ارزش انسانی دفاع كرد يا نه ؟ آيا ما ميتوانيم بگوئيم : بجان ما و بمال
ما كه كسی حمله نكرده ، بناموس ما و باستقلال ما و بسرزمين ما كه كسی
كاری نداشته يك بابائی در يك گوشه دنيا يك كشفی كرده ، يك بابائی
ديگر هم دارد آنها را از بين میبرد بمن چه ؟ نه ، اينجا جای بمن چه نيست
اينجا يك ارزش انسانی است كه در معرض خطر قرار گرفته است ، تجاوز
بيكی از ارزشهای انسانی صورت گرفته است ، بنابر اين ما اگر اين جا در
مقام معارضه و جنگ برآئيم اينجا ما متجاوزيم ؟ نه نيستيم بلكه بر ضد
تجاوز قيام كرده و با متجاوز جنگيدهايم .
پس اينكه عرض ميكنيم كه موضوع جهاد دفاع است ، مقصودمان دفاع بمعنی
محدود نيست كه آقا اگر بتو كسی با شمشير و توپ و تفنگ حمله كرد دفاع
كن ، نه بتو يا بيكی از ارزشهای مادی زندگی تو ، و يا يكی از ارزشهای
معنوی زندگی تو و خلاصه اگر به چيزی كه برای بشريت عزيز و محترم است و
از شرايط سعادت بشريت بشمار ميرود ، تجاوز شود دفاع كن .
بحث قبلی ما اينجا زنده ميشود كه آيا مسئله توحيد جزء مسائل شخصی و
فردی و سليقهای افراد است يا جزء ارزشهای انسانی است اگر ارزش
انسانيت است كه بايد از آن دفاع شود پس اگر در يك قانون آمده باشد كه
از توحيد بايد بعنوان يك ارزش انسانی دفاع كرد معنايش اين نيست كه
تهاجم جايز است ، معنايش اين است كه توحيد يك ارزش معنوی است و
دائره دفاع هم آنقدر وسيع است كه شامل اينجور ارزشهای معنوی ميشود .
بله در عين حال مطلبی كه گفتيم دو مرتبه تكرار ميكنيم اسلام نميگويد
برای اينكه توحيد را تحميل كنيد بجنگيد چون تحميل شدنی نيست ، چون
ايمانست ، ايمانرا بايد تشخيص داد و
|