پاورقی : 1 - در متن " تحصيل " است ولی " يحصل " باشد بهتر است .
است يا چيز ديگر . اگر خودش باشد پس عاقل و معقول يك چيز است. و اگر
بگوئيم كه ما اشياء را بوسيله يك قوه درك میكنيم ولی خود اين قوه را
بوسيله قوه ديگر ، نقل كلام به آن قوه ديگر میكنيم . خود آن قوه را هم ما
درك میكنيم ، و اين تسلسل به بینهايت كشيده میشود كه مسلما غلط است .
بهذاتبين أنه ليس يقتضی العاقل أن يكون عاقل شیء آخربل كل ما توجد له
الماهية المجرده فهو عاقل ، و كل ماهية مجرده توجد له أو لغيره فهو معقول
، اذ كانت هذه الماهية لذاتها عاقلة ، و لذاتها أيضا معقوله لكل ماهية
مجرده تفارقها أو لاتفارقها . فقد فهمت أن نفس كونه معقولا و عاقلا ،
لايوجب أن يكون اثنين فیالذ ات ، ولا اثنين فیالاعتبار أيضا ، فانه ليس
يحصل ( 1 ) الامرين الا اعتبار أن ماهية مجرده لذاته ، و أنه ماهية مجرده
ذاته لها ، و ههنا تقديم و تأخير فی ترتيب المعانی ، والغرض المحصل شیء
واحد بلاقسمة ، فقد بان أن كونه عاقلا و معقولا لايوجب فيه كثره البتة .
اين عبارات نيز همه تكرار همان مطالب قبل است . هر امر مجردی عاقل
است ، معقول هم هست برای هر ماهيت مجردی ، میخواهد آن ماهيت جدا از
خودش باشد يا عين خودش . [ نفس اينكه چيزی هم عاقل است و هم معقول
موجب نمیشود كه در ذات دو تا باشد ] ، حتی اقتضا نمیكنند كه اعتبارا هم
دو تا باشد .
پاورقی : 1 - در متن " تحصيل " است ولی " يحصل " باشد بهتر است . |