پاورقی : ( 1 ) مانی و دين او ، صفحه 28 - . 29 ( 2 ) همان كتاب ، صفحه . 36
تحت تاثير " هلنيزم " يعنی عقائد و فلسفه يونانی اشراقی مشرب رائج در
مشرق ( سوريه و بين النهرين ) در دوره بعد از اسكندر كه با فلسفه قديم و
اصلی يونان اختلاف داشت ، آميخته به فلسفه شرقی شده و رنگ شرقی به خود
گرفته بود و از قرون بلافصل قبل از تاريخ مسيحی در آن نواحی نشو و نما
كرده و به وجود آمده بود و مخصوصا " مرقيون " و " بارديصان " كه هر
دو " گنوسی " و دارای عقيده " ثنوی " بودهاند ( 1 ) .
و هم آقای تقی زاده میگويد :
. . . راجع به عقائد محققين در اصل و منشا دين مانی بايد گفته شود كه
بر حسب تحقيق صحيح اگر چه مانی از همه مذاهب و اديان معروف نزد او كم
و بيش ( مثلا از بودايی خيلی كم و از زردشتی و زروانی قدری بيشتر و از
نصرانيت باز بيشتر ) و از طريقههای " گنوسی " بيش از همه ( و مخصوصا
از مرقيون ) افكاری اخذ نموده لكن دين او فقط تركيب اقتباسات نبوده
بلكه اساس و روح آن از خودمانی بوده و مؤسس اين بنای عظيم و ريزنده پی
آن ، خود آن شخص عجيب بوده و رنگهای اديان معروف ديگر عارضی و عمده
برای سهولت نشر دين مانی در ممالك ديگر و بين ديگر اقوام هندی و زردشتی
و عيسوی بوده است ( 2 ) .
محتويات دين مانی هر چه بوده و خود مانی هر كه بوده است ، به بحث
فعلی ما مربوط نيست ، در فصلهای بعد كه راجع به " ثنويت " و غيره
بحث خواهيم كرد لااقل قسمتی از معتقدات و آداب و شرايع مانويت را شرح
خواهيم داد . آنچه به اين بحث مربوط است اين است كه اين دين مقارن
ظهور اسلام چه وضعی داشته است ؟ چقدر پيرو داشته و چگونه جاذبه و نفوذی
داشته است ؟ آيا در حال رشد و توسعه بوده
پاورقی : ( 1 ) مانی و دين او ، صفحه 28 - . 29 ( 2 ) همان كتاب ، صفحه . 36 |