كشتگاه آخرت است ) ، به تعبير اميرالمؤمنين ( ع ) " « مسجد أحباء الله
، و مصلی ملائكة الله و مهبط وحی الله ، و متجر أولياء الله » " ( 1 )
است ، كشتارگاه آخرت است ، مركز عبادت خداست ، محل هبوط و نزول وحی
الهی است ، تجارتخانه اوليای خداست . همچو جايی را كه نمیشود گفت جای
بی فايده و بی ارزشی است .
دين با اين منطق عالی خود ارزش دنيا را از آنچه هست و همه میفهمند
پايين نياورده ، ارزش معنويت و تقوی و فضيلت و حقوق اجتماعی را كه
كمتر مردم به آن پی میبرند معرفی كرده و بالا برده است . پس بی ارزشی
دنيا بی ارزشی مقايسهای است . بی ارزشی مقايسهای با محترم بودن حقوق
مربوط به زندگی دنيا منافات ندارد ، بلكه عين احترام به حقوق است .
همان طوری كه عرض كردم همين مقررات حقوقی محكم اسلام دليل است بر اينكه
بی ارزشی دنيا بی ارزشی مقايسهای است ، اين اولا .
منطق اجتماعی
ثانيا در جواب آن سؤال عرض میكنم اسلام مگر نمیخواهد جامعه اسلامی باقی
بماند ؟ البته واضح است كه میخواهد . حالا كه میخواهد باقی بماند مگر
ممكن است كه جامعهای بدون اينكه بر محور عدالت بچرخد و حقوق مردم در آن
جامعه محفوظ باشد باقی بماند ؟ مگر پيغمبر بزرگوار ما خودش نفرمود : "
« الملك يبقی مع الكفر ، و لا يبقی مع الظلم » " ؟ يعنی اگر يك جامعه ،
عادل و متعادل باشد
پاورقی :
. 1 نهج البلاغة ، حكمت . 126