به آن اشارت دارد هر نوع احياء معرفت را در اين سرزمين غير ممكن كرد .
در چنين دنيائی كه اسير تعصبات دينی و قومی بود اسلام نفخه تازهای دميد ،
چنانكه با ايجاد دارالاسلام كه مركز واقعی آن قرآن بود نه شام و نه عراق
تعصبات قومی و نژادی را با يك نوع جهان وطنی چاره كرد ، در مقابل
تعصبات دينی نصاری و مجوس ، تسامح و تعاهد با اهل كتاب را توصيه كرد و
علاقه به علم و حيات را . و ثمره اين درخت شگرف ، كه نه شرقی بود و نه
غربی ، بعد از بسط فتوحات اسلامی حاصل شد .
از نظر آقای دكتر زرين كوب ، اسلام به دنيايی پا گذاشت كه در حال ركود
و جمود بود ، اسلام با تعليمات مبنی بر جستجوی علم و ترك تعصبات قومی و
مذهبی و اعلام امكان همزيستی با اهل كتاب غلها و زنجيرهايی كه به تعبير
خود قرآن به دست و پا و گردن مردم جهان آن روز بسته شده بود پاره كرد و
زمينه رشد يك تمدن عظيم و وسيع را فراهم ساخت .
پروفسور ارنست كونل آلمانی ، استاد هنر اسلامی در دانشگاه برلين ، در
سالهای 1964 - 1935 در مقدمه كتاب هنر اسلامی میگويد .
اشتراك در معتقدات دينی در اينجا تأثيری قويتر از آنچه در دنيای
مسيحيت وجود دارد بر فعاليتهای فرهنگی ملل مختلف داشته است . اشتراك
در مذهب باعث شده تا بر روی اختلافات نژادی و سنن باستانی ملتها " پل
" بسته و از فراز آن نه تنها علائق معنوی بلكه حتی آداب و رسوم كشورهای
گوناگون را به طرز حيرت انگيزی در جهت روشن و مشخصی هدايت نمايد ،
چيزی كه بيش از همه در اين فعل و انفعال جهت ايجاد وحدت و پاسخ به
جميع مسائل زندگی قاطعيت داشت ، قرآن بود . انتشار قرآن به زبان اصلی و
فرمانروايی مطلق خط عربی ، پيوندی
|