پاورقی : ( 1 ) لذات فلسفه صفحه 133
می دهد كه سرودهای عاشقانه از قرون وسطی جلوتر بوده ، ولی ترغيب عفت و
پاكدامنی از طرف كليسا كه او را به علت دور از دسترس بودن جذابيت
بخشيد مايه نضج غزل عاشقانه گرديد ، حتی لارشكوفو نويسنده نيش زن میگويد
: " چنين عشقی برای روح مانند جان برای بدن است " . . . اين استحاله
ميل جسمانی را به عشق معنوی چگونه توجيه كنيم ؟ چه موجب میشود كه اين
گرسنگی حيوانی چنان صفا و لطف بپذيرد كه اضطراب جسمانی به رقت روحی
تبديل شود . . . آيا رشد تمدن است كه به علت تأخير انداختن ازدواج
موجب میشود تا اميال جسمانی برآورده نشود و بدرون نگری و تخيل سوق داده
شود و محبوب را در لباس رنگارنگی از تخيلات اميال نابرآورده جلوهگر
سازد ؟ آنچه بجوئيم و نيابيم عزيز و گرانبها میگردد ، زيبائی به قدرت
ميل بستگی دارد و ميل با اقناع و ارضاء ضعيف و با منع و جلوگيری قوی
میگردد " ( 1 ) هم او میگويد : " به عقيده ويليام جيمس ، حيا امر
غريزی نيست ، اكتسابی است ، زنان دريافتند كه دست و دل بازی مايه طعن
و تحقير است و اين امر را به دختران خود ياد دادند . . . زنان بی شرم جز
در موارد زودگذر ما
پاورقی : ( 1 ) لذات فلسفه صفحه 133 |