حق اجتماع
حق در اسلام خيلی محترم است ، حقوق مردم فوق العاده احترام دارد ، عدالت فوق العاده مقدس است . خيانت در حقوق بالاخص حقوق عمومی از نظر اسلام بالاترين خيانتهاست . علیپاورقی : . 1 نهج البلاغة ، خطبه . 223
ذی حقاند ، اما طبق مبانی حقوقی غير الهی ، حقوق فقط و فقط با فعاليت و
توليد و كار و صنعت ايجاد میشود .
در ضمن سخنانم جملهای از علی ( ع ) نقل كردم مبنی بر رابطه غائی بين
انسان و مواد غذايی عالم كه فرمود : " « لكل ذی رمق قوت ، و لكل حبة
آكل » " . يك جمله هم از آن حضرت نقل میكنم در رابطه فاعلی حق و ذی حق
. شخصی از شيعيان حضرت آمد و از فیء و غنائم مسلمين كه سربازهای اسلامی
با جانبازی به دست آورده بودند چيزی مطالبه كرد . حضرت در جواب فرمود
: اين مال ، فیء مسلمين است ، اگر تو با آنها بودهای و مانند آنها رنجها
و تعبها تحمل كردهای میتوانی شريك باشی و حقی داشته باشی " « وإلا فجناه
أيديهم لا تكون لغير أفواههم » " ( 1 ) و گرنه محصول دستها و بازوهای
آنها مال دهانهای خودشان است نه مال دهانهای ديگران . يعنی هر بازويی كه
زحمت میكشد و رنج میبرد و از يك راه مشروع چيزی به دست میآورد طبيعی
است كه مال دهان خودش است و تعلق به شخص خودش دارد ، معنی ندارد كه
دستی و بازويی كار كند و چيزی را تحصيل كند و آنگاه دهان شخص ديگر با آن
محصول بجنبد .
حق اجتماع حق در اسلام خيلی محترم است ، حقوق مردم فوق العاده احترام دارد ، عدالت فوق العاده مقدس است . خيانت در حقوق بالاخص حقوق عمومی از نظر اسلام بالاترين خيانتهاست . علیپاورقی : . 1 نهج البلاغة ، خطبه . 223 |