دارد كه عين آن در اصول كافی هم هست به او می‏فرمايد مالك ! تو بايد به‏
گونه ای حكومت بكنی كه مردم تو را به معنی واقعی تأمين كننده امنيتشان و
نگهدار هستی و مالشان و دوست عزيز خودشان بدانند نه يك موجودی كه خودش‏
را به صورت يك ابوالهول درآورده و هميشه می‏خواهد مردم را از خودش‏
بترساند ، با عامل ترس می‏خواهد حكومت بكند بعد فرمود من اين جمله را از
پيغمبر غير مره شنيده ام يعنی نه يك بار پيغمبر اكرم بعضی جمله ها را كه‏
خيلی به آنها عنايت داشته مكرر می‏گفته و به يك بار قناعت نمی كرده‏
است اميرالمؤمنين می‏فرمايد كه من اين جمله را غير مره يعنی نه خيال كنی‏
كه يك بار بلكه مكرر از پيغمبر شنيدم كه « لن تقدس امه حتی يؤخذ
للضعيف حقه من القوی غير متتعتع » پيغمبر فرمود هرگز امتی ( كلمه امت‏
مساوی است با آنچه امروز جامعه می‏گوئيم ) ، جامعه ای به مقام قداست ،
به مقامی كه قابل تقديس و تمجيد باشد كه بشود گفت اين جامعه جامعه‏
انسانی است نمی رسد مگر آنوقت كه وضع به اين منوال باشد كه ضعيف حقش‏
را از قوی بگيرد بدون لكنت كلمه ، وقتی ضعيف در مقابل قوی می ايستد
لكنتی در بيانش وجود نداشته باشد اين شامل دو مطلب است : يكی اينكه‏
مردم به طور كلی روحيه ضعف و زبونی را از خود دور كنند و در مقابل قوی‏
هر اندزه قوی باشد شجاعانه بايستند ، لكنت به زبانشان نيفتد ، ترس‏
نداشته باشند كه ترس از جنود ابليس است و ديگر اينكه اصلا نظامات‏
اجتماعی بايد طوری باشد كه درمقابل قانون ، قوی و ضعيفی وجود نداشته باشد
پس علی ( ع ) می‏گويد در برنامه ما يعنی در برنامه حكومت اسلامی ما ²
فيأمن المظلومون من عبادك » بندگان

پاورقی :

1 - اين حديث در نهج البلاغه به اين صورت آمده : فانی سمعت رسول‏
الله ( ص ) يقول فی غير موطن لن تقدس امه لا يؤخذ للضعيف فيها حقه من‏

القوی غير متتعتع » .