فصل هفتم - قسمت سوم ( 1 ) ادامه بحث در نظام علمی اشياء

در نظريه شيخ دو نظام علمی و عينی متمايز از هم وجود دارند . و علم حق‏
تعالی به اشياء ، علم حصولی می‏شود . گفتيم كه اين نظريه به اين نحو ابطال‏
شده است .
گفته‏اند : آيا علم حق تعالی به ذات خود غير از ذات است يا عين ذات‏
؟ اگر غير از ذات باشد ، آن وقت می‏توان گفت دو چيز داريم : ذات و علم‏
به ذات. ذات مبدأ نظام عينی است ، و علم به ذات مبدأ نظام علمی است.
اما خود شيخ گفت كه علم و عالم و معلوم در علم حضوری ، و از جمله در
علم ذات حق به ذات يكی است . پس نظام علمی بر نظام عينی منطبق است .
پس علم حق تعالی به اشياء عين وجود اشياء خواهد بود .

پاورقی :
1 - [ نوار دو يا سه درس آخر فصل هفتم در دست نبود . در اين قسمت از
دستنوشته مرحوم شهيد قندی برای تكميل اين فصل استفاده شده است ] .