سفيد پوش بلند است . ايرانشاه با صدها خدام خود ياد آور آتشكده‏های شيزو
ری و استخر بافر و شكوه ساسانيان است ( 1 ) .
هيچ كس باور می‏كند كه در اين قرن مردی كه مدعی مقام استادی دانشگاه‏
است تا اين حد تجاهل كند ؟ نمی‏دانم جهالت است يا تجاهل ؟ اما روی‏
استعمار سياه با دست پروردگانش .

مزديسنا و ادب پارسی

آقای دكتر محمد معين ، عفی الله عنه و عافاه ، كتابی به همين نام و
عنوان نوشته‏اند و ما در بحثهای خود زياد از آن استفاده و نقل كرده‏ايم .
هدف اين كتاب آن چنانكه نام كتاب و مقدمه نويسنده كتاب حكايت می‏كند
يك امر ساده علمی است : نشان دادن انعكاس لغات مزديسنايی و انديشه‏های‏
مزديسنايی در ادبيات فارسی . از نظر كارهای علمی و ادبی اين كار كار
بسيار مفيد بلكه ضروری است ، ولی هدف اصلی كتاب را آقای ابراهيم پور
داود كه استاد راهنمای ايشان بوده و در آنوقت آقای دكتر معين تحت نفوذ
شديد مشاراليه بوده‏اند در مقدمه كتاب بيان كرده است . و آن اينكه روح‏
ايرانی در طول تاريخ چند هزار ساله خود حتی در دوره اسلام همان روح‏
مزديسنايی است و هيچ عاملی نتوانسته است اين روح را تحت تاثير نفوذ
خود قرار دهد ، بر عكس ، اين روح آن را تحت تاثير و نفوذ خود قرار داده‏
است مثلا :
دينی كه از فاتحين عرب به ايرانيان رسيد در اينجا رنگ و روی ايرانی‏
گرفته تشيع خوانده شد و از مذاهب اهل سنت ( كه به عقيده پور داود ،
اسلام واقعی همان است ) امتياز يافت ( 2 ) .
از نظر پور داود عامل اصلی مؤثر در روحيه‏ها اقليم و نژاد و زبان است ،

پاورقی :
( 1 ) به نقل مزديسنا و ادب پارسی ، صفحه 358 - . 359
( 2 ) مقدمه پورداود بر مزديسنا و ادب پارسی .