در حالی كه جز برادرش هارون كسی نداشت به دربار فرعون رفت ؟ معنای اين‏
چرا اينست كه امام حسين وقتی قيامش موجه بود كه جندی و سپاهی برابر با
يزيد داشته باشد و حال آنكه اگر امام حسين سپاهی برابر با يزيد می‏داشت و
در اجتماعی قيام می‏كرد كه مردم دو دسته بودند و دو صف عظيم را تشكيل‏
می‏دادند و امام حسين در جلوی يك صف بود ، قيام حسينی يك قيام مقدس و
جاويدان نبود . اين چراها در همه قيامهای مقدس و تاريخی هست . قيامهای‏
مقدس بشری دارای دو تشخص است : يكی از نظر هدف قيام ، يعنی اين‏
قيامها برای مقامات عالی انسانيت است ، برای توحيد است ، برای عدل‏
است ، برای آزادی است ، برای رفع ظلم و استبداد است ، نه به خاطر كسب‏
جاه و مقام يا تحصيل ثروت و به قول حنظله باد غيسی كسب مهتری و يا حتی‏
برای تعصب وطنی ، قبيله‏ای ، نژادی . ديگر اينكه اين قيامها برقی است كه‏
در ظلمتهای سخت پديد می‏آيد ، شعله‏ای است كه در ميان ظلمها و استبدادها
و استيثارها و زور گوئيها می‏درخشد ، ستاره‏ای است كه در تاريكی شب در
آسمان سعادت بشر طلوع می‏كند ، نهضتی است كه مورد تصويب " عقلای قوم !
" قرار نمی‏گيرد .
يكی از افتخارات نهضت حسينی همين است كه عقلای قوم ! آنرا تصويب‏
نمی‏كردند ولی از آن جهت كه فوق نظر عقلا بود نه دون نظر آنها . عرفا كه‏
از آن جنبه عرفانی ، جنبه فوق عقل آن را در نظر گرفته‏اند ، به آن نام‏
مكتب عشق داده‏اند و همچنين است منطق شعرای مرثيه سرای ما ، و خيلی جنبه‏
ايده آليستی به آن