اسلامی ظهور و حلول می‏كنند و بدبختيی آغاز می‏شود كه در جهان سابقه ندارد (
صفحات 15 ، 27 ، 28 ، 35 ) . آنچه بدان همه دارند اين تنها دارد .
سرنوشت دجله و فرات اينست كه در نهايت به دريا بريزند و آرامش‏
يابند . سرنوشت بشريت و پايان تاريخ بشر نيز اشتراكيت و سوسياليسم‏
است و تنها در آن وقت است كه بشر از يلای مالكيت و نظام طبقاتی نجات‏
می‏يابد وزير بنا خراب می‏شود و زير بنای واقعی عدل و داد واقعی درست‏
می‏شود .
تلاشهای انقلابيون تاريخ با زير بنای طبقاتی ، دلسوزانه ولی مذبوحانه و
بی نتيجه بوده است . فقط با محو طبقات است كه جامعه به سعادت واقعی‏
خويش نائل می‏گردد ( ص 9 ) الا بالاشتراكية تطمئن القلوب .
امام حسين به سوی مرگ می‏شتابد تنها و بی اميد ( ص 23 ) . او مظهر
شكست آدم است و تعصبی بی حاصل به خرج می‏دهد ( ص 47 ) .
در اين جزوه به طور كلی كلمه آدم يا انسان ، سمبل انسان سوسياليست‏
است و توحيد جهان ، توجيه توحيد و وحدت جامعه است كما اينكه شرك‏
اعتقادی سايه‏ای است از شرك و ثنويت حيات . با اين بيان بار ديگر جنبه‏
ماركسيستی جزوه روشن می‏شود كه وجدان هر كس را مولود و انعكاسی از وضع‏
اجتماعی او می‏دانند و می‏توانند مبين نظر دوركهايم باشد نه نظر كارل‏
ماركس .
آنچه در اين جزوه به چشم نمی خورد شخصيت امام حسين