و به آنها ماهيت و واقعيت نوين بخشد ، كه با ماهيت هر يك از مواد آن
صورت متغاير است .
فلسفه صدرا يك نوع جهش است كه پس از يك سلسله حركتهای مداوم و
تدريجی در معارف عقلی اسلامی رخ داده است .
فلسفه صدرا از نوع ( سهل ممتنع ) است ، به ظاهر بسيار ساده است ،
عبارتش اديبانه و منشيانه است ، اما يك فرد بسيار مستعد سالها بايد
كار كند تا به مرحله اول برسد يعنی بفهمد كه آنرا نمیفهمد ، تا بار ديگر
با ديد ديگری وارد شود .
بسی افراد سالها عهدهدار تدريس فلسفه صدرا بودهاند در حالی كه به عمق
آن نفوذ نكردهاند ، از اينرو توصيف و تحليل كار صدرا كار هر فلسفه
خواندهای نيست .
صدرا شاگرد شيخ بهائی و ميرداماد بوده است ، در شرحی كه بر اصول كافی
نوشته از شيخ بهائی به عنوان استاد علوم نقلی و از ميرداماد به عنوان
استاد علوم عقلی ياد میكند . كتابهای صدرا معروفتر از آن است كه در
اينجا ما بخواهيم معرفی كنيم . وی در سال 1050 ضمن هفتمين سفر حج كه
پياده میرفت در بصره درگذشت .
3 - شمسالدين گيلانی معروف به ملاشمسا . از شاگردان ميرداماد است .
ميان او و همشاگرديش ملاصدرا مراسلهای صورت گرفته است . ملاشمسا درباره
چند مشكل در فلسفه از قبيل موضوع در حركت كميه و وجود ذهنی سؤال كرده و
صدرا پاسخ گفته است ، پاسخ صدرا به صورت رسالهای كوچك درآمده و در
حاشيه مبدأ و معادوی با چاپ سنگی چاپ شده است .
4 - سلطان العلماء آملی مازندرانی معروف به خليفةالسلطان . شاگرد شيخ
بهائی و ميرداماد بوده است ، شاه عباس دخترش را به او داد و مدتی
وزارت شاه صفی و شاه عباس ثانی را داشته است . وی مردی است محقق ،
حواشی او بر معالم و شرح لمعه نمونه يك كار تحقيقی است ، بدون حشو و
زوائد چيز مینوشته
|