مطلب است ، و آزادی جنسی و رفع مقررات و موازين اخلاقی مطلب ديگر ،
اشباع غريزه با رعايت اصل عفت و تقوی منافی نيست بلكه تنها در سايه
عفت و تقوی است كه میتوان غريزه را به حد كافی اشباع كرد و جلو
هيجانهای بيجا و ناراحتيها و احساس محروميتها و سركوب شدنهای ناشی از
آن هيجانها را گرفت .
به عبارت ديگر " پرورش " دادن استعدادها غير از " پر دادن " به
هوسها و آرزوهای پايان ناپذير است .
يكی از مختصات و امتيازات انسان از حيوانات اين است كه دو نوع ميل
و تمنا در بشر ممكن است پيدا شود ، تمناهای صادق ، تمناهای كاذب .
تمناهای صادق همانها است كه مقتضای طبيعت اصلی است ، در وجود هر
انسانی طبيعت ميل به صيانت ذات ، به قدرت و تسلط ، به امور جنسی ، به
غذا خوردن و امثال اينها هست ، هر يك از اين ميلها هدف و حكمتی دارد ،
بعلاوه همه اينها محدودند ولی همه اينها ممكن است زمينه يك تمنای كاذب
واقع شوند ، اشتهای كاذبی كه افراد در مورد خوردنيها پيدا میكنند مشهور و
معروف همه است .
|