پاورقی : . 1 بقره / . 45
ضد خدايی و ضد دينی او داشته است .
كسانی كه اين فكر را تبليغ كرده و میكنند ، خيال كردهاند كه علت اينكه
در دين يك سلسله چيزها از قبيل شراب و قمار و زنا و ظلم و غيره نهی شده
اين است كه اين امور سعادت و خوشبختی و بهجت میآورد و دين با خوشی و
بهجت مخالف است و خدا خواسته او در دنيا خوشی و سعادت و مسرت نداشته
باشد تا بتواند در آخرت خوشبخت باشد ! و حال اينكه امر ، درست برعكس
اين است .
اين جلوگيريها و محدوديتها به خاطر اين است كه اين امور موجب بدبختی
و تيرگی زندگی میگردد . اگر خدا گفت شراب مخور ، معنايش اين نيست كه
اگر شراب بخوری در دنيا خوشبخت میشوی و خوشبختی دنيا با خوشبختی آخرت
ناسازگار است ، بلكه چون شراب موجب بدبختی است ، هم در دنيا و هم در
آخرت از آن جلوگيری شده است . تمام محرمات اينچنين اند ، يعنی اگر
موجب بدبختی نبودند حرام نمی شدند .
و همچنين در مورد واجبات ، يعنی واجبات چون موجب خوشبختی هستند و در
همين زندگی دنيا نيز اثر نيك دارند ، واجب شدهاند ، نه اينكه واجب
شدهاند تا قدری از خوشبختی دنيا بكاهند .
قرآن با كمال صراحت فوايد و مصالح واجبات و مضار و مفاسد محرمات را
توضيح میدهد . مثلا در دو آيه نيروبخشی نماز و روزه را بيان میكند ،
میفرمايد :
« استعينوا بالصبر و الصلاه و انها لكبيره الا علی الخاشعين »( 1 ) .
پاورقی : . 1 بقره / . 45 |