اساسا ماهيت جنس در ضمن ماهيت فصل هست . آنوقت فرق بين جنس و فصل
اعتباری میشود ، فصل حاوی تمام معنای نوع است . حق اين است كه همانطور
كه خود حاجی سبزواری گفته : " حقيقه النوع فصل الاخير " يعنی فصل تمام
حقيقت نوع است نه جزء حقيقت آن .
گفتيم كه ممكن است در فلسفههای ديگر كليات را به اين شكل كه به جنس
و نوع و فصل و عرضی خاص و عرضی عام تقسيم میشود ، تقسيم نكنند . زيرا
گفتيم كه اين جور تقسيمبندی مبتنی بر يك سلسله مسائل فلسفی ديگر است كه
چون آن مسائل در اين فلسفه مورد قبول است لذا اين گونه تقسيمات بوجود
آمده است .
بحث در كيفيت وجود ماده و صورت در خارج : وجود اين دو در خارج بطور
انضمامی نيست ، بلكه به صورت اتحادی است .
|