پاورقی : 1 - نهج البلاغه فيض الاسلام ، خطبه 170 ، صفحه . 324
اين بذر در زير خاك بماند ولی جوانه نزند ، ريشه هايش در زير زمين ندود
، عصاره خاك را نمكد ، يا به صورت نهالی كه شما میخواهيد از جائی در
جای ديگر بكاريد اين نهال الان زنده است ، ولی اگر شما اين را وارونه
بكاريد يعنی ريشه اين نهال را بياوريد بالا و سر آن را كه بايد در هوا
باشد زير خاك بكنيد ، اين ، هم هست و هم نيست .
تعبير لطيفی دارد اميرالمؤمنين علی عليه السلام ، آينده اسلام و مسلمين
را ذكر میفرمايد : « و لبس الاسلام لبس الفرو مقلوبا » ( 1 ) . يعنی مردم
جامه اسلام را به تن میكنند ولی آنچنانكه پوستين را وارونه به تن كنند .
پوستين در زمستان برای دفع سرماست ، يك وقت هست پوستين را
میاندازند دور ، لخت و عور در مقابل سرما ظاهر میشوند يك وقت هم هست
پوستين را میپوشند اما نه آنطور كه بايد بپوشند ، يعنی قسمت پشم دار را
بيرون میگذارند و قسمت پوست را میپوشند در اين صورت نه تنها گرما
ندارد و بدن را گرم نمیكند ، بلكه به يك صورت مضحك و وحشتناك و مسخره
ای هم در میآيد .
میفرمايد : اسلام را مردم چنين خواهند كرد ، هم دارند و هم ندارند دارند
ولی چون آن را وارونه كرده اند ، آنچه بايد رو باشد زير است و آنچه بايد
در زير قرار بگيرد ، در رو قرار گرفته است نتيجه اين است كه اسلام هست
اما اسلام بیخاصيت و بیاثر ، اسلامی كه ديگر نمیتواند حرارت بدهد ،
نمیتواند حركت و جنبش بدهد ، نمیتواند نيرو بدهد ، نمیتواند بصيرت
بدهد ، بلكه مثل يك درخت پژمرده آفت زده ای میشود كه سر پا هست اما
پژمرده و افسرده ، برگ هم اگر دارد برگهای پژمرده با حالت زار و نزار
است اين از كجاست ؟
پاورقی : 1 - نهج البلاغه فيض الاسلام ، خطبه 170 ، صفحه . 324 |