واجب تعالی جنس و فصل ندارد
بر نفی ماهيت از حق تعالی اين مطلب نيز مترتب میشود كه واجب تعالی لاجنس له ، و مترتب میشود برلاجنس له ، اين كه لافصل له .برهان اول
زيرا جنس جزئی از ماهيت است . يك ماهيت كه مركب [ از يك جزء اعم و يك جزء مساوی است ، ] جزء اعم آن را جنس میگوئيم و جزء مساويش را فصل . واجب تعالی ماهيت ندارد ، خواه ماهيت بسيط و خواه ماهيت مركب . ماهيت اگر بسيط هم باشد ، در عين اينكه بسيط است ، جنس و فصل دارد . ماهيت مركب هم كه حتما جنس و فصل دارد . پس وقتی كه میگوئيم اصلا ماهيت ندارد ، نه بسيط و نه مركب ، اين نتيجه بدست میآيد كه لاجنس له ، وقتی هم كه جنس را نداشته باشيم ، فصل را هم نداريم . زيرا فصل آن چيزی است كه محقق و محصل جنس است و مميز جنس است از ماسوی .