و تازههای آن كهنه نمیگردد " ( 1 ) .
از امام صادق ( ع ) پرسش شد :
" چه رمزی در كار است كه قرآن هر چه بيشتر در ميان مردم پخش و
قرائت میگردد و هر چه بيشتر در آن بحث و فحص میشود جز بر طراوت و
تازگیاش افزوده نمیگردد ؟ "
امام جواب داد :
" اين بدان جهت است كه قرآن برای يك زمان و عصر معين و برای يك
مردم خاصی نازل نشده است ، قرآن برای همه زمانها و همه مردمهاست . از
اين جهت در هر زمانی نو است و برای همه مردمان تازه است " ( 2 ) .
رسول اكرم آنگاه كه تاكيد میكرد سخنانش را دقيقا ضبط كنند و به طبقات
بعد ابلاغ نمايند ، مخصوصا روی اين نكته تاكيد كرده است كه ممكن است آن
كه از من میشنود بينشی نداشته باشد و صرفا رابطه و منتقل كننده باشد به
يك صاحب بينش ، و هم ممكن است از بينش بهرهمند باشد ولی آن كس كه
برای او نقل و روايت میشود بينش بيشتر و عميقتر داشته باشد ( 3 ) .
پاورقی :
. 1 " ظاهره انيق و باطنه عميق ، له تخوم و علی تخومه تخوم لاتحصی
عجائبه و لا تبلی غرائبه » " ( اصول كافی ، ج 2 ، ص 599 ) .
. 2 " ما بال القرآن لايزيد بالنشر و الدراسه الا غضاضه ؟ قال ( ع )
لانه لم ينزل لزمان دون زمان و لا لناس دون ناس ، و لذالك ففی كل زمان
جديد و عند كل ناس غض » " . (عيون اخبار الرضا ، چاپ سنگی ، ص 239).
. 3 " نضر الله عبدا سمع مقالتی فوعاها و بلغها من لم يسمعها ، فرب
حامل فقه غير فقيه و رب حامل فقه الی من هو افقه منه » " . ( اصول كافی
، ج 1 ، ص 403 ) .