پيدا شدن عدد از وحدت
راجع به اينكه عدد چگونه از وحدت انشاء میشود و پيدا میشود سه جور گفتهاند : " أحدها علی وجه العددی . والثانی علی وجه العدد التعليمی . والثالث علی وجه التكرار . أما وجه العدد العددی فجعلوا الوحده فی أول الترتيب ، ثم الثنائيه ، ثم الثلاثيه . وأما العدد التعليمی : فجعلوا الوحده مبدأ ، ثم الثانی ، ثم الثالث ، فرتبوا العدد علی توالی وحده وحده . وأما الثالث فجعلوا انشاء العدد بتكرار وحده بعينها لا باضافه اخری اليها " . ببينيم مقصود از عدد عددی و عدد تعليمی چيست و چه فرقی با يكديگر دارند ؟ آيا میخواهد فرقی بگذارد ميان يك و دو و سه و چهار با يكم و دوم و سوم و چهارم ؟ آيا يكی را عدد عددی ناميده و ديگری را عدد تعليمی ؟ در يك جا میگويد : ثم الثنائيه ثم الثلاثيه و در جای ديگر میگويد : ثم الثانی ثم الثالث . بنظر میرسد چنين باشد : در يك وجه كه اسمش عدد العددی است ، وحدت اساسا مبدئيت ندارد بلكه خودش اولين عدد است . و از جنبه تعليمی وحدت مبدئيت دارد . در كتاب شهرستانی هم خوانديم كه اينها گاهی وحدت و واحد را داخل در عدد دانستهاند و گاهی خارج از عدد . پس بنابر وجه عدد العددی وحدت