شخص پيغمبر اكرم در مدينه بوجود آمد كه حيرت آور است .
اين عرب جاهلی به دينی رو آورد كه پيامبر آن دين " فديه " برخی‏
اسيران را كه خواندن و نوشتن ميدانستند " تعليم " اطفال مسلمين قرار
داد . پيامبر آن دين برخی اصحاب خود را به تعليم زبانهای غير عربی از
قبيل سريانی و عبری و فارسی تشويق كرد خود ، گروهی در حدود بيست نفر "
دبير " داشت و هر يك يا چند نفر را مسؤول دفتر و كاری قرار داد ( 1 )
اين عرب جاهلی به دينی رو آورد كه كتاب آسمانيش به قلم و نوشتن سوگند
ياد كرده است ( 2 ) و وحی آسمانيش با " قرائت " و " تعليم " آغاز
گشته است ( 3 ) آيا روش پيغمبر و تجليل قرآن از خواندن و نوشتن و
دانستن در عرب جاهلی كه مجذوب قرآن و پيغمبر بود تاثيری در ايجاد حس‏
خوش بينی نسبت به كتاب و كتابت و علم و فرهنگ نداشته است ؟ !
اما داستان تحقير قريش و ساير عربان آموزگاری و معلمی را ميگويند :
قريش و عرب تعليم اطفال را خوار ميشمردند و كار معلمی را پست‏
ميشمردند بلكه اساسا سواد داشتن را ننگ ميدانستند .
اولا در خود آن بيان تصريح شده كه كار معلمی به علت كمی در آمد خوار
شمرده شده است ، يعنی همان چيزی كه امروز در ايران خودمان شاهد آن هستيم‏
. آموزگاران و دبيران و روحانيان جزء طبقات كم درآمد جامعه‏اند و احيانا
بعضی افراد به همين جهت تغيير شغل و مسؤليت ميدهند .
اگر يك آموزگار يا دبير يا روحانی جوان به خواستگاری دختری برود و آن‏
دختر ، خواستگاری هم از كسبه ، و يا طبقه مقاطعه كار و بساز و بفروش ،

پاورقی :
( 1 ) رجوع به رساله " پيامبر امی " نوشته مرتضی مطهری .
( 2 ) ن و القلم و ما يسطرون »( سوره قلم ) .

( 3 ) اقرا باسم ربك الذی خلق 0 خلق الانسان من علق 0 اقرا و ربك‏

الاكرم 0 الذی علم بالقلم 0 علم الانسان ما لم يعلم » ( سوره علق ) .