اين بحث ما در واقع در صفات سلبيه حق تعالی است . اگر چه اصطلاحا در
مقابل هفت صفت ثبوتيه كه برای حق تعالی ذكر می‏كنند ، هفت صفت سلبيه‏
هم ذكر می‏كنند ، ولی اين تقسيم‏بندی از چيزهائی است كه از علم كلام به ما
رسيده است ، يعنی يك معيار و مقياس قطعی عقلی يا دينی و مذهبی ندارد .
چه چيز را می‏توان برای خدا اثبات كرد ؟ قرآن می‏فرمايد " له الاسماء
الحسنی والامثال العليا " هر اسمی را كه اسم حسن باشد می‏شود به حق تعالی‏
نسبت داد . اسم در اينجا به معنی نام نيست كه يك امر قراردادی باشد ،
در واقع به معنی صفت است . هر صفتی كه صفت كمال باشد ، آن هم به نحو
اكملش ، در واجب تعالی صادق است . اگر هزار صفت كمال هم داشته باشيم‏
می‏توانيم به حق تعالی نسبت دهيم ، چنانكه در دعای جوشن كبير هزار اسم‏
برای حق تعالی ذكر كرده است . اگر هزار صفت كمال يا ده هزار صفت كمال‏
را ما در نظر بگيريم همه آنها به نحو اكمل در واجب تعالی صدق می‏كند . در
آيات سوره حشر بعد از اينكه تقريبا دوازده ، سيزده صفت را ذكر می‏كند ،
برای اينكه ذهن به همين صفتها محدود نشود ، می‏فرمايد هر چه اسماء حسنی‏
است از آن او است . می‏فرمايد :
" « هو الله الذی لا اله الا هو عالم الغيب و الشهاده هو الرحمن الرحيم‏
0 هو الله الذی لا اله الا هو الملك القدوس السلام المؤمن المهيمن العزيز
الجبار المتكبر سبحان الله عما يشركون 0 هو الله الخالق الباری المصور له‏
الاسماء الحسنی »