پاورقی : 1 - قبلا گفتيم اينگونه قيامها برقی است در ميان ظلمتها ، شعله مقدسی است در ميان اختناقها و استبدادها و ظلمها ، ستارهای است كه در تاريكی شب برای گمراهان طلوع میكند ، بلكه مظهر عشق است نه عقل حسابگر عادی آشی و معاشی .
حقيقت پرستی بشر است و بر ضد خودپرستی بشر است و چون مصداق « انی اعلم
ما لا تعلمون » است طبعا تقدس و تعالی و عظمت پيدا میكند . چنين
مبارزهای مصداق هجرت الی الله و الی الرسول است كه در حديث آمده است
. به عبارت ديگر يك بعد قداست مربوط است به اينكه درد صاحب نهضت چه
نوع دردی است و آرزويش چه نوع آرزويی است .
قيام امام حسين اين عنصر را در حد اعلی واجد بود . منافعش كاملا تأمين
میشد ولی او حاضر شد برای نجات جهان اسلام و برای نجات مسلمين از چنگال
ظلم ، جان و مال و تمام هستی خود را به خطر بيندازد . از اين جهت آن
حضرت صد در صد يك شهيد و يك پاكباخته است بلكه سيد الشهداء و سالار
پاكباختگان است .
عامل دومی كه به يك نهضت قداست و تعالی و جنبه جاودانی میدهد شرايط
خاص محيط است ( 1 ) . چراغ در روز روشن هيچ ارزشی ندارد و در شب
مهتاب و هوای صاف و آسمان پرستاره ارزش كمی دارد ولی در تاريكی مطلق
كه چشم چشم را نمی بيند ارزش زيادی دارد ، مانند آبی است كه در بيابان
بر تشنهای ببارد ، يا بارانی است كه در شدت بی آبی و خشكی و عطش محصول
از ابر فرو ريزد . و به عبارت ديگر عامل دوم نوع قدرتی است كه با آن
درگير شدهاند ، در مقابل فرعونها ، نمرودها ، انا ربكم الاعلی ها ،
پاورقی : 1 - قبلا گفتيم اينگونه قيامها برقی است در ميان ظلمتها ، شعله مقدسی است در ميان اختناقها و استبدادها و ظلمها ، ستارهای است كه در تاريكی شب برای گمراهان طلوع میكند ، بلكه مظهر عشق است نه عقل حسابگر عادی آشی و معاشی . |