است كه به صورت گزاف و رايگان رخ نمینمايد .
در مورد اول میگويد : " « ان تنصروا الله ينصركم و يثبت اقدامكم »"
اگر خدا را ياری كنيد خداوند شما را ياری میكند و ثابت قدمتان میدارد .
ببينيد ياری الهی را كه مدد غيبی است مشروط میكند به ياری قبلی خدا يعنی
به اينكه خدمت و عمل و مجاهدتی در راه خير عموم صورت بگيرد و مخصوصا در
راه خدا باشد يعنی لله و فی الله باشد . يعنی هم عمل و مجاهدت و كوشش
شرط است و هم اخلاص و حسن نيت .
در مورد دوم میگويد : " « و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا و ان
الله لمع المحسنين »" يعنی آنانكه در راه ما كوشش و جديت به خرج
میدهند ما راههای خود را به آنها ارائه میدهيم ، خداوند با نيكوكاران
است . در اين آيه نيز هم كوشش را و هم اينكه " در راه ما " باشد ذكر
میكند ، هم صرف نيروی بدنی و هم صرف نيروی روحی را شرط قرار میدهد و در
اين صورت است كه هدايت و روشنی باطنی به انسان داده میشود . میبينيد
كه سخن از مددهای گزاف و رايگان نيست .
علی عليه السلام جمله بسيار جالبی دارد در زمينه نصرتهای الهی و اينكه
در چه شرائطی مددها و تأييدات غيبی میرسد . اين جمله در نهج البلاغه است
میفرمايد : « " و لقد كنا مع رسول الله نقتل آبائنا و أبنائنا و اخواننا
و أعمامنا ، ما يزيدنا ذلك الا ايمانا و تسليما و مضيا علی اللقم و صبرا
علی مضض الالم و جدا فی جهاد العدو ، و لقد كان الرجل منا و الاخر من
عدونا يتصاولان تصاول الفحلين ، يتخالسان انفسهما ايهما »
|