چرا فرض دو واجب متغاير به تمام ذات در كلام شيخ نيامده است ؟
فرض اول در كلام شيخ بطور صريح نيامده است . فرض اول اين است كه بگوئيم دو واجبالوجود به تمام ذات از يكديگر متمايزند . بنابراين وجه مشترك ندارند . نسبتشان به يكديگر مثل نسبت جوهر و عرض است كه اصلا وجه مشتركی ندارند . وقتی میتوانيم بگوئيم فرق دو چيز با يكديگر چيست ، كه قبل از آن يك وجه مشتركی داشته باشند ، گاهی وقتها دو چيز اساسا وجه مشتركی ندارند . مثل اينكه بچه طلبهای از مرحوم آقای سيد احمد زنجانی پرسيده بود : آقا ، فرق بين نكره و مكروه چيست ؟ مرحوم زنجانی گفته بود وجه مشترك ندارند تا بعد فرقش را بگوئيم . به همين ترتيب ممكن است كسی بگويد كه دو واجبالوجود به تمام ذات متمايزند و هيچ وجه مشتركی ميان آنها نيست .