پاورقی : . 1 نهج البلاغة ، خطبه . 36 . 2 مائده ، . 1
جاهل و قشری معرفی میكند . مردمی بودند متعبد ، شب زندهدار و قاری قرآن
، اما جاهل و سبك مغز و كم تعقل ، و بلكه مخالف فكر و تعقل در كار دين.
علی ( ع ) در آن اتمام حجتی كه با آنها فرمود به آنها گفت : " « و قد
كنت نهيتكم عن هذه الحكومة ، فأبيتم علیإباء المخالفين المنابذين ، حتی
صرفت رأيیإلی هواكم ، و أنتم معاشر أخفاء الهام ، سفهاء الأحلام » " ( 1
) شما امروز به من اعتراض داريد در امر حكميت و میگوييد خطا بود و ما
توبه كرديم و تو هم توبه كن و قرار را نقض كن . من اول كار به شما گفتم
كه تسليم حكميت نشويم ، و شما آن وقت سخت ايستاديد و شمشير كشيديد و
گفتيد ما به خاطر قرآن میجنگيم و اينها قرآن را جلو آوردهاند ، تا من
كرها و اجبارا تن دادم و پيمان بستم ، حالا میگوييد غلط بود و به من
تكليف میكنيد آن را نقض كنم . چطور نقض كنم و حال آنكه در قرآن فرموده
" « أوفوا بالعقود »" پيغمبر با مشركين كه پيمان میبست هرگز نقض
نمیكرد . جايز نمیدانست با طرف غدر و مكر شود و بر خلاف پيمان رفتار
شود ، طرف هر كس بود ولو مشرك و بتپرست بود ، حالا شما بعد از عقد
پيمان به من تكليف میكنيد نقض كنم .
اين مطالب را علی ( ع ) در مواقع مختلف به آنها فرمود ، آن جملهای كه
درد اصلی آنهاست همين بود كه فرمود : " « و أنتم معاشر أخفاء الهام ،
سفهاء الأحلام » " شما گروهی هستيد سبك مغز و كم خرد و نادان . عيب كار
شما هم همين است ، يك روز با شدت از حكميت طرفداری میكنيد و يك روز
به اين شدت آن را كفر و
پاورقی : . 1 نهج البلاغة ، خطبه . 36 . 2 مائده ، . 1 |