است كه مسئله اخلاق جنسی را هم مانند ساير مسائل مورد بررسی قرار دهيم .
اگر از انجام عملی زيانی متوجه ديگران نشود دليلی نداريم كه ارتكاب آنرا
محكوم كنيم . . . "
اشكال در پاسخ پرسش ديگر به اينكه : " بنا به عقيده شما بايد هتك‏
عصمت را محكوم ساخت ولی شما اعمال منافی عفت معمولی را چنانچه خسارتی‏
بار نياورد محكوم نمی‏كنيد ؟ " می‏گويد : " بله همين طور است ، ازاله‏
عصمت ( بكارت ) يك تجاوز جسمی در ميان افراد است ، اما اگر با مسائل‏
اعمال منافی عفت مواجه شديم آنوقت بايد موقعيت را در نظر گرفت و
ملاحظه كرد در چنين موقعيت حساس دلائلی برای ابراز مخالفت وجود دارد يا
نه ؟ " ( 1 )
ما فعلا وارد اين بحث نمی‏شويم كه آيا احساساتی از قبيل حيا و غيره كه‏
امروز اخلاق جنسی ناميده می‏شوند ريشه فطری و طبيعی دارد يا ندارد ، زيرا
اين بحث دامنه درازی دارد همين قدر می‏گوئيم اين توهم پيش نيايد كه‏
واقعا علوم به آنجا رسيده كه ريشه اين مسائل را به دست آورده است آنچه‏
در اين زمينه‏ها گفته شده جز يك عده فرضها ، و تخمين‏ها نيست ، و خود
فرض كننده‏ها به هيچ وجه

پاورقی :
( 1 ) جهانی كه من می‏شناسم صفحه 68 - 67