مفهوم آفرينش
از جمله سردرگميهای غربی از ناحيه فلسفی ، كه به مسأله
الفبای الهيات است .
ديگر اينكه آقای راسل پنداشته كه با انكار اصل عليت ، تنها ضربهای كه
بر پيكر علوم وارد میشود اين است كه نمی توانيم نتيجه تجربههای علمی خود
را تعميم دهيم ، زيرا تعميم مورد تجربه نشده متكی به اين اصل است كه "
علل يكسان در موارد يكسان به طور يكسان عمل میكنند " . غافل از اينكه با
انكار اصل عليت حتی در مورد چيزی كه همه جوانب آن را آزمودهايم نيز
نمیتوانيم در همان حدودی كه آزمودهايم اطلاعی به دست آوريم ، زيرا اطلاع
حسی و تجربی ما از خارج نيز تابع قانون عليت است . اگر قانون عليت در
كار نباشد چيزی عايد ما نمی شود .
آقای راسل مكرر در كتاب جهان بينی خود اين نظر را تأييد میكند كه
فيزيك جديد به سوی بی قانون بودن جهان پيش میرود . اما مطلب اساسی اين
است كه قانون عليت ، قانون فيزيكی نيست ، قانون فلسفی است ، لذا
فيزيك نه میتواند آن را اثبات كند و نه نفی . ولی آقای راسل به قانون
فلسفی مستقل از دست آوردههای علوم اعتقاد ندارد و ناچار در اين گردابها
برای هميشه بايد متحير بماند .
ما در پاورقيهای اصول فلسفه و روش رئاليسم - مقاله " پيدايش كثرت
در ادراكات " - درباره منشأ پيدايش مفهوم عليت و كيفيت انتقال ذهن
به اين مفهوم و تصديق به واقعيت آن ، بحث كردهايم و خواننده را به آن
كتاب ارجاع میدهيم .
مفهوم آفرينش از جمله سردرگميهای غربی از ناحيه فلسفی ، كه به مسأله |