در كتابهای درسی دبستانی و دبيرستانی كم و بيش همين طرز تفكر تبليغ
میشود . كمتر كتاب كلاسيك را میتوان يافت كه وارد اين بحث شده باشد و
اين طرز تفكر را تبليغ نكرده باشد . ما نمونه ای از يك كتاب دبيرستانی
نقل و به همان اكتفا میكنيم . در جغرافيای سال دوم دبيرستان ، تحت عنوان
جغرافيای انسانی ايران مینويسد :
تأسيس و ايجاد دانشكده پزشكی گندی شاپور ( در خوزستان ) در زمان
ساسانيان نمودار توجه عميق ايرانيان به مسائل علمی بوده بطور قطع كتب و
رسالات پر ارزشی در آن زمان به وسيله ايرانيان تدوين گرديده است كه
متأسفانه بر اثر حملات بيگانگان از بين رفته و اكنون فقط اسامی بعضی از
آنها به يادگار مانده است . تسلط عرب بر ايران در حيات علمی و ادبی ما
تأثير عميقی داشته است ، زيرا از يك سو قسمت اعظم آثار علمی و ادبی و
هنری ما را محو و نابود ساخت و از سوی ديگر مهاجمان زبان و خط خود را
آنچنان بر ما تحميل كردند كه بسياری از دانشمندان ايرانی مانند ابن مقفع
، محمد زكريای رازی ، ابو علی سينا ، ابوريحان بيرونی ، ابونصر فارابی ،
امام محمد غزالی ، و حكيم عمر خيام نيشابوری آثار علمی و ادبی فراوانی به
زبان عربی منتشر ساختند . از قرن سوم هجری كه بر اثر مجاهدات و مبارزات
دليرانه مردم ايران ، كشور ما استقلال خود را باز يافت ، زبان كنونی
اعتبار فراوانی گرفت و گويندگان و نويسندگان سخن پرداز نامی همچون رودكی
، فردوسی ، خيام ، مسعود سعد سلمان ، مولوی ، سعدی ، حافظ و صدها شاعر و
نويسنده نغز گفتار وطن ما سر چشمه فياضی برای ادبيات جهان به وجود
آوردند .
بنا بر نوشته اين كتاب ، در ايران قبل از اسلام ، علوم و هنر و ادبيات
رونق
|