فصل چهارم - قسمت اول

مقدمه

ترتيب استدلال پيرامون مسائل الهيات بالمعنی الاخص در كتابهای فلاسفه‏ای‏
چون بوعلی به اين صورت است كه :
در مرتبه اول منتهی شدن ممكنات به يك علت فاعلی اولی را اثبات‏
می‏كنند . به عبارت ديگر اول واجب‏الوجود را اثبات می‏كنند . يعنی اثبات‏
می‏شود كه هر ممكن‏الوجودی به واجب‏الوجود منتهی می‏شود . اما مسائل ديگری‏
مثل اينكه آيا واجب‏الوجود واحد است يا كثير ، و اگر كثير است متناهی‏
است يا غيرمتناهی ، در اينجا مطرح نمی‏شود . امكان دارد كه كسی ادعا كند
ممكنات عالم بی‏نهايت است و هر ممكنی به واجب‏الوجودی منتهی می‏شود ، يا
بگويد انواع عالم نامتناهی است و هر نوعی به يك واجب‏الوجود منتهی‏
می‏شود . [ طرح اين مسائل ربطی به اثبات واجب‏الوجود ندارد و بعد از آن‏
مطرح می‏گردد ] .