نفی وجههای مختلف تعدد در واجبالوجود
فرض اول كه تمايز دو واجبالوجود به تمام ذات باشد ، گفتيم كه لازمه اين فرض اين است كه وجوب وجود را عارضی بدانيم ، و ثابت كرديم كه وجوب وجود نمیتواند عارض بر ذات واجبالوجود باشد. از اين شق میگذريم. فرض دوم اين بود كه در بعض ذات مشتركند و در بعض ذات متمايز میباشند . اين فرض را فعلا كنار میگذاريم و بعد درباره آن بحث میكنيم . اين فرضی است كه بايد مفصلتر بحث شود . فرض سوم اين بود كه در تمام ذات با يكديگر متحدند و هر دو دارای يك حقيقتند ، معذلك دو فرد از يك حقيقت میباشند ، پس در عوارض با يكديگر اختلاف دارند . يعنی اين دو در حقيقت يكی هستند ، ولی دو فرد از يك حقيقت واحدند . اين فرد دارای يك سلسله عوارض و مشخصات است و آن فرد دارای يك سلسله ديگر از عوارض و مشخصات . در جواب میگوئيم : آن عوارض و مشخصات ، يا لازمه اين حقيقت است ، يا