زروان خدای اصيل قديم ، قربانيها كرد شايد فرزندی بيابد و او را
اوهرمزد بنامد ، بعد از هزار سال قربانی دادن از مؤثرترين قربانيهای خود
به شك افتاد ، عاقبت دو پسر در بطن او موجود شد ، يكی اوهرمزد كه‏
قربانيها به نام او كرده بود ديگر اهريمن كه زاده شك و ترديد او بود .
زروان وعده پادشاهی عالم را به كسی داد كه اول به حضور او بيايد ، پس‏
اهريمن پيكر پدر خويش را بشكافت و در مقابل او ظاهر شد . زروان پرسيد :
كيستی ؟ اهريمن در پاسخ گفت " منم پسر تو " زروان گفت : پسر من معطر
و نورانی است و تو متعفن و ظلمانی هستی ، در اين اثنا اوهرمزد با پيكری‏
معطر و نورانی پديدار شد ، زروان او را به فرزندی شناخت و به او گفت تا
امروز من از برای تو قربانی كرده‏ام ، از اين پس تو بايد برای من قربانی‏
كنی ( 1 ) .
كتاب " ونديداد " كه يك جزء از پنج جزء اوستای ساسانی است و اكنون‏
در دست است ، مشتمل است بر احكام و آداب زردشتی آن دوره . قسمتی از
اين كتاب مشتمل است بر افسون و دعا برای در بند كردن ديوها . معنی كلمه‏
و نديداد " ضد ديو " است ، خود اين لغت نماينده طرز تفكر خاص آن‏
دوره است . محتويات اين كتاب عقائد و آراء آن دوره را می‏رساند . در
فصل سوم كتاب " ايران در زمان ساسانيان " تاليف محقق ايران شناس‏
كريستن سن ، شرح مبسوطی در زمينه عقائد و آداب زردشتی در اين دوره داده‏
شده است . از تشريفات خاص آتش پرستی ، غذا و مشروب برای مردگان بر
بامها ، راندن حيوانات وحشی و پرانيدن مرغان در ميان شعله آتش در جشن‏
سده ، نوشيدن شراب و تفريح نمودن در گرد آتش

پاورقی :
( 1 ) ايران در زمان ساسانيان ، صفحه . 173 ايضا تاريخ ايران باستان ،
تاليف مرحوم مشيرالدوله ، چاپ جيبی ، جلد ششم ، صفحه 1524 با اختلاف‏
اندكی در جزئيات .