كشتگاه آخرت است ) ، به تعبير اميرالمؤمنين ( ع ) " « مسجد أحباء الله‏
، و مصلی ملائكة الله و مهبط وحی الله ، و متجر أولياء الله » " ( 1 )
است ، كشتارگاه آخرت است ، مركز عبادت خداست ، محل هبوط و نزول وحی‏
الهی است ، تجارتخانه اوليای خداست . همچو جايی را كه نمی‏شود گفت جای‏
بی فايده و بی ارزشی است .
دين با اين منطق عالی خود ارزش دنيا را از آنچه هست و همه می‏فهمند
پايين نياورده ، ارزش معنويت و تقوی و فضيلت و حقوق اجتماعی را كه‏
كمتر مردم به آن پی می‏برند معرفی كرده و بالا برده است . پس بی ارزشی‏
دنيا بی ارزشی مقايسه‏ای است . بی ارزشی مقايسه‏ای با محترم بودن حقوق‏
مربوط به زندگی دنيا منافات ندارد ، بلكه عين احترام به حقوق است .
همان طوری كه عرض كردم همين مقررات حقوقی محكم اسلام دليل است بر اينكه‏
بی ارزشی دنيا بی ارزشی مقايسه‏ای است ، اين اولا .

منطق اجتماعی

ثانيا در جواب آن سؤال عرض می‏كنم اسلام مگر نمی‏خواهد جامعه اسلامی باقی‏
بماند ؟ البته واضح است كه می‏خواهد . حالا كه می‏خواهد باقی بماند مگر
ممكن است كه جامعه‏ای بدون اينكه بر محور عدالت بچرخد و حقوق مردم در آن‏
جامعه محفوظ باشد باقی بماند ؟ مگر پيغمبر بزرگوار ما خودش نفرمود : "
« الملك يبقی مع الكفر ، و لا يبقی مع الظلم » " ؟ يعنی اگر يك جامعه ،
عادل و متعادل باشد

پاورقی :
. 1 نهج البلاغة ، حكمت . 126