پاورقی : ( 1 ) نهج البلاغه ، خطبه . 150
تعبيرات و اصطلاحاتی دارند . هيچ عاقلی نمیتواند ادعا كند كه تعبيرات
اينها در باره میو غيره يادآور علائق آنها به مراسم زرتشتيان است .
گذشته از همه اينها ، تشبيه واردات قلبی و معارف افاضی و اشراقی و
لذتها و بهجتهای حاصله از آن به شراب ، در قرآن و نهج البلاغه نيز آمده
است . قرآن كريم در سوره مباركه دهر میفرمايد « و سقيهم ربهم شرابا
طهورا »يعنی پروردگار " ابرار " با شرابی بسيار پاك و پاك كننده
آنها را سيراب میكند ، شرابی كه به قول مفسرين پيوند انسان را از هر چيز
جز خدا میبرد و او را تنها به خداوند متصل میسازد در نهج البلاغه گروهی از
اهل معنی چنين توصيف میشوند : " « و يغبقون كاس الحكمه بعد الصبوح »
" ( 1 ) يعنی همانا شامگاهان پس از بامدادان باده حكمت سر میكشند .
لغت میگويد كه " غبوق " پيمانه شام و " صبوح " پيمانه صبحگاهان است
. آقای دكتر معين چه نظر میدهند ؟ آيا همه اينها را نشانه علائق گويندگان
آنها به " میمغانه " و آداب و رسوم كهن زرتشتيان میدانند ؟ !
آقای دكتر معين در صفحه 13 كتاب خود سخن مغرضانه سرجان ملكم را نقل
میكنند مبنی بر اينكه " پيروان پيامبر عربی شهرهای ايران را با خاك
يكسان ساختند ، آتشكدهها را سوختند ، موبدان را از دم تيغ گذرانيدند ،
كتابها و كسانی كه كتابها در اختيارشان بود از بين بردند ، موبدان را
مجوس و ساحر میدانستند و كتب ايشان را كتب سحر میخواندند " .
آقای دكتر معين ، بهتر از سرجان ملكم از ماخذ تاريخ اسلام اطلاع دارند ،
و از همه بهتر میدانند كه اين اراجيف ساخته شخص سرجان ملكم است و در
هيچ سند تاريخی پيدا نمیشود ! و جای تاسف است كه باز هم اين كلمات را
كه تاثير سوء آنها در ايجاد بدبينی به اسلام در جوانان بی خبر از تاريخ
اسلام و ايران بر كسی پوشيده نيست نقل میكنند .
پاورقی : ( 1 ) نهج البلاغه ، خطبه . 150 |