بن جندب و آيه : « و من الناس من يشری نفسه ابتغاء مرضاش الله » .
ج - كشتن بيگناهان بدون تقصير كه در اسلام سابقه نداشت و از بين بردن‏
احترام نفوس و بريدن دست و پا و به نيزه كردن سرمثل سر عمرو بن حمق‏
خزاعی .
د - مسموم كردن و عمل ناجوانمردانه مسموم كردن را معمول كردن كه عملی‏
است كه با مروت و انسانيت هم سازگار نيست و بعد خلفاء ديگر هم از او
پيروی كردند . معاويه امام حسن ( ع ) و مالك اشتر و سعد وقاص و
عبدالرحمن بن خالد بن وليد را كه بهترين نصير او بود مسموم كرد .
ه - اينكه خلافت را در خاندان خود موروتی كرد ( 1 ) و يزيدی را كه‏
هيچگونه لياقت نداشت ولی عهد كرد .
و - دامن زدن به آتش امتياز نژادی و فضيلت عرب بر عجم و قريش بر
غير قريش .
از اين كارها لعن و سب علی و حتی جعل حديث و ولايت عهد يزيد سوء
تدبير معاويه شمرده می‏شود .
يزيد مردی جاهل و سبكسر بود . خليفه زادگانی كه

پاورقی :
1 - و به اين ترتيب آرزوی ديرين حزب اموی كه ابوسفيان در خانه عثمان‏
گفت : يا بنی اميه تلقفوها تلقف الكرش ، اما والدی يحلف به ابوسفيان‏
ما زلت ارجوها لكم و لتصيرن الی صبيانكم وراثة محقق شد و خود معاويه هم‏
باور نمی كرد محقق شود و البته امام حسين بيش از هر كس از اين منويات‏
آگاه بود و می‏ديد كه دارند مثل گوی با آن بازی می‏كنند و به كودكان خود به‏
وراثت می‏دهند . قيام حسين ( ع ) در برابر عمل شدن افكار حزب اموی بود .