پاورقی : ( 1 - 2 ) ايران در زمان ساسانيان صفحه . 284 ( 3 ) آزادی فرد و قدرت دولت ، صفحه . 5
( مزديسن ) خواندهاند ، اما در عين حال خود را شخص ربانی ( بغ ) و از
نژاد خدايان ( يزدان ) ناميدهاند ( 1 ) .
و هم او میگويد :
خسرو دوم ( پرويز ) خود را چنين خوانده است :
آدمی فنا ناپذير از ميان خدايان و خدايی بسيار جليل در ميان مردمان ( 2
) .
ادوارد براون میگويد :
احتمال میرود در هيچ مملكتی مانند ايران در زمان ساسانيان اصلی كه به
موجب اين اصل حق آسمانی برای پادشاه قائل شوند پيروانی راسخ العقيدهتر
از ايرانيان ( كذا ) نداشته است . نولد كه میگويد كسی كه از خاندان
سلطنت نباشد ، مانند بهرام چوبين كه از نجبا بود و سرپيچی نمود يا مانند
شهر برار ، و سلطنت را غصب كند عمل او تقريبا باور نكردنی و جز به
شرارت و بی شرمی به چيز ديگر حمل نشود .
از اينرو مردم عادت كرده بودند كه فكر كنند تنها يك نژاد اين صلاحيت
را دارد و بس . ادوارد براون داستان معروف بهرام چوبين را كه كه در حال
فرار با پيرزنی ملاقات و محاوره میكند و پيرزن او را كه از تخمه شاهی
نيست و مدعی شاهی است تخطئه میكند شاهد میآورد . آقای دكتر محمود صناعی
در كتاب " آزادی فرد و قدرت دولت " آنجا كه عقيده برخی از فلاسفه
جديد اروپا را در سياست كه مبنی بر حقوق الهی است میآورد میگويد : "
اين نظريه البته تازه نبود و شايد اصل آن را بايد در تاريخ خود ما جستجو
كرد ، فره ايزدی كه ايرانيان باستان بدان معتقد بودند بيان همين معنی
است ( 3 ) .
پاورقی : ( 1 - 2 ) ايران در زمان ساسانيان صفحه . 284 ( 3 ) آزادی فرد و قدرت دولت ، صفحه . 5 |