قائم به غير نيست وجود دارد ، و در جای ديگر دليل بياورد كه خالق و
واجب الوجود و آن ذاتی كه قائم به خود است ، يكی است نه بيشتر . و اين
نكته عجيبی است از قرآن كريم . در منطق قرآن ذات احديت به طوری معرفی
شده كه فرض تعدد و ثانی از برای او نمی شود كرد و اين مطلب در ضمن
آيات قرآن به طور اشاره آمده ، ولی اميرالمؤمنين ( ع ) در نهج البلاغه
اين مطلب را كاملا بيان فرموده . و اين يكی از معارف بزرگ قرآن است كه
به طور وضوح اعجاز اين كتاب به شمار میرود ، بيان كننده اين اعجاز هم
علی ( ع ) است ، بيان اين اعجاز هم اعجاز ديگری است .
در حديث است كه از اميرالمؤمنين پرسيدند : " « هل عندكم شیء من
الوحی ؟ » " ( آيا در نزد شما چيزی از وحی هست ؟ ) يعنی آيا بر شما وحی
فرود میآيد ؟ فرمود : " « لا ، و الذی فلق الحبة و برأ النسمةإلا أن يعطی
الله عبدا فهما فی كتابه » " فرمود نه ، قسم به آن خدا كه دانه را
شكافت و جانداران را آفريد مگر اينكه خداوند به بنده خود تفضل كند و به
او فهم قرآن را بدهد . علی در اين جمله میخواهد بفرمايد معارف عجيبی كه
از وجود مقدسش رسيده ، در اثر فهم و پی بردن به مقاصد و معانی قرآن بوده
است .
گفتم نظامی كه در خلقت و آفرينش است هماهنگی و ارتباطی بين موجودات
نشان می دهد و اجزای عالم مجموعا يك واحدی را به وجود آوردهاند . بين
اجزای هر مجموعهای ممكن است ارتباط و وحدت و هماهنگی باشد و ممكن است
نباشد ، با يك مثال اين مطلب را توضيح میدهم :
|