??ارزش یاد خدا در وجود انسان??

????????
#استادمحمدشجاعی
#یاد_خدا
جلسه(3)،مورخ 1385/7/21

??ارزش یاد خدا در وجود انسان??
حیات قلب و زندگی و سلامت انسان به یاد حق تعالی است ،چون قلب انسان همان نفخه ی الهی است ، از خدااست و با زوج خود آرامش پیدا می کند آنچه باعث می شود ذکر، به جان و وجود انسان ،حیات و سلامتی ، شادی و آرامش بدهد ،معرفتی است که ذکر می تواند به انسان ببخشدذکر هم مانع آلودگی می شود و هم اگر غفلتا دچار گناه شویم مانع بروز آثار گناه در انسان می شود.توجه به کودک عزیز روان برای انسان نجات بخش است  .

?یاد خدا، آرام بخش قلب ها?
انسان می بایست ذکر و یاد خدا را در خود حفظ کرده و افزایش دهد . امام باقر (علیه السلام ) می فرمایند : هیچ علمی مثل طلب سلامت نیست و هیچ سلامتی بالاتر از سلامت قلب نیست و اساس سلامت قلب به یاد خداوند تبارک و تعالی است . حیات قلب و زندگی و سلامت انسان به یاد حق تعالی است ،چون قلب انسان همان نفخه ی الهی است ، از خدااست و با زوج خود آرامش پیدا می کند . “الا بذکر الله تطمئن القلوب “،”قلب المومن عرش الرحمن “،”القلب حرم الله “همه نشان گر این است که قلب از جنس خداست .قلب متعلق به خداست پس غیر از یاد خدا نمی تواند به انسان آرامش ، قدرت ،شادی ،حیات بدهد هر کس از این عامل حیات بیشتر استفاده کند سالم تر است و هر چه کمتر بهره برداری کند مرده تر ، غمگین تر و ناسالم تر است .

?بهره برداری از عامل حیات?
برای استفاده  ی مناسب وخوب از عامل حیات، باید معرفت داشت . آنچه باعث می شود ذکر، به جان و وجود انسان ،حیات و سلامتی ، شادی و آرامش بدهد ،معرفتی است که ذکر می تواند به انسان ببخشد . ذکر زبانی بدون حضور قلب ،و ذکر باحضور قلب ،بدون معرفت آثاری به دنبال دارند ولی این آثار قوی نیستند و آنچه که قلب به آن نیاز دارد را تأمین نمی کند . ذکر باید با حضور قلب و حضور قلب همراه با معرفت باشد .
?محبوب ترین عمل نزد خدا?
پیامبر (صلی الله علیه و آله ) می فرمایند : هیچ عملی در نزد خدا محبوب تر و نجات بخش تر برای گناهان عبد ، چه در دنیا و چه در آخرت بالاتر از ذکر خدا نیست.
مایه اصلی نجات انسان از همه ی آلودگی ها و آثار آنها ، ذکر است . ذکر هم مانع آلودگی می شود و هم اگر غفلتا دچار گناه شویم مانع بروز آثار گناه در انسان می شود.
♦️جهاد در اسلام♦️
در ادامه فرمایش حضرت رسول (صلی الله علیه و آله ) فردی سوال کرد آیا یاد خدا از کشته شدن در راه خدا (شهادت ) هم بالاتر است .پیامبر رحمت پاسخ دادند :اگر یاد خدا نبود دستوری هم به جهاد نمی دادند . این فرمایش نشانگر این مطلب است که جنگ و جهاد در اسلام جنبه ی حیوانی ندارد . یعنی منشأ جنگ در اسلام شهوت و غضب نیست .بلکه حفظ دین ، یاد خدا و گسترش سلامتی انسانها است . جهاد در اسلام مبارزه با عوامل بیماری انسانها است . مبارزه با عوامل غم و غصه و انحراف انسانها است .در اسلام انگیزه ی جهاد فقط و فقط لله است .بدین جهت ، جهاد مقدس است .
?راهنمایی به بهترین ها?
حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله ) می فرمایند :آیا به شماخبر دهم  به بهترین و پاک ترین کار نزد خدا که می توانید ،انجام دهید . و عملی که بیشتر از هر عمل دیگری درجه ی شما را پیش خدا بالامی برد. وبهتر است برای شما از دینار و درهم و بهتر است برای شما از زمانی که با دشمنانتان روبرو شوید ، آنها را بکشید و آنها شما را بکشند .اصحاب می گویند : بلی ، آن چیست که این همه خیرات دارد . حضرت فرمودند : ” ذکر الله عزوجل کثیرا “”زیاد یاد خدای عز وجل کنید ”

?انسان مسلمان یا جانور مسلمان?
کسانی که به خود کافر هستند ، جانوران مسلمان هستند ،نه انسانهای مسلمان . یعنی اینها حسی هستند . آنچه را که حس، می بیند قبول می کنند ..اگرانسان از کفر به خود بیرون نیاید و به یقین نرسدکه غیر از این بدن یک روح خدایی دارد  ؛یک فوق عقل دارد ؛ یک نفخه ی الهی دارد ؛یک کودک عزیز روان داردکه آن هم حق حیات دارد ،تمام دین را در استخدام حیوانیت در می آورد . وتا زمانی که کودک عزیز روان را باور نکند و به رشد آن معتقد نباشداز این آیات ،روایات و درسها لذتی نمی برد و قدر اینها را نمی داند.پس می بایست گوش های بدنی را بست و گوش بخش انسانی را باز کرد.باید شئون دنیایی خود را رها کرده و به عنوان یک نفخه ی الهی که حرکتش به سمت ابدیت و آخرت است به این مطالب پرداخت .تا زمانی که با “من ” حیوانی به امور معنوی بپردازیم ،هیچ لذتی از آنها نخواهیم برد .
مطالعه کامل مطلب در ⬇️⬇️⬇️
montazer.ir/node/1257
????????
کانال رسمی #موسسه_منتظران_منجی عج
telegram.me/montazer_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.