و افسرده می‏كند ، نمی‏تواند با اين مقياسی كه اين آيه كريمه به دست می‏دهد
سازگار باشد و از اسلام نيست علاوه بر اينكه قرآن بالصراحه ادعا می‏كند كه‏
تعليمات اسلامی حيات بخش است ، تاريخ اسلام هم همين گواهی را می‏دهد
تاريخ اسلام تا چند قرن نشان داد كه اين تعليمات آنچنان كه قرآن كريم‏
می‏گويد ، حيات بخش است .
امروز غالبا می‏بينيم معانی و مفاهيمی كه ما از اسلام داريم خاصيت حيات‏
بخشی و ايجاد زندگی ندارد ، پس ناچار بايد تجديد نظری در اين معانی و
مفاهيم بكنيم ، شايد مفهوم و تصور ما درباره اين معانی و مفاهيم اشتباه‏
باشد ، ما بايد تصور خودمان را تصحيح كنيم و اين است معنی احياء تفكر
اسلامی يعنی ما بايد طرز تفكر و طرز بينش خودمان را درباره اسلام اصلاح‏
كنيم آن عينكی كه ما چشم زده ايم و با آن اسلام را می‏بينيم ، عينك‏
نادرستی است ، پس عينك و زاويه ديد خودمان را اصلاح كنيم .
در جلسه گذشته بعضی از مفاهيم و معانی اخلاقی اسلام از قبيل زهد و توكل‏
را مطرح كردم و مقداری مخصوصا درباره زهد بحث كردم البته خودم متوجه‏
بودم كه بحثم كامل نيست ، يعنی جميع جوانب مطلب را بحث نكرده ام‏
بنابراين بحث زهد را عجالتا امشب در نظر دارم به صورت مستوفی تری‏
ايراد كنم چون اين ، جزء مفاهيم و تصورات بسيار بسيار اساسی ما درباره‏
اسلام است .

زهد و ترك دنيا

تصور درباره زهد همان تصور درباره دنياپرستی و ترك دنيا