گفت اينجا معبد است ، اينجا محترم است با اينكه می‏گفت من خودم مسيحی‏
هستم و بت پرست نيستم اما [ در آنجا گفت ] از باب اينكه يك عده‏
انسانها اين بتها را محترم می‏شمارند ، من بايد آنها را محترم بشمارم ،
عقيده آزاد است !
يك عده ای می‏گويند ببينيد ما چه ملتی هستيم ! ما در دو هزار و پانصد
سال پيش اعلاميه حقوق بشر را امضا كرديم كورش وقتی كه وارد بابل شد با
اينكه خودش بت پرست نبود و تابع مثلا دين زردشت بود ، معذلك گفت‏
تمام معابد بت پرستی ای كه در اينجا هست ، محترم است پس ما ملتی‏
هستيم طرفدار آزادی عقيده اين بزرگترين اشتباه است از نظر سياسی هر چه‏
می‏خواهيد ، تمجيد بكنيد زيرا اگر كسی بخواهد ملتی را به زنجير بكشد بايد
تكيه گاه اعتقادی او را هم محترم بشمارد اما از نظر انسانی اين كار
صددرصد خلاف است .
كار صحيح كار ابراهيم ( ع ) است كه خودش تنها كسی است كه يك فكر
آزاد دارد و تمام مردم را در زنجير عقائد سخيف و تقليدی كه كوچكترين‏
مايه ای از فكر ندارد ، گرفتار می‏بيند مردم به عنوان روز عيد از شهر خارج‏
می‏شوند و او بيماری را بهانه می‏كند و خارج نمی شود بعد كه شهر خلوت‏
می‏شود وارد بتخانه بزرگ می‏شود يك تبر بر می‏دارد ، تمام بتها را خرد
می‏كند بعد تبر را به گردن بت بزرگ می‏آويزد و می‏آيد بيرون عمدا اين كار
را كرد برای اينكه به نص قرآن كريم بتواند فكر مردم را آزاد بكند شب‏
وقتی كه مردم بر می‏گردند و به معبد می‏روند می‏بينند اوضاع واژگونه است‏
مثل اينست كه اين بتها خودشان با همديگر دعوا كرده باشند و همديگر را
كشته باشند تنها بتی كه باقی مانده است ، بت بزرگ است . چه