داير است بين اينكه يا واجب‏الوجود باشند و يا ممكن‏الوجود . نيازشان به‏
علل طبيعی محرز است و عالم طبيعی هم اين جهت را قبول دارد ، عالم طبيعی‏
قبول دارد كه مثلا اگر اين علل زمانی وجود نداشت اين معلولات هم نبودند ،
مثلا اگر يك سلسله علل زمانی مثل هوا و نور و غيره وجود نداشت اين درخت‏
هم وجود نداشت ، پس درخت در وجودش نيازمند به علل اعدادی است .
بنابراين ، چنانكه بعد خواهيم گفت از جمله خواص واجب‏الوجود اينست كه‏
مطلق است از جميع علل . [ متأسفانه ادامه جلسه كه وارد برهان وسط و طرف‏
می‏شود در دست نيست ]