پاورقی : ( 1 ) تاريخ علوم عقلی در اسلام ، نقل از متن عربی تتمه صوانالحكمة صفحه 110 - . 111 ( 2 ) عيونالانباءج 2 صفحه 298 - . 299 ( 3 ) جزوه آقای احمدی ، نقل از متن عربی تتمه صوان الحكمة . ( 4 ) المهرجان الالفی لذكری ابن سينا صفحه . 56
كتاب او نظر دارند . وی مخالف ابن سينا بوده است ، سلسله اساتيدش
مستقيما به فارابی میرسد ، زيرا وی شاگرد سعيدبن هبةالله و او شاگرد
ابوالفضل كتيفات و عبدان كاتب ، و آنها شاگردان ابوالفرج بن الطيب ، و
او شاگرد ابوالخير حسن بن سوار ، و اوشاگرد يحيی بن عدی منطقی و او شاگرد
ابونصر فارابی بوده است غالبا آحاد سلسله اساتيدش غير مسلمانند . گويند
هنگامی كه به حكيم عمر خيام گفته شد كه ابوالبركات بغدادی ، ابن سينا را
رد میكند ، گفت او سخنان ابن سينا را نمیفهمد تا چه رسد به اينكه رد
كند ( 1 ) .
او استاد پدر عبداللطيف بغدادی شايعه ساز معروف سوختن كتابخانه
اسكندريه وسيله مسلمين و ابن الفضلان و ابن الدهان منجم و مهذب الدين
نقاش بوده است و در آخر عمر كور شده بود و به اين شاگردان املامی كرد (
2 ) .
3 - محمدبن ابیطاهر طبسی مروزی . شاگرد لوكری بوده ، مادرش اهل خوارزم
و پدرش از حكمرانان بخشهای مرو محسوب میشده است . در سال 539 پس از
بيماری فلج در سرخس درگذشته است ( 3 ) .
4 - افضل الدين غيلانی عمربن غيلان . از شاگردان لوكری است ، تاريخ
صحيحی از او در دست نيست ، اين قدر معلوم است كه شاگرد لوكری و استاد
صدرالدين سرخسی است ، بنابر نقل محمود محمد خضيری ، امام فخرالدين رازی
متوفا 606 در المحصل از او ياد كرده و بر او رحمت فرستاده است ( 4 ) .
میگويند افكارش مخالف ابن سينا بوده است ، رسالهای در حدوث عالم
نوشته و در سال 523 در نظاميه
پاورقی : ( 1 ) تاريخ علوم عقلی در اسلام ، نقل از متن عربی تتمه صوانالحكمة صفحه 110 - . 111 ( 2 ) عيونالانباءج 2 صفحه 298 - . 299 ( 3 ) جزوه آقای احمدی ، نقل از متن عربی تتمه صوان الحكمة . ( 4 ) المهرجان الالفی لذكری ابن سينا صفحه . 56 |