پاورقی : ( 1 ) اسلام ، صراط مستقيم ، صفحات 466 - . 467 ( 2 ) كتاب هزاره شيخ طوسی ، جلد 1 ، صفحه . 159
آموختن طرز صحيح قرائت قرآن برای نشان دادن حروف مصوت الفبای عربی ،
اصطلاحات فارسی به كار میبرند نه عربی . نشانههای ديگری نيز از تاثير
فرهنگ ايرانی در ضمن مطالعات آثار اندونزی میتوان يافت ( 1 ) .
آقای پرفسور اسماعيل يعقوب ، رئيس دانشگاه سورابايای اندونزی كه در
كنگره هزاره شيخ طوسی در روزهای آخر اسفند 48 و اول فروردين 49 شركت
كرده بود و اين جانب نيز افتخار شركت در آن كنگره را داشت ، در
سخنرانی خود تحت عنوان " نقش دانشمندان ايرانی در فرهنگ و معارف
اسلامی و ميراث علمی جهان " چنين اظهار داشت :
نام فارس كه در حديث شريف نبوی آمده و امروز ايران خوانده میشود ،
در ميان ما مسلمانان اندونزی كاملا مشهور است . زيرا مابخوبی میدانيم كه
دين اسلام به وسيله مبلغانی كه از خارج و از جمله ايران ، آمدند وارد
جزائر اندونزی شد . مبلغين ايرانی به اندونزی آمدند و آيين اسلام را در
سراسر اين كشور نشر دادند . تا جايی كه امروز كشور اندونزی كه دارای صدو
ده ميليون نفوس است ، 90 درصد آن مسلمان هستند ( 2 )
نفوذ اسلام در هندوستان و پاكستان نيز تا حد زيادی مرهون مساعی ايرانيان
بوده است مقاله آقای عزيزالله عطاردی را قبلا تحت عنوان " فعاليت
اسلامی ايرانيان " نقل كرديم ، از آنچه در آنجا گفته شد میتوان به ميزان
تأثير ايرانيان در نفوذ اسلام در هند و پاكستان پی برد . اسلام بيشتر به
وسيله متصوفه ايرانی و غير ايرانی در هند و پاكستان نفوذ پيدا كرد .
در كتاب " اسلام ، صراط مستقيم " ، مقاله " فرهنگ اسلامی در هند و
پاكستان "
پاورقی : ( 1 ) اسلام ، صراط مستقيم ، صفحات 466 - . 467 ( 2 ) كتاب هزاره شيخ طوسی ، جلد 1 ، صفحه . 159 |