پاورقی : ( 1 ) سوره طه آيه 49 - . 50 ( 2 ) ايران در زمان ساسانيان ، صفحه . 50
- پروردگار ما آن كسی است كه به هر موجودی آن آفرينشی كه شايسته او
بود عطا كرد و سپس او را در راه مخصوص خودش هدايت فرمود ( 1 ) .
موسی در يك جمله كوتاه میگويد همه چيز را خدا آفريده و خدا هر موجودی
را بر طبق حكمت آفريده و آنچه را میبايست به او از نظر آفرينش بدهد
داده است هيچ موجودی بر خلاف آنچه بايد باشد نيست ، هر چيزی به جای
خويش نيكو است هيچ چيزی شر واقعی نيست تا گفته شود آن چيز را خداوند
نيافريده ، موجودی ديگر آفريده است . آری اين است منطق پيامبری .
از آنچه گفتيم معلوم شد فرض انگرامئنيو ، به عنوان موجودی آفريننده
بديها و توجيه كننده شرور و جنبههای نامعقول جهان هستی ، هر چند خودش
آفريده اهورامزدا باشد بر خلاف اصول توحيدی و بر خلاف منطق مسلم پيامبران
است .
از اينرو بر خلاف آنچه كريستن سن ادعا میكند كه دين زردشت يكتا پرستی
ناقص است ( 2 ) بايد گفت فلسفه ناقص است يعنی به گفتار يك نيمه
فيلسوف شبيهتر است تا گفتار يك نبی يا يك فيلسوف كامل .
آقای دكتر محمد معين از پ . ژ . دومناشه چنين نقل میكند :
در قرآن به پيدايش شر و مبنای گناه بشر اشاراتی رفته است . آيين
مزدايی به اين مسئله پاسخ آسان و اصولی خاصی میدهد ، بدين معنی كه " شر
" را به وجودی در برابر خدا نسبت داده و آنرا نيز چون خدا قديم و ازلی
معرفی میكند . بی گفتگو " روح شر " از حيث نيرو و عظمت به پای خدا
نمیرسد و بالاخره در برابر وی با شكست مواجه میگردد ، با اين حال در
برابر خدا چون مانعی پيدا شده و اعمال او را محدود میسازد پاسخی
پاورقی : ( 1 ) سوره طه آيه 49 - . 50 ( 2 ) ايران در زمان ساسانيان ، صفحه . 50 |