برداشت غلط ديگر از زهد
زهد مفهوم ديگری دارد كه اين مفهوم را نيز بايد توضيح دهيم و آن اينكه نمیگوئيم قلمرو دنيا و قلمرو آخرت ، نه ، همه كارهای دنيا را چون وظيفه است بايد انجام بدهيم ، ولی حساب لذت دنيا از حساب لذت آخرت جداست ، ما يا بايد در دنيا لذت ببريم و از لذت آخرت محروم باشيم يا لذت آخرت را به دست آوريم و خودمان را از لذت دنيا محروم كنيم اينهم خودش يك طرز تفكری است اين اشخاص نمیگويند كه بايد كار و كسب و زندگی را رها كرد ، میگويند چون وظيفه است انجام میدهيم ولی كوشش میكنيم در اين دنيا لذت نبريم برای اينكه هر چه در اين دنيا لذت ببريم از لذت آخرت ما كاسته میشود . هر چه كه در دنيا خوشی كنيم از خوشیهای آخرت ما كاسته میشود پس در اينجا لذت دنيا را میدهيم تا لذت آخرت را بگيريم ابوعلی سينا در نمط نهم " اشارات " میگويد : المعرض عن متاع الدنيا و طيباتها يسمی باسم الزاهد يعنی به كسی كه از لذت دنيا اعراض میكند برای اينكه به لذت آخرت برسد ، اصطلاحا زاهد میگويند اما اين چطور است ؟ آيا اصل معاوضه لذتها صحيح است ؟ آيا اسلام برای لذتها دو قلمرو قائل است ، يعنی معتقد است كه اگر انسان