پاورقی : . 1 تفسير صافی ، ذيل آيه 7 ، از سوره الرحمن .
دنيا و آخرت ، بر موازين عدالت و موافق عدالت است و در خلقت و
آفرينش به هيچ موجودی ظلم نمیشود و اين عالم به عدل برپاست ؟ آيا "
« بالعدل قامت السموات و اعرض » " ؟ يا اينكه خداوند چون اراده و
مشيتش مطلق است و هيچ چيز نمیتواند اراده او را محدود كند ، فعال ما
يشاء است " يفعل ما يشاء و يحكم ما يريد " خلقتش تابع هيچ ميزان و
هيچ قاعده و قانونی نمیتواند باشد و هر چه او بكند عدل است نه اينكه هر
چه مقتضای عدل است او میكند .
لهذا در جواب اين سؤال كه " آيا خداوند در قيامت بر وفق موازينی كه
موازين عدل است رفتار میكند و طبق حساب و قاعدهای يكی را به بهشت
میبرد و ديگری را به جهنم ؟ يا اينطور نيست ؟ " آنها گفتند اين طور
نيست ، هيچ قانون و ناموسی نمیتواند حاكم بر فعل حق باشد ، هر قانون و
ناموسی تابع فعل او و امر اوست ، عدل و ظلم هم تابع فعل اوست ، اگر او
مطيع را به بهشت ببرد و عاصی را به جهنم ، باز هم چون او كرده عدل است
، اراده او و فعل او تابع ميزانی و خاضع در برابر قانونی نيست ، همه
قوانين و موازين تابع اراده او هستند .
اين يك قسمت درباره اصل عدل كه راجع به اساس خلقت موجودات و نظام
عالم بود كه آيا موافق با ميزان عدل است يا نه ؟
قسمت ديگری مربوط به نظام تشريع است ، مربوط به دستورهای دينی است ،
مربوط به اين است كه دستورهای الهی كه به وسيله پيغمبر اكرم ( ص )
رسيده و به نام شريعت و قانون اسلامی خوانده میشود چطور ؟ آيا نظام تشريع
تابع ميزان عدل است يا نه ؟ آيا
پاورقی : . 1 تفسير صافی ، ذيل آيه 7 ، از سوره الرحمن . |