خلق هاشمی و خلق اموی
عقاد میگويد : " و لم يكن لبنیامية . . . و مناعم الحياش " ( 2 ) بعد میگويد : حسين ( ع ) و يزيد نمونه كاملی از دو فاميل بودند با اين اختلاف كه حسين ( ع ) واجد جميع فضائل هاشمی بود ولی يزيد صفات خوب امويها را نداشت .اخلاق معاويه فضيلت نبود
ضمنا اين نكته بايد معلوم باشد كه آن حلم و آن صبر در شرعپاورقی : 1 - " ابوالشهداء " ص . 52 2 - ص 56 [ ترجمه : و بر عكس ، بنی اميه را نصيب قابل توجهی از اخلاقيات نمونه و شمائل دينی نبود ، و در مقابل بنیهاشم در ميان آن خاندان مقام نبوتی پيدا نشده بود كه به مناقب آن ببالند چنانكه فرزندان آنها ( بنی هاشم ) به مناقب نبوت خاندان خويش افتخار میكردند ، يا حداقل دست آنها را بگيرد و آرام آرام آنها را به سوی صفاتی سوق دهد كه با اين صفات موجود در آنها تفاوت داشته باشد و به مزايايی بكشاند تا جای آن مزايائی را كه در بنیهاشم بود پر كند . . . و حال آنكه پيش از ظهور نبوت و پس از آن خلق و خوی عملی آنها كه ناشی از بهره گيريهای تجاری و مطامع سياسی بود بر آنها حاكم بود . و از همين جهت در ميان بنیهاشم سرانی به آن اخلاقيات شريف مشهور شدند و در ميان بنی اميه سرانی به اين خلق و خوی ننگين . از آنان ( بنی هاشم ) صفات بردباری و صبر و آزمودگی و تيزهوشی و خوش فكری انتشار يافت ، چنانكه از اينان صفات حيله گری و آز و راحت طلبی و خوشگذرانی شهرت گرفت ] .