حکم خواندن سوره سجده دار در نماز چیست؟

?سوال:

حکم خواندن سوره سجده دار در نماز چیست؟

? پاسخ:

??اگر در نماز واجب، یکی از چهار سوره دارای آیه سجده را بخواند: [1]

الف: عمدی باشد⬇️

?آیات عظام: امام، بهجت، سبحانی و صافی: نمازش [2] باطل است.

?آیت الله خامنه ای: همین که آیه سجده را بخواند باید بنابر احتیاط واجب سجده تلاوت را به جا آورد و برخیزد و اگر سوره تمام نشده، آن را تمام کند و نماز را به آخر برساند و سپس نماز را اعاده کند. اگر قبل از رسیدن به آیه سجده ملتفت شد، احتیاط واجب رها کردن سوره و خواندن سوره دیگری است، سپس نماز را تمام کند و آن را اعاده نماید.

?آیت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب باید سجده را به جا آورد، سپس برخیزد و حمد و سوره دیگری بخواند و نماز را تمام کند و بعد اعاده نماید.

?آیت الله سیستانی: پیش از رسیدن به آیه سجده می تواند آن را رها کند و سوره دیگری بخواند و پس از خواندن آیه سجده، واجب است سجده نماید، ولی اگر سجده را به جا آورد، نماز بنابر احتیاط واجب باطل است و باید دوباره بخواند؛ مگر این که به اشتباه و ناخواسته سجده کند که در این صورت نمازش باطل نیست و اگر سجده را به جا نیاورد، می تواند نماز را ادامه دهد، هر چند در ترک سجده گناه کرده است.

ب: سهوی و به اشتباه باشد⬇️

?امام: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد باید در بین نماز با اشاره سجده آن را به جا آورد و به همان سوره که خوانده اکتفا کند.

?آیات عظام: خامنه ای و سیستانی: همانند وظیفه ای که در صورت عمد گفته شد، عمل کند.

?آیت الله مکارم: اگر قبل از رسیدن به آیه سجده متوجه گردد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر از نصف گذشته باشد، احتیاطا نماز را اعاده کند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد، بنابر احتیاط باید سجده را به جا آورد، سپس برخیزد و حمد و سوره دیگری بخواند و نماز را تمام و بعد اعاده کند.

?آیت الله صافی: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد، بنابر احتیاط برای سجده واجب اشاره کند و سوره را تمام نماید، سپس احتیاطا سوره ای دیگر به قصد قربت بخواند و به رکوع رود و نماز را تمام کند و بعد از نماز بنابر احتیاط، سجده آن آیه را به جا آورد.

?آیت الله سبحانی: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد باید در بین نماز با اشاره سر، سجده آن را به جا آورد و سوره را تا آخر رسانده و سوره دیگری را به قصد قربت قرائت بخواند و بنابر احتیاط پس از نماز سجده کند و نماز را اعاده نماید.

?آیت الله بهجت: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و بنابر احتیاط سوره ای دیگر بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد باید بنابر احتیاط سوره دیگری بخواند و بعد از نماز، سجده آن آیه سجده دار را به جا آورد.

پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 983 و 984؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، فی القرائه و الذکر، ص 299، با استفاده از م 4؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 3؛ بهجت، جامع المسائل، ص 368؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 950 و 951؛ سییستانی، المسائل المنتخبه، م 273 و منهاج الصالحین، ج1، م 600؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 761.
[2]. بهجت: بنابر احتیاط واجب.
»> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2.

?کانال تلگرام انجمن گفتگوی دینی:
??????????
https://telegram.me/joinchat/AwCnQDvMfzPhJvWUHr0WUg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.