پاورقی : . 1 اصول كافی ، ج 1 ص 4 . 3
تحق العقول ديدهام و در كتب اهل تسنن هم قطعا ديدهام ، در سنن ابیداود
يا صحيح مسلم و يا صحيح بخاری . پيغمبر اكرم فرمود : « نضر الله عبدا سمع
مقالتی فوعاها و بلغها من لم يسمعها » ( 1 ) . خداوند خرم كند آن بندهای
را كه سخن مرا بشنود و آن را ضبط كند . پيغمبر اكرم مخصوصا تأكيد میكرد
كه هر چه را كه از من میشنويد بنويسيد : « اكتبوا عنی » در بحار الانوار
اخبار بسياری نقل میكند از رسول اكرم كه میفرمود : چيزهائی كه از من
میشنويد بنويسيد . مردم عرب مردمی بودند جاهل و بی سواد ، نويسنده در
ميانشان كم بود ، و همين تشويقهای نبی اكرم منشأ دو چيز شد ، يكی اينكه
مردم را در وادی علم و سواد انداخت و تشويق به كتابت و سواد كرد ، و
ديگر اينكه از صدر اسلام ، هم قرآن و هم احاديث نبوی در كتابها ثبت و
ضبط شد ، هر چند يك چشم زخمی به احاديث نبوی رسيد كه آن چشم زخم به
قرآن كريم نرسيد و آن چشم زخم از طرف خليفه دوم بود .
عمر بن الخطاب از نوشتن احاديث پيغمبر نهی میكرد و میگفت میترسم اگر
مردم سر گرم به نوشتن و ضبط احاديث پيغمبر بشوند از حفظ و ضبط قرآن غافل
بمانند يا احيانا حديثی را با قرآن مخلوط بكنند . به همين جهت او حديث
را ترويج كه نمیكرد هيچ ، جلوگيری هم میكرد . اين بود كه عده كمی بودند
كه روی همان دستوری كه شخص پيغمبر داده بود [ احاديث نبوی را ] در
حافظه خود و يا در نوشتهها ضبط میكردند . بالاخره فرمان يك خليفه
نمیتواند در مقابل فرمان پيغمبر آن اندازهها مؤثر باشد ، آنهم در كاری كه
مربوط به دانشمندان است . عمر بن عبدالعزيز كه در سال 99 هجری به خلافت
رسيد و متأسفانه خلافت او دو سال بيشتر طول نكشيد و
پاورقی : . 1 اصول كافی ، ج 1 ص 4 . 3 |