اما علم و فنی هست كه به همه اين پرسشها پاسخ می‏دهد ، می‏تواند ما را
با اصول برهانی خود ، هم از خلق تا حق به پرواز در آورد و هم می‏تواند ما
را " بالحق فی الحق " سير و حركت دهد و با يك سلسله معارف مربوط به‏
عالم ربوبی آشنا سازد .
به هر حال ، يك گام مبارزه با ماديگری ، عرضه كردن يك مكتب الهی‏
است كه بتواند پاسخگوی نيازهای فكری انديشمندان بشر باشد .
در مرحله دوم بايد پيوند مسائل الهی با مسائل اجتماعی و سياسی مشخص‏
شود ، مقام مكتب الهی از نظر پشتوانه بودن حقوق سياسی و اجتماعی روشن‏
گردد ، ديگر قبول خدا ملازم با قبول حق زورگويی و استبداد حكمران تلقی‏
نگردد . خوشبختانه از اين نظر نيز تعليمات اسلامی غنی و رساست ، هر چند
كمتر عرضه شده است . وظيفه دانشمندان روشنفكر اسلامی است كه مكتب حقوقی‏
اسلام را از وجهه‏های سياسی و اقتصادی و بالاخص از وجهه اقتصادی معرفی كنند
.
در مراحل ديگر بايد با هرج و مرج تبليغی و اظهار نظرهای نا متخصص‏
مبارزه شود . ديگر برای خطوط روی طالبی و برای بال نداشتن شتر ، از آن‏
فلسفه‏ها بافته نشود . به مسأله محيط مساعد اخلاقی و اجتماعی كه هماهنگ با
مفاهيم متعالی معنوی باشد ، بايد كمال اهميت داده شود . مسأله محيط
مساعد كه از نظر اسلام امر به معروف و نهی از منكر برای چنين منظوری است‏
گذشته از ساير جهات از جنبه ايجاد زمينه برای رشد مفاهيم عالی معنوی فوق‏
العاده ضروری است .
از همه ضروری‏تر اينكه در عصر ما بايد علاقه‏مندان و آشنايان