را كه به ايران حمله بردند آسان كرد ( 1 ) .
ايضا می‏گويد :
از كريتر ، موبدان موبد زمان شاپور اول كه پس از او نيز مدتی بر سر
كار بوده سه كتيبه در نقش رجب و سر مشهد و كعبه زردشت باقی است و
جزئيات اقداماتی را كه به زور شمشير برای انتشار دين زرتشت در نواحی‏
مختلف به كار برده است بيان می كند ( 2 ) .
در كتاب " تمدن ايرانی " فصل پنجم درباره كتيبه موبد سابق الذكر
چنين می نويسد :
در سال 1939 ميلادی در نقش رستم ، نزديك تخت جمشيد ، هيئت حفاری‏
بنگاه خاوری شيكاگو ، در سمت مشرق بنايی كه " كعبه زرتشت " نام دارد
، كتيبه طويلی به دست آورد كه در آن موبد " كريتر " شرح می‏دهد كه‏
چگونه از 242 تا 293 بعد از ميلاد كم كم رياست روحانيون مذهب زرتشت را
اشغال كرده است . يكی از اين كتيبه ها حكايت می‏كند كه چگونه عده ای از
مبلغان مذاهب خارجی ( 3 ) را كه ماندن آنها در ايران صلاح نبود از اين‏
كشور بيرون كردند مانند يهوديها ، " سمناها " يا رهبانان بودايی ،
برهماييها ، ناصريها ، مسيحيان ، " موكتكاها " يا نجات يافته گان ( كه‏
احتمالا از هنديها بوده اند ) و بالاخره زنديقها يعنی پيروان مانی ( 4 ) .

پاورقی :
( 1 ) همان كتاب ، صفحه 21 ايضا رجوع شود به كريستن سن ، ايران در
زمان ساسانيان ، صفحه . 308
( 2 ) همان كتاب ، صفحه . 27
( 3 ) يعنی مذهب غير رسمی و غير دولتی آن وقت .
( 4 ) تمدن ايرانی ، به قلم جمعی از خاورشناسان ، ترجمه دكتر بهنام ،
صفحه . 178