ديگر ائمه اطهار هم نژادشان به آنها میرسد و شيعيان و پيروان آنها هم همه
ايرانی هستند و برای آنها مقام آسمانی قائلند ، پس با اين صغرا و كبرای
صد در صد صحيح منطقی ! اعتقاد به امامت ائمه اطهار مولود همان اعتقاد
قديمی ايرانی است .
ما ضمن بيان مختصری ، پوچی اين ادعا را روشن میكنيم ، مقدمه بايد
بگوييم كه در اينجا دو مطلب است و بايد از يكديگر تفكيك شود يكی اينكه
طبيعی است كه هر ملتی كه دارای يك سلسله عقايد و افكار مذهبی يا غير
مذهبی هست و سپس تغيير عقيده میدهد ، خواه ناخواه ، قسمتی از عقايد
پيشين در زوايای ضميرش باقی میماند و ناخود آگاهانه آنها را در عقايد
جديد خويش وارد میكند ممكن است نسبت به عقيده جديد خويش نهايت خلوص
نيت را داشته باشد و هيچ گونه تعصب و تعمدی برای حفظ معتقدات پيشين
خود نداشته باشد ولی از آنجا كه لوح ضميرش بكلی از افكار و عقايد پيشين
پاك نشده است كم و بيش آنها را با خود وارد عقيده و مسلك و مذهب
جديد مینمايد .
اين مطلب جای ترديد نيست ، مللی كه مسلمان شدند برخی بت پرست بودند
و عقايد وثنی داشتند . بعضی ديگر مسيحی يا يهودی يا مجوسی بودند ، زمينه
های فكری پيشين آنها احيانا ممكن است در افكار و عقايد اسلامی ايشان اثر
گذاشته باشد .
مسلما ايرانيان نيز ناخود آگاه برخی عقايد خويش را با صبغه اسلامی حفظ
كردند متأسفانه پارهای خرافات هم اكنون در ميان برخی ايرانيان وجود دارد
از قبيل پريدن از روی آتش در چهارشنبه آخر سال و سوگند خوردن به سوی (
نور ) چراغ كه از بقايای ما قبل اسلام است .
و اين وظيفه اسلامی است كه با مقياسهای اصولی اسلام عقايد پاك و خالص
اسلامی را از كدورت انديشه های جاهلی هميشه دور نگاه دارند .
مسئله ولايت و امامت را اگر بخواهيم از اين جهت مورد مطالعه قرار
دهيم بايد به قرآن كريم و سنت قطعی رسول اكرم مراجعه كنيم تا معلوم شود
آيا قبل از
|