وجه حيث كانت بالقوه ، وبالرياضه والمجاهده فی هذا العالم بلغت الی حد
الكمال خارجه من حد القوه الی حد الفعل " .
معتقد است كه نفس هم جز تأليفات عددی و آهنگ چيز ديگری نيست . به‏
همين جهت است كه نفس انسان از آهنگهای موسيقی خوشش می‏آيد و تحت‏
تأثير قرار می‏گيرد ، چون خودش هم حقيقت لحن و آهنگ است . و از جمله‏
" ولقد كانت . . " . معلوم می‏شود كه آن عقيده معروف افلاطون كه روح‏
قبل از بدن موجود بوده و بعد آمده به بدن متصل شده ، اصل آن از فيثاغورث‏
گرفته شده ، البته افلاطون می‏گويد روح در عالم مثل بوده و مثل را مشاهده‏
می‏كرده است . فيثاغورث می‏گويد در عالم ابداع بوده و از همين تأليفات‏
عددی ابداع شده بود .

فلسفه عبادات از نظر فيثاغورث

" قال : والشرائع التی وردت بمقادير الصلوات والزكوات وسائر
العبادات ، هی لايقاع هذه المناسبات فی مقابله تلك التأليفات‏
الروحانيه . وربما يبالغ فی تقرير التأليف حتی يكاد يقول : ليس العالم‏
سوی التأليف ، والاجسام والاعراض تأليفات ، والنفوس والعقول تأليفات .
ويعسر كل العسر تقرير ذلك ! نعم ، تقدير التأليف علی المؤلف ،
والتقدير علی المقدر أمر يهتدی اليه ، ويعول عليه " .
اين سخنی كه در فلسفه عبادات می‏گويد حرف عجيب و خوشمزه‏ای است .
می‏گويد : عبادات هم در واقع تقليد عملی آهنگهای موسيقی است . مثل اينكه‏
عبادات را به نوعی رقص معنوی تعبير می‏كرده . البته خودش اين تعبير را
نكرده [ بلكه برداشتی از سخنان او در اين مورد است ] . كأنه انسان با
اين حركات طوری حركت می‏كند كه با آن تأليفات عددی تناسب پيدا كند ،
منتهی خودش نمی‏تواند اين را بفهمد ، پيامبران كه اين را درك می‏كنند به‏
مردم می‏گويند .
سؤال : هنديها هم الان چنين برنامه‏هائی دارند .
استاد : عباداتی كه بين اقوام خيلی قديم بوده عباداتی بوده كه بصورت‏
رقص انجام می‏شده .