بيان خواجه در ادامه نظر شيخ
همينجا است كه خواجه يك بيان خيلی خوبی دارد . يعنی از همين طريق سخن بوعلی ، سخن شيخ اشراق را ثابت میكند . میگويد : شما میگوئيد كه ذات حق تعالی علت از برای اشياء است ، و از طرف ديگر هم میگوئيد علم به علت ، علت است از برای علم به معلول ، يعنی میگوئيد چون واجب تعالی علم به ذات خودش دارد ، علم او به ذاتش علت از برای علم او به معلول است . ولی شما اين علم را غير از خود معلولات میگيريد . خواجه میگويد : من به همين برهان ثابت میكنم كه نتيجه بايد چيز ديگر شود ، و آن اين است كه حق تعالی ذاتش علت است از برای