صفين به هوا كه هشتادمين رفته بود بالا و هنوز اولی برنگشته بود ، و پس‏
از برگشتن يكی يكی را دو نيم كرد . همچنين است افسانه ششصد هزار كشته و
هفتاد و دو ساعت بودن روز عاشورا .
عوامل سه گانه فوق در همه جهان بوده و هست .
اما عامل خصوصی : از طرف اولياء دين پيشنهاد شده كه اقامه عزای حسين‏
بن علی بشود و قبرش زيارت شود و او به عنوان يك فداكار بزرگ هميشه‏
نامش زنده و پاينده باشد . اين موضوع تدريجا سبب شد كه بعضی مرثيه‏
خوانان حرفه‏ای پيدا شوند و كم كم مرثيه خوانی به صورت يك فن و هنر از
يك طرف ، و وسيله زندگانی از طرف ديگر درآيد ، از طرفی فكری پيدا شود
كه چون گرياندن بر ابی عبدالله ثواب جزيل و اجر عظيم دارد پس به حكم‏
الغايات تبرد المبادی " هدف ، وسيله را مباح می‏كند " از هر وسيله‏ای‏
می‏شود استفاده كرد .
اينجا است كه جعل و دروغ در نظر عده‏ای مشروع می‏شود .
به قول حاجی [ نوری ] اگر اينچنين است ، پس چون ادخال سرور در دل‏
مؤمن نيز مستحب است و هدف وسيله را مباح می‏كند ، از غيبت و حتی از
بوسه و زنا نيز می‏توان استفاده كرد . اينجا است كه داستان روضه خوان‏
سنگ پران كه قبلا گذشت به ياد می‏آيد . و اينجا است كه بايد آن خواب‏
روضه خوانی كه ديد گوشت بدن امام را با دندانهای خود می‏كند صادق دانست‏
.
عجبا كه در پنج قرن پيش يك مرد بوقلمون صفت كه معلوم نيست شيعه‏
است يا سنی به نام ملا حسين كاشفی [ كتابی