اين سرزمين باشند .
پس آنچه به نام ملت فعلا وجود دارد اينست كه ما فعلا مردمی هستيم كه‏
در يك سرزمين و در زير يك پرچم و با يك رژيم حكومتی و با قوانين خاصی‏
زندگی می‏كنيم ، اما اينكه نياكان و اجداد ما هم حتما ايرانی بوده اند يا
يونانی يا عرب يا مغول يا چيز ديگر ، نميدانيم .
اگر ما ايرانيان بخواهيم بر اساس نژاد قضاوت كنيم و كسانی را ايرانی‏
بدانيم كه نژاد آريا داشته باشند بيشتر ملت ايران را بايد غير ايرانی‏
بدانيم و بسياری از مفاخر خود را از دست بدهيم . يعنی از اين راه‏
بزرگترين ضربه را بر مليت ايرانی زده‏ايم . الان در ايران قومها و قبايلی‏
زندگی می‏كنند كه نه زبانشان فارسی است و نه خود را از نژاد آريا می‏دانند
.
به هر حال در عصر حاضر دم زدن از استقلال خونی و نژادی خرافه‏ای بيش‏
نيست .

تعصبات ملی

واحد اجتماعی ، خواه خانواده ، خواه قبيله و خواه ملت ( به اصطلاح‏
امروز فارسی ) با نوعی احساسات و تعصبات همراه است ، يعنی در انسان‏
يك نوع حس جانبداری نسبت به خانواده و قوم و ملت خود پيدا می‏شود .
اين حس جانبداری ممكن است در واحد خيلی بزرگتر يعنی واحد " قاره‏ای و
منطقه‏ای " نيز به وجود آيد ، مثلا مردم اروپا در برابر مردم آسيا يك نوع‏
حس جانبداری نسبت به خود احساس می‏كنند و بالعكس مردم آسيا در برابر
مردم اروپا .
همان طور كه مردم يك نژاد نيز امكان دارد كه چنين احساسی نسبت به هم‏
نژادان خود داشته باشند .
مليت از خانواده " خود خواهی " است كه از حدود فرد و قبيله تجاوز
كرده شامل افراد يك ملت شده است و خواه ناخواه عوارض اخلاقی خود خواهی‏
: تعصب