مغايرت مفاهيم در بحث عليت به معنی مغايرت در وجود نيست
ما اين را در " اصول فلسفه " درباب ايجاد گفتهايم . ببينيد : ايجاد يعنی چه ؟ ايجاد يعنی اعطاء وجود ، وجود دادن . آنگاه میگوئيم كه آيا از نظر مفهوم ميان مفهوم وجود دادن با مفهوم پول دادن فرق است ؟ نه ، فقط اينجا بجای وجود پول را گذاشتهايم و آنجا بجای پول وجود را گذاشتهايم . يعنی مفهومها با يكديگر مساويند . چه بگوئيم اعطاء وجود كرد و چه بگوئيم اعطاء پول كرد . يعنی هر دو از نظر مفهوم هم سنگ هستند . اما آنجا كه اعطاء پول میشود و كسی به كسی پول اعطاء میكند . قطعا بايد يك معطی اليه وجود داشته باشد . يعنی بايد يك شخصی و يك چيزی غير از معطی و غير از معطی كه پول است وجود داشته باشد كه اين پول به او اعطاء شود . بايد يكموجود عينی قبلا وجود داشته باشد . والا اگر قبلا چيزی وجود نداشته باشد اعطاء پول تحقق پيدا نمیكند . علاوه بر آن سه چيز امر چهارمی هم احتياج است و آن اعطاء پول میباشد . اعطاء غير از معطی و غير از معطی و غير از معطی اليه است . پس ما به چهار عامل احتياج داريم ، و بلكه حتی عامل پنجمی هم هست كه آن اخذ و پذيرش است . با اينكه مفهوم اعطاء پول با مفهوم اعطاء وجود با هم فرقی ندارند و هم سنگ میباشند ، حالا سراغ اعطاء وجود میرويم [ كه آيا آن هم در خارج به پنج عامل نيازمند است ؟ ]