عمرو عاص و زياد و مغيره نداشت ، در عمل خشونت كرد و در نامه‏ای كه به‏
وليد بن عتبة بن ابی‏سفيان عامل آنوقت مدينه نوشت اينطور نوشت : " خذ
حسينا و عبدالله بن عمر و عبدالله بن الزبير بالبيعة اخذا شديدا " ( 1 )
. وليد فرستاد دنبال مروان برای مشورت ، الی آخر .

استفاده امويها از الغاء عصبيت در اسلام

عقاد می‏گويد : از عجائب حيله‏های غريزه انسانی برای بقای خودش موضوع‏
مبارزه امويها با هاشميها است كه به حكم اسلام كه الغاء عصبيت كرده ، با
آنها احتجاج می‏كردند و به همين وسيله خود را جلو انداختند .

جنگ تبليغاتی معاويه با علويين

عقاد می‏گويد ( ص 37 ) : معاويه می‏دانست كه به مال و سلاح بر علی ( ع )
و آل علی غالب است و در شهرت و احساسات مردم ، مغلوب . برای اينكه‏
جلب آل علی كرده باشد هدايا و تحف زيادی برای آنها می‏فرستاد و از مال‏
مضايقه نمی‏كرد و برای اينكه سمعه و عواطف را در مورد علی از بين ببرد و
حكومت علی را در دلها زايل كند ، مبارزه تبليغاتی و جنگ سرد می‏كرد ،
دستور می‏داد در منابر و نمازها لعن كنند ، ولی اين قسمت بيشتر سبب تنفر
مردم از خود او شد . جعل حديث هم يكی از وسائل تبليغاتی بود .

پاورقی :
1 - [ ترجمه : از حسين ( ع ) و عبدالله بن عمر و عبدالله بن زبير با
شدت بيعت بگير ] .