پاورقی : > چنين است . اگر زائده بگيريم به اين معنا است كه اگر آن را برداريم باز هم معنی درست است . ولی به هر حال " ما " ی نافيه نيست . 2 - در بعضی نسخهها " بواجبالوجود " است كه غلط است .
هر چيزی حمل میشود . اما آن وجودی كه بشرط لا است بر آن موردی كه آن
زيادت را دارد حمل نمیشود . مثلا انسان مطلق هم بر انسان عالم حمل میشود
و هم بر انسان غير عالم . اما انسان بشرط لا از علم ، بر انسان جاهل حمل
میشود . ولی بر انسان عالم حمل نمیشود . و هر چيزی غير از خودش همان
زيادتی است . [ كه بشرط لابر او صدق نمیكند ] .
والاول أيضا لاجنس له ، وذلك لان الاول لاماهية له ، ومالا ماهية له فلا
جنس له ، اذالجنس مقول فی جواب ما هو والجنس من وجه هو بعض الشیء
والاول قد تحقق أنه غير مركب .
يكی از فروعی كه از ماهيت نداشتن واجبالوجود بدست میآيد اين است كه
لاجنس له . زيرا جنس همان مقول در جواب ماهو است . همان ماهيت است .
و از يك نظر بعض شیء هم هست ، چون حقيقت شیء مركب از جنس و فصل
است . نيمی از آن جنس و نيمی ديگر فصل است . در حاليكه واجبالوجود
مركب نيست .
اين برهان عليحدهای است . همينقدر كه ثابت كرديم واجبالوجود مركب
نيست ، از همان راه هم ثابت میكنيم كه جنس نيست .
و ايضا أن معنیالجنس لايخلو :
اما أن يكون واجبالوجود فلا يتوقف الی أن يكون هناك فصل .
وان لم يكن واجبالوجود و كان مقوما لواجبالوجود (2) كان واجبالوجود
متقوما بما ليس بواجبالوجود ، و هذا خلف ، فالاول لاجنس له .
آن جنس يا واجبالوجود است يا نه ، اگر واجبالوجود باشد، احتياجی به
پاورقی : > چنين است . اگر زائده بگيريم به اين معنا است كه اگر آن را برداريم باز هم معنی درست است . ولی به هر حال " ما " ی نافيه نيست . 2 - در بعضی نسخهها " بواجبالوجود " است كه غلط است . |