آن را به صورت دين بين مردم تبليغ میكنند .
بعد حضرت فلسفه مطلب را ذكر میكند و چه عالی میفرمايد : « فلو ان
الباطل خلص من مزاج الحق لم يخف علی المرتادين » ( 1 ) ، پس اگر باطل
از امتزاج و آميختگی با حق جدا باشد و با حق مخلوط نباشد ، مردم حقجو
منحرف نمیشوند ، چون اغلب مردم ، " مرتاد " ياحق گرا هستند ( 2 ) ،
ولی میآيند حق را با باطل مخلوط و ممزوج میكنند و امر بر مردم مشتبه
میشود ، يعنی مردم حق را با باطل اشتباه میگيرند و باطل را با مارك حق
میخرند اگر باطل از حق جدا شود و با آن در نياميزد بر مرتادان و طالبان
حق مخفی نمیماند ، چون اكثريت مردم طالب حق هستند نه طالب باطل « و لو
ان الحق خلص من لبس الباطل انقطعت عنه السن المعاندين » ( 3 ) ، و اگر
حق از پوشش باطل جدا شد و آزاد گرديد زبان بدخواهان از آن قطع میگردد ،
چون اگر حق و باطل مخلوط شوند عده ای آن را حق محض میبينند بعد به
پاورقی :
> نخريده بود و نزديك بود خراب شود ، دست به دامان ابوهريره شد كه
چكار كنم ، ورشكست میشوم ابوهريره روز جمعه بالای منبر رفت و گفت :
سعت من حبيبی رسول الله من اكل بصل عكة بمكة و جبت له الجنة ، يعنی
هر كس پياز عكه را در مكه بخورد بهشت بر او واجب میشود ! مردم هم مثل
مور و ملخ ريختند و تمام پيازهايش را خريدند كسی حق اين طور نوآوری را
ندارد .
1 - نهج البلاغه فيض الاسلام خطبه 50 صفحه . 137
2 - مرتاد ، به همان معنی حنيف است كه در قرآن آمده است .
3 - نهج البلاغه فيض الاسلام خطبه 50 صفحه . 1376