نفر اگر میخواستند حديثی در فضيلت علی ( ع ) نقل بكنند در صندوقخانه هم
به زحمت جرئت میكردند ايراد شده است حسين بن علی ( ع ) از اجتماع حج
در منی و عرفات استفاده فرمود ، كبار صحاب را در آنجا جمع كرد و تصميم
قيام اصلاح طلبانه خودش را اعلام كرد و همين جمله ها را كه از پدرش است
، به آنها فرمود اين جمله ها يك كلياتی را برای همه هدفهای اسلامی به طور
كلی گذشته از اينكه هر زمانی خصوصياتی دارد كه زمان ديگر ندارد مشخص
میكند .
آن جمله ها اينست : « اللهم انك تعلم انه لم يكن الذی كان منا منافسه
فی سلطان و لا التماس شيیء من فضول الحطام » يعنی خداوندا ! تو خودت
میدانی كه حركتها ، جنبشها ، قيامها ، اعتراضها ، جنگيدنها و مبارزه های
ما ، رقابت در كسب قدرت نبود ، برای تحصيل قدرت برای يك فرد نبود ،
به عنوان جاه طلبی نبود ، برای جمع آوری مال و منال دنيا و برای زياده
طلبی در مال و منال دنيا نبود و نيست پس هدف چيست ؟ « ولكن لنرد
المعالم من دينك و نظهر الاصلاح فی بلادك فيأمن المظلومون من عبادك و
تقام المعطله من حدودك » اين چهار جمله يك كادر كلی را مشخص میكند
مقدمتا بايد عرض بكنم كه امروز يك اصطلاحی رائج شده است كه اين اصطلاح
نبايد ما را به اشتباه بيندازد امروز وقتی میگويند اصلاح يعنی سامان
دادنهای آرام تدريجی غير بنيادی ولی وقتی كه می خواهند بگويند تغييرات
بنيادی میگويند انقلاب آيا در اصطلاح اسلام هم وقتی می گويند ( اصلاح )
مقصود همين است ؟ نه ، در اصطلاح اسلامی وقتی گفته میشود اصلاح ، نقطه
مقابل افساد است اعم از آنكه تدريجی و ظاهری و به اصطلاح عرضی باشد يا
بنيادی و جوهری .
|