يا من هو اختفی لفرط نوره |
الظاهر الباطن فی ظهوره |
پاورقی : . 1 از فقرات دعای شريف كميل . . 2 نهج البلاغه ، خطبه . 64
نزديكتر . ظهور همه چيز به ذات اوست ، ظاهر مطلق و بالذات اوست "
« و بنور وجهك الذی أضاء له كل شیء » " ( 1 ) ، روشنی هر چيزی در پرتو
نور ذات اوست . ولی نوری است كه ثابت است ، غروب و افول ندارد .
نوری است كه همه جا را پر كرده ، حجاب و مانعی ندارد ، به همه چيز محيط
است ، نقطه مقابلی ندارد ، ضد و ندی ندارد .
چون افول و غروب ندارد ، زوال و فنا ندارد ، ظلمتی در برابرش نيست ،
بشر ضعيف الادراك كه هر چيزی را با مقايسه نقطه مقابل و نقطه مخالف
بايد بفهمد و دستگاه گيرنده فهم و ادراك او طوری ساخته شده كه به هر
چيزی با كمك نقطه مقابل آن چيز توجه و التفات پيدا میكند ، از التفات
و توجه به ذات حق غافل است .
نكته غريبی است ! ذات حق چون هيچ وقت پنهان نيست ، از نظرها پنهان
است . اگر گاهی پنهان بود و گاهی آشكار ، از نظرها پنهان نبود . چون
غروب و افول و زوال و تغيير و حركت ندارد ، مورد غفلت بشر است .
اين است معنی سخن حكما كه میگويند : ذات حق از كثرت ظهور و شدت
ظهور در خفاست .
پاورقی : . 1 از فقرات دعای شريف كميل . . 2 نهج البلاغه ، خطبه . 64 |