✍مصعب بن عمير و گسستن رابطه خويشاوندى‏

#سخن_علماء
#حجت_الاسلام_انصاریان

✍مصعب بن عمير و گسستن رابطه خويشاوندى‏

?مگر مصعب بن عمير تك پسر نبود؟ مگر در سن هجده سالگى با ايمان صادقانه به پيامبر (ص) ايمان نياورد؟ مگر وقتى پاى تبليغ دين در ميان آمد، پيغمبر اين جوان هجده ساله را از مكه صدا نزد و نفرمود، به مدينه برود و دين را آن‏جا تبليغ كند؛یعنى هر چند با اين هجرت تبليغى، ممكن است رابطه‏ات با پدر و مادر قطع شود، به او نگفت، برو و هر دو سه ماه، يكبار برگرد، و به پدر و مادرت سرى بزن. او در چند سالى كه مدينه بود، پدر و مادرش را نديد.

?فقط در اين سال‏ها يك روز عمويش به مدينه آمد و به نزد پيامبر رفت و گفت: يا رسول‏الله! من نيامده‏ام، مسلمان شوم. من جزو مكه‏اى‏ها هستم. اين مصعب، برادرزاد من، تك پسر است. مادرش از دورى‏اش دارد دق مى‏كند و پدرش هم دارد از فراقش مى‏ميرد. به او بگوييد، يك سفر با من به مكه بيايد و پدر و مادرش را ببيند و برگردد. پيامبر (ص) به دنبال مصعب فرستاد. مصعب درحالى كه پوست خشك شده گوسفندى را به صورت پيراهن به تنش كرده بود و از شدت ندارى، روزها به كارگرى مى‏رفت و دو درهم مزد مى‏گرفت، به نزد پيامبر (ص) آمد.

?اشك در چشمان پيامبر (ص) جمع شد و گفت: من او را با دو چشم خودم در مكه ديدم كه پدر و مادر اين جوان بهترين غذا را به او مى‏دادند و زيباترين لباس را به او مى‏پوشاندند، ولى‏ «هذَا رَجُلٌ نَوَّرَاللهُ قَلْبَهُ بِالايمَانِ»? مستدرك‏الوسائل، ج 3، ص 257

?اين مردى است كه خدا دلش را با ايمان نورانى كرده است. در سایه اين نور، ببينيد او چه نوع زندگى را بر چه نوع زندگى برگزيده است؟

?مصعب آمد و سلام كرد و گفت: يا رسول‏الله! با من فرمايشى داريد؟ پيامبر (ص) گفت: آرى مصعبم. اين فرد كيست؟ مصعب گفت: عمويم است آقاجان! پيامبر (ص) گفت: او نود فرسخ راه از مكه آمده و مى‏گويد، مادرت دارد دق مى‏كند و پدرت دارد سكته مى‏كند. عمويت مى‏گويد يك سفر تا مكه بيا تا پدر و مادرت تو را ببينند و سپس برگرد. مصعب گريست و گفت: نمى‏دانم چه كار كنم؛ نمى‏دانم يا رسول‏الله 6! بروم يا نروم؟ در اين گفتگو بودند كه جبرئيل نازل شد و گفت: يا رسول‏الله! خدا مى‏فرمايد، مصعب، متعلّق به من است و نرود.

⭕️پروردگارا! كاش مى‏شد نزد فرشتگانت اسم ما را هم ببرى و بگويى اين‏ها متعلّق به من هستند تا ما اگر هزار كانال ماهواره است، به سراغشان نرويم. اگر اين همه بدحجاب و بى‏حجاب هست، به سراغشان نرويم. اين همه مال حرام درياوار پهن است، به سراغ يك ريالشان نرويم.

به هر حال، خداوند اين اجازه را به ما داده كه با مفسدين هرچند پدران و مادرانمان باشند، معاشرتى نداشته باشيم، مگر اين‏كه پدر و مادر كافر باشند، ولى مفسد نباشند، كه آن جا را فرموده: «وَ احِبْهُمَا فِى الدُّنْيَا مَعْرُوفاً » ?لقمان: 15 در دنيا پسنديده با آن‏ها رفتار كنيد، اگر پدر و مادرى هستند كه توان اثرگذارى ندارند.
خداوند چنان‏كه گفتيم، گفت: نه، مصعب نرود؛ مصعب متعلّق به من است.

⭕️عجب مقامى دارد اين مصعب و عجب ارزشى. در طول سال، حداقل بيست ميليون زائر، به منطقه احد در مدينه مى‏روند و قبر مصعب را كه كنار قبر حمزه سيدالشهداء است، به عنوان شهيد راه ايمان، زيارت مى‏كنند؛ اين است ارزش ايمان، اخلاق، عمل صالح، توبه.
______
✅ کانال نجات از گناه
https://telegram.me/joinchat/BgS9GT7uXr0EY-5TLCp9Tg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.