در حالی كه جز برادرش هارون كسی نداشت به دربار فرعون رفت ؟ معنای اين
چرا اينست كه امام حسين وقتی قيامش موجه بود كه جندی و سپاهی برابر با
يزيد داشته باشد و حال آنكه اگر امام حسين سپاهی برابر با يزيد میداشت و
در اجتماعی قيام میكرد كه مردم دو دسته بودند و دو صف عظيم را تشكيل
میدادند و امام حسين در جلوی يك صف بود ، قيام حسينی يك قيام مقدس و
جاويدان نبود . اين چراها در همه قيامهای مقدس و تاريخی هست . قيامهای
مقدس بشری دارای دو تشخص است : يكی از نظر هدف قيام ، يعنی اين
قيامها برای مقامات عالی انسانيت است ، برای توحيد است ، برای عدل
است ، برای آزادی است ، برای رفع ظلم و استبداد است ، نه به خاطر كسب
جاه و مقام يا تحصيل ثروت و به قول حنظله باد غيسی كسب مهتری و يا حتی
برای تعصب وطنی ، قبيلهای ، نژادی . ديگر اينكه اين قيامها برقی است كه
در ظلمتهای سخت پديد میآيد ، شعلهای است كه در ميان ظلمها و استبدادها
و استيثارها و زور گوئيها میدرخشد ، ستارهای است كه در تاريكی شب در
آسمان سعادت بشر طلوع میكند ، نهضتی است كه مورد تصويب " عقلای قوم !
" قرار نمیگيرد .
يكی از افتخارات نهضت حسينی همين است كه عقلای قوم ! آنرا تصويب
نمیكردند ولی از آن جهت كه فوق نظر عقلا بود نه دون نظر آنها . عرفا كه
از آن جنبه عرفانی ، جنبه فوق عقل آن را در نظر گرفتهاند ، به آن نام
مكتب عشق دادهاند و همچنين است منطق شعرای مرثيه سرای ما ، و خيلی جنبه
ايده آليستی به آن
|