3 - جنگ تبليغاتی ، نيازمند به هماهنگی نيروها ، مهارت ، تاكتيك ،
جبهه گيری ، تشكيلات ، فرماندهی و انضباط است .
4 - چون شكل جنگ به خود می‏گيرد ، اصل " « و اعدوا لهم ما استطعتم
" در اينجا نيز حكمفرما است . البته تبليغ از جنبه مردم و پيامگيرها ،
جز يك ابلاغ دوستانه نيست ولی از نظر خنثی كنندگان و تبليغات مخالف ،
جنگ است .
5 - شرائط چهارگانه موفقيت يك پيام :
الف - غنا و قدرت محتوا ( غنای منطقی ، غنای احساسی ، غنای عملی ) .
به عبارت ديگر قابل جذب بودن برای عقل و برای دل ، و ديگر قدرت بر حل‏
مشكلات زندگی . اينجا است كه راز اصلی پيشرفت اسلام را با نداشتن دستگاه‏
تبليغی ، در مقابل اكثريتها مانند مسيحيت ، و اقليتها مانند يهوديت و
فرقه پوشالی بهائيت ، بايد به دست آورد .
ب - امكانات از نظر وسائل و ابزارهای تمدن ، و ديگر شرائط اجتماعی‏
محيط كه " سنگ را بسته سگ رها كرده " نباشد .
ج - متد تبليغ ، در مقابل متد تحقيق ، متد تعليم ( تعليم مسائل علمی ،
و اما تبليغ مربوط است به هدفهای اجتماعی و معنوی ) ، متد يادگيری و
بهره‏گيری از هوش و حافظه ، متد كتابداری ، متد مديريت .
د - صلاحيت فنی و اخلاقی پيامبرسان .
6 - اولين مطلب اينست كه استفاده از تبليغ در نهضت حسينی ، آنوقت‏
درست است كه عامل نهضت را تنها امتناع از بيعت