جاهل و قشری معرفی می‏كند . مردمی بودند متعبد ، شب زنده‏دار و قاری قرآن‏
، اما جاهل و سبك مغز و كم تعقل ، و بلكه مخالف فكر و تعقل در كار دين.
علی ( ع ) در آن اتمام حجتی كه با آنها فرمود به آنها گفت : " « و قد
كنت نهيتكم عن هذه الحكومة ، فأبيتم علی‏إباء المخالفين المنابذين ، حتی‏
صرفت رأيی‏إلی هواكم ، و أنتم معاشر أخفاء الهام ، سفهاء الأحلام » " ( 1
) شما امروز به من اعتراض داريد در امر حكميت و می‏گوييد خطا بود و ما
توبه كرديم و تو هم توبه كن و قرار را نقض كن . من اول كار به شما گفتم‏
كه تسليم حكميت نشويم ، و شما آن وقت سخت ايستاديد و شمشير كشيديد و
گفتيد ما به خاطر قرآن می‏جنگيم و اينها قرآن را جلو آورده‏اند ، تا من‏
كرها و اجبارا تن دادم و پيمان بستم ، حالا می‏گوييد غلط بود و به من‏
تكليف می‏كنيد آن را نقض كنم . چطور نقض كنم و حال آنكه در قرآن فرموده‏
" « أوفوا بالعقود »" پيغمبر با مشركين كه پيمان می‏بست هرگز نقض‏
نمی‏كرد . جايز نمی‏دانست با طرف غدر و مكر شود و بر خلاف پيمان رفتار
شود ، طرف هر كس بود ولو مشرك و بت‏پرست بود ، حالا شما بعد از عقد
پيمان به من تكليف می‏كنيد نقض كنم .
اين مطالب را علی ( ع ) در مواقع مختلف به آنها فرمود ، آن جمله‏ای كه‏
درد اصلی آنهاست همين بود كه فرمود : " « و أنتم معاشر أخفاء الهام ،
سفهاء الأحلام » " شما گروهی هستيد سبك مغز و كم خرد و نادان . عيب كار
شما هم همين است ، يك روز با شدت از حكميت طرفداری می‏كنيد و يك روز
به اين شدت آن را كفر و

پاورقی :
. 1 نهج البلاغة ، خطبه . 36
. 2 مائده ، . 1