اينها را وارد اسلام كرد اگر مسلمان شدند خوب اگر مسلمان نشدند بكشيد ،
اختيار با خودشان ، هر كه میخواهد مؤمن بشود مؤمن بشود هر كه نمیخواهد نه
.
آيه ديگر : « و لو شاء ربك لامن فی الارض كلهم جميعا افانت تكره
الناس حتی يكونوا مؤمنين ». ( يونس - 99 ) خطاب به پيغمبر است .
پيغمبر اكرم خيلی مايل بود مردم مؤمن بشوند . قرآن ميگويد ، زور در مورد
ايمان معنی ندارد . اگر زور صحيح بود خدا خودش باراده تكوينی خودش
ميتوانست همه مردم را مؤمن كند اما ايمان يك امريست كه بايد مردم
انتخاب بكنند پس بهمان دليل كه خود خدا با اراده تكوينی و اجباری مردم
را مؤمن نكرده است و مردم را مختار و آزاد گذاشته است تو هم ای پيغمبر
مردمرا بايد آزاد بگذاری هر كه دلش بخواهد ايمان بياورد و هر كه دلش
ميخواهد ايمان نياورد .
آيهای ديگر : قرآن خطاب به پيغمبر اكرم ميفرمايد : « لعلك باخع نفسك
ان لا يكونوا مؤمنين ». ای پيغمبر تو مثل اينكه خودترا ميخواهی بكشی كه
اينها ايمان نمیآورند ، خودترا ميخواهی هلاك كنی كه اينها ايمان نمياورند
، اينقدر غصه اينها را نخور ، ما اگر بخواهيم با اراده تكوينی و بزور
مردم را با ايمان بكنيم كه راهمان باز است و آسان ، « ان نشاء ننزل
عليهم من السماء آيه فظلت اعناقهم لها خاضعين »( شعراء 4 - 3 ) . ما
اگر بخواهيم از آسمان آيهای نازل ميكنيم ، عذابی نازل ميكنيم بمردم
ميگوئيم يا بايد ايمان بياوريد يا با اين عذاب شما را هلاك ميكنيم ، همه
مردم بالاجبار ايمان خواهند آورد ولی ما اين كار را نميكنيم چون ميخواهيم
ايمان را مردم خودشان اختيار كنند .
اين آيات باز نظر اسلام را درباره جهاد روشن ميكند كه هدف
|