در آن صورت بخت خواهد بود نسبت به محرك ارادی و ليكن نسبت به محرك‏
طبيعی بخت نبوده اتفاق شمرده خواهد شد .

بخت و سوء تدبير

ميان بخت بد و سوء تدبير هم فرقی هست : سوء تدبير آن است كه سببی‏
اختيار كنند كه اكثر اوقات مؤدی به غايت مذموم باشد . و بخت بد آن‏
است كه سببی كه اختيار شده غالبا مؤدی به غايت مذموم نباشد و ليكن آن‏
غايت مذموم نصيب شخص بدبخت شود .
امر ميمون آن است كه با حصول او حصول اسباب مساعد بخت مكرر شود . و
امر مشئوم آن است كه با حصول او حصول اسباب بدبختی مكرر شود . بنابراين‏
در قسم اول همينكه حاضر شد نسبت به خيری كه تكرار او عادت شده است‏
ترقب دست می‏دهد . و در قسم دوم شری كه تكرار او عادت شده است محل‏
انتظار خواهد بود .
و گاهی يك سبب واحد اتفاقی غايات اتفاقی بسيار پيدا می‏كند و باين‏
واسطه نمی‏توان آن طور كه از اسباب ذاتی احتراز جسته می‏شود از آن امور
اتفاقی احتراز نمود . و از بدبختی بايد به خدا پناه جست .
پايان فصل سيزدهم از مقاله اول " شفا "