دنيا و آخرت ، بر موازين عدالت و موافق عدالت است و در خلقت و
آفرينش به هيچ موجودی ظلم نمی‏شود و اين عالم به عدل برپاست ؟ آيا "
« بالعدل قامت السموات و اعرض » " ؟ يا اينكه خداوند چون اراده و
مشيتش مطلق است و هيچ چيز نمی‏تواند اراده او را محدود كند ، فعال ما
يشاء است " يفعل ما يشاء و يحكم ما يريد " خلقتش تابع هيچ ميزان و
هيچ قاعده و قانونی نمی‏تواند باشد و هر چه او بكند عدل است نه اينكه هر
چه مقتضای عدل است او می‏كند .
لهذا در جواب اين سؤال كه " آيا خداوند در قيامت بر وفق موازينی كه‏
موازين عدل است رفتار می‏كند و طبق حساب و قاعده‏ای يكی را به بهشت‏
می‏برد و ديگری را به جهنم ؟ يا اينطور نيست ؟ " آنها گفتند اين طور
نيست ، هيچ قانون و ناموسی نمی‏تواند حاكم بر فعل حق باشد ، هر قانون و
ناموسی تابع فعل او و امر اوست ، عدل و ظلم هم تابع فعل اوست ، اگر او
مطيع را به بهشت ببرد و عاصی را به جهنم ، باز هم چون او كرده عدل است‏
، اراده او و فعل او تابع ميزانی و خاضع در برابر قانونی نيست ، همه‏
قوانين و موازين تابع اراده او هستند .
اين يك قسمت درباره اصل عدل كه راجع به اساس خلقت موجودات و نظام‏
عالم بود كه آيا موافق با ميزان عدل است يا نه ؟
قسمت ديگری مربوط به نظام تشريع است ، مربوط به دستورهای دينی است ،
مربوط به اين است كه دستورهای الهی كه به وسيله پيغمبر اكرم ( ص )
رسيده و به نام شريعت و قانون اسلامی خوانده می‏شود چطور ؟ آيا نظام تشريع‏
تابع ميزان عدل است يا نه ؟ آيا

پاورقی :
. 1 تفسير صافی ، ذيل آيه 7 ، از سوره الرحمن .