پاورقی : . 1 دهر / . 4
انسانی باشد و به عبارت ديگر ، اخلاقشان اخلاق انسانی باشد .
انسان به حكم قدرت علمی ، بر طبيعت مسلط میگردد و طبيعت را آنچنانكه
میخواهد منطبق بر نيازهای خويش میسازد و به حكم نيروی خودسازی و
خودساختگی ، خود را آنچنانكه میخواهد میسازد و به اين وسيله سرنوشت
آينده خويش را به دست میگيرد .
تمام تأسيسات تربيتی ، مكتبهای اخلاقی و تعليمات دينی و مذهبی برای
راهنمايی انسان است كه آيندهء خودش را چگونه بسازد و چگونه شكل بدهد .
راه راست آن راهی است كه انسان را به سوی آيندهای سعادت بخش میرساند
، و راههای كج و انحرافها آنهاست كه انسان را به سوی آيندهای تباه و
شقاوت آلود میكشاند . خداوند در قرآن كريم میفرمايد :
" ما راه را به انسان ( اين موجود آزاد خودساز ) نموديم تا او خود چه
بخواهد و چه انتخاب كند . ( از دو راه يكی را انتخاب خواهد كرد . ) يا
راهی كه ما نمودهايم و سپاسگزار ما خواهد بود و يا راه ديگر كه راه
ناسپاسی است " . ( 1 )
از بحثهای گذشته دانستيم كه علم و ايمان هر كدام نقشی متفاوت در
سازندگی آيندهء انسان دارند . نقش علم اين است كه راه ساختن را به
انسان ارائه میدهد . علم انسان را توانا میكند كه هرگونه " بخواهد "
آينده را همان گونه بسازد . و اما نقش ايمان اين است كه انسان را به
سوی اينكه خود را و آينده را " چگونه " بسازد كه برای خويشتن و برای
جامعه بهتر باشد میكشاند . ايمان مانع آن میگردد كه انسان آينده را بر
محور مادی و فردی بسازد . ايمان به خواست
پاورقی : . 1 دهر / . 4 |