همان طور كه در اخبار و روايات اهل بيت ( عليهم السلام ) رسيده است‏
بعضی از اين بهشتها مربوط به عالم برزخ است نه عالم قيامت . عليهذا
اينكه در دو آيه فوق كلمه بهشت آمده است نبايد سبب اشتباه شود كه‏
مربوط به قيامت است .
. 3 دسته سوم آياتی است كه در آن آيات سخنی از گفت و شنود فرشتگان‏
با انسانها در ميان نيست بلكه مستقيما از حيات انسانهای سعادتمند و
نيكوكار يا انسانهای بی سعادت و بدكار و تنعم دسته اول و عذاب و رنج‏
دسته دوم در فاصله مرگ و قيامت ياد شده است . دو آيه ذيل از اين گونه‏
است :
« و لا تحسبن الذين قتلوا فی سبيل الله امواتا ، بل احياء عند ربهم‏
يرزقون . فرحين بما آتيهم الله من فضله و يستبشرون بالذين لم يلحقوا بهم‏
من خلفهم الا خوف عليهم و لا هم يحزنون »( 1 ) .
گمان مبر آنان كه در راه خدا كشته شده‏اند مرده‏اند ، بلكه نزد پروردگار
خويش زنده‏اند و روزی داده می‏شوند ، بدانچه خدا از فضل و رحمت خود به‏
آنها عنايت كرده شادمان‏اند و آرزو می‏كنند كه بشارت شهادت دوستان‏
دنياشان به آنها برسد تا آنها را با خود در اين شهادت شريك بينند .
« و حاق بال فرعون سوء العذاب . النار يعرضون عليها غدوا و عشيا و يوم‏
تقوم الساعه ادخلوا آل فرعون اشد العذاب »( 2 ) .

پاورقی :
. 1 آل عمران / 169 و . 170
. 2 مؤمن / 45 و . 46