به شمار می‏رود . قبروی در اجمير همه ساله زيارتگاه صدها هزار مسلمان و
هندواست . طريقه سهرورديه كه متعاقب چشتيه در هند به وجود آمد ، از
جهت ملاحظه و تأكيد زياد در انجام دستورات دينی با چشتيه اختلاف سليقه‏
داشت ، زيرا سهرورديه با انواع رقص و سماع مخصوص كه در ساير فرق صوفيه‏
متداول بود مخالفت می‏كردند . علاوه بر اينها دو طريقه مشهور ديگر نيز به‏
نامهای قادريه و نقشبنديه در دوره پيش از مغول به هند آمده و نفوذ كامل‏
به دست آوردند ( 1 )
اين صوفيان كه اسلام را در آن منطقه نشر دادند عموما و يا غالبا ايرانی‏
بودند .
راجع به معين‏الدين چشتی كه نامش در گفته بالا آمده است ، نظر به تاثير
فوق‏العا ده‏ای كه اين مرد ايرانی عارف مشرب در اسلام قاره هند داشته است‏
ما عين نوشته دانشمند متتبع محقق جناب آقای عزيزالله عطاردی را كه‏
مخصوصا برای اين كتاب تهيه كرده‏اند ، ضمن اظهار سپاسگزاری از معظم له ،
در اينجا نقل می‏كنيم معظم له ضمنا از يك عارف ايرانی‏الاصل معروف ديگر
به نام نظام‏الدين اوليا كه او نيز تاثير عظيمی در اسلام قاره هند داشته‏
است ياد كرده‏اند كه عينا آورده می‏شود :
خواجه معين‏الدين چشتی هروی در قرن ششم هجری در سيستان ( 2 ) متولد شد و
در همانجا به فرا گرفتن علم و دانش پرداخت و سپس به چشت هرات‏

پاورقی :
( 1 ) همان مدرك ، صفحه . 365
( 2 ) قبلا در مقاله آقای مظهرالدين صديقی خوانديم كه تولد معين‏الدين‏
چشتی در سمرقند بوده است ، ولی آقای عطاردی آن را صحيح نمی‏دانند و
معتقدند تولد مشاراليه در سيستان بوده است . به هر حال تولدش در ايران‏
بوده و خودش ايرانی و ايرانی نژاد است .