حضور ذاتنا لذاتنا لدی |
ادراك ذاتنا يری التجردا ( 1 ) |
پاورقی : 1 - [ شرح منظومه ، طبيعيات ، الفريده السادسة ، غرر فی ذكرالادله علی تجردالنفس الناطقة ] .
اين كه وقتی موجودی خودش برای خودش حاضر باشد ، بايد خودش از خودش
آگاه باشد ، و اگر چيز ديگری برای او حاضر باشد ، بايد به او آگاه باشد .
اين است كه اينها معتقدند كه منشأ جهل و ناآگاهی ماده و علائق ماده است
. وقتی ما ثابت كرديم كه ذات واجبالوجود بری از ماده و علائق ماده است
، يعنی مجرد است ، لازمه تجرد اين است كه او عقل محض باشد ، يعنی
خودآگاه باشد . گفتيم كه اينها اين قاعده را به اين صورت ذكر میكنند ،
كه به صورت دو قاعده معكوس يكديگر است . يكی اينكه : " كل عاقل مجرد
. " و ديگر اينكه : " كل مجرد عاقل . " در آنجا كه اول موجودی را پيدا
كردهاند عاقل به ذات خودش است ، به اين مطلب رسيدهاند كه " كل عاقل
مجرد " از عاقل بودن ذات خودش مجرد بودنش را كشف میكنند ، كه اين
قاعده در مورد نفس انسان میآيد . آنچه كه اول در نفس انسان درك میشود
اين است كه عاقل ذات خودش است . چون عاقل ذات خودش است ، پس مجرد
است .
پاورقی : 1 - [ شرح منظومه ، طبيعيات ، الفريده السادسة ، غرر فی ذكرالادله علی تجردالنفس الناطقة ] . |