يكی از ادوار تفكر و يا حلقههای تفكر ، دوره و حلقه تفكر اسلامی است .
از نظر متد اسلامی همه اين تفكرات در يك شكل خاص با هم امكان اجتماع
دارند . يعنی در يك طرز تفكر خاص كه ما آن را اسلامی میناميم همه آن سه
نوع تفكر با يكديگر قابل جمع است . به عبارت ديگر ، يك فرد در آن واحد
میتواند طرز تفكری داشته باشد كه هم الهی باشد ، هم فلسفی و هم علمی . از
نظر يك متفكر آشنا به تفكر اسلامی . اين مطلب مطرح نيست كه آيا علت
حادثه آن است كه علم نشان میدهد يا آن است كه فلسفه به صورت قوه نشان
میدهد يا علت حادثه آن است كه به نام خدا ناميده میشود .
پس در اينجا به امثال آقای اگوست كنت بايد يادآور شد كه طرز تفكر
چهارمی در جهان بوده كه شما از آن بی خبريد .
خشنونتهای كليسا
تا اينجا نقش كليسا را در گرايش به ماديگری از نظر نارسايی مفاهيم
الهی كليسايی بيان كرديم . كليسا از نظر ديگر نيز نقش مهمی در سوق دادن
مردم به ضد خدايی دارد كه از نارسايی مفاهيم الهی كليسايی بسی مؤثرتر
بوده است و آن تحميل عقايد و نظريات خاص مذهبی و علمی كليسا به صورت
اجبار و سلب هرگونه آزادی عقيده در اين دو قسمت است .
كليسا علاوه بر عقايد خاص مذهبی ، يك سلسله اصول علمی مربوط به جهان و
انسان را كه غالبا ريشههای فلسفی يونانی و غير يونانی داشت و تدريجا
مورد قبول علمای بزرگ مذهب مسيح قرار