امام است اما همه كارهای پيغمبران را انجام میدهد . آيا امام درجهاش از
پيغمبر پائينتر است و به رتبه بستگی دارد ؟ و آيا امامها يك درجه از
همه پيغمبران پائينتر هستند ؟ نه ، اينجور نيست و حتی هيچ مانعی ندارد
كه يكی از علماء اين امت بر پيغمبری از پيغمبران افضليت داشته باشد .
پس از چه ناحيه است ؟
از دو ناحيه روی آن صحبت شده است . يكی اينكه امام و پيغمبر هر دو با
دنيای غيب ارتباط دارند ولی كيفيت ارتباط فرق میكند . مثلا پيغمبران
ملائكه را میبينند و امام نمیبيند ، يا پيغمبران در عالم رؤيا بر بعضی شان
القاء میشود ولی امام فقط میشنود ، نه میبيند و نه در خواب چيزی به او
القاء میشود . آيا فرق همين است ؟ ممكن است كه يكی از جهات فرق همين
باشد ، چون من در اطراف حقيقت وحی و الهام نمیخواهم صحبت كنم . اگر
فرق امام و پيغمبر در كيفيت گرفتن حقايق از عالم ديگر باشد بيانی كه ما
كرديم بيان نادرستی است . چون بيان ما اين بود كه علما و دانشمندان امت
اين وظايف را انجام میدهند ، ديگر چه احتياجی به امام هست ، حالا امام
ملائكه را ببيند يا صدای او را بشنود ، فرقی نمیكند .
ولی فرق پيغمبر و امام تنها در ناحيه كيفيت اقتباس علوم از عالم غيب
نيست بلكه از لحاظ وظيفه هم با يكديگر اختلاف دارند ، و عمده اين است .
وظيفه پيغمبران صاحب شريعت اين بود كه شريعتی را از طريق وحی میگرفتند
و بعد هم موظف بودهاند كه مردم را دعوت بكنند ، تبليغ بكنند ، امر به
معروف و نهی از منكر بكنند ، وظيفه داشتند بروند در ميان مردم برای
تبليغ و ترويج و دعوت ، و آنها هم كه صاحب شريعت نبودند باز وظيفه شان
دعوت و تبليغ و ترويج بود . امام نه آورنده شريعت و
|