بد در مقياس جهان بی تفاوت نيست ، اعمال خوب يا بد انسان مواجه می‏شود
با عكس‏العمل هائی از جهان كه احيانا در دوره حيات و زندگی خود فرد به‏
او ميرسد " . . .
هم در آن كتاب گفتيم : " از نظر مادی سنن تشريعی يعنی مقرراتی كه‏
بايد بشر بانها عمل كند حساب مخصوصی در ميان سنن تكوين ندارد ، حق و
باطل ، درست و نادرست ، عدالت و ستم يك جور حساب دارد . جهان نسبت‏
بطرفداران آنها بيطرف است . اما از نظر مكتب الهی جهان نسبت به اين‏
امور و طرفداران آنها بيطرف نيست : طرفدار اهل حق و عدالت و درستی و
صاحبان آرمان‏های مقدس است . يك نفر مادی هر اندازه بمسلك و روش و
آيين خود مؤمن و معتقد باشد و هر اندازه آرمانش مقدس و عمومی و دور از
خودخواهی و نفع پرستی باشد بيش از اين عقيده ندارد كه بهر اندازه سعی و
كوشش و مجاهدت در راه تحقق بخشيدن به آرمان خود بخرج دهد نتيجه ميگيرد
، اما يك نفر مسلمان مؤمن و معتقد عقيده دارد كه جهان طوری ساخته شده كه‏
اگر او در راه حق و حقيقت فداكاری كند دستگاه جهان بحمايت او برميخيزد
و او را از پشتيبانی خود بهره‏مند می‏كند . صدها هزار برابر نيروئی كه او
در راه هدف مقدس خود مصرف می‏كند نيروی ذخيره در جهان هست كه در چنين‏
شرايطی بياری او بكار ميافتد . از نظر مكتب مادی يك نفر طرفدار حقيقت‏
و عدالت همانقدر بايد به اثر فعاليت خود مطمئن و اميدوار باشد كه يك‏
نفر طرفدار ظلم و باطل بفعاليتهای خود و اثر آنها مطمئن است . زيرا
بعقيده او از نظر جهان و جريان كلی عالم