پاورقی : > نيست كه پروردگار تو به خاطر شرك ، اهل قريه ای را كه كار شايسته میكنند هلاك سازد ] .
از قرآن كريم استفاده میشود كه هيچ پيغمبری نيامده مگر آنكه قومی با او
مخالف بودهاند يعنی مگر اينكه او به مخالفت قومی برخاسته . اينطور
نبوده كه پيغمبران سخنی را از آسمان و غير مربوط به نظام زندگی مردم
بگويند ، و يكعده هم فقط برای آنكه با هر حرفی مخالفت میشود و مرض
مخالفت دارند ، با پيغمبران مخالفت میكردهاند . خير اينطور نيست ( هر
چند ما عموما اينطور مطلب را بيان میكنيم و هر كس كه میخواهد بگويد
فلانی بی جهت يعنی بدون علت و موجب - نه بدون حق و عدالت - با من
مخالفت میكند ، میگويد مردم با پيغمبران هم مخالفت میكردهاند ) .
پيغمبران به مخالفت و مبارزه با مردم برمیخاستند . در قرآن كريم علت
مخالفت مردم را و منطقی كه بعد به باعث همان علت مخالفت درست
میكردند و اينكه سوق دهندگان مخالفت با پيغمبران و علمداران نهضت عليه
پيغمبران عده خاصی بودند و آنها بودند كه منطقی برای مشوش ساختن ذهن
عموم كه به آن درد گرفتار نبودند درست میكردند ، همه اينها را ذكر میكند
.
قرآن میگويد درد اصلی مخالفت ، ترف مترفين است و به عبارت ديگر
نظام ظالمانه موجود زندگی است . در سوره سبا آيه 34 میفرمايد :
²وما ارسلنا فی قرية من نذير الا قال مترفوها انا بما ارسلتم به كافرون .
و در سوره زخرف آيه 23 میفرمايد : « و كذلك ما ارسلنا من قبلك فی قرية
من نذير الا قال مترفوها انا وجدنا آباءنا علی امة و انا علی آثارهم
مقتدون . قال : ا ولو »
پاورقی : > نيست كه پروردگار تو به خاطر شرك ، اهل قريه ای را كه كار شايسته میكنند هلاك سازد ] . |