لياقت و تقوا و عمل سادات قوم ، و سادات نالايق و فاسد قوم در چاهها
سرنگون نشدند ؟ .

جامعه بی طبقه اسلامی

اسلام به طور مسلم با اينكه دينی است اجتماعی و برای جامعه شخصيت قائل‏
است ، حيات و ممات قائل است ، سعادت و شقاوت قائل است ، مصلحت و
مفسده قائل است ، به تقدم مصلحت جامعه بر مصلحت فرد قائل است و
امتيازات طبقاتی را لغو كرده است با همه اينها در عين حال ، نظام‏
اجتماعی اسلامی حقوق و امتيازات واقعی افراد را ناديده نمی‏گيرد ، فرد را
از نظر شخصی در مقابل اجتماع ناچيز نمی‏شمارد ، مانند برخی مفكرين جهان‏
نمی‏گويد فرد هيچكاره است ، هر چه هست جامعه است ، جامعه ذی حق است نه‏
فرد ، جامعه مالك است نه فرد ، جامعه اصيل است نه فرد . به طور مسلم ،
اسلام حقوق اختصاصی قائل است ، مالكيت اختصاصی قائل است ، برای فرد
اصالت و استقلال قائل است ، عدالت را به اين نمی‏داند كه فرد در جامعه‏
به كلی نابود بشود ، عدالت را به اين می‏داند كه شرايط يك مسابقه صددرصد
كامل هميشه فراهم باشد و به حكم اين مسابقه كه در ميدان كار و تكليف و
فضيلت صورت می‏گيرد امتيازات و حقوق اختصاصی به افراد اعطا شود .
البته آن چيزی كه به هيچ وجه قابل ترديد نيست اين است كه اسلام با
امتيازها و تفاوت گذاشتنهايی كه مربوط به عمل و تقوی و علم و جهاد در
راه حق نيست به شدت مبارزه كرده ، نه تنها در