هم جمع نمی‏شوند . اينهم از نظر منطق اسلام مردود است .
علی عليه السلام در نهج البلاغه می‏فرمايد : « ان المتقين ذهبوا بعاجل‏
الدنيا و آجل الاخرش ، سكنوا الدنيا بأفضل ماسكنت ، و اكلوها بأفضل ما
اكلت » ( 1 ) . متقين و پرهيزكارانی در دنيا هستند كه هم نعمت دنيا را
برده‏اند و هم نعمت آخرت را در دنيا در بهترين مسكنها نشسته‏اند و بهترين‏
غذاها را خورده‏اند و در عين حال به نعمت عقبی هم رسيده‏اند .
بلی از نظر اسلام در دنيا يك لذتهائی حرام است ، لذت حرام دنيا انسان‏
را از لذت آن دنيا محروم می‏كند بلكه عقاب آن دنيا را می‏آورد لذت زنا
مسلما انسان را از لذتهای اخروی محروم می‏كند و بلكه عذاب اخروی می‏آورد
لذت شراب قطعا انسان را از لذتهای آن دنيا محروم می‏كند لذت قمار ( اگر
لذتی داشته باشد ) همين طور ، لذت ربا همين طور ، لذت غيبت و دروغ‏
گفتن و بطور كلی لذت هر كار حرامی همينگونه است ، اما لذت حلال اينطور
نيست ، قرآن تصريح كرده است كه ما خوشيها را در دنيا حلال كرديم ،
می‏گويد هر چه خوشی و هر چه پاكيزگی و هر چه كه بدبختی برای بشر نمی‏آورد
را حلال كرديم .
قرآن می‏گويد ما آن لذتی را حرام كرديم كه واقعا لذت نيست ، بدبختی‏
است شراب را تو خيال می‏كنی لذت و خوشی است اما متوجه عواقب آن برای‏
روحت ، برای بدنت و برای اجتماعت

پاورقی :
1 - نهج البلاغه فيض الاسلام نامه 27 صفحه 886 [ اين نامه از عهد و
پيمانهای آن حضرت عليه السلام است به محمدبن ابی‏بكر رضی‏الله عنه ، تحف‏
العقول صفحه 173 ] .