علی عليه السلام كه زهد را از جنبه قوت روحی تفسير می‏كند ، می‏فرمايد :
خدا در قرآن بيان كرده « لكيلا تاسوا علی ما فاتكم و لا تفرحوا بما آتيكم
( 1 ) وقتی از ناحيه روحی به اين مقام رسيديد كه اگر تمام دنيا بشما رو
بياورد شادی زده و اسير نمی‏شويد و اگر تمام دنيا را از شما بگيرند روحتان‏
شكست نمی‏خورد ، در اين صورت شما زاهد هستيد اسلام طرفدار دو قوت است ،
اين دو قوت مربوط به مسئله زهد و دنياست از ناحيه روحی اينقدر ما بايد
قوی و نيرومند باشيم كه مال و ثروت دنيا نتواند ما را بنده خودش قرار
بدهد ، و از نظر اقتصادی بايد كوشش كنيم مال و ثروت را از طريق مشروع‏
در اختيار خودمان بگيريم تا بتوانيم از اين قدرت مادی و اقتصادی استفاده‏
كنيم .
وقتی كه دانستيد اسلام طرفدار اين دو قدرت است ( قدرت اخلاقی و قدرت‏
اقتصادی ) ، می‏بينيد ما زاهدهائی هستيم كه در هر دو ناحيه طرفدار ضعف‏
هستيم و ضعف داريم .

زاهدهای ما ، هم ضعف اخلاقی دارند و هم ضعف اقتصادی

ما زاهدی هستيم كه هميشه از قدرت اقتصادی ، از ثروت دوری گزيده ام ،
يعنی ضعف را انتخاب كرده ايم مردمی كه پول و ثروت نداشته باشند ، مسلم‏
است كاری را كه از اقتصاد ساخته است نمی‏توانند انجام بدهند و بايد دست‏
دريوزگی پيش ديگران دراز كنند از ناحيه روحی هم اتفاقا ضعيف هستيم چون‏
وقتی ما خودمان را به اين ترتيب تربيت كرديم كه به وسيله دور نگهداشتن‏
خود از مال دنيا به خيال

پاورقی :
1 - سوره حديد ، آيه . 23