زيبايی رنگ و دوخت اهميت میدهد ، خانه میسازد برای سكونت ، و بيش از
هر چيز به زيبايی خانه توجه دارد ، حتی سفرهای كه برای غذا خوردن پهن
میكند و ظرفی كه در آن غذا میريزد و حتی ترتيب چيدن غذا در ظرفها و بر
سفره همه روی اصول زيبايی است . انسان دوست دارد قيافهاش زيبا باشد ،
نامش زيبا باشد ، جامهاش زيبا باشد ، خطش زيبا باشد ، خيابانش و
شهرش زيبا باشد ، مناظر جلوی چشمش زيبا باشد و خلاصه میخواهد هالهای از
زيبايی تمام زندگی اش را فرا گيرد .
برای حيوان مسألهء زيبايی مطرح نيست . برای حيوان آنچه مطرح است
محتوای آخور است ، اما اينكه آخور زيبا باشد يا نازيبا ، ديگر مطرح
نيست . برای حيوان پالان زيبا ، منظرهء زيبا ، مسكن زيبا و غيره مطرح
نيست .
. 4 تقديس و پرستش
يكی از پايدارترين و قديمیترين تجليات روح آدمی و يكی از اصيلترين
ابعاد وجود آدمی ، حس نيايش و پرستش است . مطالعهء آثار زندگی بشر
نشان میدهد هر زمان و هر جا كه بشر وجود داشته است ، نيايش و پرستش هم
وجود داشته است ، چيزی كه هست شكل كار و شخص معبود متفاوت شده است :
از نظر شكل از رقصها و حركات دسته جمعی موزون همراه با يك سلسله اذكار
و اوراد گرفته تا عالیترين خضوعها و خشوعها و راقیترين اذكار و ستايشها ،
و از نظر معبود از سنگ و چوب گرفته تا ذات قيوم ازلی ابدی منزه از
زمان و مكان .
پيامبران پرستش را نياوردند و ابتكار نكردند ، بلكه نوع