هويت كل در كار نيست بلكه كل ، وجودی مستقل از اجزاء ندارد ، كل عبارت‏
است از مجموع اجزاء بعلاوه ارتباط مخصوص ميان آنها .
جامعه نيز چنين است . جامعه از نهادها و تأسيسات اصلی و فرعی تشكيل‏
شده است . اين نهادها و افرادی كه اين نهادها به آنها وابسته است همه‏
به يكديگر وابسته و پيوسته‏اند . تغيير در هر نهادی ، اعم از نهاد فرهنگی‏
، مذهبی ، اقتصادی ، سياسی ، قضايی ، تربيتی موجب تغييراتی در نهادهای‏
ديگر است و زندگی اجتماعی به عنوان يك اثر قائم به كل ماشين اجتماع‏
پديد می‏آيد بدون آنكه افراد در كل جامعه ويا نهادها در شكل كلی جامعه‏
هويت خود را از دست بدهند .
ج . جامعه مركب حقيقی است از نوع مركبات طبيعی ولی تركيب روحها و
انديشه‏ها و عاطفه‏ها و خواستها و اراده‏ها و بالاخره تركيب فرهنگی نه‏
تركيب تن‏ها و اندامها . همچنانكه عناصر مادی در اثر تأثير و تأثر با
يكديگر زمينه پيدايش يك پديده جديد را فراهم می‏نمايند و به اصطلاح فلاسفه‏
اجزاء ماده پس از فعل و انفعال و كسر و انكسار در يكديگر و از يكديگر
استعداد صورت جديدی می‏يابند و به اين ترتيب مركب جديد حادث می‏شود و
اجزاء با هويت تازه به هستی خود ادامه می‏دهند ، افراد انسان كه هر كدام‏
با سرمايه‏ای فطری و سرمايه‏ای اكتسابی از طبيعت وارد زندگی اجتماعی‏
می‏شوند ، روحا در يكديگر ادغام می‏شوند و هويت روحی جديدی كه از آن به "
روح جمعی " تعبير می‏شود می‏يابند . اين تركيب ، خود يك نوع تركيب‏
طبيعی مخصوص به خود است كه برای آن شبيه و نظيری نمی‏توان يافت . اين‏
تركيب از آن جهت كه اجزاء در يكديگر تأثير و