پاورقی : ( 1 ) رجوع شود به كتاب شرح زندگانی جلال الدين دوانی تأليف آقای علی دوانی . ( 2 ) ريحانةالادبج 4 صفحه 495 - . 496
كه علامه دوانی زمان ميرسيد شريف را درك نكرده ، بلكه شاگرد شاگردان او
بوده است .
علامه دوانی از كسانی است كه در حيات و ممات خود جنجال علمی
برانگيخته است . در زمان حياتش با سيد صدرالدين دشتكی مشاجرات زبانی و
قلمی فراوان داشته كه معروف است . بعد از خودش كتابهايش مورد توجه و
رد و دفاع و نقض و ابرام بوده است . صدرالمتألهين در جلد سوم اسفار (
چاپ سنگی صفحات 16 14 ) در حدود سه صفحه نظريهای از علامه دوانی نقل و
رد میكند و در آخر میگويد ( بحث را از آن نظر طولانی كرديم كه اكنون اكثر
اهل نظر را گمان بر آن است كه نظريه اين علامه نحرير آخرين سخن درباب
توحيد است ، ما ناچار بوديم خللهای سخن او را آشكار سازيم ) .
از اين جملهها ميتوان نفوذ فوقالعاده دوانی را در متأخرانش دريافت .
در زمان علامه دوانی در اثر صيت شهرت وی ، شيراز مركز ثقل علوم فلسفی
بوده ، از خراسان و آذربايجان و كرمان و حتی از بغداد و روم و تركستان ،
دانشجويان به شيراز رهسپار میشدهاند ( 1 ) علامه دوانی در سال 830 متولد
شده و در سال 903 يا 908 درگذشته است .
3 - علی بن محمد سمرقندی قوشجی ، معروف به ملاعلی قوشجی صاحب شرح
معروف بر تجريد خواجه نصيرالدين طوسی .
قوشجی هم متكلم بوده و هم رياضيدان ، زيج الغ بيك را كه قاضی زاده
رومی ( استادش ) و غياثالدين جمشيد كاشانی نابغه رياضيدان ، شروع كرده
بودند و موفق به انجام آن نشده بودند ، قوشجی به امرالغ بيك بن شاهرخ بن
امير تيمور كه خود رياضيدانی ماهر و استاد قوشجی بود به پايان رسانيد .
به تبريز و عثمانی سفر كرده و در عثمانی اقامت كرده و در همانجا در سال
879 درگذشته است ( 2 )
پاورقی : ( 1 ) رجوع شود به كتاب شرح زندگانی جلال الدين دوانی تأليف آقای علی دوانی . ( 2 ) ريحانةالادبج 4 صفحه 495 - . 496 |