فصل هفتم - قسمت سوم ( 1 ) ادامه بحث در نظام علمی اشياء
در نظريه شيخ دو نظام علمی و عينی متمايز از هم وجود دارند . و علم حق تعالی به اشياء ، علم حصولی میشود . گفتيم كه اين نظريه به اين نحو ابطال شده است . گفتهاند : آيا علم حق تعالی به ذات خود غير از ذات است يا عين ذات ؟ اگر غير از ذات باشد ، آن وقت میتوان گفت دو چيز داريم : ذات و علم به ذات. ذات مبدأ نظام عينی است ، و علم به ذات مبدأ نظام علمی است. اما خود شيخ گفت كه علم و عالم و معلوم در علم حضوری ، و از جمله در علم ذات حق به ذات يكی است . پس نظام علمی بر نظام عينی منطبق است . پس علم حق تعالی به اشياء عين وجود اشياء خواهد بود .پاورقی : 1 - [ نوار دو يا سه درس آخر فصل هفتم در دست نبود . در اين قسمت از دستنوشته مرحوم شهيد قندی برای تكميل اين فصل استفاده شده است ] .