كه موضوع هر علم آن است كه در آن علم بحث از عوارض ذاتی آن ( موضوع )
بشود . و البته ملاك تشخيص عوارض ذاتی از عوارض غريب را هم بيان
كردهاند . مثلا در بحث فاعل ( از دستور زبان و نحو ) صحبت از عوارض
ذاتی كلمه میشود ، در مفعول و منصوبات نيز همينطور ، ولی اگر ما از كلمه
بطور اعم سخن گفتيم ( نه از حيث اعراب و بنا ) در اينجا از عوارض ذاتی
( نسبت به اعراب و بنا ) خارج شده و عوارض غريب مطرح میشود و مثلا اگر
به ساختمان و صيغه كلمه توجه كنيم علم صرف حاصل میشود و هر چه كه موضوع
صرف باشد برای نحو حكم عوارض غريب را پيدا میكند و بالعكس . و نيز
اگر از جهت وزن و فصاحت و بلاغت به كلام بنگريم علوم جداگانه تأسيس
میشود .
|