پاورقی : . 1 انعام / 75 - . 79
می دهد .
از طرف ديگر ، ما در جهانی زندگی میكنيم كه همه چيز در آن جنبه موقتی
دارد ، همه چيز در جستجوی چيز ديگری است كه ندارد ، همه چيز آنچه را
دارد در وقت ديگر از دست میدهد . در جهانی زندگی میكنيم كه همه چيز در
آن در معرض فنا و زوال و تغيير و تحول است ، همه علامات فقر و نياز و
عاريتی بودن و عاريتی داشتن در جبين همه اجزايش نمودار است . پس چنين
جهانی نمی تواند علت نخستين و واجب الوجود باشد ، و اين است استدلال
ابراهيمی كه در قرآن كريم آمده است :
" « و كذلك نری ابراهيم ملكوت السموات و الارض و ليكون من الموقنين
0 فلما جن عليه الليل رأی كوكبا قال هذا ربی فلما افل قال لا احب الافلين
0 فلما رأی القمر بازغا قال هذا ربی فلما افل قال لئن لم يهدنی ربی لاكونن
من القوم الضالين 0 فلما رأی الشمس بازغة قال هذا ربی هذا اكبر فلما
افلت قال يا قوم انی بریء مما تشركون 0 انی وجهت وجهی للذی فطر
السموات و الارض حنيفا و ما انا من المشركين »" ( 1 ) .
خلاصه استدلال اين است كه به سائقه فطرت و به حكم بديهی عقل ، خود را
مربوب و دست پرورده و مقهور میبيند و در جستجوی پروردگار و قاهر خود
قرار میگيرد . ستاره و ماه و خورشيد به
پاورقی : . 1 انعام / 75 - . 79 |