مانند ابن عباس از تطبيق آن عاجز بودند عمل كرده باشد مقامش بالاتر است‏
؟ ما شرقيها مقام را فقط به اين می‏دانيم كه گفته شود فلان شخص اهل مكاشفه‏
است ، اهل كرامت و معجزه است ، جن در تسخير دارد ، با فرشتگان تماس‏
دارد . شك نيست كه امام حسين دارای مقام ملكوتی است اما او دارای مقام‏
جمع الجمعی است ، انسان كامل است ، مقام انسان از مقام فرشته بالاتر
است . حد اعلای كمال انسان در اين نيست كه با فرشته در تماس باشد . حد
اعلای كمال انسان اينست كه انسان كامل باشد . ما می‏گوئيم در معراج جبرئيل‏
از تك فروماند . اگر امام حسين با راهنمائی مستقيم فرشته حركت كرده‏
باشد معنايش اينست كه با عقل و تشخيص شخص خودش قادر نبود كه وظيفه‏
خود را تشخيص دهد .
اما اگر با عقل خود تشخيص داده باشد معنيش اينست كه عقل و ادراك‏
شخص خودش از همه بالاتر بود و كار الهام را كرد . الهام در جايی است كه‏
هدايت عقل و شرع وافی نباشد ، در صورتی كه هدايت عقل و شرع برای امام‏
حسين كافی بود . عليهذا معنای « ان الله شاء ان يراك قتيلا » اينست كه‏
مشيت كلی تشريعی اين را اقتضا كرده نه مشيت تكوينی يا مشيت تشريعی‏
مخصوص شخص خود تو . در قديم علمای ما روی اين جهت زياد بحث كرده‏اند
كه آيا مشيت در جمله : « ان الله شاء ان يراك قتيلا » مشيت تشريعی است‏
يا تكوينی ؟ و قبول كرده‏اند مشيت تشريعی است ، ولی در اين جهت بحث‏
نكرده‏اند كه بنابر مشيت تشريعی آيا اين مشيت ، همان مشيت كلی است كه‏
شامل همه مسلمين بوده است