« فی قرار مكين 0 ثم خلقنا النطفة علقة فخلقنا العلقة مضغة فخلقنا المضغة
عظاما فكسونا العظام لحما ثم أنشأناه خلقا آخر فتبارك الله أحسن
الخالقين »" ( 1 ) .
انسان را از شيره و خلاصهای از گل آفريديم ، سپس او را به صورت نطفه
در جايگاه محكمی قرار داديم ، نطفه را به صورت خون بسته و آن را به
صورت گوشت جويده و بريده شده در آورديم ، سپس آن را به شكل استخوان در
آورديم و استخوان را از گوشت پوشانيديم . بزرگ است خداييكه بهترين
صورتگران است .
بنابراين در قرآن كريم همين نظام جاری به شهادت خوانده شده . همين
نظام عادی و معمولی طبيعت ، نظام خلق و ايجاد و تكوين است . نظامی است
كه اگر در آن تعمق كنيم ما را با افق بالاتری از افق ماده آشنا میكند .
يعنی قرآن كريم خدا را از جنبه مثبت معلومات بشری به ما میشناساند نه
از جنبه منفی آن . اين مطلب را بايد توضيح بدهم تا اهميت تعليمات قرآن
در اين قسمت كاملا روشن شود .
جستجوی خدا در معلومات نه در مجهولات
بعضی افراد عادت دارند كه خدا را در ميان مجهولات خودشان جستجو كنند (
2 ) ، يعنی به هر معمايی كه رسيدند و نتوانستند آن را حل كنند آن را به
ماورای طبيعت ارجاع میكنند .
پاورقی :
. 1 مؤمنون ، 12 - . 14
. 2 رجوع به مقالات فلسفی از مرتضی مطهری ، مقاله " قرآن و مسألهای از
حيات " .