چه كسی نمی‏شتابد . خداوند نيرومند و غالب است . "
در آيه دوم می‏فرمايد : " خدا امر می‏كند به عدالت و به نيكی و كمك و
صله‏ارحام ، و نهی می‏كند از كارهای زشت و بد و ظلم . خداوند پند می‏دهد تا
شما متذكر بشويد " .
در آيه اول هدف كلی اديان آسمانی را برقرار شدن موازين عدالت ذكر
می‏كند ، و در آيه دوم به عنوان يك اصل از اصول و مبانی كلی اسلام و به‏
عنوان معرفی روح اسلام ، می‏فرمايد خداوند به عدل و احسان امر می‏كند و از
فحشاء و زشتكاريها و بديها و ظلمها نهی می‏كند .
موضوع عدل و احسان ، خصوصا موضوع عدل ، گذشته از اينكه در خود قرآن‏
كريم مكرر ذكر شده ، در تاريخ اسلام و در ميان مسلمين فصلی طولانی دارد -
چه از نظر علمی در تاريخ علوم اسلامی و چه از نظر عملی و اجرايی در تاريخ‏
اجتماعی و سياسی اسلام و چون واقعا يكی از اركان اسلام اصل عدل است ،
شايسته است كه در اطراف آن صحبت شود ، مخصوصا ما شيعيان كه يكی از
اصول دين را عدل می‏دانيم .

عدل از اصول دين

اصول دين را پنج چيز می‏شماريم : توحيد ، عدل ، نبوت ، امامت ، معاد .
عدل و امامت اختصاصا در شيعه از اصول دين شمرده شده و گاهی ايندو را به‏
نام دو اصل مذهب می‏نامند ، كه البته مقصود ، اين است كه از نظر اسلام‏
شناسی اين مذهب و از نظر ديد پيشوايان اين مذهب ، عدل و امامت هم از
اصول اسلام است ، پس