پاورقی : 1 - مجمع البيانج 8 ص 303 بحارالانوار جلد 3 صفحه 281 به نقل از غوالی اللئالی بدون لفظ ( و يمجسانه ) تفسير برهان جلد 4 - صفحه 263 حديث 29 به نقل از شيخ طبرسی در جامع الجوامع .
« ابواه هما اللذان يهودانه و ينصرانه و يمجسانه » (1) هر بچه ای از مادر
بر فطرت پاك اسلاميت متولد میشود ، بعد پدر و مادر او را يهودی يا
نصرانی يا مجوسی میكنند انحراف يهودی گری ، نصرانی گری ، مجوسی گری مثل
است و پدر و مادر به عنوان نمونه دو عامل اجتماعی ذكر شده اند ، يعنی
فطرت انسان سالم است ، جامعه آن را منحرف میكند در يكی از تعبيرات
اين احاديث پيامبر مثالی میزند ، میفرمايد : اينكه گوش حيوانات خود را
میبريد هيچوقت شده كه اين حيوانات وقتی از مادر متولد میشوند گوششان
بريده باشد ؟ نه ، هميشه سالم از مادر متولد میشوند و بعد انسانها گوششان
را میبرند از نظر روحی هم همين طور است ، همه انسانها سالم ، درست و حق
گرا و خيرخواه متولد میشوند ، انحرافها ، كجرويها ، دروغگوئيها ، ظلمها ،
خيانتها ، شرارتها و فسادها بعد به انسان تحميل میگردد پس اين نظريه
براساس خوش بينی به طبيعت بشريت ، به جنس بشريت و سرشت و ساختمان
بشريت استوار است و اصل را درستی و حقانيت و راستی میداند ، و انحراف
را معلول علل خارجی و عرضی و به اصطلاح فلاسفه علل اتفاقی میداند يعنی بر
مبنای علل طبيعی ، درونی و ديناميكی ، حركت انسان بر راه راست و صراط
مستقيم است و بر اثر تغييرات عرضی ، اتفاقی ، مكانيكی و بيرونی
انحرافات و بديها و شرور به انسان تحميل میشود .
پاورقی : 1 - مجمع البيانج 8 ص 303 بحارالانوار جلد 3 صفحه 281 به نقل از غوالی اللئالی بدون لفظ ( و يمجسانه ) تفسير برهان جلد 4 - صفحه 263 حديث 29 به نقل از شيخ طبرسی در جامع الجوامع . |