خامسا طبق گفته اين فيلسوف ، فيزيك جديد به هر حال قانون عليت را
نقض شده اعلام كرده است ، زيرا اين فيزيك الزام می‏كند كه برای جهان‏
نقطه آغاز قائل شويم و دو فرض هم بيشتر برای آغاز جهان وجود ندارد و هر
دو فرض هم به يك قوه ، قانون عليت را نقض می‏كنند .
پس بايد بپذيريم تمام استنباطهای ما درباره طبيعت و جهان نقش بر آب‏
است ، زيرا قبلا خود جناب راسل پذيرفت كه همه استنباط ما از جريان‏
طبيعت بر اصل عليت استوار است ، و اگر طبيعت تحت لگام قانون نباشد ،
مجموع چنين استنباطی نقش بر آب خواهد بود .
طبيعت هستی يا محكوم قانون عليت هست و يا نيست ، اگر هست ،
پيدايش هم بايد تابع قانون عليت باشد و اگر نيست ، امكان ندارد كه‏
طبيعت ، بی لگام پديد آمده و بعد اين لگام به دهنش زده شود .
ما در اينجا سخن راسل را به خودش بر می‏گردانيم . وی می‏گويد :
" شايد اصل عليت روا يا ناروا باشد ولی كسی كه فرض ناروايی آن را
می‏پسندد ، از فهم نتايج مترتب بر نظريه خويش ناتوان است . اين شخص‏
معمولا آن دسته از قوانين عليت را كه مورد پسند خود می‏يابد ، از تعرض‏
مصون می‏پندارد . مثلا شك نمی كند كه خوراكی كه ميل می‏كند ، موجب سيری و
رشد او خواهد شد ، يا تا وقتی كه وجه كافی در حساب بانكی خود دارد
چكهايش قابل پرداخت خواهد بود ، لكن در همان حال ، قوانين ديگری را كه‏
مخالف ميل خود می‏بيند ، مورد اعتراض