دعوت به قيام عليه حكومت بود ؟ آيا جز نوعی دعوت به شورش و انقلاب
بود ؟ بالاتر اينكه چرا شب عاشورا حبيب بن مظهر را به ميان بنی اسد برای
دعوت آنها فرستاد ؟ چرا برادران و فرزندان و ياران خاص خود را در شب
عاشورا الزام به رفتن نكرد كه خونی نريزد ؟
33 - عجيب است كه آقای صالحی كه در تمام كتابش كوشش دارد كه
ابتدائی بودن قيام حسينی را نفی كند ، در صفحه 299 بخش چهارم پس از
آنكه اوضاع حكومت يزيد را از تحليل حرامها و تحريم حلالها و ظلمها و
استثمارها و غيره بيان میكند و آنها را با مواد خطبه امام در بيضه تطبيق
میكند ، میگويد : " اگر در اين شرائط از هيچ حلقومی ندائی بر نمی خاست
و اگر به فرض محال امام حسين تسليم بی قيد و شرط يزيد میشد ، در اين
صورت كشورهای ديگر ، اسلام را در قالب يزيد بن معاويه میشناختند ، زيرا
رئيس كشور اسلامی اگر هيچ مخالفی ( و معترضی ) نداشته باشد ، در نظر
دنيای خارج نماينده روح اسلام است ، آنگاه بيگانگان میگفتند كشور اسلامی
يعنی كشور ظلم و بيدادگری . . . حسين بن علی ( ع ) كه افق ديدش از مردم
عادی خيلی وسيعتر است چون اسلام را از نظر موقعيت خارجی و جهانی در چنين
وضعی میبيند وقتی كه به وی میگويند با يزيد بيعت كن ، میگويد : « و علی
الاسلام السلام اذ قد بليت الامة براع مثل يزيد » . ( مقتل خوارزمی ، ج 1 ،
ص 184 " .
اين مطلب خود میرساند كه گاهی يك اعتراض و اظهار وجود آنقدر ارزش
دارد كه صدها نفر به خاطرش كشته شوند . پس
|