تربيت جنسي

 

تربيت جنسي

برای پیش گیری از بلوغ زودرس و تحریکات جنسی فرزندانمان در سنین پایین ، لازم است مواردی را رعایت کنیم، تا از آسیب ها و انحرافات اخلاقی کودکان در امان باشیم.
1. یکی از مواردی که در پیشگیری چنین موضوعی خیلی مهم و ضروری می باشد، پوشش مناسب والدین درمنزل می باشد.
پوشش های نیمه عریان و نامناسب و تنگ باعث افزایش حس کنجکاوی فرزندان خواهد شد، در نتیجه می تواند انگیزه حساسیت را بیشتر و به مرور زمان تاثیرات منفی را بگذارد.
2. مراقبت در نحوه معاشرت والدین
چشم و گوش کودکان بسیار تیز و زیرکانه است، والدین در عین حال که باید در گفتگوهای خود رعایت کنند، در رفتار و اعمال خود هم از شوخی های جنسی پرهیز کنند.
اکثر کودکان در توجیه انحرافات خود، آنها را به تقلید از پدر یا مادر خود استناد می دهند.
در حقیقت عدم رعایت والدین، زمینه ساز انحراف اخلاقی و جنسی فرزندان می شود.
نحوه خوابیدن خاص در کنار فرزندان، نیز باید رعایت شود، بنابراین پدر و مادر ها بهتر است محل خواب و استراحت خود را جدا کنند. و به فرزندان خود بیاموزند که بدون اجازه وارد اطاق آنها نشوند.
3. خوابیدن به موقع کودکان
پدر و مادر باید توجه کنند، هنگامی فرزند خود را به بستر خواب بفرستند که کاملا خسته باشد و در بستر به بی خوابی مبتلا نشود، چرا که افکار پریشان در این زمان بیشتر به سراغ کودک و نوجوان می آید و از طرفی ممکن است متوجه معاشرت والدین گردد.
4. نوع در آغوش کشیدن و بوسیدن کودک
برای در آغوش کشیدن، توصیه شده است که تماس بدنی والدین با فرزندان از روی پوشش باشد؛ چرا که در غیر این صورت، فرزندان نوع خاصی از لذت را حس می کنند و میل کنجکاوی آنها موجب می شود، که بدنبال تداوم لذت تماس بدنی بوده و آن را با هم سالان تجربه کنند.
در مورد بوسیدن هم نباید افراط کرد.
حتی سفارش دین به ترک و پرهیز بوسیدن مردان نا محرم ازدختران شش سال به بالا، و زنان از پسران هفت سال به بالا، ناظر به همین موضوع است.(وسائل الشیعه، ج20، ص230)
5. استحمام صحیح
والدین باید در خصوص استحمام فرزندان خود دقت کنند.
استحمام مادر با پسر بچه و پدر با دختر خانم، خصوصا از 4 سالگی به بعد صحیح نیست.
از استحمام کردن فرزندان هم جنس و یا خواهر و بردار،تلب باز صحیح نیست.
پس باید از اول آموزش دهیم که چگونه استحمام کنند.
6. نقش رسانه و وسائل ارتباط جمعی
شبکه های مجازی اعم از اینترنت، تلگرام و… با این اینکه یک تکنولوژی بسیار خوبی است، اما در عین حال به علت داشتن شرایط ارتباط وسیع با دیگران و سایر برنامه، و خصوصا برخی از سایت ها که اهدافشان ترویج فرهنگ ابتذال و بی بند باری است، می طلبد که نظارت و دقت کافی در این مورد داشته باشیم، تا مبادا به خاطر سهل گیری و بی دقتی باعث بدبختی فرزندان بشویم.
7. نظارت بر معاشرت ارتباطی فرزند با دیگر افراد
یکی از نیازهای طبیعی فرزندان ما داشتن دوستان سالم است، در این دوستی ها اثر پذیری های بیشتری به چشم می خورد، اگر کنترل و در انتخاب دقت شود، ثمرات خوبی دارد، منتها در عین حال نحوه برخورد و رفتارها باید تحت نظارت والدین باشد، چرا که کوتاهی و بی توجهی شاید موجب کنجکاوی های اشتباهی باشد، و همین مسئله زمینه ساز بسیاری از مشکلات بگردد.
8. اطلاع رسانی دوران بلوغ
اگر والدین نتوانند، به فرزندان خود آگاهی های لازم را در مورد بلوغ ندهند، امکان اینکه از افراد نا اهل بپرسند، و از آنها یاد بگیرند، بیشتر خواهد بود.
(در این اطلاع رسانی بهتر است، مسائل دوران بلوغ پسر از طریق پدر، و دختر خانم ها از طریق مادرشان انجام بگیرد.)
9. نظارت بر اوقات فراغت
پژوهش های انجام شده، حاکی از آن است که بسیاری از انحرافات اخلاقی، قشر جوان و نوجوان، نتیجه فقدان برنامه ریزی صحیح جهت گذارندان اوقات فراغت بوده است.
پس می طلبد که در کنار فرزندان خود، برنامه آنها را مدیریت و برای فراغت آنها یک نظم و انسجام بدهیم. تا مبادا از سر بیکاری دنبال خیالات و کنج کاوی های نا مربوط باشند.
10. رژیم غذایی مناسب
در کنار تربیت و نظارت و باید برای کنترل غرایز و امیال شهوت فرزندان، نسبت به تغذیه آنها حساس باشیم.
غذاهایی که محرک قوی هستند باید مدیریت شود، مثل: استفاده از فلفل سیاه، زنجبیل، دارچین، زعفران، قهوه، کنجد، عناب، سیر، پیاز، خرما، کشش، انجیر، قلوه حیوانان و… می تواند موجب تحریک قوای جنسی گردد.
همچنین پرخوری نیز در تحریک قوای جنسی موثر است.
…………………

پی نوشت :
منبع: آداب وآفات تربیت کودک و نوجوان، هادي قطبي و همكاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.