ادبی است و يا در يك سند تاريخی اجتماعی است مثل جعل كتابسوزی
اسكندريه ، و يا در يك سند اخلاقی و تربيتی و اجتماعی است .
2 - مرحوم آيتی در سخنرانی پنجم " بررسی تاريخ عاشورا " میگويد
اسارت اهل بيت عامل بزرگی بود برای اينكه حقيقت وقايع عاشورا به مردم
گفته شود و حقيقت قلب نشود .
در سخنرانی ششم صفحه 151 میگويد : " بايد توجه داشت كه تاريخ نهضت
اباعبدالله الحسين عليه السلام نسبت به بسياری از فصول تاريخ از تحريف
مصون و محفوظ مانده است " . و مخصوصا فجيع بودن اين فصل تاريخ از نظر
كسانی كه قضيه را از جنبه فجيع بودن آن مطالعه كردهاند ، و عظيم بودن آن
و قابل تكريم و احترام بودن آن از نظر كسانی كه اين قضيه را از آن جهت
مورد مطالعه قرار دادهاند خود سبب شده است كه اهتمام عظيمی به ثبت
جزئيات واقعه بشود . پس جزئيات واقعه بازگوئی شده است و ثبت شده
است . از اين جهت امثال طبری ، ابن واضح ( يعقوبی ) ، شيخ مفيد ،
ابوالفرج اصفهانی ، كه در قرون دوم و سوم و چهارم میزيستهاند ، جزئيات
وقايع را با نقل از روات موثق نقل كردهاند .
مرحوم آيتی اصرار دارد ( ص 168 ) كه اهتمام زنان اهل بيت به خطبه و
خطابه در فرصتهای مختلف ، با بودن امام علی بن الحسين ، همه برای اين
بوده كه مانع تحريف حادثه كربلا بشوند ( چه تحريف لفظی و چه تحريف
معنوی ) و خواستند نگذاريد اين حادثه قلب و تحريف بشود . متن آنچه واقع
شده بود ، به صورت
|