پاورقی : ( 1 ) همچنانكه عيسی پسر خدا خوانده شد و قرآن سخت آنرا مورد حمله قرار داده است . ( 2 ) همچنانكه اعراب جاهليت فرشته گان را دختران خدا میناميدند و قرآن سخت بر آنها تاخته است . ( 3 ) مزديسينا و ادب پارسی ، صفحه 276 ايضا كريستن سن ، صفحه 167.
جزء بلكه ركن دين زردشتی قرار گرفته است ، يا زردشت با تعظيم و تقديس
آتش به همان شكلی كه بوده مخالف نبوده است .
اگر روايات خود زردشتيان و مخصوصا اوستای موجود را ملاك قرار دهيم
زردشت با اين كار موافق بوده است .
آقای دكتر معين میگويد :
آذر ، نام يكی از ايزدان مزديسناست " آذر ايزد " ( فرشته آذر و يا
رب النوع آذر ) در اوستا غالبا پسر اهورا مزدا خوانده شده ( 1 ) از اين
تعبير خواستهاند بزرگی مقام او را برسانند ، چنانكه " سپندار مذ "
فرشته موكل زمين را نظر به سود آن ، " دختر اهورا مزدا " ( 2 )
ناميدهاند دريسنا 25 بند 7 آمده است : آذر پسر اهورا مزدا را میستائيم ،
تو را ای آذر مقدس و پسر اهورامزدا و سرور راستی ما میستائيم ، همه
اقسام آتش را میستائيم . در بندهای 50 46 از " زاميا ديشت " " ايزد
آذر " رقيب " آژی دهاك " ( ضحاك ) شمرده شده است كه از طرف "
سپنت مئنيو " ضد ضحاك برانگيخته شده تا وی را از رسيدن به " فر "
يعنی فروغ سلطنت باز دارد ( 3 ) .
از نظر تاريخی به هيچ وجه نمیتوان قرائنی به دست آورد كه زردشت
مخالف تقديس و تعظيم آتش بوده است ، در گاتاها كه از نظر اصالت و
انتساب به شخص زردشت معتبرترين قسمتهای اوستاست ، سخن زنياز بردن به
آتش هست . چيزی كه هست برخی مدعی هستند كه اعتقاد شخص زردشت با آنچه
در بالا از يسناها و يشتها نقل كرديم تفاوت داشته است . جان ناس میگويد
:
پاورقی : ( 1 ) همچنانكه عيسی پسر خدا خوانده شد و قرآن سخت آنرا مورد حمله قرار داده است . ( 2 ) همچنانكه اعراب جاهليت فرشته گان را دختران خدا میناميدند و قرآن سخت بر آنها تاخته است . ( 3 ) مزديسينا و ادب پارسی ، صفحه 276 ايضا كريستن سن ، صفحه 167. |