بد در مقياس جهان بی تفاوت نيست ، اعمال خوب يا بد انسان مواجه میشود
با عكسالعمل هائی از جهان كه احيانا در دوره حيات و زندگی خود فرد به
او ميرسد " . . .
هم در آن كتاب گفتيم : " از نظر مادی سنن تشريعی يعنی مقرراتی كه
بايد بشر بانها عمل كند حساب مخصوصی در ميان سنن تكوين ندارد ، حق و
باطل ، درست و نادرست ، عدالت و ستم يك جور حساب دارد . جهان نسبت
بطرفداران آنها بيطرف است . اما از نظر مكتب الهی جهان نسبت به اين
امور و طرفداران آنها بيطرف نيست : طرفدار اهل حق و عدالت و درستی و
صاحبان آرمانهای مقدس است . يك نفر مادی هر اندازه بمسلك و روش و
آيين خود مؤمن و معتقد باشد و هر اندازه آرمانش مقدس و عمومی و دور از
خودخواهی و نفع پرستی باشد بيش از اين عقيده ندارد كه بهر اندازه سعی و
كوشش و مجاهدت در راه تحقق بخشيدن به آرمان خود بخرج دهد نتيجه ميگيرد
، اما يك نفر مسلمان مؤمن و معتقد عقيده دارد كه جهان طوری ساخته شده كه
اگر او در راه حق و حقيقت فداكاری كند دستگاه جهان بحمايت او برميخيزد
و او را از پشتيبانی خود بهرهمند میكند . صدها هزار برابر نيروئی كه او
در راه هدف مقدس خود مصرف میكند نيروی ذخيره در جهان هست كه در چنين
شرايطی بياری او بكار ميافتد . از نظر مكتب مادی يك نفر طرفدار حقيقت
و عدالت همانقدر بايد به اثر فعاليت خود مطمئن و اميدوار باشد كه يك
نفر طرفدار ظلم و باطل بفعاليتهای خود و اثر آنها مطمئن است . زيرا
بعقيده او از نظر جهان و جريان كلی عالم
|