اولی مورد سوء استفاده معاويه ، دوم مورد سوء استفاده خوارج ، سوم مورد
سوء استفاده شيعيان از حديث امام صادق شد كه خود آن حضرت به طور صحيح‏
توضيح دادند .
در قرآن تحريف لفظی واقع نشده ولی تحريف معنوی كه عبارت است از سوء
تفسير ، زياد واقع شده است .
منطقيين در باب صنعت مغالطه گفته‏اند يا لفظی است و يا معنوی ، و
اقسامی ذكر كرده‏اند كه برای ما نحن فيه مخصوصا از نظر پيدا كردن مثال‏
عربی و فارسی بسيار مفيد است .
قرآن از تحريف كلمه در آيات زيادی ياد و نكوهش كرده است . اما
همانطور كه " كلمه " در اصطلاح قرآن اعم است از جمله و شخصيت و حادثه‏
، قهرا تحريف نيز اقسامی پيدا می‏كند : تحريف عبارات ، تحريف حادثه‏ها
و تاريخچه‏ها ، تحريف شخصيتها . ( برای قسم سوم رجوع شود به سخنرانی سيد
مرتضی جزائری در گفتار ماه ) .
29 - بحث ما در نوع دوم يعنی تحريف حادثه است كه هم ممكن است‏
تحريف لفظی شود يعنی كم و زياد در نقل آن بشود ، و هم ممكن است تحريف‏
معنوی بشود يعنی روح حادثه كه عبارت است از علل و انگيزه‏ها و از هدفها
و منظورها ، مسخ بشود . از همينجا معلوم می‏شود كه اهميت تحريف بستگی‏
دارد به اهميت موضوع آن يعنی محرف فيه كه يك سخن عادی يا يك حادثه‏
عادی و يا يك شخصيت عادی باشد يا آنكه در سخنی يا حادثه‏ای

پاورقی :
> برای خدا نيست . چون شناختی هر چه خواهی بكن ] .