« و طور سينين 0 و هذا البلد اعمين " ( 1 ) ، " و العاديات ضبحا 0
فالموريات قدحا " ( 2 ) ، " و نفس و ما سواها 0 فألهمها فجورها و
تقواها »" ( 3 ) .
قرآن می‏فرمايد :
" « ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت 0 فارجع البصر هل تری من فطور
" ( 4 ) .
اساسا بدبينی به خلقت و آفرينش و به گردش و نظام عالم با فلسفه اسلام‏
، يعنی با هسته مركزی فلسفه اسلام كه توحيد است ، سازگار نيست . اين‏
گونه نظريه‏ها يا بايد بر ماترياليسم و ماديت و انكار مبدأ حق حكيم عادل‏
مبتنی باشد ، و يا براساس ثنويت و دوگانگی وجود و هستی ، همان طوری كه‏
در برخی فلسفه‏ها يا آيينها به دو اصل و دو مبدأ برای هستی معتقد شده‏اند :
يكی را مبدأ خيرات و نيكيها و ديگری را مبدأ شرور و بديها دانسته‏اند .
اما در دينی كه براساس توحيد و اعتقاد به خدای رحمان و رحيم و عليم و
حكيم بنا شده جايی برای اين افكار باقی نمی ماند ، همان طوری كه در آيات‏
زيادی تصريح شده است .
آنچه به عنوان فنا و زوال دنيا و تشبيه به گياهی كه در اثر باران از
زمين سر می‏زند و بعد رشد می‏كند ، سپس زرد و خشك می‏شود و

پاورقی :
. 1 تين ، 1 - . 3
. 2 عاديات ، 1 و . 2
. 3 شمس ، 7 و . 8
. 4 ملك ، . 3