منطق منفعت و منطق حقيقت
منطق منفعت پرستی يك منطق است و منطق حق پرستی و اصلاح ، منطق ديگری است ( 1 ) . عقلاء قوم مانع ابیعبدالله میشدند از حركت ، و نصايح آنها همه بر محور مصلحت شخصی حسين ( ع ) و زندگی دنيوی او و سلامت تن و حفظ فرزندان دور میزد . میگويند جامعترين بيانها همان است كه ابن عباس گفت . اگر جای تعجب باشد بايد از منطق ابن عباس تعجب كرد . چيزی كه در اين منطق ابن عباس يافت نمیشود ، فكر اسلام و منطق ايثار و گذشت است و آنچه در منطق است حسين ( ع ) هرگز ديده نمیشود منافع و مصالح شخص خودش است ( 2 ) .پاورقی :
1 - علی عليه السلام درباره سرزمين كربلا فرمود : مناخ ركاب و مصارع عشاق » . ايضا درباره آن خاك فرمود : واها لك ايتها التربة ليحشرنمنك اقوام يدخلون الجنة بغير حساب » . [ ترجمه : شگفتار از توای خاك كه اقوامی از درون تو محشور گردند كه بدون حساب وارد بهشت شوند ] . 2 - هر بارت اسپنسر به نقل فروغی میگويد : " بلندترين آرمان نيكان اينست كه در آدم سازی شركت كنند يعنی مصلح باشند " . پيغمبر ما فرمود
: بعثت لاتمم مكارم الاخلاق » . خدا دربارهاش فرمود : عزيز عليه ماعنتم ».