بيان ديگر شيخ در رد اين وجه
شيخ برمیگردند و مطلب را به شكل ديگری بيان میكنند . آن شكل ديگر اين است : بحث ما در اين است كه دو واجبالوجود كه در وجوب وجود اشتراك دارند ، مختلفالحقيقة هستند ، يعنی دو حقيقت و دو نوع مختلفند . اشتراكشان در امر جنسی است و اختلافشان در فصل . [ يا اينكه يك حقيقت هستند و اختلافشان در عرض عام يا عرض خاص است ] . اين بيان همان راهی است كه در اوائل كتاب هم ذكر كردهاند و بهتر است .تفاوت جنس و فصل با عرض عام و خاص
درباب جنس و فصل ، فرق ميان جنس و فصل با عرض و معروض چيست ؟ چطور شده كه مثلا درباب انسان میگويند كه حيوان جنس است و ناطق فصل است ، ولی مثلا ماشی عرضعام است و ضاحك عرض خاص است ؟ حالا اگر ما به جای ناطق ، ضاحك را بگذاريم چه عيبی دارد ؟ بيائيم بگوئيم كه حيوان جنس است و ضاحك فصل است . چون اگر ملاك امتياز میخواهيم ، میشود كه وجه