و كل واقعيت در اختيار فرشته خدا قرار میگيريد .
مقصود شبهه كنندگان از گم شدن اين است كه هر ذرهای از بدن ما به جايی
میافتد و اثری از آن باقی نمیماند ، پس چگونه اين بدن ما را بار ديگر
زنده میكنند ؟
عين اين شبهه كه مربوط است به متفرق شدن و گم شدن اجزای بدن ، در
آيات ديگر قرآن نيز آمده است و جواب ديگری به آن داده شده است و آن
اينكه همه اين " گم شدنها " ، از نظر شما گم شدن است ، برای بشر دشوار
و بلكه ناممكن است كه اين ذرات را جمع آوری كند ، اما برای خدا كه علم
و قدرتش نامتناهی است هيچ اشكالی نيست .
در آيات مذكور سخن منكران مستقيما درباره اجزای بدن است كه چگونه و
از كجا جمع آوری میشود ؟ ولی در اينجا به گونه ديگر جواب داده است ،
زيرا در اينجا سخن صرفا در اين نيست كه اجزای بدن هر كدام به جايی
میافتد و اثری از آنها نيست ، بلكه در اين است كه با گم شدن اجزای بدن
، ما گم میشويم و ديگر " ما " و " من " در كار نيست . به عبارت
ديگر ، سخن شبهه كنندگان اين است كه با متفرق شدن اجزاء بدن شخصيت
واقعی ما نيست و نابود میشود . قرآن در اينجا اين گونه پاسخ میگويد كه
برخلاف گمان شما شخصيت واقعی شما هيچ وقت گم نمیشود تا نيازی به پيدا
كردن داشته باشد ، از اول در اختيار فرشتگان ما قرار میگيرد .
اين آيه نيز در كمال صراحت بقای شخصيت واقعی انسان ( بقای روح ) را
پس از مرگ ، علی رغم فانی شدن اعضای بدن ، ذكر میكند .
|