بود كه جوانی در حالی كه نشان می‏داد قبلا هماغوش زن بوده است ، در حالی‏
كه يك پا را به پائين گذاشته و رو گردانده بود در حال فرار بود و خود
جوان نيز فوق العاده زيبا بود . گفتند : اين ، تجسم فكر افلاطون است كه‏
هر عشقی پس از رسيدن تبديل به بيزاری می‏شود و معشوقها در اثر وصال‏
منفورها می‏شوند .
ولی اين تجسم يك تجسم بی روح بود . در اسلام تجسمهای زنده و روحدار و
جاندار و واقعی است . حادثه كربلا يك تجسم است از اسلام در همه جنبه‏ها
اما جاندار و روحدار .
حادثه امام حسين گوئی برای ايجاد يك نمايش حماسی و پرخاشگری و تراژدی‏
و وعظی و عشق الهی و مساوات اسلامی و عواطف انسانی ، همه در آخرين اوج‏
به وسيله قهرمانهای مختلف از پير و جوان ، زن و مرد ، آزاد و برده و يا
آزاد شده ، بالغ و كودك به وجود آمده و همه ابعاد اسلام را هم نشان می‏دهد
. هم توحيد و عرفان و عشق الهی و تسليم و رضا و نرد محبت با حق باختن و
پاكبازی با خدا ، و هم در عين حال جنبه اعتراض و پرخاشگری شديد و همدردی‏
با محرومان ، و هم حماسه اخلاقی تحرك و تحمس شجاعت و حماسه انسانی ، و
هم وعظ و اندرز و سكون خاص به آن ، و هم برابری و مساوات اسلامی ، و هم‏
تجلی عاليترين عواطف اخلاقی و اسلامی ، مثلا ايثار ( داستان ابوالفضل ( ع‏
" ، فداكاری و سبقت در آن . اينست معنی جامع بودن قيام حسينی . اولا از
نظر هدف و مقصد و ايده و فكر حامل همه ايده‏های اصلی اسلام است نه يك‏
جنبه خاص . ثانيا از نظر بازی كنندگان و متعهدان به نقش .