جنبه مافوق بشری ، يعنی جنبه ارتباط و اتصال امام به عالم مافوق بشری ،
تمام كارهای امام حسين حساب شده و از روی پيش بينی بوده ، تصادف و
اشتباه در آنجا وجود ندارد . لهذا مسأله همراه آوردن زنان و كودكان با
خود در سفری پرخطر كه در همان وقت عقلائی كه بر محور حفظ جان ابا عبدالله‏
و اهل بيتش قضاوت می‏كردند اين كار را جايز نمی‏شمردند ، و حتی پس از
شنيدن خبر قتل مسلم و قطعی و مسلم شدن سرنوشت ، باز هم لا اقل اين كار را
نمی‏كند كه اهل بيت را به مدينه برگرداند [ يك كار حساب شده است ] .
در روايات هم آمده است كه در عالم رؤيا پيغمبر [ به امام حسين ]
فرمود : « ان الله شاء ان يراك قتيلا ، و ان الله شاء ان يراهن سبايا »
( 1 ) . البته مقصودی كه در آن زمان می‏فهميده‏اند اراده تشريعی بوده نه‏
اراده تكوينی . مقصود از اراده تكوينی ، قضا و قدر حتمی الهی است و
مقصود از اراده تشريعی ، مصلحت و رضای الهی است . مثل « يريد الله بكم‏
اليسر و لا يريد بكم العسر »( 2 ) .
نتيجه اينست كه طبق منطق روايات ، حمل اهل بيت و زنان و كودكان‏
براساس يك مصلحت بوده كه امثال ابن عباس نمی توانسته‏اند درك كنند .
ب - مقدمه دوم اينست كه زن در تاريخ سه گونه نقش داشته و يا
می‏توانسته است داشته باشد . يكی اينكه شی‏ء بوده و گرانبها و در نتيجه‏
منفی محض و در رديف قاصران بوده ، بی نقشی

پاورقی :
1 - [ ترجمه : همانا خداوند خواسته است كه تو را كشته و خانواده تو را
اسير ببيند ] .
2 - سوره بقره ، آيه 185 : [ خداوند راحتی و آسايش شما را خواسته و
زحمت و سختی شما را نخواسته است ] .