پاورقی : ( 1 - 2 ) همان مدرك ، صفحه 93 - . 314
میگويد :
. . . اسلوب قرآن را در خطبهها و كتابهای خويش سرمشق قرار دادند ، و
به آيات قرآن در تأليفات خويش تمثل جستند و آداب و تعليم قرآن در
اخلاق و اطوار و زندگانی روزانه مسلمانان پديد آمد . در صورتی كه بسياری
از ملل اسلامی زبانی جز زبان قرآن داشتند و در كشورهايی میزيستند كه از
قرآن دور بود مسلمانان گذشته از علوم شرعی ، در علوم لسانی ( صرف و نحو
) به آيات و معانی قرآن استشهاد و استدلال میكردند . مثلا تنها در كتاب
سيبويه سيصد آيه از قرآن ذكر شده است . اديبان و نويسندگان كه درصدد
تزيين گفتهها و نوشتههای خود بودند حتما از آيات قرآن استمداد میجستند (
1 ) .
جرجی زيدان میگويد : موقع استيلای صلاحالدين ايوبی برمصر در كتاب خانهای
كه العزيز بالله دومين خليفه فاطمی تأسيس كرد و وزير او يعقوب بن كلس
او را به اين كار تشويق میكرد ، سه هزار و چهار صد قرآن موجود بود كه همه
را با آب طلا ، به خط زيبا ، نگاشته بودند ( 2 )
گنجينه قرآن كه هم اكنون در موزه آستان قدس رضوی هست با آن خطوط عالی
و تذهيبها و نقاشيهای حيرتانگيز نشانهای از علاقه مردم اين مرز و بوم به
اين كتاب مقدس است .
حركت علمی و فرهنگی اسلامی به همين ترتيبی كه گفتيم آغاز شد . اكنون
درباره مردمی كه در آن حركت شركت داشتند بحث كنيم .
هر چند اكثر آثار علمی كه از خارج دنيای اسلام نقل و ترجمه شد از غير
ايران بود ، ولی اكثريت آثار اسلامی ، چه در رشته علوم دينی و چه در
رشتههای ديگر به وسيله دانشمندان مسلمان ايرانی به وجود آمد . افتخار و
امتياز ايرانيان
پاورقی : ( 1 - 2 ) همان مدرك ، صفحه 93 - . 314 |