پاورقی : 1 - [ حضرت به او فرمود : پسر عمو ! من میدانم كه تو قصد خيرخواهی و دلسوزی داری ] . 2 - [ ولی من تصميم قطعی برای حركت گرفتهام ] .
نبودند توهم آنها را رها كن . اين منطق منطق معامله است . منطق امام نه
منطق غدر و كيد بود و نه منطق معامله و همكاری انتفاعی ، صرفا منطق ايثار
و عقيده و شهادت در راه عقيده بود . بشر يا منطق مكر دارد مثل اغلب
سياسيون دنيا ، يا منطق معامله دارد مثل احزاب سياسی امروز ، يا منطق
فدا و عقيده دارد مثل نوادر خلقت از قبيل امام حسين عليه السلام .
« فقال له الحسين : يا ابن عم انی اعلم انك ناصح مشفق » ( 1 ) برای
شخص من و مصالح شخص من - « ولكنی قد أزمعت و أجمعت علی المسير » (2)
. مقصود حضرت اين نيست كه گفتاری از روی حسن نيت است ولی من اين
مقدمات و نتايج را قبول ندارم ، بلكه مقصود اينست كه اين مقدمات و
نتايج برای كسی كه بخواهد ، از اين راه برود و اهل معامله و معاوضه باشد
درست است ولی راه من اين راه نيست و منطق من منطق درد عقيده داشتن و
درد خيرخواهی داشتن است . درد طبيبی است كه از غم مريضها رنج میبرد .
« عزيز عليه ما عنتم حريص عليكم ». راه من راه شهادت است . منطق شهيد
منطق ديگری است غير از منطق عقلی عملی انتفاعی . معنای « ان الله شاء ان
يريك قتيلا » اينست كه خدا از تو روح شهادت میخواهد « ان لك درجة لن
تنالها الا بالشهادش » .
پاورقی : 1 - [ حضرت به او فرمود : پسر عمو ! من میدانم كه تو قصد خيرخواهی و دلسوزی داری ] . 2 - [ ولی من تصميم قطعی برای حركت گرفتهام ] . |