گراييده است ، چه دليلی بهتر از اينكه " اهورامزدا " در دورههای بعد
شكل و شمايل پيدا كرده و مجسمهاش همه جا ديده میشود .
قبلا گفتيم كه زردشت آنچنانكه به او نسبت میدهند به مفهوم خدای مجرد
پی برده بوده است ، لهذا آنجا كه از قربانی نهی میكند میگويد " خدا جسم
نيست كه احتياج به غذا داشته باشد " ( 1 ) .
ولی خدا در دوره ساسانی رسما دارای شكل و شمايل و ريش و عصا و رداست
. نقشهايی كه از دوره ساسانی در نقش رجب و نقش رستم و طاق بستان مانده
و در آن نقشها اهورامزدا تاج سلطنت را به اردشير يا شاهپور يا خسرو عطا
میكند نشان میدهد كه چگونه موبدان ساسانی از اهورامزدا كه در انديشه
زردشت تجرد يافته بود بتی ساختهاند .
كريستن سن نقش رستم را اينچنين شرح میدهد :
اورهرمزد تاجی كنگره دار بر سر نهاده است و گيسوان مجعدش از بالای سر
و ميان تاج پيدا است . حلقههای گيسو و ريش دراز و مربع او هيئتی بسيار
عتيق دارد ، لكن از حيث لباس چندان با شاه متفاوت نيست ، او نيز
نوارهای چين خورده دارد كه از تاجش آويخته است . زين و برگ اسبان (
اسب خدا و اسب شاه ) يكسان است ، فقط لوحی كه در قسمت مقدم زين شاه
نهادهاند منقش به سر شيران برجسته است ، اما زين اسب اورمزد دارای
نقش گل است ( 2 ) .
پاورقی :
( 1 ) قرآن كريم میفرمايد : " لن ينال الله لحومها و لا دمائها و لكن
ينالها التقوی منكم »" ولی قرآن اصل قربانی را به عنوان اطعام فقرا منع
نمیكند . و اطعموا البائس الفقير 0 و كلوا منها و اطعموا القانع و
المعتر ».
( 2 ) ايران در زمان ساسانيان ، صفحه . 112 ايضا رجوع شود به صفحه 110
، شمايل خدا در نقش رجب ، و صفحه 257 ، شمايل خدا در نقش رستم ، و
صفحه 481 شمايل خدا در طاق بستان .