موافق و مخالف
موافق و مخالف نيز چنين است . بعضی خيال كردهاند كه موافق و مخالف دو مفهوم متضادند ، دو مفهومی كه جنس مفاهيم ديگر نيز هستند ، يعنی در عين اينكه جنساند متضاد نيز میباشند ، انواع موافقها و انواع مخالفها داريم . شيخ میگويد كه در اين موارد ، اين افراد ميان عرضی و ذاتی اشتباه كردهاند . اينها خيال كردها ند موافق و مخالف دو عنوان و دو ماهيت جنسی هستند برای انواع خودشان . در صورتی كه نسبت اينها به افرادشان نظير نسبت ابيض است به افراد خودش ، اين تعبير را شيخ نكرده است ولی ما به عنوان مثال میگوئيم . ابيض ذاتی افراد خودش نيست ، يعنی از قبيل نسبت حيوان با افرادش نمیباشد . و لهذا مقولات متعدد تحت عنوان موافق و مخالف جمع میشوند . مثلا دو كيفيت ممكن است با يكديگر موافق باشند و ممكن است مخالف باشند . دو اضافه ممكن است با يكديگر موافق يا مخالف باشند . دو جوهر ممكن است با يكديگر موافق يا مخالف باشند . پس اگر دو مفهومی در مورد كميات مختلف صدق كند دليل بر اين است كه نسبت به افراد خودشان عرضی است نه ذاتی . پس اينها جنس نيستند كه ما بگوئيم در عين حال بينشان تضاد هم هست . حق اينست كه اينها دو