیا بود. حبّ ریاست، حبّ خانواده و حبّ مال باعث هلاکت او شد. باید ببینیم دنیا برای ما اصل و هدف است یا ابزار؟ نگاه صحیح به دنیا، نگاه ابزاری است. ابزار برای رسیدن به کمال.
________________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه شب دوم #محرم_۱۳۹٥
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.