«ما در تحليل وقايع تاريخي،

استاد سید محمدمهدی میرباقری:

«ما در تحليل وقايع تاريخي، آنجايي که فعلِ معصوم در ميان هست و مي‌خواهيم فعل معصوم را تحليل کنيم، هيچ وقت اعتقادات خودمان را از نقلِ تاريخ نمي‌گيريم؛ يعني اين‌طور نيست که ما بياييم بر اساس مستندات تاريخي بگوييم مثلاً سيدالشهدا(ع) مي‌دانست که به شهادت مي‌رسد يا نمي‌دانست. اين را از تاريخ نمي‌شود بگيريم. اين از معتقدات ما است که در علم کلام و مبتني بر مباني علم کلام بايد تحليل بشود.

اگر ما در آنجا فرض کرديم که امام(ع) شخصيتي است که زيارت جامعه کبيره در شأن او است و علم به گذشته و آينده و حال دارد، ديگر جا ندارد که ما بياييم بر اساس تحليل‌هاي تاريخي بگوييم سيدالشهدا(ع) علم به اين نداشتند که واقعه عاشورا به کجا ختم مي‌شود. اين از مفروضات پيشيني ما است.?

لذا يکي از اشتباهاتي که گاهي در تحليل تاريخ شده، اين است که خواستند اعتقادات کلامي را هم از متن تاريخ بگيرند، در حالي که اعتقادات کلامي ما جزو پيش‌فرض‌هاي ما در تحليل تاريخ هستند. ما که از تاريخ، علم کلام خودمان را نمي‌گيريم. جزء مصادر علم کلام ما تاریخ نيست». ۹۲/۱۱/۲۱
@ostadmirbaqeri

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.