ايراد چهارم
رابعا ، اين ايراد نيز مطرح است كه ارسطو آمده و درباب علت مادی تعبير " كون شیء من شیء " را آورده است . كلمه ماده يا موضوع را نياورده ، بلكه تعبير " كون شیء من شیء " را آورده كه تعبير ناقصی است . اين تعبير در جائی درست است كه ما شيئی داشته باشيم با يك اسم خاص كه از آن شیء ديگری با اسم ديگری پيدا شود ، با يك تغيير حالتی شیء ديگر با اسم ديگر پيدا شود . ولی ما مواردی داريم كه اساسا " كون شیء من شیء " نيست و در عين حال مسأله عليت مادی در آنجا صادق است . يعنی ماده صورتی را قبول كرده ، اما " كون شیء من شیء " نيست . چون معنای اين تعبير ، كون شیء من شیء آخر است . و اين تعبير در جائی درست و صادق است كه آن شیء اول نامی داشته باشد كه با پيدايش شیء دوم نامش زايل گردد . مثل " كون الرجل من الصبی " . صبی بودن صبی متقوم به اين است كه اصلا رجل نباشد ، بعد كه صبی تبديل به رجل میشود ، با اينكه گفتيم