ارتباط با سرآغاز حیات

قرآن

آيه شماره ٥٨  از سوره مبارکه فرقان
ارتباط با سرآغاز حیات

وَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱلۡحَيِّ ٱلَّذِي لَا يَمُوتُ وَسَبِّحۡ بِحَمۡدِهِۦۚ وَكَفَىٰ بِهِۦ بِذُنُوبِ عِبَادِهِۦ خَبِيرًا
 و بر (خداى) زنده‏ اى كه هرگز نمى‏میرد توكّل كن و به ستایش او تسبیح‏ گوى همین بس كه او به گناهان بندگانش آگاهى دقیق دارد.
 1- خدایى را وكیل بگیر كه براى همیشه زنده است و اگر امروز به دشمن مهلت داد تا شاید از كارشكنى و كفر دست بردارد، فردا فرصت و مهلت دارد تا از او انتقام گیرد. «لایموت»
2- گناهكاران نیز بندگان خدا هستند. «ذنوب عباده»
3- ایمان انسان به این كه خداوند بر گناهانش آگاه است، بهترین اهرم براى پیدایش تقواست. «بذنوب عباده»

==============

قــیامِ حتمی عشقی ، قـعود در قلبم
ســرادقات جمـال تو ، جنت المـأوا

بیاکه بی تو چه سرد است فصل ایمانم
و با تو سبــز و بهاری ، تمــام باورها

شاعر: رضا محمد صالحی

============

معصوم شناسی

مبارزه با خرافات

در سال دهم هجری به نقلی در هجدهم رجب، ابراهیم، فرزند حضرت محمد مصطفی وفات کرد. در همان روز خورشيد گرفت.
عده اي گفتند: خورشيد نيز به خاطر مرگ ابراهيم غمگين است و اين علامت عظمت رسول خداست.
پيامبر صلي الله عليه و آله در حالی که می توانست بر مرکب جهل مردم سوار شود واز این واقعه سوء استفاده نماید، اما فورا فرمود:
اي مردم! خورشيد و ماه دو نشانه از نشانه هاي خداست و به دستور او در سير و حركتند و به فرمان خدا مطيع مي باشند و هرگز به خاطر مرگ و زندگي كسي گرفته نمي شوند! هرگاه خورشيد و ماه گرفت، نماز آيات بخوانيد!
سپس نماز آيات را با جماعت خواندند آنگاه به علي عليه السلام فرمودند: پيكر فرزندم ابراهيم را براي دفن آماده كن!

علامه مجلسی، بحارالانوار، جلد 22، صفحه 155.

=============

حدیث

  رفع فشار قبر

امام صادق علیه السلام
مَنْ‏ مَاتَ‏ مَا بَيْنَ زَوَالِ‏ الشَّمْسِ مِنْ يَوْمِ الْخَمِيسِ إِلَى زَوَالِ الشَّمْسِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ أَمِنَ مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ.
 هرکس ما بین اذان ظهر روز پنجشنبه تا اذان ظهر روز جمعه بمیرد از عذاب قبر ایمن خواهد شد.(بحارالانوار،ج79،ص175)

=========

احکام

زندگى کردن در خانه کسى که بطور غير قانونى از آب و برق شهرى استفاده مى‌کند چه حکمى دارد؟
ج) استفاده از آب و برق سازمان آب و شرکت برق بدون اجازه و نصب کنتور انشعاب از طرف سازمانهاى مربوطه حکم غصب را دارد که حرام و انجام اعمال عبادى با چنين آبى باطل است، مگر آنکه در گذشته خودش غاصب نبوده، و موضوعاً اطلاع از غصب نداشته است که در اين صورت اعمال گذشته محکوم به صحّت است ولى ضامن هزينه آب و برق مصرفى است.

==================

شهدا

و این همه انحرافاتی که ما در زندگانی و در این حیات چند روزه، دچار آن می‌شویم، ناشی از یک چیز است و آن اینکه یا ما اصلاً نمی‌دانیم چرا به این جهان آمده‌ایم و اصلاً چرا خداوند ما را خلق کرده است یا اگر بر این معنا واقفیم، اعتقاد و یقین به آن نداریم یا از اراده و عزم راسخی برخوردار نیستیم و به دنبال آن اعتقاد، واردِ عمل نمی‌شویم . شهيد اسد الله محلي

عراقی ها، گشته و پیداش کرده بودند. آورده بودنش جلوی دوربین برای مصاحبه. قد و قواره اش، صورت بدون مویش، صدای بچگانه اش، همه چیز جور بود؛ همان طور که عراقی ها می خواستند. ازش پرسیدند: قبل از اینکه بیایی جنگ، چه کار می کردی؟ گفت: درس می خوندم. گفتند: کی تو رو به زور فرستاده جبهه؟ گفت: چی دارید میگید؟!! قبول نمی کردند بیام جبهه؛ خودم به زور اومدم؛ با گریه و التماس. گفتند: اگر صدام آزادت کنه، چه کار می کنی؟ گفت: ما رهبر داریم؛ هر چی رهبرمون بگه. فقط همین دو تا سوال را پرسده بودند که یک نفر گفت: کات! با جواب هایش نقشه عراقی ها رو به آب داد. 
منبع : کتاب دوران طلایی به نقل از کتاب دانش آموز، مجموعه آسمان مال آنهاست
منبع کلام شهدا:وب سايت ابر و باد

=============

مشاوره

عمه عطار

گاهي اختلافات ما به يك سوءتفاهم كوچك برمي‌گردد. اين امر نشان مي‌دهد كه ما بايد در روابط اجتماعي خويشتندار باشيم. يك ظرف را راحت مي‌شود بشكنيم ولي آيا به همان راحتي مي‌توانيم آن را مثل اولش ترميم كنيم؟
وقتی از مدرسه اومد گفت: باید درباره عمه عطار تحقیق اينترنتي کنم. همه تعجب کردند و گفتند این دیگه چه تحقیقی است. عصبانی شدم و با توپ پر رفتم مدرسه تا با معلمش صحبت کنم. معلم خنده‌کنان گفت: عمه عطار نبوده ائمه اطهار« عليهم السلام» بوده.[1]


پی نوشت :
1.محمدحسين قديري، شوخ‌طبعي‌هاي طلبگي، 293.

============

سخنان بزرگان

مـا هـمـه مـسـوول هـستيم (كلكم راع و كلكم مسئول ). ما در همه امور، در همه كارهائى كه انجام مى دهـيـم ، در امـورى كـه در افكار ما مى گذرد، در محضر حق تعالى هستيم ، تمام عالم محضر اوسـت .

ج 16. 61/5/17. بـــيـانـات امـام خـمـيـنـى در ديـدار بـا وزيـر كـشـور، فـرمانده ژاندارمرى ، استانداران سـراسـركـشـور و گـروهـى از مـسـؤ ولان و پرسنل دواير سياسى !!! ايدئولوژيك ژاندارمرى جمهورىاسلامى

================

سخنان بزرگان


یاد خدای تعالی با ذکری که لایق ساحت عظمت و کبریائی اوست یعنی ذکر خدا با اسماء حسنی و صفات علیای او که قرآن در تعلیمش بیان نموده، تنها راهی ست که انسان را به کمال عبودیت می رساند. هیچ کمالی برای انسان برتر از آن وجود ندارد.

علامه سید محمد حسین طباطبائی(حکمت زلال، ص127)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.