علی عليه السلام كه زهد را از جنبه قوت روحی تفسير میكند ، میفرمايد :
خدا در قرآن بيان كرده « لكيلا تاسوا علی ما فاتكم و لا تفرحوا بما آتيكم
( 1 ) وقتی از ناحيه روحی به اين مقام رسيديد كه اگر تمام دنيا بشما رو
بياورد شادی زده و اسير نمیشويد و اگر تمام دنيا را از شما بگيرند روحتان
شكست نمیخورد ، در اين صورت شما زاهد هستيد اسلام طرفدار دو قوت است ،
اين دو قوت مربوط به مسئله زهد و دنياست از ناحيه روحی اينقدر ما بايد
قوی و نيرومند باشيم كه مال و ثروت دنيا نتواند ما را بنده خودش قرار
بدهد ، و از نظر اقتصادی بايد كوشش كنيم مال و ثروت را از طريق مشروع
در اختيار خودمان بگيريم تا بتوانيم از اين قدرت مادی و اقتصادی استفاده
كنيم .
وقتی كه دانستيد اسلام طرفدار اين دو قدرت است ( قدرت اخلاقی و قدرت
اقتصادی ) ، میبينيد ما زاهدهائی هستيم كه در هر دو ناحيه طرفدار ضعف
هستيم و ضعف داريم .
زاهدهای ما ، هم ضعف اخلاقی دارند و هم ضعف اقتصادی
ما زاهدی هستيم كه هميشه از قدرت اقتصادی ، از ثروت دوری گزيده ام ،
يعنی ضعف را انتخاب كرده ايم مردمی كه پول و ثروت نداشته باشند ، مسلم
است كاری را كه از اقتصاد ساخته است نمیتوانند انجام بدهند و بايد دست
دريوزگی پيش ديگران دراز كنند از ناحيه روحی هم اتفاقا ضعيف هستيم چون
وقتی ما خودمان را به اين ترتيب تربيت كرديم كه به وسيله دور نگهداشتن
خود از مال دنيا به خيال
پاورقی :
1 - سوره حديد ، آيه . 23