مركب دوم پيدا میشود . اما مطلب ديگری هم در طبيعيات قديم است كه از
تركيب عناصر ابتدائی مركبات حاصل میشوند . حال ، وقتی كه مركبی از
تركيب عناصر پيدا میشود چه حالتی رخ میدهد ؟ آيا استحاله است ؟ آيا
استكمال است ؟ و يا شق سومی ؟ فرض كنيد كه به همان حساب قدما آب و
خاك و هوا و آتش در يك جا جمع شوند و به قول قدما طلا درست شود ، آهن
درست شود ، ماده گياهی درست شود . در اين مركبی كه ما الان داريم ، مثلا
درختی كه الان داريم از عناصر مختلفی تشكيل شده ، عناصر مختلفی تركيب
شدهاند تا اين درخت به وجود آمده است . سؤال اين است كه اين عناصر الان
در چه حالی هستند ؟ آيا اين عناصر در عين حفظ صورت خود صورت جديدی را
پذيرفتهاند ؟ آيا صورت فوق صورت به خود گرفتهاند ؟ آيا در اين درخت هم
صورت آبی و صورت هوائی و صورت آتشی و صورت خاكی وجود دارد و هم يك
صورت درخت كه همان نفس ناميه درخت است بر اين صورتها عارض شده است
و آن صورتها به حال خود باقی هستند ؟
[ يك فرض اين است كه صورت آن عناصر باقی است ] .
فرض ديگر اين است كه در هنگام تركيب آن صورتها زايل میشوند و الان
ديگر نه آبی وجود دارد و نه خاكی و نه آتشی و نه هوائی ، صورتهای عنصری و
طبيعتهای عنصری زايل شده و صورت مركب به جای آنها نشسته است . بنابر
فرض دوم ماده عناصر در بدن ما وجود دارد نه خود عناصر . خود عناصر ،
يعنی صورت و طبيعت عناصر و آنكه منشأ اثر در عناصر است زايل شده و به
جای آن يك صورت جديد آمده است . كدام يك از اين دو نظريه است ؟
قدر مسلم اينست كه میگويند ( بر اثر اين تركيب ) مزاج پيدا میشود ،
در حصول مزاج كسی ترديد ندارد . مزاج يعنی چه ؟ يعنی وقتی عناصر با
يكديگر تركيب میشوند ، در يكديگر تأثير میكنند و از همديگر متأثر میشوند
، اين مقداری از اثر خودش را به او میدهد و او مقداری از اثر خودش را
به اين میدهد ،
|