شعاع آگاهی و سطح خواسته انسان
قلمرو انسان چه در ناحيه آگاهيها و بينشها و شناختها و چه در ناحيه خواستهها و مطلوبها بسی وسيعتر و گستردهتر و متعالیتر است . آگاهی انسان و شناخت او ، از ظواهر اشياء و پديدهها عبور
آگاهيش از جهان در محدودهای خاص است اولا مادی است ، از حدود خوردن و
آشاميدن و خوابيدن و بازی كردن و خانه و لانه گرفتن و استفاده از جنس
مخالف بالاتر نمیرود برای حيوان ، خواسته و مطلوب معنوی ، ارزش اخلاقی و
غيره مطرح نيست ثانيا شخصی و فردی است ، مربوط به خودش و حداكثر به
جفت و فرزندش ثالثا منطقهای است ، مربوط است به محيط زيست خودش
رابعا حالی است و به زمان حال تعلق دارد .
يعنی همان محدوديتهايی كه بعد ادراكی وجود حيوان دارد ، بعد خواهشها و
گرايشهای وجودش دارد حيوان از اين نظر نيز در محدوده خاصی زندانی است .
حيوان اگر هدفی را تعقيب كند و به سوی غايتی حركت كند كه از اين
محدوده خارج باشد ، مثلا به نوع تعلق داشته باشد نه به فرد ، به آينده
تعلق باشته باشد نه به حال - مانند آنچه در بعضی حيوانات اجتماعی از
قبيل زنبور عسل مشاهده میشود - ناآگاهانه و به حكم غريزه و فرمان مستقيم
نيروئی است كه او را آفريده و جهان را تدبير میكند .
شعاع آگاهی و سطح خواسته انسان قلمرو انسان چه در ناحيه آگاهيها و بينشها و شناختها و چه در ناحيه خواستهها و مطلوبها بسی وسيعتر و گستردهتر و متعالیتر است . آگاهی انسان و شناخت او ، از ظواهر اشياء و پديدهها عبور |