صفحه 180 :
اما نمی‏تواند برخلاف عقيده خود و برخلاف واقع ، حكومت تحميلی يزيد را
قانونی اعلام كند و در حاليكه قدرت بر دفاع دارد تسليم بی قيد و شرط وی‏
شود .
چه قدرتی ؟ !
صفحه 187 :
. . . چون راه تغيير ظلم منحصر بود به تشكيل حكومت مقتدری كه ريشه ظلم‏
را بسوزاند . . .
هرگز منحصر نبود . [ بلكه قيام تا سر حد شهادت نيز ريشه ظلم را
می‏سوزاند ] .
صفحه 189 :
در اين سخنرانی سليمان بن صرد ، يك جمله هست كه ماهيت حركت امام را
در مرحله اول روشن می‏كند و آن جمله اينست :
" و هذا الحسين بن علی قد خالفه و صار الی مكه هاربا من طواغيت ال‏
ابی سفيان " . يعنی " اين حسين بن علی است كه با بيعت يزيد مخالفت‏
كرده و برای رهائی از خطر گردنكشان آل ابی‏سفيان بمكه پناهنده شده است "
.
در اين عبارت نيامده كه از بيعت امتناع كرده بلكه می‏گويد مخالفت‏
كرده ، يعنی انكار و تمرد كرده است .