اطراف هيچ چيز ديگر اينطور نمی‏توان ميدان داری كرد ، هيچ چهره‏ای مانند
چهره حق زمينه توصيف و ستايش ندارد ولی در مرحله عمل هيچ ميدانی از
ميدان حق تنگتر و صعب العبورتر نيست و چقدر عبور از آن گردنه‏ها دشوار
است .
خصوصيت سومی كه برای حق ذكر كرده اين است كه رعايت حق در جامعه بدون‏
تعاون و همدرد بودن و همكاريهای اجتماعی ميسر نيست ، يك فرد هر اندازه‏
كامل و منزه باشد ، هر اندازه سابقه‏اش در حق زياد باشد از كمك و همكاری‏
ديگری بی نياز نيست ، هيچكس نمی‏تواند بگويد من اجل شأنا هستم از اينكه‏
ديگری بخواهد مرا در كار حق كمك كند و هيچكس هم هر اندازه در نظرها
كوچك و حقير باشد . پايين تر از اين نيست كه كمك كار و مدد كار ديگران‏
باشد . نبايد چنين تصور كرد كه فلان شخص كم شخصيت تر از اين است كه او
را در همكاريهای اجتماعی در راه خير به بازی بگيريم . نه هيچكس در سطح‏
عالی تر از همكاری در كار خير قرار گرفته و نه كسی در سطح پايين تر از
اينها قرار گرفته . اينكه خداوند در قرآن كريم فرموده در نيكوكاری و در
تقوا معاون و كمك كار يكديگر بوده باشيد ، همه افراد را از عالی و دانی‏
، عالم و جاهل ، قوی و ضعيف ، ارباب و نوكر ، همه را با هم فرا گرفته‏
است . اينكه هر كسی خودش را در سطحی بالاتر از همفكری و همكاری با
ديگران بداند سبب می‏شود كه افراد جامعه اتصال و پيوستگی خود را از دست‏
بدهند ، همان طوری كه يك بنا و ساختمان مادامی برپاست كه اتصال و
ارتباط بين مصالحی كه به كار رفته محفوظ باشد والا با انباشتن يك عده آجر
و چوب و آهن و سيمان روی