فصل دوم مثل افلاطونی ( 1 )

" فصل فی اقتصاص مذاهب الحكماء الاقدمين فی المثل و مبادی‏ء
التعليميات والسبب الداعی الی ذلك وبيان أصل الجهل الذی وقع لهم حتی‏
زاغو الاجله "
" قد حان لنا أن نتجرد لمناقضه آراء قيلت فی الصور والتعليميات‏
والمبادی‏ء المفارقه والكليات مخالفه لاصولنا التی قد قررناها ، و ان كان‏
فی صحه ما قلناه و اعطائنا القوانين التی أعطيناها تنبيه للمستبصر علی حل‏
جميع شبههم وافسادها و مناقضات مذاهبهم ، لكنا مستظهرون بتكليف ذلك‏
بأنفسنا لما نرجو أن يجری فی ذلك من فوائد نذكرها فی خلال مقاوماتنا
اياهم يكون قد ذهب علينا فيما قدمناه وشرحناه " .

مقدمه : تبيين نظريه مثل افلاطونی

دو فصلی كه در پيش داريم مربوط به آن چيزی است كه آن را بنام مثل‏
افلاطونيه می‏نامند . بحثی است كه اگر يك مقداری در اطرافش بسط داده شود
سزاوار است . صورت ساده مطلب اينست كه گفته‏اند افلاطون به يك سلسله‏
حقايق ماورائی قائل بوده است كه آن حقايق ماورائی را در زبان قديم‏
يونانی " ايده " می‏گفته‏اند و خودش هم آن را ايده ناميده است . لغت‏
ايده يك لغت قديمی يونانی است كه در زبانهای امروز اروپا بكار می‏رود و
اين كلمه را در زبان عربی به