نيست كه مقتوليت امام از آن جهت كه مقتوليت است مطلوب است پس‏
ديگران توسل به اين مطلوب جويند . مطلوب اصلی حمايت از دين است كه‏
مستلزم صرف مال و وقت و جان است . به همان دليل كه صرف مال در راه‏
جهاد فی سبيل الله ، مطلوب است با اينكه اتلاف مال نامطلوب است ،
صرف جان هم در موردی كه لازمه جهاد است چنين است . در نهج البلاغه است‏
كه وقتی كه رسول خدا خبر شهادت مولی را به او داد فرمود : صبرت در
آنوقت چگونه است ؟ جواب [ داد ] اين [ از ] مواطن شكر است نه صبر .
اين شكر جز بر شهادت است ؟ ! همه آرزوی شهادتها از اين قبيل است . "
و ارزقنی قتلا فی سبيلك " در دعا هست .
صفحات 131 و 132 :
پس معنی ندارد رسول خدا ( ص ) به امام حسين ( ع ) دستور بدهد كه برو
خود را به كشتن بده چون خدا خواسته است ترا كشته ببيند بلكه اگر رسول‏
خدا ( ص ) بخواهد دستوری بامام حسين ( ع ) بدهد بايد بفرمايد : بيرون‏
برو برای حمايت اسلام چون خدا خواسته است ترا حامی و مدافع اسلام ببيند ،
و اين هم دستور جديدی لازم ندارد زيرا حمايت از اسلام بر هر مسلمانی واجب‏
است . و بدينجهت وقتيكه شرائط پيروزی نظامی برای امام حسين ( ع ) فراهم‏
شد برای نجات دادن اسلام از راه تشكيل حكومت ، با تصميمی قاطع بسوی كوفه‏
حركت فرمود و به سخنان اين و آن گوش نداد .
خيلی عجيب است ! معنی جمله اين است : برو قيام خونين كن كه خدا چنين‏
قيامی را دوست می‏دارد .