در ميان كوچه آن حضرت را ديد و به عنوان نصيحت از آن حضرت خواست كه‏
بيعت كند . حضرت فرمود : « و علی الاسلام السلام اذ قد بليت الامة براع‏
مثل يزيد » . روی اين كلمه : « براع مثل يزيد » بايد دقت كرد . معلوم‏
می‏شود خصوصيتی در يزيد است كه حتی در معاويه هم نبود . از نظر عوام شيعه‏
فرقی بين يزيد و غير يزيد نيست زيرا همه باطل و غاصب بوده‏اند . ولی‏
حقيقت اينست كه فرق است بين آنها ، زيرا از غاصب تا غاصب فرق است .
اميرالمؤمنين هنگامی كه مردم خواستند با عثمان بيعت كنند فرمود : « لقد
علمتم انی احق الناس بها من غيری و والله لاسلمين ما سلمت امور المسلمين‏
و لم يكن فيها جور الا علی خاصة التماسا لاجر ذلك و فضله و زهدا فيما تنا
فستموه من زخرفه و زبرجه » . در موقع بيعت با ابی‏بكر هم فرمود :
« شقوا امواج الفتن بسفن النجاش » (1) . . . الی آخره . پس فرق است بين‏
غاصبی كه ولو برای مصلحت شخصی خودش باشد حافظ و نگهبان عموم باشد و غير
آن . اما يزيد با همه اسلاف فرق داشت به ترتيبی كه قبلا گذشت .
قبلا در ضمن احوال ابن زياد و يزيد گفتيم كه يك علت اين فاجعه و اين‏
آتش كه اول دامن خود آنها را گرفت اين بود كه جوان و ناآزموده بودند .
شاعر عرب می‏گويد :

پاورقی :
1 - نهج البلاغه ، خطبه 5 [ ترجمه : ای مردم امواج آشوبها را با كشتيهای‏
نجات در هم بشكنيد ] .