قرآنی است " ( 1 ) .
به راستی اين كافر كيست كه از طرفی همه مواعيد مذهبی را انكار می‏كند و
از طرف ديگر می‏گويد :
زحافظان جهان كس چو بنده جمع نكرد
لطايف حكمی با نكات قرآنی (2)
اين كيست كه از طرفی مطابق كشف بزرگ ( ! ) اين شاعر معاصر ، پس از
يك سلسله جستجو به دنبال حقيقت ، خسته و سرخورده به فلسفه " خوش باشی‏
" و دم غنيمتی و عيش پرستی رو آورده و از غنيمت شمردن فرصت ، كامجويی‏
از عمر و از دست ندادن لحظه سخن می‏گويد :
ساقيا سايه ابر است و بهار و لب جوی من نگويم چه كن ار اهل دلی خود
تو بگوی
بوی يكرنگی از اين نقش نمی آيد خيز
دلق آلوده صوفی به می‏ناب بشوی
سفله طبع است جهان بركرمش تكيه مكن ای جهان ديده ثبات قدم از سفله‏
مجوی
و بلافاصله عكس اين را دستور می‏دهد :
دو نصيحت كنمت بشنو و صد گنج ببر از ره " عيش " درآو به ره عيب‏
مپوی
شكر آن را كه دگر باره رسيدی به بهار
بيخ نيكی بنشان و ره تحقيق بجوی
روی جانان طلبی آينه را قابل ساز
ورنه هرگز گل و نسرين ندمد زآهن و روی

پاورقی :
. 1 مقدمه ابوالقاسم انجوی نقل از دكتر محمد معين در كتاب حافظ شيرين‏
سخن .
. 2 حافظ ، چاپ قزوينی ، ص " قكو " ( 126 ) .