يا نه ، يك مشيت تشريعی و دستور تشريعی بوده است كه اختصاص داشته به‏
امام حسين عليه السلام ؟
طور ديگر هم می‏توان بحث كرد كه عاقلانه‏تر باشد : آيا امام حسين كه قيام‏
كرد از آن جهت قيام كرد كه امام بود يا از آن جهت كه يك نفر مؤمن و
مسلمان بود ؟ به عبارت ديگر اگر بخواهيم در اطراف حديث « ان الله شاء
ان يراك قتيلا » بحث كنيم بايد بگوئيم آيا مشيت تكوينی بود يا تشريعی ،
و بنابر تشريعی آيا تكليف خصوصی و شخصی بود يا تكليف كلی ؟ و بنابر دوم‏
آيا آن تكليف كلی متوجه امام و پيشوای مسلمين بود يعنی از نوع وظائف و
تكاليفی است كه برای ائمه وضع شده يا از نوع تكاليفی است كه برای عموم‏
مؤمنين و مسلمانان وضع شده ؟ در اين زمينه بايد مثالهای توضيح دهنده‏ای‏
ذكر شود ، ضمنا آنجا كه تكاليف مخصوص ائمه مسلمين ذكر می‏شود فرق گذاشته‏
شود بين تكاليف امام به معنی زعيم فعلی مسلمين و بين امام به معنی صاحب‏
مقام ولايت و وصايت .