دعوت به قيام عليه حكومت بود ؟ آيا جز نوعی دعوت به شورش و انقلاب‏
بود ؟ بالاتر اينكه چرا شب عاشورا حبيب بن مظهر را به ميان بنی اسد برای‏
دعوت آنها فرستاد ؟ چرا برادران و فرزندان و ياران خاص خود را در شب‏
عاشورا الزام به رفتن نكرد كه خونی نريزد ؟
33 - عجيب است كه آقای صالحی كه در تمام كتابش كوشش دارد كه‏
ابتدائی بودن قيام حسينی را نفی كند ، در صفحه 299 بخش چهارم پس از
آنكه اوضاع حكومت يزيد را از تحليل حرامها و تحريم حلالها و ظلمها و
استثمارها و غيره بيان می‏كند و آنها را با مواد خطبه امام در بيضه تطبيق‏
می‏كند ، می‏گويد : " اگر در اين شرائط از هيچ حلقومی ندائی بر نمی خاست‏
و اگر به فرض محال امام حسين تسليم بی قيد و شرط يزيد می‏شد ، در اين‏
صورت كشورهای ديگر ، اسلام را در قالب يزيد بن معاويه می‏شناختند ، زيرا
رئيس كشور اسلامی اگر هيچ مخالفی ( و معترضی ) نداشته باشد ، در نظر
دنيای خارج نماينده روح اسلام است ، آنگاه بيگانگان می‏گفتند كشور اسلامی‏
يعنی كشور ظلم و بيدادگری . . . حسين بن علی ( ع ) كه افق ديدش از مردم‏
عادی خيلی وسيعتر است چون اسلام را از نظر موقعيت خارجی و جهانی در چنين‏
وضعی می‏بيند وقتی كه به وی می‏گويند با يزيد بيعت كن ، می‏گويد : « و علی‏
الاسلام السلام اذ قد بليت الامة براع مثل يزيد » . ( مقتل خوارزمی ، ج 1 ،
ص 184 " .
اين مطلب خود می‏رساند كه گاهی يك اعتراض و اظهار وجود آنقدر ارزش‏
دارد كه صدها نفر به خاطرش كشته شوند . پس