آن را به صورت دين بين مردم تبليغ می‏كنند .
بعد حضرت فلسفه مطلب را ذكر می‏كند و چه عالی می‏فرمايد : « فلو ان‏
الباطل خلص من مزاج الحق لم يخف علی المرتادين » ( 1 ) ، پس اگر باطل‏
از امتزاج و آميختگی با حق جدا باشد و با حق مخلوط نباشد ، مردم حقجو
منحرف نمی‏شوند ، چون اغلب مردم ، " مرتاد " ياحق گرا هستند ( 2 ) ،
ولی می‏آيند حق را با باطل مخلوط و ممزوج می‏كنند و امر بر مردم مشتبه‏
می‏شود ، يعنی مردم حق را با باطل اشتباه می‏گيرند و باطل را با مارك حق‏
می‏خرند اگر باطل از حق جدا شود و با آن در نياميزد بر مرتادان و طالبان‏
حق مخفی نمی‏ماند ، چون اكثريت مردم طالب حق هستند نه طالب باطل « و لو
ان الحق خلص من لبس الباطل انقطعت عنه السن المعاندين » ( 3 ) ، و اگر
حق از پوشش باطل جدا شد و آزاد گرديد زبان بدخواهان از آن قطع می‏گردد ،
چون اگر حق و باطل مخلوط شوند عده ای آن را حق محض می‏بينند بعد به‏

پاورقی :
> نخريده بود و نزديك بود خراب شود ، دست به دامان ابوهريره شد كه‏
چكار كنم ، ورشكست می‏شوم ابوهريره روز جمعه بالای منبر رفت و گفت :
سعت من حبيبی رسول الله من اكل بصل عكة بمكة و جبت له الجنة ، يعنی‏
هر كس پياز عكه را در مكه بخورد بهشت بر او واجب می‏شود ! مردم هم مثل‏
مور و ملخ ريختند و تمام پيازهايش را خريدند كسی حق اين طور نوآوری را
ندارد .
1 - نهج البلاغه فيض الاسلام خطبه 50 صفحه . 137
2 - مرتاد ، به همان معنی حنيف است كه در قرآن آمده است .
3 - نهج البلاغه فيض الاسلام خطبه 50 صفحه . 1376