در كتابهای درسی دبستانی و دبيرستانی كم و بيش همين طرز تفكر تبليغ‏
می‏شود . كمتر كتاب كلاسيك را می‏توان يافت كه وارد اين بحث شده باشد و
اين طرز تفكر را تبليغ نكرده باشد . ما نمونه ای از يك كتاب دبيرستانی‏
نقل و به همان اكتفا می‏كنيم . در جغرافيای سال دوم دبيرستان ، تحت عنوان‏
جغرافيای انسانی ايران می‏نويسد :
تأسيس و ايجاد دانشكده پزشكی گندی شاپور ( در خوزستان ) در زمان‏
ساسانيان نمودار توجه عميق ايرانيان به مسائل علمی بوده بطور قطع كتب و
رسالات پر ارزشی در آن زمان به وسيله ايرانيان تدوين گرديده است كه‏
متأسفانه بر اثر حملات بيگانگان از بين رفته و اكنون فقط اسامی بعضی از
آنها به يادگار مانده است . تسلط عرب بر ايران در حيات علمی و ادبی ما
تأثير عميقی داشته است ، زيرا از يك سو قسمت اعظم آثار علمی و ادبی و
هنری ما را محو و نابود ساخت و از سوی ديگر مهاجمان زبان و خط خود را
آنچنان بر ما تحميل كردند كه بسياری از دانشمندان ايرانی مانند ابن مقفع‏
، محمد زكريای رازی ، ابو علی سينا ، ابوريحان بيرونی ، ابونصر فارابی ،
امام محمد غزالی ، و حكيم عمر خيام نيشابوری آثار علمی و ادبی فراوانی به‏
زبان عربی منتشر ساختند . از قرن سوم هجری كه بر اثر مجاهدات و مبارزات‏
دليرانه مردم ايران ، كشور ما استقلال خود را باز يافت ، زبان كنونی‏
اعتبار فراوانی گرفت و گويندگان و نويسندگان سخن پرداز نامی همچون رودكی‏
، فردوسی ، خيام ، مسعود سعد سلمان ، مولوی ، سعدی ، حافظ و صدها شاعر و
نويسنده نغز گفتار وطن ما سر چشمه فياضی برای ادبيات جهان به وجود
آوردند .
بنا بر نوشته اين كتاب ، در ايران قبل از اسلام ، علوم و هنر و ادبيات‏
رونق