پاورقی : ( 1 ) الفهرست ، صفحه . 381
رياضيدانان آورده است . ابواحمدبن كرنيب هم متكلم بوده و هم فيلسوف ،
و هم طبيب ، مطابق آنچه در نامه دانشوران آمده در هر دو قسمت ( كلام و
فلسفه ) تدريس میكرده و شاگردان و تلامذهای داشته و شخصيت ممتازی به
شمار میرفته است . ابن النديم میگويد : " در نهايت فضل و معرفت و
ورود در علوم طبيعی قديم بود " ( 1 ) عين عبارت ابن النديم در تاريخ
الحكماء ابن قفطی و عيون الانباء ابن ابی اصيبعه تكرار شده است ، ولی
مسعودی چنانكه ديديم او را هم طبقه ابوبشر متی ، و در طبقه بعد از قويری
و مروزی شمرده است ، بعيد نيست كه نزد آنها تحصيل كرده باشد ، هر چند
گفته میشود ابوبشر متی نزد ابن كرنيب تحصيل كرده است ، تاريخ ولادت و
وفات ابن كرنيب و همچنين اساتيد او و شاگردان او دقيقا معلوم نيست
لهذا محتمل است كه از طبقه دوم به شمار آيد .
كتابی كه از او ياد ميشود ، كتابی است در رد ثابت بن قره در مسأله
فلسفی معروف كه هم اكنون نيز در كتب فلسفه طرح میشود و آن " لزوم يا
عدم لزوم تخلل سكون ميان دو حركت متضاد " است . در تاريخ الحكماء ابن
قفطی و عيون الانباء ابن ابی اصيبعه و به تبع آنها در نامه دانشوران "
حركتين متساويتين " ضبط كردهاند كه البته غلط است ، صحيح همان است كه
در الفهرست آمده است : ( حركتين متضادتين ) .
4 - ابوبشر ، متی ابن يونس ( يونان ) نصرانی منطقی بغدادی . ابن
النديم درالفهرست میگويد " يونانی " است و اهل ( ديرقنی ) ديرقنی
مطابق آنچه در نامه دانشوران مینويسد همان دير مرماری است كه ( اسكول
مرماری ) ( مدرسه مرماری ) هم خوانده میشود و در نزديك بغداد است . ابن
النديم میگويد : رياست منطقيين در عصر خودش به او منتهی شد و هم او
میگويد كه ابوبشر نزد ابراهيم قويری و ابی احمد بن كرنيب و دو نفر ديگر
بنام دو فيل ( روفيل - روبيل ) و بنيامين تحصيل كرده است .
پاورقی : ( 1 ) الفهرست ، صفحه . 381 |