اين استحقاق و اين حق را چه كسی قرار داده ؟ : قانون خلقت .
چه علاقه و رابطه‏ای بين كودك و بين آن شير موجود است ؟ : رابطه غائی .
يعنی آن شير و آن دستگاه و كارخانه شير سازی برای كودك و به خاطر
كودك به وجود آمده ، پس خود خلقت آن شير را حق طفل قرار داده . غده‏های‏
پستان كه ترشح می‏كند برای كودك ترشح می‏كند نه برای چيز ديگر و نه بی‏
جهت .
حكما اصطلاحی دارند در مورد موجودات و مخلوقات اين عالم . آنها از
مجموع موجودات طبيعت تعبير می‏كند به " آباء سبعه " و " امهات اربعه‏
" و " مواليد ثلاثه " . يعنی هفت پدر و چهار مادر و سه فرزند .
مقصودشان از هفت پدر ، افلاك است كه قدما قائل بودند ، مقصود از چهار
مادر ، عناصر اوليه است كه عقيده قدما اين بود كه عناصر و بسائط
چهارتاست : آب و خاك و هوا و آتش ، مقصود از سه فرزند ، مركبات اين‏
عالم است كه به سه قسمت كلی تقسيم می‏شود : جماد ، نبات ، حيوان (
انسان هم جزء حيوان است ) . از اين جهت تعبير به پدر و مادر و فرزند
می‏كردند كه می‏گفتند از اثر تأثير عوامل فلكی در عناصر چهارگانه كه عوامل‏
فلكی ، فاعلند و عناصر ، قابل مركبات ( يعنی جمادات و نباتات و
حيوانات ) پيدا می‏شود . پس مركبات فرزندان موجودات علوی و عناصر
چهارگانه می‏باشند .
اين تعبير از نظر مركبات بسيار تعبير درستی است ، چه آنكه چهار مادر
يعنی چهار عنصر در عالم باشد يا صد مادر يعنی صد عنصر ، و چه افلاكی به آن‏
ترتيب و چه نباشد ، به هر صورت مركبات فرزندان اين زمين و اين آب و
اين هوا و اين نور و گرماست .