اما علم و فنی هست كه به همه اين پرسشها پاسخ میدهد ، میتواند ما را
با اصول برهانی خود ، هم از خلق تا حق به پرواز در آورد و هم میتواند ما
را " بالحق فی الحق " سير و حركت دهد و با يك سلسله معارف مربوط به
عالم ربوبی آشنا سازد .
به هر حال ، يك گام مبارزه با ماديگری ، عرضه كردن يك مكتب الهی
است كه بتواند پاسخگوی نيازهای فكری انديشمندان بشر باشد .
در مرحله دوم بايد پيوند مسائل الهی با مسائل اجتماعی و سياسی مشخص
شود ، مقام مكتب الهی از نظر پشتوانه بودن حقوق سياسی و اجتماعی روشن
گردد ، ديگر قبول خدا ملازم با قبول حق زورگويی و استبداد حكمران تلقی
نگردد . خوشبختانه از اين نظر نيز تعليمات اسلامی غنی و رساست ، هر چند
كمتر عرضه شده است . وظيفه دانشمندان روشنفكر اسلامی است كه مكتب حقوقی
اسلام را از وجهههای سياسی و اقتصادی و بالاخص از وجهه اقتصادی معرفی كنند
.
در مراحل ديگر بايد با هرج و مرج تبليغی و اظهار نظرهای نا متخصص
مبارزه شود . ديگر برای خطوط روی طالبی و برای بال نداشتن شتر ، از آن
فلسفهها بافته نشود . به مسأله محيط مساعد اخلاقی و اجتماعی كه هماهنگ با
مفاهيم متعالی معنوی باشد ، بايد كمال اهميت داده شود . مسأله محيط
مساعد كه از نظر اسلام امر به معروف و نهی از منكر برای چنين منظوری است
گذشته از ساير جهات از جنبه ايجاد زمينه برای رشد مفاهيم عالی معنوی فوق
العاده ضروری است .
از همه ضروریتر اينكه در عصر ما بايد علاقهمندان و آشنايان
|