خواهی ( اخلاق ) ، زيبائی خواهی ( جمال ) و اين خود يكی از معماهای وجود
بشر است كه در برابر اموری ماوراء منافع محسوس و ملموس خود يك نوع‏
تعظيم و تكريمی دارد و سر تعظيم فرود می‏آورد ، البته هر ميل و طلبی از
وجود يك احتياج عينی حكايت می‏كند منتهای امر مبدأ اين احتياج عينی‏
جهازات بدن نيست ، همان مرتبه مستقل روح انسان است .
سر سلسله مقدسات بشر ذات احديت است . خداوند ، قدوس است ، منزه‏
از جميع نقصانات است علی الاطلاق . « هو الله الذی لا اله الا هو الملك‏
القدوس ». . . و لهذا مقدس‏ترين اعمال بشر مبارزه با شرك و بت پرستی‏
است .

قيامهای مقدس

قيامهای مقدس و نهضتهای مقدس از انبياء عظام شروع شده . در قرآن كريم‏
در سوره الشعراء جهاد مقدس انبياء را خلاصه كرده است ، داستان موسی و
ابراهيم و نوح و هود و لوط و صالح و شعيب و خاتم الانبياء را ذكر می‏كند
كه در راه مبارزه با بت‏پرستی و ظلم و بيدادگری و جهل و تعصب و تقليد و
اسراف و تبذير و افساد در ارض و فحشاء و امتيازات موهوم اجتماعی‏
مبارزه كرده‏اند . مقدسات بشر هم از اينها تجاوز نمی‏كند .
امام حسين همان راهی را رفت كه آن انبياء رفتند و البته برای امام‏
حسين وضعی پيش آمد كه برای ديگران پيش نيامد . اعتراض به اينكه چرا
امام حسين فداكاری كرد و تسليم نشد و حفظ جان نكرد ، اعتراض به همه‏
انبياء و اولياء است . اساسا دين برای گذشت و فداكاری است ، منطق دين‏
ايثار است : « و يؤثرون »