پاورقی : . 1 ق / . 22
است ، زمين و آسمانش جاندار است ، باغ و ميوهاش مثل اعمال و آثار
تجسم يافته انسان جاندار است ، آتش و عذابش نيز شاعر و آگاه است . در
اينجا اسباب و علل و شرايط خاص زمانی حكمفرماست حركت و تكامل وجود
دارد ، در آنجا فقط ملكوت الهی و اراده الهی ظهور دارد . شعور و آگاهی و
به طور مطلق ديد و شنيد و درك انسان در آن جهان بسی شبيهتر و نيرومندتر
است ، و به عبارت ديگر ، پرده ها و حجابها در آن جهان از جلوی انسان
برداشته شده و انسان با بينشی دورنگر حقايق را درك میكند چنانكه قرآن
كريم میفرمايد :
« فكشفنا عنك غطائك فبصرك اليوم حديد »( 1 ) .
ما پرده را اكنون از تو برگرفتيم پس ديدهات تيز است .
در اينجا خستگی و دلزدگی و ملال خصوصا از يكنواختی است و انسان حالت
گم كردهای را دارد كه در پس گمشده خويش است و به هر چيزی كه میرسد
میپندارد آن را يافته است و به او دل خوش میكند ، اما پس از چندی
احساس میكند كه " او " نيست ، خسته و دلزده میگردد و به دنبال چيز
ديگر میرود . اين است كه در دنيا انسان هميشه طالب چيزی است كه ندارد
و دلزده از چيزی است كه دارد ، اما در جهان آخرت به حكم آنكه به آنچه
در اعماق فطرت و شعور شخصی خود دلبستگی داشته و گمشده واقعی او بوده
است يعنی حيات جاويد در جوار رب العالمين رسيده است به هيچ وجه خستگی
و ملال و دلزدگی برايش پيدا نمیشود . قرآن كريم به همين
پاورقی : . 1 ق / . 22 |