پاورقی : ( 1 ) جهانی كه من میشناسم صفحه 68 - 67
است كه مسئله اخلاق جنسی را هم مانند ساير مسائل مورد بررسی قرار دهيم .
اگر از انجام عملی زيانی متوجه ديگران نشود دليلی نداريم كه ارتكاب آنرا
محكوم كنيم . . . "
اشكال در پاسخ پرسش ديگر به اينكه : " بنا به عقيده شما بايد هتك
عصمت را محكوم ساخت ولی شما اعمال منافی عفت معمولی را چنانچه خسارتی
بار نياورد محكوم نمیكنيد ؟ " میگويد : " بله همين طور است ، ازاله
عصمت ( بكارت ) يك تجاوز جسمی در ميان افراد است ، اما اگر با مسائل
اعمال منافی عفت مواجه شديم آنوقت بايد موقعيت را در نظر گرفت و
ملاحظه كرد در چنين موقعيت حساس دلائلی برای ابراز مخالفت وجود دارد يا
نه ؟ " ( 1 )
ما فعلا وارد اين بحث نمیشويم كه آيا احساساتی از قبيل حيا و غيره كه
امروز اخلاق جنسی ناميده میشوند ريشه فطری و طبيعی دارد يا ندارد ، زيرا
اين بحث دامنه درازی دارد همين قدر میگوئيم اين توهم پيش نيايد كه
واقعا علوم به آنجا رسيده كه ريشه اين مسائل را به دست آورده است آنچه
در اين زمينهها گفته شده جز يك عده فرضها ، و تخمينها نيست ، و خود
فرض كنندهها به هيچ وجه
پاورقی : ( 1 ) جهانی كه من میشناسم صفحه 68 - 67 |