?زمینه های فرهنگی و تربیتی جهل و حماقت (قسمت 2)

#سبک_زندگی

#زمینه_های_پیدایش_گناه (شماره 3)

?زمینه های فرهنگی و تربیتی
جهل و حماقت (قسمت 2)

✍در روايات نيز بسيار آمده كه #جهل ، زمينه #گناه است . در اينجا به ذكر چند نمونه مى پردازيم :

امام على عليه السلام در عهدنامه ى خود به مالك اشتر مى فرمايد:
?لا يجترى على الله الا جاهل شقى (نهج البلاغه، نامه 53)
?گستاخى و جرأت بر (نافرمانى ) خدا را جز جاهل و شقى روانمى دارد.

و نيز از گفتار آن حضرت است :
?الجهل معدن الشر، الجهل اصل كل شر، الجهل يفسدالمعاد(فهرست غرر)
?جهل مركز زشتى است ، جهل ريشه و پايه زشتى است ، جهل موجب تباهى معاد انسان است .

? چنانكه قبلاً اشاره شد امام صادق عليه السلام به سماعة فرمود: عقل و لشكرش را بشناس و همچنين جهل و لشكرش را بشناس . سپس ‍ 75خصلت زشت را به عنوان لشكر جهل برشمرد.(کافی، ج1 ص21-23)
اين روايت جامع بيانگر آن است كه جهل اساس و محور خصلت هاى زشت و گناهان بزرگى همچون : حرص ، خيانت ، ربا، نيرنگ ، تكبر، آزار به پدر و مادر، پيمان شكنى ، بى تابى ، شانه خالى كردن از وظيفه جهاد، سبك سرى ، كينه و دشمنى و….است .

حضرت على عليه السلام مى فرمايد:
?اياكم والجهال من المستعبدين والفجار من العلماء فانهم فتنتة كل مفتون (قصارالجمل،ج1ص127)
?بپرهيزيد از جاهلان عبادت پيشه و از گنهكاران دانشمند، چرا كه اين ها مايه فتنه و آشوب هر فتنه شده هستند.

?جلوگيرى بنى اميه از تعليم شرك
از احاديث جالب اينكه امام صادق عليه السلام فرمود:
ان بنى امية اطلقوا للناس تعليم الايمان ولم يطلقوا تعليم الشرك لكى اذا حملوهم عليه لم يعرفوه (کافی، ج 2 ص 415-416)
بنى اميه تعليم ايمان را براى مردم آزاد گزاردند ولى تعليم شرك را آزاد نگذاردند تا اگر مردم را بر شرك وادار كردند آن را نشناسند. (و در نتيجه از روى جهل قبول شرك نمايند).
⭕️اين حديث بيانگر آن است كه : بنى اميه از شناخت شرك و انواع آن جلوگيرى مى كردند زيرا اگر مردم معنى شرك و انواع آن را مى فهميدند از بنى اميه كه غوطه ور در شرك بودند، روى برمى گرداندند و به امامان اهل البيت عليهم السلام كه از شرك به دور بودند متوجه مى شدند، آرى رهبران طاغوتى حساسيت داشتند كه مردم از دستورات سازنده و بيدار بخش اسلام ، آگاه نشوند تا جهل آنها باعث توقف و ركود آنها شود، و زمينه انحراف آنها را فراهم سازد.

?کتاب گناه شناسی محسن #قرائتی – صفحه65-68

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.