در كتاب " اسلام ، صراط مستقيم " ، مقاله فرهنگ اسلامی در چين " ( 1
) از آغاز نفوذ اسلام در چين و توسعه آن و دوره ضعف آن بحث میكند . نقش
ايرانيان در تبليغ و ترويج اسلام در چين از محتوای اين مقاله كاملا مشهود
میگردد .
راجع به آغاز ورود اسلام در چين تاريخچهای از منابع چينی نقل میكند كه
منحصر به منابع چينی است و در منابع اسلامی از آن ياد نشده است . میگويد
:
تاريخ كهن دودمان " تانگ " اشاره میكند كه به سال دوم سلطنت "
يونگ وی " در حدود سال 31 هجری فرستادهای از عربستان به دربار خاقان
آمد و هدايايی با خود آورد اين فرستاده گفت كه دولت ايشان سی و يك سال
قبل تاسيس يافته است . . . خاقان پس از كسب اطلاعاتی چند از دين مقدس
اسلام ، آن را با تعاليم كنفوسيون موافق میبيند و اسلام را تأييد و تصديق
میكند ولی مقرراتی مانند پنج مرتبه نماز يوميه و يك ماه روزه به طبع وی
گران میآيد و بدان نمیگرود ولی به سعد ( 1 ) و همراهان وی اجازه تبليغ
دين اسلام را در چين میدهد و موافقت خود را با تأسيس اولين مسجد در شهر
چانگان اعلام میدارد و
پاورقی :
( 1 ) اين مقاله به قلم آقای داود سیتينگ نگارش يافته است . آقای
داود سیتينگ آن چنانكه در مقدمه كتاب اسلام ، صراط مستقيم ، معرفی شده
است : " عضو كنسولگری جمهوری چين در بيروت " میباشد . قبل از عزيمت
به تيوان پيشوای جامعه مسلمين چين بود . تحصيلات خود را در دانشگاه الازهر
به پايان رسانيد و عهدهدار پستهای سياسی مهمی از جانب دولت چين بود و
از سخنوران نامی مسلمانان چين محسوب میشود " .
( 2 ) در اين تاريخچه تصريح شده كه اين سعد ، سعد وقاص صحابی و سردار
معروف است ، ولی اين نقل با تواريح موجود اسلامی كه وفات و قبر سعد
وقاص را در مدينه نشان میدهد منطبق نمیگردد . ممكن است اگر تاريخچه
بالاصحيح و معتبر باشد اين شخص شخص ديگری به نام سعد بوده است .