اما تحريفات معنوی :
الف - اولين تحريف اين بود كه اين حادثه را يك حادثه استثنائی و ناشی از يك دستور محرمانه و خصوصی دانستند . امام حسين فدای گناهان امت شد ! او كشته شد تا گناهان امت بخشيده شود ! بدون شك اين يك فكر مسيحی است كه در ميان ما نيز رايج شده است . اين فكر است كه امام حسين را به كلی مسخ میكند و او را به صورت سنگر گنهكاران در میآورد ، قيام او را كفاره عمل بد ديگران قرار میدهد : امام حسين كشته شد كه گنهكاران از عذاب الهی بيمه شوند ! جوابگوی معصيت معصيتكاران باشد ( 1 ) . ( به شخصی گفتند تو چرا نماز نمی خوانی ، روزه نمیگيری ، مشروب میخوری ؟ گفت من ؟ ! شب جمعه در هيئت ، سينه سه ضربه مرا نديدی ؟ ! آقای بروجردی هر چه خواستند سردستههای قمی را از بعضی كارها منع كنند قبول نكردند ، گفتند ما همه سال جز يك روز مقلد شما هستيم . ) چيزی كه هست فرق ما با مسيحيان اينست كه میگوئيم يك بهانهایپاورقی : 1 - امام حسين در سه مرحله شهيد شد و سه نوع شهادت داشت : شهادت تن ، شهادت نام ، شهادت هدف .