[ نظر استاد : ]
به نظر خود ما ، گاهی موجود " ذوات الاجزاء " است ، در اين صورت
وقتی اجزائش همه حاصل شوند تمام میشود ( صحبت اجزاء است ) .
ولی كمال در مورد اجزاء نيست ، نظر به " كيفيت " است .
مثلا در جنين انسان تتميم میشود ، اجزاء همه حاصل میشود ، اما پس از
تولد تكامل پيدا میكند .
موجود كه " تمام " میشود ابعادی در " عرض " برای او حاصل میشود .
ولی در " تكامل " بر ابعاد " طولی " موجود افزوده میشود . معنی آيه
هم همين است . همه اجزاء و قوانين دين اسلام نعمت است و با آخرين دستور
، نعمت به حد اتمام رسيد .
مسأله امامت در عين حال يك مسأله كيفی است برای دين . وقتی دين همه
اجزاء خود را دارا شد تمام است ، اما امامت بر كيفيت دين میافزايد .
پس امامت از آن جهت كه دستور است متمم دين است و از آن جهت كه دين
را روح میدهد و ترقی میبخشد ، كمال است .
امامت [ دارای دو بعد است و ] روی دو بعد از ابعاد دين اثر میگذارد .
هم تمام نعمت است و هم كمال دين ، هم گسترش در سطح و در عرض است ، و
هم ترقی و تعالی در طول .
|