مسلمان خوانمش ، زيرا كه نبود
دروغی را جوابی جز دروغی
به هر حال ، يكی از مشخصات و مميزات خوارج تنگ نظری و كوته بينی‏
آنها بود كه همه را بيدين و لامذهب می‏خواندند . علی ، عليه اين كوته نظری‏
آنان استدلال كرد كه اين چه فكر غلطی است كه دنبال می‏كنيد ؟ فرمود :
پيغمبر جانی را سياست می‏كرد و سپس بر جنازه او نماز می‏خواند و حال آنكه‏
اگر ارتكاب كبيره موجب كفر بود پيغمبر بر جنازه آنها نماز نمی‏خواند
زيرا بر جنازه كافر نماز خواندن جايز نيست و قرآن از آن نهی كرده است (
1 ) . شرابخوار را حد زد و دست دزد را بريد و زنا كار غير محصن را
تازيانه زد و بعد همه را در جرگه مسلمانها راه داد و سهمشان را از بيت‏
المال قطع نكرد و آنها با مسلمانان ديگر ازدواج كردند . پيغمبر مجازات‏
اسلامی را در حقشان جاری كرد اما اسمشان را از اسامی مسلمانها بيرون نبرد
( 2 ) .
فرمود فرض كنيد من خطا كردم و در اثر آن ، كافر گشتم ديگر چرا تمام‏
جامعه اسلامی را تكفير می‏كنيد ؟ مگر گمراهی و ضلال كسی موجب می‏گردد كه‏
ديگران نيز در گمراهی و خطا باشند و مورد مؤاخذه قرار گيرند ؟ ! چرا
شمشيرهايتان را بر دوش گذارده و بی‏گناه و گناهكار - به نظر خودتان - هر
دو را از دم شمشير می‏گذرانيد ( 3 ) ؟ !

پاورقی :
1 - سوره توبه ، آيه . 84
2 و 3 - نهج البلاغه ، خطبه . 127