صفين به هوا كه هشتادمين رفته بود بالا و هنوز اولی برنگشته بود ، و پس
از برگشتن يكی يكی را دو نيم كرد . همچنين است افسانه ششصد هزار كشته و
هفتاد و دو ساعت بودن روز عاشورا .
عوامل سه گانه فوق در همه جهان بوده و هست .
اما عامل خصوصی : از طرف اولياء دين پيشنهاد شده كه اقامه عزای حسين
بن علی بشود و قبرش زيارت شود و او به عنوان يك فداكار بزرگ هميشه
نامش زنده و پاينده باشد . اين موضوع تدريجا سبب شد كه بعضی مرثيه
خوانان حرفهای پيدا شوند و كم كم مرثيه خوانی به صورت يك فن و هنر از
يك طرف ، و وسيله زندگانی از طرف ديگر درآيد ، از طرفی فكری پيدا شود
كه چون گرياندن بر ابی عبدالله ثواب جزيل و اجر عظيم دارد پس به حكم
الغايات تبرد المبادی " هدف ، وسيله را مباح میكند " از هر وسيلهای
میشود استفاده كرد .
اينجا است كه جعل و دروغ در نظر عدهای مشروع میشود .
به قول حاجی [ نوری ] اگر اينچنين است ، پس چون ادخال سرور در دل
مؤمن نيز مستحب است و هدف وسيله را مباح میكند ، از غيبت و حتی از
بوسه و زنا نيز میتوان استفاده كرد . اينجا است كه داستان روضه خوان
سنگ پران كه قبلا گذشت به ياد میآيد . و اينجا است كه بايد آن خواب
روضه خوانی كه ديد گوشت بدن امام را با دندانهای خود میكند صادق دانست
.
عجبا كه در پنج قرن پيش يك مرد بوقلمون صفت كه معلوم نيست شيعه
است يا سنی به نام ملا حسين كاشفی [ كتابی
|