پاورقی : 1 - نهج البلاغه فيض الاسلام نامه 27 صفحه 886 [ اين نامه از عهد و پيمانهای آن حضرت عليه السلام است به محمدبن ابیبكر رضیالله عنه ، تحف العقول صفحه 173 ] .
هم جمع نمیشوند . اينهم از نظر منطق اسلام مردود است .
علی عليه السلام در نهج البلاغه میفرمايد : « ان المتقين ذهبوا بعاجل
الدنيا و آجل الاخرش ، سكنوا الدنيا بأفضل ماسكنت ، و اكلوها بأفضل ما
اكلت » ( 1 ) . متقين و پرهيزكارانی در دنيا هستند كه هم نعمت دنيا را
بردهاند و هم نعمت آخرت را در دنيا در بهترين مسكنها نشستهاند و بهترين
غذاها را خوردهاند و در عين حال به نعمت عقبی هم رسيدهاند .
بلی از نظر اسلام در دنيا يك لذتهائی حرام است ، لذت حرام دنيا انسان
را از لذت آن دنيا محروم میكند بلكه عقاب آن دنيا را میآورد لذت زنا
مسلما انسان را از لذتهای اخروی محروم میكند و بلكه عذاب اخروی میآورد
لذت شراب قطعا انسان را از لذتهای آن دنيا محروم میكند لذت قمار ( اگر
لذتی داشته باشد ) همين طور ، لذت ربا همين طور ، لذت غيبت و دروغ
گفتن و بطور كلی لذت هر كار حرامی همينگونه است ، اما لذت حلال اينطور
نيست ، قرآن تصريح كرده است كه ما خوشيها را در دنيا حلال كرديم ،
میگويد هر چه خوشی و هر چه پاكيزگی و هر چه كه بدبختی برای بشر نمیآورد
را حلال كرديم .
قرآن میگويد ما آن لذتی را حرام كرديم كه واقعا لذت نيست ، بدبختی
است شراب را تو خيال میكنی لذت و خوشی است اما متوجه عواقب آن برای
روحت ، برای بدنت و برای اجتماعت
پاورقی : 1 - نهج البلاغه فيض الاسلام نامه 27 صفحه 886 [ اين نامه از عهد و پيمانهای آن حضرت عليه السلام است به محمدبن ابیبكر رضیالله عنه ، تحف العقول صفحه 173 ] . |