پاورقی : . 1 بقره ، . 29 . 2 اعراف ، . 10
دارد ، يعنی بين انسان و مواهب عالم در متن خلقت و در نقشه كلی خلقت
علاقهای و رابطهای است ، بطوری كه اگر انسان جزء اين نقشه نبود حساب اين
نقشه حساب ديگر بود . در قرآن كريم مكرر تصريح میكند كه به حسب اصل
خلقت ، مواهب عالم برای انسان آفريده شده ، پس از نظر قرآن كريم قبل
از آنكه بشر بتواند فعاليتی بكند و دست به كاری بشود و قبل از آنكه
دستورهای دين به وسيله پيغمبر به مردم اعلام شود يك نوع علاقه و ارتباط
بين انسان و مواهب خلقت هست و اين مواهب مال انسان و حق انسان است ،
مثل اينكه میفرمايد :
" « خلق لكم ما فی اعرض جميعا »" ( 1 )
خدا هر چه در زمين است برای شما و به خاطر شما آفريد .
يا در سوره اعراف در مقدمه داستان خلقت آدم میفرمايد :
" « و لقد مكناكم فی اعرض و جعلنا لكم فيها معايش قليلا ما تشكرون
" ( 2 )
ما شما را در زمين جا داديم و مستقر كرديم و در اين زمين برای شما
موهبتهايی قرار داديم كه مايه تعيش و زندگی شماست ، اما شما كم قدر اين
نعمت را میشناسيد و كم شكر اين نعمت را بجا میآوريد .
شكر هر نعمت يعنی از او همان استفاده را بكنند كه برای آن استفاده
آفريده شده . بسياری از آيات قرآن اين حقيقت را بيان
پاورقی : . 1 بقره ، . 29 . 2 اعراف ، . 10 |