پاورقی : . 1 اسراء / 18 - . 20
يعنی او آزاد است ، میخواهد راه صحيح را انتخاب كند و میخواهد راه
كفران نعمت را انتخاب كند .
باز قرآن میفرمايد :
« من كان يريد العاجلة عجلنا له فيها ما نشاء لمن نريد ثم جعلنا له
جهنم يصليها مذموما مدحورا 0 و من اراد الاخره و سعی لها سعيها و هو مؤمن
فأولئك كان سعيهم مشكورا 0 كلا نمد هؤلاء و هؤلاء من عطاء ربك و ما كان
عطاء ربك محظورا »( 1 ) .
هر كه به نعمتهای زودگذر بسنده كند ، از آن نعمتها هر چه خواهيم به هر
كس كه خواهيم زود دهيم و سپس جهنم را برای او قرار دهيم كه در آن داخل
شود نكوهيده و دور از رحمت . و هر كس كه خانه عاقبت خواهد و برای آن
به مقدار لازم و شايسته كوشش كند و مؤمن باشد ، پس اينان كوشش شان
قدردانی خواهد شد . همه را آن گروه و اين گروه را از بخشش پروردگارت
مدد كنيم ، و عطای پروردگارت منع شدنی نيست .
آری ، اين است منطق قرآن . قرآن هيچ منافاتی ميان قضای عام الهی و
حريت و اختيار انسان نمی بيند . از نظر برهانی و فلسفی نيز در جای خود
ثابت شده است كه ميان ايندو منافاتی نيست . اما اين فيلسوفان قرن
بيستم خيال كردهاند كه تنها اگر خدا را نپذيرند آزادند ، آن هم بدين معنی
كه در اين صورت میتوانند رابطه اراده خود
پاورقی : . 1 اسراء / 18 - . 20 |