امضاء و تأييد است ولی صلح جايز است زيرا صلح معمولا در ميان دو متخاصم
صورت میگيرد و هيچگونه مفهوم امضاء و تأييد ندارد بلكه مفهوم تخاصم دارد
؟ پس آيا میتوان گفت امام حسين حاضر به بيعت نشد اما حاضر شد به صورت
يك فرد مخاصم صلح كند ؟
9 - آيا قرائنی هست كه امام حسين در صدد به دست گرفتن حكومت بود ؟
يا فقط ممتنع از بيعت بود و حداكثر آمر به معروف و ناهی از منكر بود ؟
به عقيده ما ترتيب اثر دادن به نامههای اهل كوفه خود قرينه است بر
اينكه امام در صدد به دست گرفتن حكومت و زعامت بود . " مسلم " هم
برای چنين كاری به كوفه آمد .
به دنبال اين پرسش ، پرسش ديگری است كه آيا رفتن به مكه صرفا برای
امتناع از بيعت بود و يا برای اين بود كه امكان جنبش و فعاليت بيشتری
برای زعامت پيدا كند ؟
10 - آيا امام سجاد در وقعه " حره " به وسيله مسلم به عقبه با يزيد
بيعت كرد ؟
11 - يكی از سؤالات اينست كه چگونه است كه امام پس از برخورد با
سپاه حر و با عمر سعد ، پيوسته ضمن پيشنهادها پيشنهاد بازگشت به حجاز را
میكند ؟
12 - آيا پيشنهاد امام مراجعت به مدينه را ، پس از برخورد با حر و با
عمر بن سعد برای توسعه و گسترش دامنه انقلاب بود ؟
13 - امام اگر قصد شورش و انقلاب عليه حكومت نداشت چرا مردم بصره را
دعوت كرد و به آنها نامه نوشت ؟
آيا امام به مردم ديگر يعنی مردم يمن و خراسان و مصر و
|