پاورقی : . 1 حديد ، . 3 . 2 بقره ، . 115
ديگر باطن نيست ، و هر باطنی غير خدا ديگر ظاهر نيست ، اما خدا در عين
وحدت و بساطت ، هم باطن است و هم ظاهر . نه اينكه قسمتی از او ظاهر
است و قسمتی باطن ، بلكه از همان حيثيت كه ظاهر است عينا باطن است و
از همان حيثيت كه باطن است ، ظاهر است .
منبع و سرچشمه اين حقيقت خود قرآن كريم است كه میفرمايد :
" « هو اعول و الاخر و الظاهر و الباطن »" ( 1 )
( اول و آخر خداست ، ظاهر و باطن هم خداست ) .
و باز قرآن میفرمايد :
" « أينما تولوا فثم وجه الله »" ( 2 ) .
( به هر طرف كه رو كنيد ، رو به خدا هستيد و روی خدا با شماست ) .
رسول اكرم ( ص ) فرمود : اگر با ريسمانی به طبقه هفتم زمين هم فرو
رويد باز به سوی خدا رفتهايد .
در حديث است كه جاثليقی ( عالمی از علمای مسيحی ) به اميرالمؤمنين
علی ( ع ) گفت : " أخبرنی عن وجه الرب " يعنی به من بگو چهره حق كه
قرآن میگويد به هر طرف رو كنيد رو به خداييد و روی خدا با شماست يعنی
چه ؟ روی خداوند كدام طرف است ؟ " « فدعا علی بنار و حطب فأضرمه » "
علی ( ع ) دستور داد هيزم و آتش آوردند . هيزم
پاورقی : . 1 حديد ، . 3 . 2 بقره ، . 115 |