يعنی ايجاد و آفرينش . ثانيا محقق ساخته‏اند كه دو نوع عليت و دو نوع "
جعل " متصور است : يكی جعل بسيط و ديگر جعل مركب . همه آن توهمات از
اينجا پيدا شده كه همه جعلها و عليتها را از نوع جعل و عليت مركب‏
پنداشته‏اند . ما در اينجا در صدد تحقيق آن مسأله كه دامنه وسيعی دارد
نيستيم و اگر وارد بشويم و همه جوانب مسأله را طرح كنيم ، مطلب به‏
درازا خواهد كشيد . در اينجا تنها در صدد نشان دادن علل گرايش به‏
ماديگری از نظر نارساييهای فلسفی در غرب هستيم و ناچار آن اندازه اين‏
مطلب را طرح می‏كنيم كه ريشه‏ای از اين گرايشها را ارائه دهيم . يكی از آن‏
ريشه‏ها حل نشدن مفهوم آفرينش ، و به عبارت ديگر ، تحليل دقيق نشدن‏