پاورقی : . 1 روم / . 21
علاقه به زن و فرزند را در دل آدمی قرار داده برای آن كه نسل باقی بماند ،
خداوند ميل به عزت و قدرت را در انسان قرار داده ، و همچنين ميل به
كسب علم و ميل به زيبايی و هر ميل ديگر كه در انسان هست . پس همچنانكه
خود موجودات و مواد عالم را كه مخلوقات خدايند نمیشود گفت بد است ،
علاقهها و ميلهايی كه در انسان نسبت به اين امور هست بد نيست ، و همان
طوری كه هيچ عضوی از اعضای انسانی حتی يك مو و يك رگ باريك تر از مو
، هيچ رشتهای و هيچ نسجی در بدن لغو و بی حكمت نيست و هيچ عضو زائد در
بدن نيست ، رشتههای روحی و علاقهها و محبتهای روحی نيز همين طور است ،
هيچكدام زائد نيست ، هيچ ميل و علاقه زائد در روح نيست ، پس ترك دنيا
به معنای ترك علاقه و محبت دنيا هم همان اشكالی را دارد كه ترك خود
دنيا دارد ، اين اشكال .
و اما جواب و توضيح : مقصود از اينكه میگويند علاقه دنيا و محبت دنيا
مذموم است ، آن علاقه و ميل فطری نيست ، آن ممدوح است . در قرآن كريم
اين علاقهها و محبتها به عنوان آيت و نشانه حكمت خداوند ذكر شده :
« و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها و جعل بينكم
موده و رحمة »( 1 ) .
از آيات الهی اين است كه برای شما از جنس خود شما جفت آفريد تا با
آنها آرام بگيريد و شما را به يكديگر مايل و علاقهمند ساخت .
پاورقی : . 1 روم / . 21 |