[ وجود يك درك قوی در نهضت حسينی ]
میتوان گفت علت و مناط اينكه يك نهضت ، مقدس و محترم و متعالی میشود و سيادت روحانی برافكار و عقول مردم پيدا میكند چند چيز است . در درجه اول پاكی و طهارت و قداست هدف و مقصد است ، آلوده به اغراض شخصی و منافع مادی و مطامع و حرصها و آزها و جاهطلبیها و شهوترانيها و خودخواهیها و خودپرستیها و تعصبها و قوميتها و حميتها نيست ، به خاطر خدا و امر خدا و توحيد و عدل و قيام به قسط و حريت و حمايت مظلوم و دفاع از ضعيف است : « ان فرعون علا فی الارض و جعل اهلها شيعا يستضعف طائفة منهم ». . . به خاطر ارتعاش و سوزشی است كه در وجدان و ضمير انسانی پيدا میشود ، به خاطر انسانيت و جامعه انسانيت است ، به خاطر اصول مقدس اجتماع بشری است ، و به عبارت ديگر جنبه اصولی دارد نه جنبه فردی ( 1 ) ، آنهم اصول عالی انسانيت كه قوام زندگی انسانی به آنها است و روح زندگی انسانیپاورقی : 1 - و به عبارت ديگر از اين جنبه است كه از خودپرستی و منفعت پرستی گذشته و خود را فدای مصالح جامعه میكنند ، فدای حق و عدالت میشوند ، تبديل میشوند به حق و عدالت و لهذا مثل حق و عدالت مقدس میگردند .