است ، يعنی حاكميت زن بر مرد از لحاظ عاطفی و احساسی ، و حاكميت مرد
بر زن از لحاظ فكری و رهبری و مديريت در محيط خانواده . اينست كه طلاق‏
از نظر اسلام در عين اين كه سخت مبغوض و منفور است حلال است ، يعنی‏
آنجا كه تدابير مختلف برای ابقاء علقه زوجين مفيد نيفتاده چاره‏ای نيست‏
جز طلاق .

تدبير عاطفی

يكی از تدابير اسلام برای جلوگيری از طلاق كه از طريق عاطفه بكار برده و
در حقيقت نوعی مجازات است قانون محلل است . اگر مردی زن خود را طلاق‏
داده و بعد در عده ( 1 ) رجوع كرد و يا بعد از انقضاء عده با او ازدواج‏
كرد آنگاه بار ديگر او را طلاق داد و باز در عده رجوع كرد و يا بعد از
انقضاء عده با او ازدواج كرد سپس برای نوبت سوم طلاق را تكرار كرد ديگر
حق ندارد برای بار چهارم با آن زن ازدواج كند مگر آنكه آن زن با مرد
ديگری ازدواج كرده باشد و آن ازدواج بطور طبيعی منجر بطلاق و يا فوت زوج‏
شده باشد . آن ازدواج ديگر قطعا بايد دائم باشد نه موقت ، و هم بايد
عادی و طبيعی باشد يعنی نمی‏توانند از اول بشرط طلاق ازدواج كنند ، و هم‏
بايد زن با شوهر جديد عملا هم بستر شده باشد .

پاورقی :
1 - معنی عده ، يعنی پس از آنكه زن در پاكی طلاق داده شده بايد باندازه‏
دو بار كه عادت زنانگی ببيند صبر كند . همين كه برای بار سوم وارد عادت‏
زنانگی شد عده او تمام است و می‏تواند شوهر كند . البته مدت عادت در
زنان فرق می‏كند .