✍یک نمونه گناه باطن

#سخن_علماء
#حجت_الاسلام_انصاریان

✍یک نمونه گناه باطن

?صفوان بن مهران‏ مى‏گويد: روزى من به خدمت حضرت موسى بن جعفر  آمدم و حضرت فرمودند: صفوان! آنچه را از عمل و كار و اخلاق از تو سراغ دارم، امضا مى‏كنم و مى‏پذيرم، فقط يك كارت ناپسند است. صفوان عرض كرد: كدام كارم؟ حضرت فرمودند: كرايه دادن شترانت به هارون و خانواده‏اش.

?صفوان گفت: جانم فدايت!  اين شتران را براى لهو و لعب، براى حمل مشروب، براى گردش و شكار كرايه ندادم؛ بلكه مأمورِ هارون آمد و گفت: تو شتران زيادى دارى، پس آن‏ها را به من و به كسانم كرايه بده؛ چون ما مى‏خواهيم به حج برويم. من پيشنهادش را قبول كردم و خودم هم با آن‏ها نرفتم كه نكند هارون به من حُكم مسئوليت امرى را بدهد تا حكم اين ظالم را درباره آن اجرا كنم؛ چون مجريان حكم ستمگران، با خود ستمگران، در دوزخ يك جا هستند. قرآن نمى‏گويد اين فرد چون اعلى‏حضرت بوده، بايد به طبقه هفتم برود، و چون اين فرد كارمند جزء بوده، بايد به طبقه اول برود، بلكه مى‏گويد: «أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ » ?مؤمن /46 «تمام كارمندان دولت فرعون را هم با خود فرعون در شديدترين عذاب قرار دهيد. اين بهانه را كه من پاسبان بودم، من پستچى بودم، من در دادگاه نويسنده بودم و در دستم كار مهمى نبود، خدا قبول‏ نمى‏كند. مجرى حكم ستمگر، عين خود ستمگر عذاب دارد.
صفوان گفت كه من خودم هم نمى‏روم و نرفتم و كارگرهايم را فرستادم. امام (ع) فرمودند: در نيتت هست كه هارون و اقوامش از مكه برگردند و كرايه شترهايت را بدهند؟ عرض كرد: بله. حضرت فرمود: از زمان حركت آن‏ها تا برگشتشان به مكه، همين كه مى‏خواهى آنان بمانند، از آن‏ها خواهى بود، و هر كس از آن‏ها باشد، در قيامت، با آن‏ها در جهنم خواهد بود.?(وسائل‏الشيعه، ج 12، ص 122).
⭕️اين #گناه است كه كسى سرپا بودن ظالم را بخواهد.

?ممكن است براى شنونده اين ماجرا اين پرسش پيش آيد كه آيا موسى بن جعفر  خيلى تند نفرموده؟ اين‏طور نيست؟ اگر ما از حضرت سؤال مى‏كرديم، ملاك اين حرف شما چيست؟ آدمى به اين خوبى كه پدرتان، امام صادق ، عاشقش بود و خودتان هم به او علاقه داريد، آن وقت او با هارون به جهنم برود؟ حضرت در پاسخ به چنين سؤالى گفته است: ملاكم اين آيه است:? «وَ لَاتَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمْ النَّارُ وَ مَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَاتُنْصَرُونَ» (و به ستمکاران میلِ [قلبی و عملی] نداشته باشید! که آتشِ [دوزخ] به شما خواهد رسید، و [در آن حال] شما را در برابر خداوند هیچ سرپرستی [برای نجاتشان] نخواهد بود، و یاری هم نمی شوید)‏  ?هود: 113.

⭕️ميل قلبى به هيچ ستمكارى نداشته باشيد؛ چون كه فقط به خاطر ميلتان، آتش به شما خواهد رسيد حتى اگر هم هيچ كارى برايش نكنيد و فقط همان ميل تنها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.