☘ انسان حقیقی، از نگاه قرآن☘

☘☘☘☘☘☘
#شخصیت_شناسی_مؤمن
#استادمحمدشجاعی
جلسه اول مورخ 94/11/27
☘ انسان حقیقی، از نگاه قرآن☘

می‌دانیم که خداوند تبارک و تعالی همه‌ی عالم خلقت را با فرمول‌های ریاضی اندازه‌دار آفریده است. در نزد خداوند، عظیم‌ترین و با ارزش‌ترین مخلوق؛ «حقیقتِ وجودی» انسان است که عالی‌ترین و اولین جلوه از الله می‌باشد.

انسان بعد از نزولش به زمین، با دو مسیر در پیش روی خود مواجه می‌گردد؛

1- مسیر اول؛ مسیر بازگشت سالم و سعادتمند به جایگاه اولیه‌اش در نزد الله می‌باشد.

2- مسیر دوم؛ مسیر شقاوت است. یعنی هر مسیری، غیر از مسیرِ حرکتِ انسان تا الله.

خداوند در قرآن انسان‌ها را براساس نظام محبوب‌هایِ قلب‌شان، به 6 گروه زیر تقسیم نموده است؛

1- مانند سنگ        2- کمتر از سنگ          3- چهارپایان      4- بدتر از چهارپایان      5- شیطان           6- انسان

خداوند در قرآن، برای پنج گروه اول؛ از لفظ فاسق، استفاده می‌کند و برای گروه ششم، از لفظ مؤمن. از نگاه قرآن، انسان‌ها یا مؤمن‌اند و در مسیر حقیقی بازگشت به سوی الله در حرکت‌اند، یا اینکه در این مسیر، قرار نداشته و نهایتِ زندگی‌شان، تولد به آغوش الله نخواهد بود.

قرآن، تنها مؤمنان را صاحب باطن انسانی می‌داند، و تنها حرکتِ آنان را بعنوان حرکتِ صحیح و حقیقی، به سویِ جایگاه اولیه و ابدی‌اش، می‌پذیرد. و بقیه‌ی انسان‌ها را که در مسیرهایی ناصحیح در حرکت می‌باشند، فاسق (غیر طبیعی) می‌داند. (سوره‌ی توبه، آیه‌ی 24)

علامت و نشانه‌ی، حرکت صحیح مؤمنان، در مسیر بازگشت به سوی الله، آن است که؛ آنان روز به روز به اسم رحمان الله نزدیک‌تر شده، و مهربان‌تر و رئوف‌تر می‌شوند. بنابراین در قوس صعود، انسان‌هایی موفق‌تر و جلوتر هستند که رأفت و رحمتِ بیشتری را از خود صادر کرده و نسبت به دیگران مهربان‌تر و رحمان‌تر هستند. آنان هر چه از عمرشان می‌گذرد، شادتر،‌ آرام‌تر و مهربان‌تر می‌گردند.

ویژگی‌های انسان‌های حقیقی (مؤمنان)

1- دیگران، از وجود او در امنیت‌اند…

نبی اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) می‌فرمایند: «ألا اُنَبِّئُكُم لِمَ سُمِّيَ المُؤمِنَ مُؤمِنا ؟ لِاءِيمانِهِ النّاسَ عَلى أنفُسِهِم وأموالِهِم = آیا می‌خواهید به شما علت آنکه، مؤمن را «مؤمن» می‌نامند خبر دهم؟ به این علت مردم، از آنها نسبت به اموال جان‌هایشان درامان‌اند».(بحار الأنوار: 67/60/3.)

اساساً مؤمنان اهل تجاوز نیستند. نه حسادتی به اموال و دارائی‌های کسی دارند و نه چشم داشتی…

آنان بعلتِ همراهی لحظه به لحظه، و عشق بازی‌های مداوم با معشوقِ حقیقی‌شان، اساساً رغبتی به داشته‌های دیگران ندارند. کلمه‌ی «ای کاش» در دایره‌ی لغاتِ‌آنان، جائی ندارد، چون همه‌ی آنچه را که برایشان به وقوع می‌پیوندد، لازمه‌ی ربوبیتِ خداوند می‌دانند.

آنان، بعلت پیوند با کمال مطلق (الله) و جلوه‌های کامل کمال مطلق (اهل بیت)، و لذت بردن از جهاد در راه آنان، هوسِ دیگری را در سر نمی‌پرورانند.
مطالعه کامل مطلب در ⬇️
montazer.ir/node/5901
☘☘☘☘☘☘☘☘
کانال رسمی #موسسه_منتظران_منجی عج
telegram.me/montazer_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.