داير است بين اينكه يا واجبالوجود باشند و يا ممكنالوجود . نيازشان به
علل طبيعی محرز است و عالم طبيعی هم اين جهت را قبول دارد ، عالم طبيعی
قبول دارد كه مثلا اگر اين علل زمانی وجود نداشت اين معلولات هم نبودند ،
مثلا اگر يك سلسله علل زمانی مثل هوا و نور و غيره وجود نداشت اين درخت
هم وجود نداشت ، پس درخت در وجودش نيازمند به علل اعدادی است .
بنابراين ، چنانكه بعد خواهيم گفت از جمله خواص واجبالوجود اينست كه
مطلق است از جميع علل . [ متأسفانه ادامه جلسه كه وارد برهان وسط و طرف
میشود در دست نيست ]
|