پاورقی :
. 1 انا خلقنا الانسان من نطفة امشاج نبتليه فجعلناه سميعا بصيرا ،انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا »( دهر / 2 و 3 ) .
باطل است ، مانند دوراهی كه به طرف كوه بالا میرود و يكی از آندو آدمی
را از گردنه عبور میدهد و ديگری به پرتگاه منتهی میگردد . در جای ديگر
میفرمايد : " ما انسان را از نطفهای آفريديم كه دارای خليطها و رشتهها و
استعدادهای گوناگون است ، او را در معرض امتحان و آزمايش قرار میدهيم
، او را شنوا و بينا قرار داديم ، راه را به او نشان داديم اما او را
طوری آفريديم كه مجبور نيست از طبيعت يا غريزهای اطاعت كند ، او آزاد
و حر و مختار آفريده شده و بايد شخصا خودش راه خود را انتخاب كند ، ما
راه را به او نشان داديم و او خود داند كه قدردان يا ناسپاس بوده باشد
" ( 1 ) .
اين است امتياز بزرگ انسان از غير انسان ، و اين است مبنای قانون و
اخلاق و مقررات ، و اين است مبنای نبوت و رسالت و كتب آسمانی . كتب
آسمانی و انبياء عظم يكی از دو هدف مقدسشان اين است كه عدل و انصاف و
مساوات و برابری را در ميان بشر بپا دارند . قرآن مجيد در سوره مباركه
حديد تصريح میكند كه هدف رسالت اين است كه مردم به عدالت زندگی كنند
. در حقيقت انبياء و كتب آسمانی آمدهاند كه جامعه اين موجود آزاد را
متعادل كنند ، آزادی انسان است كه هزاران قوانين و مقررات و تعليمات و
فلسفهها و اخلاق و آداب ضد و نقيض به وجود آورده و صدها هزار رشته بر
اين بافت اضافه كرده است ، و همين آزادی و خود مختاری اين موجود است
كه احتياج او را هزار برابر كرده است ، اگر همان طوری كه
پاورقی : . 1 انا خلقنا الانسان من نطفة امشاج نبتليه فجعلناه سميعا بصيرا ،انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا »( دهر / 2 و 3 ) . |