ديگر ائمه اطهار هم نژادشان به آنها می‏رسد و شيعيان و پيروان آنها هم همه‏
ايرانی هستند و برای آنها مقام آسمانی قائلند ، پس با اين صغرا و كبرای‏
صد در صد صحيح منطقی ! اعتقاد به امامت ائمه اطهار مولود همان اعتقاد
قديمی ايرانی است .
ما ضمن بيان مختصری ، پوچی اين ادعا را روشن می‏كنيم ، مقدمه بايد
بگوييم كه در اينجا دو مطلب است و بايد از يكديگر تفكيك شود يكی اينكه‏
طبيعی است كه هر ملتی كه دارای يك سلسله عقايد و افكار مذهبی يا غير
مذهبی هست و سپس تغيير عقيده می‏دهد ، خواه ناخواه ، قسمتی از عقايد
پيشين در زوايای ضميرش باقی می‏ماند و ناخود آگاهانه آنها را در عقايد
جديد خويش وارد می‏كند ممكن است نسبت به عقيده جديد خويش نهايت خلوص‏
نيت را داشته باشد و هيچ گونه تعصب و تعمدی برای حفظ معتقدات پيشين‏
خود نداشته باشد ولی از آنجا كه لوح ضميرش بكلی از افكار و عقايد پيشين‏
پاك نشده است كم و بيش آنها را با خود وارد عقيده و مسلك و مذهب‏
جديد می‏نمايد .
اين مطلب جای ترديد نيست ، مللی كه مسلمان شدند برخی بت پرست بودند
و عقايد وثنی داشتند . بعضی ديگر مسيحی يا يهودی يا مجوسی بودند ، زمينه‏
های فكری پيشين آنها احيانا ممكن است در افكار و عقايد اسلامی ايشان اثر
گذاشته باشد .
مسلما ايرانيان نيز ناخود آگاه برخی عقايد خويش را با صبغه اسلامی حفظ
كردند متأسفانه پاره‏ای خرافات هم اكنون در ميان برخی ايرانيان وجود دارد
از قبيل پريدن از روی آتش در چهارشنبه آخر سال و سوگند خوردن به سوی (
نور ) چراغ كه از بقايای ما قبل اسلام است .
و اين وظيفه اسلامی است كه با مقياسهای اصولی اسلام عقايد پاك و خالص‏
اسلامی را از كدورت انديشه های جاهلی هميشه دور نگاه دارند .
مسئله ولايت و امامت را اگر بخواهيم از اين جهت مورد مطالعه قرار
دهيم بايد به قرآن كريم و سنت قطعی رسول اكرم مراجعه كنيم تا معلوم شود
آيا قبل از