پاورقی : 1 - به عبارت ديگر جبرگرايی در عين عدل گرايی ، آنچنانكه مرجئه كردند . 2 - سوره يس ، آيه 47 : [ آيا به كسی خوراك دهيم كه اگر خدا میخواست خوراكش >
دارد : غنای محتوای خود پيام ، استخدام وسائل مشروع ، و پرهيز از وسائل
ضد ، استفاده از متد صحيح ، شخصيت حامل پيام .
بحث ما فعلا درباره دو مطلب است : يكی بحث كلی درباره شرائط حامل
پيام ، ديگر بحثی شخصی درباره تأثير شخصيت اهل بيت در تبليغشان ، كه
البته تبليغشان دو جنبه دارد ، يكی اينكه اسلام را شناساندند ، ديگر اينكه
مردم را به ماهيت اوضاع آگاه ساختند .
راجع به قسمت دوم بايد ديد چه زمينهای ساخته بودند ، چه پردهای بر روی
اوضاع كشيده بودند و چگونه بودند و چگونه میخواستند وانمود كنند و چگونه
اهل بيت اين پرده نفاق را دريدند . پسر زياد در مجلس خودش خطاب به
حضرت زينب میگويد : الحمد لله الذی قتلكم و فضحكم و اكذب احدوثتكم و
از جمله اكذب احدوثتكم كاملا پيدا است كه میخواهد بگويد ببينيد ! بهترين
دليل بر اينكه حكومت ، به حق بايد دست ما باشد و سخنان شما نا حق بود
اينست كه خداوند شما را مغلوب كرد . اين منطق ، منطق كسانی است كه
هميشه وضع موجود را بهترين وضع و دليل آنرا امضای خدا میدانند كه اگر بد
میبود كه خدا خودش آنرا از بين میبرد ، چون هست پس درست است و بايد
باشد ، رابطهای است ميان هست و بايد باشد ، و چون هست پس بايد باشد و
خوب است ( 1 ) آنچنانكه در جاهليت میگفتند : « انطعم من لو يشاء الله
اطعمه »( 2 ) ، و يا آنچنانكه آيه
پاورقی : 1 - به عبارت ديگر جبرگرايی در عين عدل گرايی ، آنچنانكه مرجئه كردند . 2 - سوره يس ، آيه 47 : [ آيا به كسی خوراك دهيم كه اگر خدا میخواست خوراكش > |