نيستی . تو لذت آنی زنا را می‏بينی ، ولی عواقبش را نمی‏بينی قرآن می‏گويد
زنا را چون خبيث و زيان آور است ما حرام كرديم والا هر لذتی را كه‏
عواقب ناگوار نداشته باشد حلال كرده ايم قرآن می‏فرمايد : « يحل لهم‏
الطيبات و يحرم عليهم الخبائث »( 1 ) . چه منطق عالی‏ای ! هر چه كه‏
خوشی است ، نه يك خوشی آنی ، بلكه خوشی‏ای كه برای بدن ، برای روح و
جامعه ، عواقب ناگوار ندارد حلال است و هر چه كه پليد می‏باشد ، حرام‏
است « قل من حرم زينة الله التی اخرج لعباده و الطيبات من الرزق »( 2
) . بگو چه كسی حرام كرده است زيورهای خدا را كه برای بشر آورده است ؟
چه كسی رزقهای پاكيزه را حرام كرده است ؟
« كلوا من طيبات ما رزقناكم »( 3 ) .
از روزيهای پاك و پاكيزه ای كه ما داده ايم استفاده ببريد پس اين‏
منطق هم در باب زهد ، در اسلام وجود ندارد كه كسی خيال كند من از لذت‏
حلال دنيا چشم می‏پوشم برای اينكه در عوض لذتی در آخرت بمن بدهند و
معاوضه كنند چنين معاوضه ای وجود ندارد .

مفهوم واقعی زهد

ولی در عين حال در اسلام زهد وجود دارد البته آنچه كه در اسلام به نام‏
زهد ناميده می‏شود ، اولا بدانيد كه واجب نيست ، يك فضيلت و يك كمال‏
است ، اما فضيلت و كمالی كه هدفش نه آن دو هدفی است كه عرض كردم ،
بلكه چيز ديگر است بلی در اسلام در

پاورقی :
1 - سوره اعراف ، آيه . 157
2 - سوره اعراف ، آيه . 32
3 - سوره طه ، آيه . 81