يا شخصيتی واقع شود كه سند تاريخی و اخلاقی و تربيتی و دينی يك اجتماع‏
است . لهذا كذب بر خدا و رسول ، اشنع اقسام كذب است و مبطل روزه است‏
. از نظر قوانين نيز جعل و تحريف در اسناد رسمی از نظر جرمی جنايت‏
تشخيص داده می‏شود نه جنحه .
30 - واقعا حادثه‏های اخلاقی و نهضتهای بزرگ الهی ، آيه‏ای هستند از
آيات الهی در كتاب مقدس تكوين . مردم وظيفه دارند حداكثر رعايت را در
حفظ و رعايت و صيانت آنها بنمايند ، و الا مناط مشمول اين جمله می‏شوند :
« من فسر القرآن برائه فليتبوا مقعده من النار » ( 1 ) .
ايضا : « فبما نقضهم ميثاقهم لعناهم و جعلنا قلوبهم قاسية يحرفون الكلم‏
عن مواضعه و نسوا حظا مما ذكروا به »( 2 ) . ايضا : « فويل للذين يكتبون‏
الكتاب بايديهم ثم يقولون هذا من عند الله ليشتروا به ثمنا قليلا فويل‏
لهم مما كتبت ايديهم و ويل لهم مما يكسبون »( 3 ) .
31 - در حادثه عاشورا هم تحريف لفظی صورت گرفته و بند و بيلها و كم و
زيادهای زياد در آن صورت گرفته كه در كمتر حادثه ای اينهمه برگ و ساز
پيدا شده است . به قول شاعر :

پاورقی :
1 - تفسير صافی ، مقدمه پنجم . [ هر كس قرآن را به رأی و نظر خويش‏
تفسير كند جايگاه خويش را در آتش فراهم كند ] .
2 - سوره مائده ، . 13 [ چون پيمان خويش بشكستند آنان را لعنت كرديم‏
و دلهايشان را سخت نموديم . آنان سخن را از جای خود تحريف می‏كنند و
بهره‏ای را كه از آنچه بدان تذكر داده شدند نصيبشان می‏شد فراموش نمودند ]
.
3 - سوره بقره ، آيه . 79 [ وای بر كسانی كه كتاب را با دست خود
می‏نويسند سپس می‏گويند اين از نزد خداست تا بهره اندكی بخرند . پس وای‏
بر آنان از كاری كه كرده‏اند و وای بر آنان از آنچه به دست می‏آورند ] .