1 - در آغاز بحث مطالبی درباره « بسم الله الرحمن الرحيم »بيان شد كه‏
رحمانيت خدا اصالت دارد قهر و غضب و جباريت و انتقام هم كه از صفات‏
الهی است ، اسماء تبعی هستند و از لطف او ناشی می‏شوند در اين ديد عالی‏
جز الله و رحمانيت و رحيميت او چيزی وجود ندارد ، هر چه هست خير است‏
، كمال است ، جود است ، شر و نقص و عدم ، اموری اعتباری و تبعی و نسبی‏
هستند .
در نظام هستی ، خير غالب است ، حق اصيل است و باطل هم اگر پيدا شد
محكوم و غير اصيل و نابود شدنی است ، و آنچه پايدار می‏ماند حق است :
« كل شی‏ء هالك الا وجهه (1) ، و يبقی وجه ربك ذو الجلال و الاكرام »(2) .
در تاريخ بشر هم اين بينش حكم می‏كند كه حق پيروز و نظام حق بر نظامهای‏
باطل چيره خواهد شد : « هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دين الحق ليظهره علی‏
الدين كله و لو كره المشركون »( 3 ) .
2 - آيات سوره بقره : در اوائل اين سوره سه گروه در مقابل يكديگر مطرح‏
شده‏اند : گروه مؤمنين ، گروه كافرين ، و گروه منافقين .
گروه مؤمنين ايمان به غيب دارند ، نماز واقعی و حسابی و كامل به پا
می‏دارند ، انفاق می‏كنند ، به مكتبشان كه مكتب الهی است ايمان دارند ،
به عالم آخرت يقين دارند ، اين گروه موفق اند و در مسير هدايت پروردگار
رستگارانند

پاورقی :
1 - سوره قصص ، آيه . 88
2 - سوره الرحمن ، آيه . 27
3 - سوره توبه ، آيه . 33