توضيح
اينجا لازم است توضيحی درباره اين دو اصل بدهيم كه چگونه است كه عدل الهی و هم حكمت الهی حيات جاويدان را ايجاب میكند ؟ و چگونه است كه اگر فرض كنيم حيات جاويدانی در پی اين حيات محدود نباشد كه هر كس به نتيجه جاويد كردارش برسد ، آفرينش جهان وانسان ، هم از نظر عدل الهی غير قابل توجيه است و هم از نظر حكمت الهی ؟ از عدل الهی آغاز میكنيم .عدل الهی
عدالت در مفهوم وسيعش عبارت است از دادن حق صاحبان استحقاق بدون هيچ تبعيضی ميان . آنها اگر حق هيچ صاحب حقی ادا نشود برخلاف عدالت است ، همچنانكه اگر تبعيض شده و حق بعضی داده شود و حق بعضی ديگر داده نشود باز برخلاف عدالت است . اگر معلمی هنگام امتحان دانش آموزان نمره همه را از آنچه استحقاق دارند كمتر بدهد برخلاف عدالت رفتار كرده است ، همچنانكه اگر نمره برخی را بر طبق استحقاق آنها بدهد و نمره برخی ديگر را كمتر بدهد باز برخلاف عدالت رفتار كرده است . عدالت از يك نظر ملازم است با مساوات مساوات . يعنی به همه به چشم مساوی نگريستن و تبعيض قائل نشدن . لازمه اين گونه