مسئله انسانيت اخلاقی
مسئله ديگر ، برخی مكتبهای اخلاقی جديد است كه میگويند ، هدف بايد " بشريت كلی " باشد . خدمت به انسانيت كلی [ غايت افعال اخلاقی بشر است ] . زيرا افراد میميرند و از بين میروند ، اين انسان كلی است كه نمیميرد و جاويد است . اين مسئله به بحث كلی و جزئی مربوط میشود .[ الماهيه ليست من حيث هی الا هی ]
تحقيق در معنای طبيعی
تمام صفاتی كه بر ماهيت حمل میشود ولو از لوازم ذات ماهيت باشد ، عارض بر ذات است . مثلا اگر برای مثلث لازم لا ينفكی داشته باشيم باز هم خود مثلث چيزی است و اين لازم لا ينفك چيز ديگری كه برای خودش شيئيت ديگری دارد . مثلا لاز م لا ينفك مثلث اين است كه مجموع زوايای مثلث برابر با دو قائمه