حقيقت جوئی ، تمايل بتشكيل خانواده و انتخاب همسر و امثال اينها .
تمايل دينی نيز يكی از تمايلات طبيعی انسان است . هيچ يك از اين‏
تمايلات با يكديگر سر جنگ ندارند ، بين آنها تضاد و تناقض واقعی نيست‏
. هر كدام از آنها سهمی و خطی و بهره‏ای دارد . اگر سهم و حظ و بهره هر
يك از آنها بعدالت داده شود هماهنگی كامل ميان آنها برقرار می‏شود .
هماهنگی و ناراحتی و جنگ و ستيز آنگاه بر می‏خيزد كه انسان بخواهد سهم‏
بعضی از آنها را بديگری بدهد . يكی را گرسنه نگهدارد و ديگری را بيش از
حد لازم اشباع نمايد . يكی از مختصات دين اسلام اين است كه همه تمايلات‏
فطری انسان را در نظر گرفته . هيچ كدام را از قلم نينداخته و برای‏
هيچكدام سهم بيشتری از حق طبيعی آنها نداده است . معنی فطری بودن قوانين‏
اسلامی هماهنگی آن قوانين و عدم ضديت آنها با فطريات بشر است . يعنی‏
اسلام گذشته از اينكه از نظر ايمان و پرستش خدا پرورش دهنده يك احساس‏
فطری است ، از نظر قوانين و مقررات نيز با فطرت و طبيعت و احتياجات‏
واقعی بشر هماهنگ است .
بعضی از مقدس مابان و مدعيان تبليغ دين ، به نام دين با همه چيز بجنگ‏
بر می‏خيزند ، شعارشان اينست اگر می‏خواهی دين داشته باشی پشت پا بزن به‏
همه چيز ، گرد مال و ثروت نگرد ترك حيثيت و مقام كن ، زن و فرزند را
رها كن ، از علم بگريز كه حجاب اكبر است و مايه گمراهی است ، شاد
مباش و شادی نكن ، از خلق بگريز و بانزوا پناه ببر . و امثال اينها .
بنابراين اگر