خلاصه در اين تفسير همه نامها مذهبی است و ابتدا جلب توجه میكند از
قبيل الله ، توحيد ، نبوت ، وحی ، ملك ، آخرت ، بهشت ، دوزخ ، روح ،
نعيم ، عذاب ، توكل ، صبر ، تكامل ، انقلاب . . . اما همينكه به عمق و
ژرفای برداشتها وارد میشويم ، همه از نظر ناپديد میشوند و به جای اينها
معانی و مفاهيم ديگری جايگزين میگردند و جز لفظ چيزی باقی نمی ماند .
عجيب اين است كه ادعا میشود كه ما میخواهيم فرهنگ اسلامی را فرهنگی
انقلابی كنم . شگفتا ! آيا انقلابی بودن و يا به نظر شما انقلابی شدن فرهنگ
اسلامی در گرو اين است كه محتوای معنوی آن را از آن بگيريم و محتوای مادی
جايگزين آن سازيم ؟ ! آيا انقلاب منحصر به انقلاب شكم و انقلاب ناشی از
محروميت و موضع طبقاتی است ؟ آيا پيغمبر اسلام انقلاب سر و انقلاب روح و
قلب برپا نكرد ؟ آيا اين گونه برداشت از انقلاب ، دانسته يا ندانسته ،
تبليغ به سود ماترياليسم نيست كه تنها با برداشتهای ماترياليستی و توجيه
مادی تاريخ و جامعه و بالاخره با ماترياليسم تاريخی است كه میتوان از يك
فرهنگ انقلابی دم زد ؟
اين بود شمهای از تذكراتی كه میخواستم خيرخواهانه و دوستانه به عزيزانی
كه هنوز فكر میكنم اغفال شده هستند ، بدهم . اميدوارم اين تذكرات ،
سودمند واقع گردد . بار ديگر از همه فضلا و دانشمندان درخواست دارم كه به
دقت در آنچه گفته شد بنگرند ، اگر مرا بر خطا میبينند واقفم فرمايند كه
با سپاسگزاری فراوان خواهم پذيرفت ( 1 ) .
اول رجب 1398 هجری قمری
مرتضی مطهری
پاورقی :
. 1 [ ذكر اين نكته بی مناسبت نيست كه پاسخ افرادی كه استاد شهيد
آنها را با لفظ " عزيزان " مورد خطاب قرار دادهاند گلوله سربينی بود
كه به مغز استاد اصابت نمود ، و اصولا يكی از عوامل ترور ناجوانمردانه آن
متفكر شهيد نگارش همين مقاله بوده است ] .