پاورقی : . 1 بقره / 31 - . 33 . 2 اعراف / . 172 . 3 روم / . 43 . 4 الم سجده / 7 - . 9 . 5 طه / . 121
نمیدانيد ) و هم میدانم آنچه را شما اظهار میكنيد و آنچه را پنهان
میداريد ؟ " ( 1 )
. 3 او فطرتی خدا آشنا دارد ، به خدای خويش در عمق وجدان خويش آگاهی
دارد . همهء انكارها و ترديدها ، بيماريها و انحرافهايی است از سرشت
اصلی انسان .
" هنوز كه فرزندان آدم در پشت پدران خويش بوده ( و هستند و خواهند
بود ) خداوند ( با زبان آفرينش ) آنها را بر وجود خودش گواه گرفت و
آنها گواهی دادند " ( 2 ) .
" چهرهء خود را به سوی دين نگهدار ، همان كه سرشت خدايی است و همهء
مردم را بر آن سرشته است " ( 3 ) .
. 4 در سرشت انسان علاوه بر عناصر مادی كه در جماد و گياه و حيوان وجود
دارد ، عنصری ملكوتی و الهی وجود دارد . انسان تركيبی است از طبيعت و
ماورای طبيعت ، از ماده و معنی ، از جسم و جان .
" آن كه هر چه را آفريد نيكو آفريد و آفرينش انسان را از گل آغاز كرد
، سپس نسل او را از شيرهء كشيدهای كه آبی پست است قرارداد ، آنگاه او
را بياراست و از روح خويش در او دميد " ( 4 ) .
. 5 آفرينش انسان ، آفرينشی حساب شده است ، تصادفی نيست . انسان
موجودی انتخاب شده و برگزيده است .
" خداوند آدم را بر گزيد و توبهاش را پذيرفت و او را هدايت كرد "
( 5 ) .
پاورقی : . 1 بقره / 31 - . 33 . 2 اعراف / . 172 . 3 روم / . 43 . 4 الم سجده / 7 - . 9 . 5 طه / . 121 |