پاورقی : ( 1 ) ايران در زمان ساسانيان ، صفحات 343 - . 346 ( 2 ) همان كتاب ، صفحه . 359 ( 3 ) رجوع شود به صفحات 388 و 390 و 425 و 426 و 532 همان كتاب . ( 4 ) كتاب تمدن ايرانی ، صفحات 51 - . 56
از نسكهای اوستا محتوی قواعد و احكامی در اين خصوص بودهاند ( 1 ) .
ايضا میگويد :
اطلاعاتی كه راجع به جامعه ايرانی میتوانيم از منابع قديمه استخراج كنيم
، هر چند ناقص و پراكنده است ولی ما را با يك جامعه آشنا میكند كه
نيروی ذاتی و استحكام باطنی آن مبتنی بر علائق عميق و عتيقی بود كه راجع
به پيوند خلل ناپذير دودمانی داشت . قوانين را برای پاسبانی خانواده (
خون نژاد ) و دارايی ( مالكيت ) وضع كرده بودند و به اين وسيله
میخواستند امتياز طبقات را با دقت هر چه تمامتر حفظ كنند ( 2 ) . . .
كريستن سن در فصل هشتم كتاب خويش نيز نمونهها و دلائل و قرائنی برای
زندگی خشن طبقاتی آنروز ذكر میكند ( 3 ) .
دو مزيل نيز در مقالهای تحت عنوان " طبقات اجتماعی ايران قديم "
توضيحاتی در اين زمينه داده است ( 4 ) .
مسئله تعليمات عمومی و روحانيت دينی كه با هم مربوط بودهاند وضع خاصی
داشته است .
سعيد نفيسی میگويد :
در اين دوره طبقه روحانيان در ايران برتری كامل در همه شؤون اجتماعی
داشتند ، روحانيان به سه دسته تقسيم میشدند ، نخست موبدان بودند . . .
سركرده موبدان ، به عنوان موبدان موبد ، يا موبد موبدان در پايتخت ، اول
شخص مملكت و دارای اختيارات نامحدود بوده است . . . پس از
پاورقی : ( 1 ) ايران در زمان ساسانيان ، صفحات 343 - . 346 ( 2 ) همان كتاب ، صفحه . 359 ( 3 ) رجوع شود به صفحات 388 و 390 و 425 و 426 و 532 همان كتاب . ( 4 ) كتاب تمدن ايرانی ، صفحات 51 - . 56 |