است كه معنی حق و عدالت را بفهميم . و اگر منافات میداشت ، خود قرآن
كريم كه خداوند را به رزاقيت وصف كرده سعی و عمل و كوشش را واجب
نمیكرد ، اوليای حق كه شاگردان و تربيت يافتگان قرآنند برای احقاق حقوق
جانبازی و فداكاری نمیكرد ند ، اگر منافات میداشت ، در قوانين و
مقررات دينی مقرراتی برای حقوق مردم و تكاليفی برای تحصيل آن حقوق وضع
نمیشد ، اگر منافات میداشت ، دستور انفاق نمیرسيد . مگر انفاق و صدقات
جز اين است كه به رزق و روزی مردم كمك شود ؟ آيا اين كار ، شركت در
رزاقيت خداوند و اعانت خداوند است در كاری كه خودش به عهده گرفته
است ؟ !
قياس خدا به انسان
بشر طبعا اين حالت را دارد كه قياس به نفس میكند و صفات و حالات
خود را به همان كيفيتی كه در خودش هست در غير خودش فرض میكند . اطفال
در سنين اول عمر گمان میكنند تمام احساساتی كه در خودشان هست در
موجودات ديگر هم هست چه آنهايی كه پائينتر از حد آنهاست و چه آنهايی
كه بالاتر است . طفل خيال میكند اسباب بازيهای او احساساتی مثل خود او
دارند و از زدن مثلا متألم میشوند ، لذا گاهی كه عصبانی میگردد آنها را
میزند . نسبت به بالاتر هم همين طور است ، حد خود را ، هم به موجود
پايينتر میدهد و هم به بالاتر .