پاورقی : ( 1 ) اسلام صراط مستقيم ، صفحه 423 - . 420
بدين وسيله علاقه خود را بدين مقدس اسلام ابراز مینمايد . بنای اين مسجد
واقعه مهمی در تاريخ اسلام به شمار میرود كه هنوز هم پس از قرنها تعمير و
تجديد بنا ، به صورت آبرومندی در " سيان جديد " باقی میماند " ( 1 )
.
اگر اين جريان واقعيت داشته باشد آغاز نفوذ اسلام در چين به وسيله خود
اعراب مسلمان بوده است .
از اين جريان كه بگذريم ، اسلام به وسيله سوداگران مسلمان كه بسياری از
آنها ايرانی بودهاند ، در چين نفوذ يافت . در كتاب نامبرده مینويسد :
در عصر خلافت بنیاميه و بنیعباس مسافرت سوداگران و مبلغين مسلمان به
چين افزايش يافت و عربهايی كه در خلافت بنیاميه به چين وارد شده بودند
به " تازيان سفيدپوش " معروف بودند . در دوره خلافت عباسيان كه روابط
دوستانه بين امپراطورهای اسلام و چين توسعه بيشتری يافت ، دستههای
فراوانی از تازيان بدان ديار رفته و اين عربها را " تازيان سياه پوش "
میگفتند .
. . . در يك قرن و نيم ، يعنی در فاصله سال 31 تا 184 هجری ، عده قابل
توجهی از بازرگانان عرب و ايرانی از راه دريا به چين وارد میشوند و در
بندر " كوانگ چو " اقامت میگزينند و از آن تاريخ به بعد . رفته رفته
در راسته ساحل به پيشروی خود ادامه میدهند و به شهرهای مهم آنجا نفوذ
میكنند و بالاخره به اقصی نقاط شمالی چين و تا شهر " هانگ چو " نيز
میرسند . . . در اين عصر تعداد سوداگران عرب و ايرانی در نواحی جنوبی رو
به افزايش میگذاشت و رفته رفته با زنان چينی وصلت اختيار كرده و در
آنجا ساكن میشدند . اين مسلمين دارای جوامع مخصوصی
پاورقی : ( 1 ) اسلام صراط مستقيم ، صفحه 423 - . 420 |