« فيه » (1) . . . (ص 21) و ايضا : « فما احلولت لكم الدنيا فی لذتها »
(2) (ص 24) و ايضا : « مالی اراكم اشباحا بلا ارواح » (3)...(ص 32-34) .
چند موضوع را علی ( ع ) پيش بينی كرد :
1 - ظلم و استبداد و استيثار بنی اميه و اينكه ديگر از اين عدل و
مساوات امروز خبری نخواهد بود و از « لا يتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون‏
الله و از اينكه « لن تقدس امة حتی يؤخذ للضعيف حقه » . . . خبری‏
نخواهد بود كه فرمود : « لا يكون انتصار احدكم منهم الا كانتصار العبد من‏
ربه » ( ص 4 ) . مسلم بن عقبه در وقعه مدينه از مردم بيعت بر عبوديت و
غلامی يزيد گرفت . اينطور پيش بينی مولا محقق شد .
2 - اينكه نخبه‏ها و نيكان و فهميدگان و روشنفكران شما را خواهند كشت و
هر سری كه در آن سر ، مغزی و در آن مغز ، برقی از روشنی موجود باشد روی‏
تن باقی نخواهند گذاشت ، كه فرمود : « عمت خطتها و خصت بليتها و اصاب‏
البلاء من ابصر فيها و اخطأ من عمی عنها » ( 5 ) ( ص 4 ) .

پاورقی :
1 - [ ترجمه : ای مردم بزودی زمانی فرا رسد كه اسلام وارونه شود چنانكه‏
يك ظرف وارونه شود و محتوای آن بريزد ] .
2 - [ و دنيا با لذاتش به كام شما شيرين نيامد ] .
3 - [ چرا شما را اشباحی بی روح می‏بينيم ؟ ] .
4 - [ ترجمه : و ياری جستن هيچكدام از شما از آنها نيست مگر بمانند
ياری جستن بنده از مولای خودش ] .
5 - [ ترجمه : دايره حكومتش همگانی است و گرفتاری آن برای خاصه (
شيعيان ) است ، بلای آن دامنگير آگاهان و بينايان است و كوردلان را هدف‏
خود نمی‏گيرد ] .