پاورقی : . 1 الامامة و السياسة ، ص 121 ، كامل مبرد ، ج . 2
جزء ايمان میشمردند و همين جهت كه عمل را جزء ايمان میدانستند آنها را
تنگ نظر كرده بود و به همين سبب از هر كس گناه كبيرهای میديدند
میگفتند كافر شد ، میگفتند جز ما باقی همه كافر و اهل جهنماند .
خوارج در حقيقت از نظر خودشان قيامشان برای امر به معروف و نهی از
منكر بود . اولين اجتماعشان بعد از يأس از هم عقيده كردن علی ( ع ) با
خودشان در يكی از خانههای كوفه شده است . در آن خانه يكی ايستاد و اين
خطابه مهيج را ايراد كرد :
" أما بعد ، فو الله ما ينبغی لقوم يؤمنون بالرحمن و ينيبونإلی حكم
القرآن ان تكون هذه الدنيا آثر عنده من الأمر بالمعروف و النهی عن
المنكر و القول بالحق وإن من و ضر ، فانه من يمن و يضر فی هذه الدنيا فان
ثوابه يوم القيامة رضوان الله و الخلود فی جنانه ، فأخرجوا بناإخواننا من
هذه القرية الظالم أهلهاإلی بعض كور الجبال أوإلی بعض هذه المدائن
منكرين لهذه ابدع المضلة " ( 1 ) .
يعنی سزاوار نيست برای مردمی كه به خدای رحمان ايمان دارند و مرجعشان
قرآن است ، اينكه دنيا را بر امر به معروف و نهی از منكر و اظهار سخن
حق ، مقدم بدارند ، هر چند اين امور سبب ضعف و ضرر گردد . هر كسی در
اين دنيا ضعف و ضرری ببيند در قيامت پاداشش رضا و خشنودی حق است .
پس برادران ! بيابيد از اين شهر كه كانون فساد و ستمگری است بيرون
برويم و به دامنههای كوهها يا بعضی از نقاط و شهرهايی كه اين طور نيست
برويم و با اين بدعتهای گمراه كننده مبارزه كنيم .
پاورقی : . 1 الامامة و السياسة ، ص 121 ، كامل مبرد ، ج . 2 |