??بزرگترین نعمت الهی انس با خداست

????????
#پای_درس_استاد
#استادمحمدشجاعی
#خانواده_آسمانی
جلسه 458؛ مورخ95/10/23

??بزرگترین نعمت الهی انس با خداست که فقط با شأن فوق عقلانی قابل حصول است??
?خداوند به ما سهمیه ای از ارتباط و عشق بازی و خلوت با خود داده است که بزرگترین نعمت الهی و شرافت انسانی است. از این بالاتر نعمتی وجود ندارد که خدا به کسی داده باشد.

?انسان نزد خدا سه دیوان و نامه اعمال دارد. در این  خصوص نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
«دِيوانٌ لايَعبَأُ اللّه ُ بهِ شيئا، و دِيوانٌ لايَترُكُ اللّه ُ مِنهُ شيئا، و ديوانٌ لا يَغفِرُهُ اللّه ُ فأمّا الدِّيوانُ الذي لايَغفِرُهُ اللّه ُ فالشِّركُ باِللّهِ، قالَ اللّه ُ عَزَّ و جَلَّ : «مَن يُشْرِكْ بِاللّه ِ فَقَدْ حَرَّمَ اللّه ُ علَيهِ الجَنَّةَ» و أمّا الدِّيوانُ الذي لايَعبَأُ اللّه ُ بهِ شيئا فَظُلمُ العَبدِ نفسَهُ فيما بينَهُ و بينَ رَبِّهِ، مِن صومِ يومٍ تَرَكَهُ، أو صلاةٍ تَرَكَها، فإنَّ اللّه َ ـ عَزَّ و جَلَّ ـ يَغفِرُ ذلكَ و يَتَجاوَزُ إن‌شاءَ. و أمّا الدِّيوانُ الذي لايَترُكُ اللّه ُ مِنهُ شيئا فَظُلمُ العِبادِ بَعضِهِم بَعضا، القِصاصُ لا مَحالَةَ= دیوانها نزد خداوند سه دسته هستند:اول دیوانی است که خداوند سخت گیری نمی کند؛ دوم دیوانی است که خداوند چیزی را از آن فروگذار نمی کند و کسی را در آن خصوص رها نمی کند؛ و سوم دیوانی است که خداوند به هیچ وجه آن را نمی بخشد.اما دیوانی که خدا اصلا آن را نمی بخشد، «شرک به خداست». خداى عزيز و بلند  مرتبه فرموده است: «هر كه به خدا شرك ورزد، همانا خداوند بهشت را بر او حرام كند». اما دیوانی که خداوند سخت نمی گیرد، ظلم بنده به خودش است در كارهايى كه به رابطه او با خدا مربوط مى شود. مانند نگرفتن روزه اى يا نخواندن نمازى. خداوند عزيز و بلند مرتبه اگر بخواهد اينها را مى بخشد و گذشت مى كند. امّا ديوانى كه خداوند كمترين چيزى از آن را فرو نمى گذارد، ظلم بندگان به يكديگر است كه چاره اى جز قصاص ندارد». (ری شهرری، میزان الحکمه، ج1، ص229)

?خداوند به ما سهمیه ای از ارتباط و عشق بازی و خلوت با خود داده است که بزرگترین نعمت الهی و شرافت انسانی است. از این بالاتر نعمتی وجود ندارد که خدا به کسی داده باشد.
امام سجاد (علیه السلام) در مناجات ذاکرین به خدا عرضه می دارد: «يا مَن ذِكرُهُ شَرَفٌ لِلذّاكِرينَ= ای کسی که یاد او یک شرافت است برای کسانی که یاد او می کنند». یا «وَ مِنْ أَعْظَمِ النِّعَمِ عَلَيْنَا جَرَيَانُ ذِكْرِكَ= از بزرگترین نعمت های الهی بر ما، این است که اجازه داده که ذکرش بر زبان ما جاری بشود». این بزرگترین نعمت است که می توانیم با خدا حرف بزنیم . کسی آن را می فهمد که باطن انسانی اش فعال شده باشد. یعنی بفهمد چه نعمتی دارد.
مطالعه کامل مطلب در↘️
montazer.ir/node/6000
???????????
کانال رسمی #موسسه_منتظران_منجی عج
telegram.me/montazer_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.