بين دنيا و آخرت به آن شكل كه كارها را دو دسته كند ، قائل نيست .
از نظر اسلام تجارت يا زراعت میتواند مال دنيا باشد و میتواند مال
آخرت باشد يعنی وابستگی دارد به هدف شما ، اگر كار و كسب میكنيد ، از
راه مشروع آن وارد شويد ، تجارت اگر میكنيد نخواهيد ربا بخوريد ،
نخواهيد معامله تان غرری باشد ، نخواهيد بیانصافی كنيد ، بلكه تجارت
میكنيد برای اينكه توليد ثروت كنيد و خودتان را از ذلت و تكدی نجات
دهيد ، برای اينكه به جامعه خودتان خدمت كنيد ، برای اينكه قدرت
اقتصادی جامعه خودتان را افزايش دهيد ، از نظر اسلام اين ، عبادت است
زراعت و دامداری نيز اگر چنين باشد عبادت است بنابراين در اسلام اينها
از قلمرو آخرت بيرون نيستند ، تمام اينها برای انسانی كه هدفهای اسلامی
را میشناسد و دنبال هدفهای اسلامی میرود داخل در قلمرو عبادت است در
مقابل اين امور ، آنچه كه مكاتب ديگر آنها را عبادت میدانند نيز از نظر
اسلام جزء زندگی دنياست ، يعنی نماز و روزه نه تنها به درد آخرت میخورد
، به درد دنيا هم میخورد ، دعا نه تنها به درد آخرت میخورد ، به درد
دنيا هم میخورد ، و همچنانكه تجارت و زراعت میتواند به آخرت تعلق
داشته باشد عبادت هم برای زندگی دنيا مفيد است .
بنابراين زهد به اين معنی كه ما دو قلمرو در نظر بگيريم يكی برای دنيا
و ديگری برای آخرت ، در اسلام وجود ندارد اسلام گفته چه چيزی حلال است و
چه چيزی حرام ، گفته شراب حرام است ، شراب هم برای دنيای تو مضر است
و هم برای آخرت تو ، گفته قمار و ربا حرام است ، اينها هم برای دنيای
تو مضرند و هم برای آخرت
|