سراسر زندگی بشر را فرا گيرد . اين است معنی اعطيت جوامع الكلم .
جمله‏هايی از پيغمبر رسيده است كه موردآن جمله‏ها مورد بسيار كوچكی بوده و
پيغمبر می‏توانسته است همان مورد را بيان بكند ولی يك اصل كلی در آن‏
مورد ذكر كرده ، اصلی كه برای هميشه زنده بماند .

حديث لاضرر

شخصی می‏آيد خدمت رسول اكرم كه يا رسول‏الله ! من از سمرش بن جندب‏
شكايت دارم ، اين مرد در خانه مسكونی من يك درخت خرما دارد و روی‏
قاعده اين حق را دارد كه گاهی به درخت خود سر بزند ولی او هر وقت كه‏
می‏آيد قبلا استيذان نمی‏كند ، اطلاع نمی‏دهد ، با اجازه قبلی نمی‏آيد ، سرزده‏
داخل می‏شود ، به وضعی داخل می‏شود كه من نمی‏خواهم زن و بچه مرا به آن‏
حالت ببيند ، و من هر چه به او تذكر می‏دهم كه قبلا اطلاع بدهد فائده‏
نمی‏بخشد . فرمود : او را احضار كنيد بيايد ، بعد از آنكه آمد ، پيغمبر
فرمود اين مرد چنين شكايتی دارد و تو برای داخل شدن در منزل او بايد قبلا
اذن بگيری . گفت : نه يا رسول‏الله ، من اذن نمی‏گيرم . پيغمبر ديد اين‏
مرد به اين شكل اصلاح نمی‏شود ، از راه ديگری وارد شد ، فرمود بيا من اين‏
درخت را از تو می‏خرم و در عوض آن ، درخت بهتری در فلان جا به تو می‏دهم‏
. قبول نكرد . فرمود : دوتا درخت می‏دهم . باز هم قبول نكرد . فرمود : سه‏
تا درخت می‏دهم . بالاخره تا ده تا درخت رسيد ولی موافقت نكرد ، و در
برخی از احاديث دارد كه پيغمبر فرمودند : من در بهشت درختی برای تو
ضمانت می‏كنم . گفت نمی‏خواهم كه نمی‏خواهم ، فقط درخت خودم را می‏خواهم .
در اينوقت نبی اكرم رو كرد به مرد انصاری و گفت : برو درخت اين مرد را
از ريشه بكن و قطع كن و بينداز جلوی صورتش « فانه لا ضرر و لا ضرار » ، و
در برخی