در جهان دو بانگ میآيد به ضد |
تا كدامين را تو باشی مستعد |
آن يكی بانگش نشور اتقيا |
و آن دگر بانگش نفور اشقيا |
پاورقی : ( 1 ) سوره سجده آيه . 7 ( 2 ) سوره طه ، آيه . 50 ( 3 ) سوره ابراهيم ، آيهء . 22 ( 4 ) سوره دهر ، آيهء 2 و . 3
هست و میبايست نباشد و چون هست پس ، از يك موجود پليد ناشی شده است
. از نظر اسلام همه اشياء با دست قدرت خداوند به وجود آمده است و هر چه
آفريده خوب و نيك آفريده است : « الذی احسن كل شیء خلقه ( 1 ) " ربنا
الذی اعطی كل شیء خلقه ثم هدی »" ( 2 ) .
قلمرو شيطان از نظر اسلام تشريع است نه تكوين . يعنی شيطان فقط میتواند
فرزند آدم را وسوسه كند و به گناه تشويق كند شيطان بيش از حد دعوت كردن
سلطه و قدرتی بر انسان ندارد " « و ما كان لی عليكم من سلطان الا ان
دعوتكم فاستجبتم لی »" ( 3 ) .
ماهيت شيطان هر چه باشد ، انسان بودن انسان به اين است كه صاحب عقل
و اراده و قوه انتخاب است . انتخاب وقتی ممكن است كه در مرحله اول
عقل و تشخيصی باشد و در مرحله دوم دو راه ممكن در جلو انسان باشد ، هر
كدام از اين دو ركن اگر نباشد اختيار و انتخاب و در واقع انسانيتی در
كار نيست : " « انا خلقنا الانسان من نطفه امشاج نبتليه فجعلناه سميعا
بصيرا انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا »" ( 4 ) .
وسوسه نفس اماره و شيطان شرط اختيار و انتخاب و انسانيت انسان است
، همانطوری كه دعوت به خير هست و الهامات خير هست ، بايد وسوسه شرهم
باشد تا انسان يكی از اين دو را " انتخاب " كند و گامی در راه
انسانيت كه راه انتخاب و اختيار است بردارد به قول مولانا :
پاورقی : ( 1 ) سوره سجده آيه . 7 ( 2 ) سوره طه ، آيه . 50 ( 3 ) سوره ابراهيم ، آيهء . 22 ( 4 ) سوره دهر ، آيهء 2 و . 3 |