آنچه نقل شد شامل دو بخش است :
يكی مربوط به فيزيك جديد است و اظهار نظر درباره آن در صلاحيت علم‏
الهی نيست . از نظر علم الهی ، خلقت و آفرينش نمی تواند محدود باشد و
از نظر زمانی نقطه آغازی داشته باشد ، كما اينكه نمی تواند در يك حد
معين متوقف گردد . فيض الهی ، چه از نظر آغاز و چه از نظر انجام ، لا
ينقطع و نامتناهی است . جهان كنونی به شكلی كه فيزيك تصور می‏كند ،
می‏تواند يك حلقه از حلقات فيض الهی باشد كه به يكديگر متصل و مرتبط
اند ، اما نمی تواند حلقه منحصر به فرد باشد . از نظر علم الهی معنی‏
اينكه جهان در زمانی متناهی آغاز يافته است ، اين است كه اين قطعه از
خلقت نقطه آغازی دارد نه اينكه خلقت و آفرينش در زمانی متناهی آغاز
يافته است .
بخش دوم مربوط است به اظهار نظرهای فيلسوفانه اين

پاورقی :
. 1 همان كتاب ، ص 96 و . 97