آيات كريمه قرآن بر اين مطلب دلالت می‏كند كه تنها آدم اول نيست كه با
نفخه الهی آفريده شده است .

داستان آدم در قرآن

نكته عجيب اين است كه در قرآن كريم قضيه و داستان آدم ابوالبشر آمده‏
ولی به عنوان يك تعليم ديگری نه به عنوان شهادت بر توحيد و اينكه به‏
دليل اينكه زندگی بشر به آنصورت آغاز شده پس به خدائی خدا اعتراف كنيد
. البته قرآن كريم خلقت آدم را به كيفيت خاصی بيان فرموده كه كم و بيش‏
می‏دانيم و نظريه‏های ع لم الحيات هم به فرض اينكه به حد تحقيق رسيده‏
باشد و قانون اشتقاق انواع مسلم باشد ، دليلی در دست نيست كه ممكن‏
نيست يك انقلاب دفعی پيش آيد و يك جهش عظيم رخ دهد و در مدت كمی‏
يك توده خاك به يك انسان سوی معتدل تبديل شود ، يعنی مراحلی كه بايد
در طول قرنها و نسلها فراهم شود در تحت يك شرايط ديگر با سرعت فراهم‏
گردد ، و حتی خلاف سنن جاريه كون هم نيست . در سنن كون ، با اختلاف‏
شرايط و احوال ، سرعت و بطؤ يك حركت تغيير می‏كند ، همان طوری كه مانعی‏
نيست ، برعكس ، حركتی را كندتر كنند نظير آنكه در شرايط معينی دوره‏
كودكی و جوانی و پيری را طولانی‏تر كنند و خيلی هم طولانی‏تر كنند .
به هر حال ، مقصود توضيح اين روش تعليماتی قرآن بود كه در مسأله توحيد
به موضوع آغاز حيات متمسك نشده و نگفته به دليل اينكه حيات و زندگی‏
آغازی و شروعی دارد خواه آنكه از يك سلول آغاز شده باشد يا از يك موجود
چند ميليون سلولی به اين