نيستی . تو لذت آنی زنا را میبينی ، ولی عواقبش را نمیبينی قرآن میگويد
زنا را چون خبيث و زيان آور است ما حرام كرديم والا هر لذتی را كه
عواقب ناگوار نداشته باشد حلال كرده ايم قرآن میفرمايد : « يحل لهم
الطيبات و يحرم عليهم الخبائث »( 1 ) . چه منطق عالیای ! هر چه كه
خوشی است ، نه يك خوشی آنی ، بلكه خوشیای كه برای بدن ، برای روح و
جامعه ، عواقب ناگوار ندارد حلال است و هر چه كه پليد میباشد ، حرام
است « قل من حرم زينة الله التی اخرج لعباده و الطيبات من الرزق »( 2
) . بگو چه كسی حرام كرده است زيورهای خدا را كه برای بشر آورده است ؟
چه كسی رزقهای پاكيزه را حرام كرده است ؟
« كلوا من طيبات ما رزقناكم »( 3 ) .
از روزيهای پاك و پاكيزه ای كه ما داده ايم استفاده ببريد پس اين
منطق هم در باب زهد ، در اسلام وجود ندارد كه كسی خيال كند من از لذت
حلال دنيا چشم میپوشم برای اينكه در عوض لذتی در آخرت بمن بدهند و
معاوضه كنند چنين معاوضه ای وجود ندارد .
مفهوم واقعی زهد
ولی در عين حال در اسلام زهد وجود دارد البته آنچه كه در اسلام به نام
زهد ناميده میشود ، اولا بدانيد كه واجب نيست ، يك فضيلت و يك كمال
است ، اما فضيلت و كمالی كه هدفش نه آن دو هدفی است كه عرض كردم ،
بلكه چيز ديگر است بلی در اسلام در
پاورقی :
1 - سوره اعراف ، آيه . 157
2 - سوره اعراف ، آيه . 32
3 - سوره طه ، آيه . 81