پاورقی : ( 1 ) همان مدرك صفحه . 256
روش تزيينی بيزانتی گرايد . و به هنر مسيحيت لاتين معاضدت نمود تا از
سقفهای چوبی به طارمها و گنبدهای آجری يا سنگی و ديوارهای دعامهای عطف
توجه كند هنر ساختن دروازهها و گنبدهای بزرگ كه خاص معماری ساسانی بود
به مسجدهای اسلامی و قصرها و معابد منتقل شد . هيچ چيز در تاريخ گم نمیشود
، دير يا زود هر فكر خلاق فرصت و تحول میيابد و رنگ و شراره خود را به
زندگی میافزايد ( 1 ) .
در كتاب " ايران از نظر خاورشناسان " ، فصل سوم تحت عنوان " منابع
هنر اسلامی " از كتاب " دستی در هنر اسلامی " تأليف ديمند ، رئيس
قسمت هنر خاور نزديك در موزه متروپل ، چنين نقل میكند :
در زمان حضرت محمد صلی الله عليه وآله وسلم عرب از خودش صنعتی
نداشت ، يا اگر داشت ناچيز بود ، بعد از فتح سوريه و بينالنهرين و مصر
و ايران بود كه هنرهای اين ممالك را اقتباس كردند از منابع صحف چينی
به دست میآيد كه خلفای اموی از تمام ولايات مفتوحه مصالح و استادانی را
جلب میكردند و در بنای شهرها و قصرها و مساجد جديد مورد استفاده قرار
میدادند ، معرق سازهای بيزانسی و سوريهای برای تزيينات مساجد دمشق
استخدام میشدند و تحت رياست يك استاد ايرانی به كار میپرداختند .
همچنين برای ابنيه در مكه صنعتگرانی از مصر و قدس و دمشق آورده شدند و
اين استفاده از مصالح و عمله تا عصر عباسيان ادامه يافت . طبری نيز در
تاريخ خود گويد كه برای بنای بغداد استادانی از سوريه و ايران و موصل و
كوفه استخدام گشتند . با اين ترتيب به تدريج يك اسلوب اسلامی كه از دو
منبع يعنی عيسوی شرقی و ساسانی
پاورقی : ( 1 ) همان مدرك صفحه . 256 |