پاورقی : . 1 سوره بقره ، آيه . 143 . 2 سوره حجر ، آيه . 9
خاتم بخوانيم و چه خاتم ، از نظر اينكه پيغمبر اسلام آخرين پيغمبران است
هيچ فرقی نمیكند . اين يك آيه از آيات قرآنی است كه دلالت میكند بر
ختم نبوت خاتم الانبياء .
آيات ديگری هم در قرآن راجع به ختم نبوت داريم ، آياتی كه البته به
اين عبارت نيست ولی خود مطلب حكايت میكند از اين معنی ، مثلا آياتی كه
دلالت میكند بر اينكه امت اين پيغمبر امت وسط است ، امت معتدل است ،
بالاترين امتها است : « و كذلك جعلناكم امة وسطا . . . »( 1 ) امت
كامل و معتدل ، امتی كه ديگر امتی بالاتر از آن نمیتواند در دنيا وجود
داشته باشد . اين هم خودش میرساند ختم نبوت را . اگر پيغمبری بعد از
اين پيغمبر بيايد ، آن پيغمبر و آن امت كه نمیتواند ناقصتر از اين باشد
. اگر بعد بخواهد امتی بيايد بايد كاملتر باشد ، ولی قرآن میفرمايد ديگر
امتی بالاتر از امت اسلام كه تربيت شده به تعاليم اسلام باشد فرض نمیشود.
همچنين آياتی كه راجع به خود قرآن مجيد است كه میفرمايد : ما اين
كتاب را برای هميشه حفظ و نگهداری میكنيم : « انا نحن نزلنا الذكر و انا
له لحافظون »( 2 ) ما اين ذكر را ، اين قرآن را نازل كردهايم و برای
هميشه حافظ آن هستيم . [ ( نگهداری میكنيم ) ] يعنی چه ؟ آيا يعنی مثلا در
كتابخانهها نگهداری میكنيم ؟ نسخهاش را نگهداری میكنيم ؟ يا اين را همين
طوری كه هست در ميان مردم نگهداری میكنيم ، زنده نگهداری میكنيم . مسلم
اين دوم است ، يعنی قرآن برای هميشه در ميان مردم خواهد بود ، بنابراين
كتاب منسوخ شدنی نيست .
پاورقی : . 1 سوره بقره ، آيه . 143 . 2 سوره حجر ، آيه . 9 |