پاورقی : 1 - [ ترجمه : او را به هنگامی فرستاد كه جهان از وجود پيامبر خالی بود ] . 2 - [ ترجمه : و دنيا نورش به خاموشی گرائيده بود ] .
دادهاند . درست است كه مكتب عشق الهی است ، علی ( ع ) هم فرمود :
²مناخ ركاب و مصارع عشاق »، ولی چرا اين عشق و سلوك در صحنهای مثل صحنه
كربلا ظهور كرد ؟ برای خداوند ، برای اين معشوق كه فرقی نمیكند . آری ،
رضای خدا در فداكاری در راه دين ، در راه سعادت بشر ، در راه قيام
بالقسط است كه هدف پيغمبران است . چرا عرفای ما اگر عاشق صادق هستند
عشقبازيهای خود را فقط در مجالس سماع به ثبوت رساندند ؟ ! عشق حسين
البته عشق الهی است و عشق صادق و راستين است ، تنها در مجالس سماع
اظهار نشده است . پس افتخار قيام حسينی اينست كه كسانی مانند ابن
عباس [ آن را ] تصويب نمی كردند . مطلق قيامهای مقدس بشر كه در ميان
تاريكيها مانند شعله ای ظاهر میشود مورد تصويب ديگران نيست . در زمان
خود ما اگر كسی مثلا به قدرتهای روحانی ما كه در غيره راه خدا مصرف میشود
اعتراض كند و بالاخره در مطلق مواردی كه قوای اهريمنی تسلط كامل پيدا
كرده [ اگر ] كسی اعتراض كند و ايراد بگيرد و قيام كند ، عقلا به او
ايراد میگيرند ، او را كج سليقه میخوانند ! اين سليقه چيست و مقياس
استقامت و اعوجاجش چيست ؟
چه خوب تعبيری دارد امير المؤمنين درباره پيغمبر اكرم كه میفرمايد :
« ارسله علی حين فترش من الرسل » (1) . . . « و الدنيا كاسفه النور » (2)
. . . قرآن درباره قيام ابراهيم ( ع ) میفرمايد :
« و لقد آتينا ابراهيم رشدهغ ( از كلمه " رشد " معلوم میشود كه ابراهيم
پاورقی : 1 - [ ترجمه : او را به هنگامی فرستاد كه جهان از وجود پيامبر خالی بود ] . 2 - [ ترجمه : و دنيا نورش به خاموشی گرائيده بود ] . |