پاورقی : . 1 اصول كافی : ج 1 ص . 91 . 2 روم / . 30
كه : ( خداوند چون میدانست بعدها افراد متعمق و ژرف انديشی خواهند آمد
، آيات " « قل هو الله احد »" و پنج آيه اول سوره حديد را نازل كرد )
( 1 ) .
شكل اجرائی يك اصل كلی نيز در شرايط گوناگون متفاوت میشود . بسياری
از اختلافات در روش انبياء از نوع تفاوت در شكل اجرا بوده است نه در
روح قانون . اين مطلبی است كه بعد درباره آن سخن خواهيم گفت .
قرآن كريم هرگز كلمه ( دين ) را به صورت جمع ( اديان ) نياورده است .
دين در قرآن همواره مفرد است ، زيرا آن چيزی كه وجود داشته و دارد دين
است نه دينها .
بعلاوه ، قرآن تصريح میكند كه دين مقتضای فطرت و ندای طبيعت روحانی
بشر است .
« : فاقم وجهك للدين حنيفا فطره الله التی فطر الناس عليها »( 2 ) .
حق جويانه چهره خويش را به سوی دين ، همان فطرت خدا كه مردم را بر آن
آفريده ، ثابت نگهدار .
مگر بشر چند گونه فطرت و سرشت و طبيعت میتواند داشته باشد ؟ ! اينكه
دين از اول تا آخر جهان يكی است و وابستگی با فطرت و سرشت بشر دارد -
كه آن نيز بيش از يكی نمیتواند باشد - رازی بزرگ و فلسفهای شكوهمند در
دل خود دارد و تصور خاصی
پاورقی : . 1 اصول كافی : ج 1 ص . 91 . 2 روم / . 30 |