پاورقی : . 1 حجرات ، . 13 . 2 ص ، . 28 . 3 زمر ، . 9 . 4 نساء ، . 95 . 5 زخرف ، . 32
سرش میفرمايد : " « إن أكرمكم عند الله أتقيكم »" ( 1 ) و امتيازات
مبتنی بر فضايل را به رسميت میشناسد .
قرآن كريم میفرمايد هرگز عالم و جاهل ، متقی و غير متقی مساوی نيستند :
" « أم نجعل الذين آمنوا و عملوا الصالحات كالمفسدين فی اعرض أم نجعل
المتقين كألفجار »" ( 2 ) آيا ممكن است كه ما اهل ايمان و اهل عمل
صالح را كه صالح و مصلحاند با فساد كنندگان و خرابی كنندگان كه آنچه از
آنها سر میزند خرابی و فساد است در يك درجه و يك مرتبه قرار دهيم ؟
آيا ممكن است كه ما اهل تقوا را همدوش و همدرجه شهوترانها و بندگان هوی
و هوس قرار بدهيم ؟ همچنين میفرمايد : " « قل هل يستوی الذين يعلمون و
الذين لا يعلمونإنما يتذكر اولوا اعلباب »" ( 3 ) ( بگو آيا آنها كه
عالم و دانايند با آنهايی كه در حضيض جهل و نادانی به سر میبرند مانند
هماند ؟ فقط خردمندان توجه دارند كه مساوی نيستند ) ، يا میفرمايد : "
« فضل الله المجاهدين علی القاعدين أجرا عظيما »" (4) ( خداوند مجاهدان
را بر خانهنشينان به اجر عظيمی برتری داده است ) . در سوره زخرف
میفرمايد : " « أهم يقسمون رحمة ربك نحن قسمنا بينهم معيشتهم فی الحيوه
الدنيا و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات ليتخذ بعضهم بعضا سخريا »" ( 5 )
آيا آنها رحمت پروردگار ترا تقسيم كردهاند ؟ ما هستيم كه مايه تعيش و
استعدادهای گوناگون را در ميان مردم تقسيم كردهايم تا در نتيجه ، اختلاف
طبيعی در ميان
پاورقی : . 1 حجرات ، . 13 . 2 ص ، . 28 . 3 زمر ، . 9 . 4 نساء ، . 95 . 5 زخرف ، . 32 |