خاتم بخوانيم و چه خاتم ، از نظر اينكه پيغمبر اسلام آخرين پيغمبران است‏
هيچ فرقی نمی‏كند . اين يك آيه از آيات قرآنی است كه دلالت می‏كند بر
ختم نبوت خاتم الانبياء .
آيات ديگری هم در قرآن راجع به ختم نبوت داريم ، آياتی كه البته به‏
اين عبارت نيست ولی خود مطلب حكايت می‏كند از اين معنی ، مثلا آياتی كه‏
دلالت می‏كند بر اينكه امت اين پيغمبر امت وسط است ، امت معتدل است ،
بالاترين امتها است : « و كذلك جعلناكم امة وسطا . . . »( 1 ) امت‏
كامل و معتدل ، امتی كه ديگر امتی بالاتر از آن نمی‏تواند در دنيا وجود
داشته باشد . اين هم خودش می‏رساند ختم نبوت را . اگر پيغمبری بعد از
اين پيغمبر بيايد ، آن پيغمبر و آن امت كه نمی‏تواند ناقص‏تر از اين باشد
. اگر بعد بخواهد امتی بيايد بايد كاملتر باشد ، ولی قرآن می‏فرمايد ديگر
امتی بالاتر از امت اسلام كه تربيت شده به تعاليم اسلام باشد فرض نمی‏شود.
همچنين آياتی كه راجع به خود قرآن مجيد است كه می‏فرمايد : ما اين‏
كتاب را برای هميشه حفظ و نگهداری می‏كنيم : « انا نحن نزلنا الذكر و انا
له لحافظون »( 2 ) ما اين ذكر را ، اين قرآن را نازل كرده‏ايم و برای‏
هميشه حافظ آن هستيم . [ ( نگهداری می‏كنيم ) ] يعنی چه ؟ آيا يعنی مثلا در
كتابخانه‏ها نگهداری می‏كنيم ؟ نسخه‏اش را نگهداری می‏كنيم ؟ يا اين را همين‏
طوری كه هست در ميان مردم نگهداری می‏كنيم ، زنده نگهداری می‏كنيم . مسلم‏
اين دوم است ، يعنی قرآن برای هميشه در ميان مردم خواهد بود ، بنابراين‏
كتاب منسوخ شدنی نيست .

پاورقی :
. 1 سوره بقره ، آيه . 143
. 2 سوره حجر ، آيه . 9