باطل است ، مانند دوراهی كه به طرف كوه بالا می‏رود و يكی از آندو آدمی‏
را از گردنه عبور می‏دهد و ديگری به پرتگاه منتهی می‏گردد . در جای ديگر
می‏فرمايد : " ما انسان را از نطفه‏ای آفريديم كه دارای خليطها و رشته‏ها و
استعدادهای گوناگون است ، او را در معرض امتحان و آزمايش قرار می‏دهيم‏
، او را شنوا و بينا قرار داديم ، راه را به او نشان داديم اما او را
طوری آفريديم كه مجبور نيست از طبيعت يا غريزه‏ای اطاعت كند ، او آزاد
و حر و مختار آفريده شده و بايد شخصا خودش راه خود را انتخاب كند ، ما
راه را به او نشان داديم و او خود داند كه قدردان يا ناسپاس بوده باشد
" ( 1 ) .
اين است امتياز بزرگ انسان از غير انسان ، و اين است مبنای قانون و
اخلاق و مقررات ، و اين است مبنای نبوت و رسالت و كتب آسمانی . كتب‏
آسمانی و انبياء عظم يكی از دو هدف مقدسشان اين است كه عدل و انصاف و
مساوات و برابری را در ميان بشر بپا دارند . قرآن مجيد در سوره مباركه‏
حديد تصريح می‏كند كه هدف رسالت اين است كه مردم به عدالت زندگی كنند
. در حقيقت انبياء و كتب آسمانی آمده‏اند كه جامعه اين موجود آزاد را
متعادل كنند ، آزادی انسان است كه هزاران قوانين و مقررات و تعليمات و
فلسفه‏ها و اخلاق و آداب ضد و نقيض به وجود آورده و صدها هزار رشته بر
اين بافت اضافه كرده است ، و همين آزادی و خود مختاری اين موجود است‏
كه احتياج او را هزار برابر كرده است ، اگر همان طوری كه

پاورقی :

. 1 انا خلقنا الانسان من نطفة امشاج نبتليه فجعلناه سميعا بصيرا ،

انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا »( دهر / 2 و 3 ) .