پاورقی : . 1 حجر / 29 ، و . . .
میگيرد ، يعنی از جنس عالمی ديگر میشود كه عالم ماورای طبيعت است . با
مرگ ، روح يا نفس به نشئهای كه از سنخ و نشئه روح است منتقل میشود و
به تعبير ديگر ، هنگام مرگ ، آن حقيقت مافوق مادی بازستانده و تحويل
گرفته میشود .
قرآن كريم در برخی آيات ديگر كه درباره خلقت انسان بحث كرده و مربوط
به معاد و حيات اخروی نيست ، اين مطلب را گوشزد كرده كه در انسان
حقيقتی هست از جنس و سنخ ماورای جنس آب و گل . درباره آدم اول میگويد
:
« و نفخت فيه من روحی »( 1 ) .
از روح خود در او دميدم .
مساله روح و نفس و بقای روح پس از مرگ از امهات معارف اسلامی است
. نيمی از معارف اصيل غير قابل انكار اسلامی بر اصالت روح و استقلال آن
از بدن و بقاء بعدالموت آن استوار است ، همچنانكه انسانيت و ارزشهای
واقعی انسانی بر اين حقيقت استوار است و بدون آن ، همه آنها موهوم محض
است .
تمام آياتی كه صريحا زندگی بلافاصله پس از مرگ را بيان میكنند كه
نمونههايی از آنها در اينجا آورده و میآوريم دليل است كه قرآن روح را
واقعيتی مستقل از بدن و باقی بعد از فنای بدن میداند .
برخی میپندارند كه از نظر قرآن ، روح و نفسی در كار نيست ، انسان با
مردن پايان میپذيرد ، يعنی پس از مرگ شعور و
پاورقی : . 1 حجر / 29 ، و . . . |