ملك بنی‏العباس دوام پيدا می‏كرد ) . . .

پاداش سيدالشهدا در دنيا و فلسفه تعظيم عاشورا

ص 224 : " و تسديد العطف الانسانی منا فرض من اقدس الفروض علی‏
الناظرين فی سير الغابرين ( 1 ) ( فلسفه عزاداری سيد الشهدا و پاداشی كه‏
بايد تاريخ بدهد ) لان العطف الانسانی هو كل ما يملك التاريخ من جزاء و
هو الثروش الوحيدش التی يحتفظ بها الخلود ( 2 ) ( فلسفه تذكر سيدالشهدا
از يك جنبه مربوط به ما است كه از يك سرچشمه فيض استفاده می‏كنيم ، از
طرف ديگر تقديری از شهدا و شهادت است ، و از طرف ديگر يك فريضه‏
تاريخی و يك وظيفه اجتماعی در برابر اجتماع است . . . ) .
منفعت فردی عامل تنازع و تضارب و قبض و استخدام اجتماع است ، و حس‏
منفعت عمومی و به عبارت ديگر اصول عالی اخلاقی انسان عامل حفظ و تعاون و
افاضه و اعانه است . پس اصحاب خير عموم ، خدام واقعی اصول و نواميس‏
اجتماعند و از همين جهت است كه اجتماع از آنها تقدير می‏كند .

پاورقی :
1 - [ و اقامه و تحريك عواطف انسانی از سوی ما يكی از مقدس‏ترين و
اجباتی است كه بر ناظران در سيره گذشتگان واجب گشته است ] .
2 - [ زيرا عواطف انسانی تمام پاداشی است كه تاريخ می‏تواند به كسی‏
بدهد ، و آن تنها ثروتی است كه جاودانگی با آن محفوظ می‏ماند ] .