اين بذر در زير خاك بماند ولی جوانه نزند ، ريشه هايش در زير زمين ندود
، عصاره خاك را نمكد ، يا به صورت نهالی كه شما می‏خواهيد از جائی در
جای ديگر بكاريد اين نهال الان زنده است ، ولی اگر شما اين را وارونه‏
بكاريد يعنی ريشه اين نهال را بياوريد بالا و سر آن را كه بايد در هوا
باشد زير خاك بكنيد ، اين ، هم هست و هم نيست .
تعبير لطيفی دارد اميرالمؤمنين علی عليه السلام ، آينده اسلام و مسلمين‏
را ذكر می‏فرمايد : « و لبس الاسلام لبس الفرو مقلوبا » ( 1 ) . يعنی مردم‏
جامه اسلام را به تن می‏كنند ولی آنچنانكه پوستين را وارونه به تن كنند .
پوستين در زمستان برای دفع سرماست ، يك وقت هست پوستين را
می‏اندازند دور ، لخت و عور در مقابل سرما ظاهر می‏شوند يك وقت هم هست‏
پوستين را می‏پوشند اما نه آنطور كه بايد بپوشند ، يعنی قسمت پشم دار را
بيرون می‏گذارند و قسمت پوست را می‏پوشند در اين صورت نه تنها گرما
ندارد و بدن را گرم نمی‏كند ، بلكه به يك صورت مضحك و وحشتناك و مسخره‏
ای هم در می‏آيد .
می‏فرمايد : اسلام را مردم چنين خواهند كرد ، هم دارند و هم ندارند دارند
ولی چون آن را وارونه كرده اند ، آنچه بايد رو باشد زير است و آنچه بايد
در زير قرار بگيرد ، در رو قرار گرفته است نتيجه اين است كه اسلام هست‏
اما اسلام بی‏خاصيت و بی‏اثر ، اسلامی كه ديگر نمی‏تواند حرارت بدهد ،
نمی‏تواند حركت و جنبش بدهد ، نمی‏تواند نيرو بدهد ، نمی‏تواند بصيرت‏
بدهد ، بلكه مثل يك درخت پژمرده آفت زده ای می‏شود كه سر پا هست اما
پژمرده و افسرده ، برگ هم اگر دارد برگهای پژمرده با حالت زار و نزار
است اين از كجاست ؟

پاورقی :
1 - نهج البلاغه فيض الاسلام ، خطبه 170 ، صفحه . 324