? چارچوب اصلاح جامعه چیست؟

? چارچوب اصلاح جامعه چیست؟

?ویژه/ سخنرانی #استاد_پناهیان درمحضر #رهبر_انقلاب?
‏(95.7.21)
goo.gl/r7GIUp

⭕️ «چهار عمل اصلی» برای اصلاح جامعه، بر اساس آیۀ قرآن چیست؟

⭕️ پیامبر(ص) چگونه مردم را پاک می‌کند؟
__________________
#شام_غریبان #بیت_رهبری
#حجت_الاسلام_پناهیان:

? ? بیانیۀ مأموریت انبیاء در 4 بند

?«چهار عمل اصلی» که در «بیانیۀ مأموریت انبیاء در #قرآن» بیان شده، را می‌توان چارچوب اصلاح یک جامعه دانست:  «هوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ؛ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ، وَ يُزَكِّيهِمْ، وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ، وَ الْحِكْمَةَ»(جمعه/2)

?1⃣ #مرحلۀ_اول: تلاوت (يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ)

?تلاوت، کارِ عمیق تعلیمی نیست، مواجه کردن مردم با آیات قرآن است. بعضی‌ها همین‌که حقایق را بشوند، بیدار میشوند و پرواز می‌کنند. تلاوت، نفوس مستعد را بیدار می‌کند و پرواز می‌دهد. تلاوت محدود به آیات قرآن نیست؛ دیدن «خوبان عالم» و یا بیان بسیاری از حقایق #تاریخ_اسلام، آثار تلاوت‌گونه دارد و می‌تواند در انسان تحول ایجاد کند. آشنایی با تاریخ اسلام یعنی در معرض تابش #قرآن_ناطق قرار گرفتن که متاسفانه در جامعه و حوزه کم‌توجهی میشود. تلاوت یعنی مرور خوبی‌ها و آیات حق. برای دل‌های بیدار، تلاوت کفایت می‌کند؛ به شرطی با #جامعیت و #زیبایی اجرا شود.

?تلاوت به مثابۀ یک روش، کار فرهنگی‌ای است که مدیران جامعه باید انجام دهند

?2⃣ #مرحلۀ_دوم: تزکیه (و يُزَكِّيهِمْ)

? پیامبر(ص) چگونه باید مردم را تزکیه کند؟ درس اخلاق بدهد؟ خُب درس اخلاق که در همان عملیات اول یعنی «تلاوت» بود! و اگر عمیق‌ترش را هم بخواهید، در «يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ» هست.

?  پس پیامبر(ص) چگونه مردم را تزکیه و پاک می‌کند؟ دست می‌برد در قلبشان، و قلبشان را تزکیه می‌کند؟! خیر، پیامبر(ص) برای تزکیۀ آدم‌ها راهی جز دست بردن در #اندیشه یا #رفتار آدم‌ها ندارد. «تعلیم» که در همین آیه آمده، پس يزَكِّيهِمْ چیزی غیر از تعلیم معارف دینی و اخلاقی است. چیزی که به  اثرگذاری بر #رفتار ربط دارد، نه بر #اندیشه. يُزَكِّيهِمْ یعنی جامعه را مدیریت کن و قوانینی بگذار که #رفتارهای مردم به‌صورتی هدایت شود که باعث تزکیۀ آنها بشود.

?«يُزَكِّيهِمْ» کار حاکمیتی و قانونگذاری است نه معلمان اخلاق / حکومت و سیاست است که می‌تواند اخلاق را آباد یا نابود کند!

?«يُزَكِّيهِمْ» اصلش با با قانون‌گذاران است/ بسیاری از «مشکلات اخلاقی» جامعۀ ما، ناشی از شباهت قوانین ما با «قوانین غربی» است/ داستان نحوۀ تصویب یک قانون غربی دربارۀ خانواده، در #شورای_نگهبان (شرح ماجرا درلینک انتهای پست)

?رسول خدا(ص): اجرای یک حدّ -یعنی اجرای قانون الهی و اجرای عدالت-، از 60سال عبادت پاک‌کننده‌تر  است! / اجرای قانون و عدالت، کار حکومت است نه علمای اخلاق/اگر مردم در دولتمردان تبعیض ببینند، هزاران معصیت خواهد شد وگناهش بر گردن همان دولتمردان است

?يتْلُوا عَلَيْهِمْ: #کار_فرهنگی، يُزَكِّيهِمْ : #کار_حاکمیتی

?3⃣ #مرحلۀ_سوم: تعلیم کتاب (وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ)

?بعد از پیامبر بعضی‌ها اجازۀ تفسیر قرآن هم نمی‌دادند!/ «يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ» نیاز به حکومت دارد

?4⃣ #مرحلۀ_چهارم: تعلیم حکمت (وَ الْحِكْمَةَ)

?پیامبر(ص) باید به مردم حکمت هم بیاموزد تا جامعه سعادتمند شود/ حکمت یعنی بصیرت و خوب فهمیدن/ آیا دانش آموزان ما حکمت فرا می‌گیرند؟

?مهمترین بخش حکمت، حکمت سیاسی است که باعث سعادت یک جامعه می‌شود. حکیم اولویت‌ها را تشخیص می‌دهد: امیرالمؤمنین(ع) درمقابل پافشاری مردم بر برخی بدعتها درنماز کوتاه آمد، اما درمقابل فشار برخی برای تقسیم نامساوی بیت‌المال، به قیمت جنگ داخلی هم کوتاه نیامد!  یعنی: نماز را اگر غلط خواندند، اشکال ندارد، ولی پول باید درست تقسیم شود/ اگر حکمت نداشته باشیم، از امیرالمؤمنین(ع) هم ایراد می‌گیریم!/ اگر حکمت و بصیرت نباشد، کربلا پیش می‌آید

? حکمت و بصیرت سیاسی حضرت زینب(س) این بود که فرمود: آیندگان بدانند کسی حسینِ ما را کُشت- عمر سعد- که ما از او چشم یاری داشتیم! یعنی آدم‌خوب‌ها حسین(ع) را کشتند! ای خوبان جامعه؛ ما کربلا دیده‌ایم! عمر سعد هم برای حسین(ع) گریه می‌کرد! پس عمر سعد، #عاطفه هم داشته و قبلا آدم خوبی بوده! عصر عاشورا، عمر سعد می‌گفت: خیمه‌ها را غارت نکنید.. اما اراذل گوش نمی‌کردند. شباهت فتنه‌گرها و عمرسعد:  وقتی کار را خراب کردند، اراذل واوباش کار را از دستشان گرفتند. درحالیکه اگر آدم‌خوبها جلو نمی‌افتادند که 30هزار نفر راه نمی‌افتادند بروند کربلا!

#چارچوب_اصلاح_جامعه
#بیت_رهبری #شام_غریبان #محرم95 – 95.7.21

⭕️ #متن_کامل+ #pdf + #صوت + #فیلم:
bayanmanavi.ir/post/3397
#صوت:
telegram.me/Panahian_mp3/1086

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.