نيست . طالبان خود می‏توانند به منابع و مدارك فراوانی كه در هر دو
زمينه هست مراجعه كنند .

صميميت و اخلاص

اكنون وارد اصل مطلب می‏شويم ، و آن اينكه ايرانيان خدمات بسيار
شايانی به اسلام كرده‏اند و آن خدمات از روی صميميت و اخلاص و ايمان بوده‏
است ما اول درباره صميميت و اخلاص ايرانيان بحث می‏كنيم . سپس به شرح‏
خدمات آنان می‏پردازيم .
درباره صميميت ايرانيان نمی‏خواهيم مبالغه كنيم ، ما مدعی نيستيم كه‏
همه ايرانيان نسبت به اسلام مخلص و صميمی بوده‏اند و همه خدماتی كه صورت‏
گرفته است از روی كمال صفا و صميميت نسبت به اسلام بوده است . آنچه ما
مدعی هستيم اين است كه اكثريت قريب به اتفاق ايرانيان نسبت به اسلام‏
صميمی بوده‏اند و انگيزه‏ای جز خدمت به اسلام نداشته‏اند و در اين جهت‏
هيچيك از ملل اسلامی اعم از عرب و غير عرب ، به ايرانيان نمی‏رسد و شايد
ايرانيان در دنيا نظير نداشته باشند ، يعنی هيچ ملتی نسبت به هيچ دينی و
آيينی اين اندازه خدمت نكرده و صميميت به خرج نداده است .
يك ملت را می‏توان بازورمطيع كرد ، اما نمی‏توان بازور ، جهش و جنبش‏
و عشق و ايمان در او به وجود آورد ، قلمرو زور و زر محدود است ،
شاهكارهای بشری تنها و تنها معلول عشق و ايمان است .
برخی چنين وانمود می‏كنند كه انگيزه و محرك ايرانيان در جوشش و جنبش‏
فوق‏العاد ه فرهنگی اسلامی ، جبران شكستی بود كه از جنبه نظامی در ميدانهای‏
قادسيه و جلولا و حلوان و نهاوند از عرب خورده بودند . ايرانيان دانستند
كه شكست نظامی شكست نهايی نيست ، شكست نهايی شكست ملی و فرهنگی است‏
. ايرانيان تحت تاثير احساسات ملی برای اينكه در مقابل اقوام ديگر ،