می‏خواهند ولی در اشتباه افتاده‏اند اما آنها از اول حقه باز بوده‏اند و
مسيرشان مسير باطل بوده است . بعد از اين اگر اينها را بكشيد به نفع‏
معاويه است كه از اينها بدتر و خطرناكتر است .
قبل از آنكه ساير خصيصه‏های خوارج را بيان كنيم لازم است يك نكته را در
اينجا كه سخن از قدس و تقوا و زاهدمابی خوارج است يادآوری كنيم ، و آن‏
اينكه يكی از شگفتيها و برجستگيها و فوق العادگيهای تاريخ زندگی علی كه‏
مانند برای آن نمی‏توان پيدا كرد همين اقدام شجاعانه و تهورآميز او در
مبارزه با اين مقدس خشكه‏های متحجر و مغرور است .
علی بر روی مردمی اينچنين ظاهر الصلاح و آراسته ، قيافه‏های حق به جانب‏
، ژنده‏پو ش و عبادت پيشه ، شمشير كشيد و همه را از دم شمشير گذرانده‏
است .
ما اگر به جای اصحاب او بوديم و قيافه‏های آنچنانی را می‏ديديم مسلما
احساساتمان برانگيخته می‏شد و علی را به اعتراض می‏گرفتيم كه آخر شمشير به‏
روی اينچنين مردمی كشيدن ؟ ! .
از درسهای بسيار آموزنده تاريخ تشيع خصوصا ، و جهان اسلام عموما ، همين‏
داستان خوارج است .
علی خود به اهميت و فوق العادگی كار خود از اين جهت واقف است و آن‏
را بازگو می‏كند . می‏گويد :
« فانا فقأت عين الفتنة و لم يكن ليجتری عليها احد غيری بعد ان ماج‏
غيهبها و اشتد كلبها » ( 1 ) .

پاورقی :
1 - نهج البلاغه ، خطبه . 92