طولی نكشيد كه اين موج كاذب در هم شكست و روشن گشت كه پوچ و بی اساس‏
است .
جاذبه و كشش ماترياليسم در عصر ما از ناحيه ديگر است ، از ناحيه‏
خاصيت انقلابی و پرخاشگری و مبارزه طلبی ای است كه بدان معروف شده است‏
.
امروز كم و بيش اينچنين در مغز جوانان فرو رفته است كه يا بايد
خداپرست بود و مسالمت جو و عافيت طلب و ساكت و ساكن و بی تفاوت ، و
يا بايد ماترياليست بود و متحرك و پرخاشگر و دشمن استعمار و استثمار و
استبداد .
چرا چنين انديشه‏ای در مغز جوانان راه يافته است ؟ چرا ماترياليسم به‏
آن خاصيت شناخته شده و مكتب الهی به اين خاصيت ؟ از كجای ماترياليسم ،
آن استنباط می‏شود و از كجای مكتب الهی اين ؟
پاسخ اين پرسشها واضح است . لزومی ندارد كه منطقا از ماترياليسم ، آن‏
استنباط شود و از مكتب الهی اين . جوان كه با اين استنتاجات منطقی سرو
كار ندارد . جوان يك چيز می‏بيند و همان كافی است برای نتيجه گيری او .
جوان می‏بيند كه قيامها و انقلابها و نبردها و مبارزه‏ها را طرفداران‏
ماترياليسم اداره می‏كنند و الهيون غالبا در جناح بی تحركها و بی تفاوتها
قرار دارند . برای جوان همين قدر كافی است كه در قضاوت خود مكتب الهی‏
را محكوم و مكتب مادی را تأييد نمايد .
در حال حاضر قسمت عمده مبارزات قهرمانانه ضد استبداد و استثمار را
افرادی رهبری می‏كنند كه كم و بيش تمايلات ماترياليستی دارند . بدون‏
ترديد سنگر قهرمانی را تا حدود زيادی آنها