شيخ به اين مطلب معتقد است كه اگر در معلول ، مادهاش دارای معاوق و
مضاد باشد اثری را كه میگيرد نمیتواند از اثر علت بيشتر و يا با آن
مساوی باشد . ولی مرحوم آخوند اين حرف را قبول ندارد . مرحوم آخوند
میگويد اولا طبيعت مركب مغاير است با طبيعت عناصر موجود در آن و
نمیتوان گفت مضاد با آنها است . ثانيا میگويد مطالبی كه شيخ گفته است
مخالف اصول مورد قبول خود شيخ است و خطاب به شيخ میگويد : از اين علل
بعنوان معدات ذكر كرديد و گفتيد علل خارجی ، ماده معلول را آماده میكند
و سپس از درون آن ماده ، اثر ظاهر میشود و معلول موجود میگردد .
|