فصل پنجم - قسمت سوم برهان ديگر در توحيد واجبالوجود
شيخ دليل ديگری را در توحيد واجب بيان میكند كه از بيان گذشته جامعتر است . مرحوم حاجی در اين مورد میگويد :الميز اما بتمام الذات |
أو بعضها أو جا بمنضمات |
ادامه بحث در ملاكهای تشخص و تمايز
[ تفاوت و تمايز يا به تمام ذات است يا به بعض ذات يا به منضماتی است كه هر ذاتی دارد ] . اينجا تعبير به منضمات كرده است كه همان مشخصات و عوارض است . يعنی عوارض و مشخصات يكی غير از عوارض و مشخصات ديگری است . اين بيان شامل آن بيان گذشته هم میشود . مثلا زمان اين غير از زمان او است ، مكان اين غير از مكان او است ، وضع اين غير از وضع او است . كيفيات اين غير