خالی كند تا بتواند معلومات جديدی فراگيرد . علی عليه السلام میفرمايد :
" هر ظرفی به واسطه ريختن چيزی در آن از وسعتش كاسته میشود مگر ظرف
علم كه هر اندازه بيشتر بريزند وسيعتر و با گنجايش تر میگردد " .
همچنين تن تدريجا پيرو فرسوده و ضعيف میگردد ولی روح هرگز پير و فرتوت
و فرسوده نمیگردد ، تن میميرد و متلاشی میگردد و هر ذرهاش به جايی میرود
ولی روح مردنی نيست ، متلاشی شدنی نيست ، باقی ماندنی است ، بعد از رها
كردن قشر بدن به عالمی ديگر منتقل میشود همان گونه كه رسول اكرم صلی الله
عليه و آله فرمود : " شما برای جاويد ماندن آفريده شدهايد نه برای فانی
شدن و از بين رفتن " .
در عين اينكه اين تفاوتها بين روح و بدن هست يك مشابهت هايی هم بين
آنها وجود دارد : بدن برای اينكه شاداب و با نشاط بماند ، به يك رشته
غذاها و آشاميدنيها و تنوعها احتياج دارد ، روح نيز به سهم خود غذا
میخواهد ، غذای روح علم است و حكمت و ايمان و يقين . همان طوری كه بدن
در اثر نرسيدن غذای كافی پژمرده و افسرده میگردد روح نيز پژمردگی و
افسردگی دارد ، آنچه سبب پژمردگی و افسردگی روح میگردد غير از آن
چيزهايی است كه بدن را پژمرده و افسرده میسازد . علی عليه السلام
میفرمايد : " روحها مانند بدنها خستگی و افسردگی پيدا میكنند ، در اين
حال كه افسردگی روحی به شما دست میدهد با سرگرم شدن به حكمتهای بديع و
فكرهای نغز و دلپذير ، خود را مشغول بداريد " . و همچنين روح مانند بدن
بيمار میشود ، احتياج به معالجه و دارو پيدا میكند . علت اينكه بدن
بيمار میگردد اين است كه تعادل مزاج به
|