پاورقی : ( 1 ) رجوع شود به الفهرست صفحه 382 والتنبيه والاشراف صفحه 105 و تاريخ الحكماء صفحه 323 و عيونالانباءج 2 صفحه . 227 ( 2 ) تاريخ الحكماء ابن قفطی صفحه . 277
قبلا نقل كرديم كه وی نزد يحيی مروزی نيز تحصيل كرده است . ابن ابی
اصيبعه در ضمن شرح حال فارابی میگويد ( ابوبشر متی ايساغوجی را نزديك
نصرانی ( ظاهرا همان بنيامين كه الفهرست نام برده است ) و قاطيغورياس
( مقولات ) را نزد ( روبيل ) و قياس را نزد ابو يحيی مروزی آموخت . )
ابوبشر هم مترجم بود و هم فيلسوف ولی در حقيقت منطقی بوده نه فيلسوف
به اصطلاح عصر ما ، كتب منطقی او و شروح او بر كتب منطقی ارسطو مدار
تدريس و تعليم و تعلم محصلين بوده است ( 1 )
ابوبشر متی مطابق آنچه ابن القفطی نوشته است در سالهای ميان 320 و 330
زنده بوده است . ابن ابی اصيبعه مینويسد كه در سال 328 درگذشته است .
اينكه در نامه دانشوران مینويسد وفات ابوبشر در سال 308 بوده است علی
الظاهر غلط نسخه است .
5 - ابونصر محمدبن محمدبن محمدبن طرخان فارابی . بینياز از معرفی است
، به حق او را ( معلم ثانی ) و ( فيلسوف المسلمين من غير مدافع ) لقب
دادهاند ( 2 ) اهل تركستان است ، معلوم نيست كه ايرانی نژاد است يا
ترك نژاد ، هم زبان تركی مید انسته و هم زبان فارسی ، ولی تا آخر در
جامه وزی تركان میزيسته است . مردی بوده فوقالعاده قانع و آزاد منش ،
غالبا كنار نهرها و جويبارها و يا گلزارها و باغستانها سكنی میگزيد . و
شاگردان همانجا از محضرش استفاده میكردند . نواقص كار كندی را در منطق
تكميل كرد .
گويند فن تحليل و انحاء تعليميه منطق را كه تا آنوقت در اختيار كسی
نبود و يا ترجمه نشده بود ، فارابی به ابتكار خود افزود و همچنين صناعات
خمس و موارد
پاورقی : ( 1 ) رجوع شود به الفهرست صفحه 382 والتنبيه والاشراف صفحه 105 و تاريخ الحكماء صفحه 323 و عيونالانباءج 2 صفحه . 227 ( 2 ) تاريخ الحكماء ابن قفطی صفحه . 277 |