دانش حق ذوات را فطری است |
دانش دانش است كان فكری است ( 1 ) |
پاورقی : 1 - اسفارج . 118 / 1
استاد : اين علمهای استدلالی همه علم حصولی است . يعنی به تبع يك
سلسله صورتها است كه علم پيدا میكنيم .
- : يعنی با صورتهای معقول ؟
استاد : بله ، صورتهای انتزاعی .
- : میتوانيم علم حضوری هم داشته باشيم ؟
استاد : بله ، اين مسأله خيلی مهمی است كه از درجات اتحاد عاقل و
معقول هم هست . مسأله اين است كه آيا علم موجودات به ذات حق يك علم
فطری و حضوری است ؟ آيا اشيائی كه به خودآگاه هستند ، به نحو فطری به
علت خودشان هم آگاه هستند يا نه ؟ شيخ میگويد : نه ، آگاه نيستند . ولی
فلاسفهای مثل ملاصدرا شبيه به اين بحث را مطرح كردهاند [ و گفتهاند كه
چنين علمی هست ] . اين بحث را ملاصدرا هم در اوائل اسفار بحث كرده ، كه
در آنجا اين شعر را هم دارد كه :
پاورقی : 1 - اسفارج . 118 / 1 |