پاورقی : . 1 اعراف / . 179
سعادتمندانه جاويدان قابل رشد و پرورش است ، يعنی در يك حيات جاويدان
و برای يك حيات جاويدان مفهوم و معنی صحيح پيدا میكند .
انسان نه تنها در نظام ايمان و عمل صالح در اوجی بالاتر از طبيعت پرواز
میكند و بذرهايی مافوق روابط مادی میپاشد ، در نظام ضد ايمان و عمل صالح
كه در اصطلاح قرآن نظام كفر و فسق ناميده میشود نيز كارهايش از حدود
حسابهای طبيعی و حيوانی و از حدود نيازهای بدنی و روابط طبيعی خارج میشود
و جنبه روحی و جاودانگی به خود میگيرد ولی به صورت انحرافی ، و از اين
رو استحقاق نوعی حيات جاويدان پيدا میكند كه متاسفانه برای خودش دردها
و رنجها همراه دارد و به اصطلاح دينی او را جهنمی میكند .
انسان چنين نيست كه اگر در مدار ايمان و عمل صالح حركت نكند ، خود را
در مدار حيوان محدود كند ، بلكه به اصطلاح زير صفر میرود و به تعبير قرآن
" « بل هم اضل »" ( 1 ) يعنی از حيوان پست تر و گمراه تر میگردد .
اكنون اگر حيات جاويدان در كار نباشد ، مثل انسانهايی كه در نظام
ايمان و عمل صالح حركت كردهاند و انسانهايی كه در نظام ضد ايمان و عمل
صالح حركت كردهاند مثل شاگردانی است كه برخی تكاليف خود را به نحو
احسن انجام دادهاند و برخی ديگر وقت خود را به بازيگوشی گذراندهاند و
معلم بخواهد همه آنها را از نمره محروم سازدژ اين محروميت ظلم است و بر
خلاف اصل عدل
پاورقی : . 1 اعراف / . 179 |