آموختن طرز صحيح قرائت قرآن برای نشان دادن حروف مصوت الفبای عربی ،
اصطلاحات فارسی به كار می‏برند نه عربی . نشانه‏های ديگری نيز از تاثير
فرهنگ ايرانی در ضمن مطالعات آثار اندونزی می‏توان يافت ( 1 ) .
آقای پرفسور اسماعيل يعقوب ، رئيس دانشگاه سورابايای اندونزی كه در
كنگره هزاره شيخ طوسی در روزهای آخر اسفند 48 و اول فروردين 49 شركت‏
كرده بود و اين جانب نيز افتخار شركت در آن كنگره را داشت ، در
سخنرانی خود تحت عنوان " نقش دانشمندان ايرانی در فرهنگ و معارف‏
اسلامی و ميراث علمی جهان " چنين اظهار داشت :
نام فارس كه در حديث شريف نبوی آمده و امروز ايران خوانده می‏شود ،
در ميان ما مسلمانان اندونزی كاملا مشهور است . زيرا مابخوبی می‏دانيم كه‏
دين اسلام به وسيله مبلغانی كه از خارج و از جمله ايران ، آمدند وارد
جزائر اندونزی شد . مبلغين ايرانی به اندونزی آمدند و آيين اسلام را در
سراسر اين كشور نشر دادند . تا جايی كه امروز كشور اندونزی كه دارای صدو
ده ميليون نفوس است ، 90 درصد آن مسلمان هستند ( 2 )
نفوذ اسلام در هندوستان و پاكستان نيز تا حد زيادی مرهون مساعی ايرانيان‏
بوده است مقاله آقای عزيزالله عطاردی را قبلا تحت عنوان " فعاليت‏
اسلامی ايرانيان " نقل كرديم ، از آنچه در آنجا گفته شد می‏توان به ميزان‏
تأثير ايرانيان در نفوذ اسلام در هند و پاكستان پی برد . اسلام بيشتر به‏
وسيله متصوفه ايرانی و غير ايرانی در هند و پاكستان نفوذ پيدا كرد .
در كتاب " اسلام ، صراط مستقيم " ، مقاله " فرهنگ اسلامی در هند و
پاكستان "

پاورقی :
( 1 ) اسلام ، صراط مستقيم ، صفحات 466 - . 467
( 2 ) كتاب هزاره شيخ طوسی ، جلد 1 ، صفحه . 159