را به هدر می‏دهد احترامی نمی‏تواند داشته باشد ، ما در آينده انشاءالله‏
مستقلا و به طور تفصيل تحت عنوان انسان و آزادی مسئله آزادی را طرح‏
خواهيم كرد ، اينجا همين قدر يادآوری می‏كنيم كه بسيار اشتباه است اگر
خيال كنيم معنی اينكه انسان آزاد آفريده شده اين است كه : به او ميل و
خواست و اراده داده شده است ، و اين ميل بايد محترم شناخته شود مگر
آنجا كه با ميل‏ها و خواستهای ديگران مواجه و معارض شود و آزادی ميل‏های‏
ديگران را به خطر اندازد ، ما ثابت می‏كنيم كه علاوه بر آزاديها و حقوق‏
ديگران ، مصالح عاليه خود فرد نيز می‏تواند آزادی او را محدود كند .
بزرگترين تيشه‏ای كه به ريشه اخلاق زده شده به نام آزادی و از راه همين‏
تفسير غلطی است كه از آزادی شده است !
وقتی كه از آقای " راسل " سؤال می‏شود آيا خود را به هيچ يك از
سيستمهای اخلاقی مقيد می‏دانيد ؟ جواب می‏دهد : آری ، ولی جدا ساختن اخلاق‏
از سياست كار دشواری است ، به عقيده من علم اخلاق بايستی بدين طريق عرضه‏
شود : فرض كنيد زيدی بخواهد فلان عمل را كه برای خودش مفيد بوده و در
عين حال به همسايگانش زيان می‏رساند انجام دهد ، اگر زيد بدين طريق برای‏
همسايگان خود ايجاد