" ايمان " به يك فرد ، به يك مرام ، به يك غايت نهفته باشد ( 1 ) .
امروز ماترياليستها هم ناچارند مدعی شوند كه ما از جنبه فلسفی‏
ماترياليست و از جنبه اخلاقی ايده‏آليست می‏باشيم ، يعنی از جنبه نظری ،
مادی و از جنبه عملی و آرمانی ، معنوی هستيم ( 2 ) اينكه چگونه ممكن است‏
انسان نظرا مادی باشد و عملا معنوی ، مشكلی است كه خود ماديين بايد بدان‏
پاسخ بگويند .
جورج سارتن ، دانشمند مشهور جهانی و نويسنده كتاب معروف " تاريخ علم‏
" در كتاب " شش بال " نارسائی و ناتوانی علم را در انسانی ساختن‏
روابط بشر و نياز فوری انسان را به نيروی ايمان چنين بيان می‏كند :
علم در بعضی زمينه‏ها ترقيات عظيم و شگفت كرده است ولی در زمينه‏های‏
ديگر مثلا سياست ملی يا بين‏المللی كه مربوط است به روابط افراد انسان با
يكديگر ، هنوز خود را ريشخند می‏كنيم .
جورج سارتن اعتراف دارد كه ايمانی كه مورد نياز انسان است ايمان دينی‏
و مذهبی است وی درباره نياز انسان به مثلث " هنر و دين و علم " چنين‏
می‏گويد :
هنر ، زيبائی را آشكار می‏سازد و همين جهت مايه شادی زندگی می‏شود دين‏
محبت می‏آورد و موسيقی زندگی است علم با حق و راستی و عقل سر و كار دارد
و مايه هوشياری نوع بشر

پاورقی :
. 1 زناشوئی و اخلاق .
. 2 ژرژپوليتسر ، اصول مقدماتی فلسفه .