« اذا عرفت فاعمل ما شئت » ( 1 ) يعنی هر وقت معرفت به امامت درست‏
شد هر اندازه و هر چه می‏خواهی عمل كن حضرت فرمود : بلی من اين جمله را
گفته ام عرض كرد : و ان زنا و ان سرق ( 2 ) ؟ آيا معنی حرف شما اين‏
است كه اگر كسی معرفت به امام پيدا كرد هر كاری كه دلش می‏خواهد ولو
زنا و يا دزدی بكند ؟ تا اين جمله را گفت امام بر آشفت و گفت : وای بر
شما ، شما اينجور معنی كلام ما را می‏فهميد ؟ معنی اين جمله ای كه من گفتم‏
، اين نيست كه شما فهميده ايد ، مقصود من اين است كه وقتی امام را
شناختيد و معرفت به امام پيدا كرديد ، آنگاه هر چه دلتان می‏خواهد عمل‏
صالح انجام دهيد ، برای اينكه امام را شناخته ای و می‏فهمی چه جور عمل‏
صالح انجام دهی ، شرط قبول عمل را پيدا كرده ای حالا كه امام شناس شده ای‏
، حالا كه علی شناس شده ای ، حالا كه حسين شناس شده ای ، هر چه می‏خواهی‏
عمل خير كن من كی گفتم وقتی امام را شناختی هر فسق و فجوری را كه خواستی‏
انجام بده .
ببينيد وقتی كه ما به قرآن كريم مراجعه می‏كنيم ، وقتی كه به سنت‏
پيغمبر و به روايات ائمه خودمان مراجعه می‏كنيم ، می‏بينيم عمل ، اصالت‏
دارد می‏بينيم آنها سعادت بشر را در گرو عمل بشر می‏دانند يعنی در گروه آن‏
كاری كه با نيروی خود بشر بايد به وجود بيايد می‏بينيم بشر را متوجه نيروی‏
خودش می‏كنند و تمام اتكاء ها و اتكالهای موهوم را از او می‏گيرند .

فكر مسخ شده

اما به فكر امروز خودمان كه نگاه می‏كنيم می‏بينيم عمل به

پاورقی :
2 - 1 - اصول كافی جلد 4 ، صفحه . 207