اصطلاح علم فعلی و انفعالی در كلام شيخ نيست ولی حقيقت آن هست
يك مطلب ديگر كه بايد عرض كنم اين است كه گفتيم : علم تقسيم میشود به علم فعلی و علم انفعالی ، به همين بيانی كه الان عرض كردم . يادمان نيست كه اين اصطلاح علم فعلی و انفعالی در كلمات شيخ آمده باشد ، و ظاهرا هم نيامده . ولی اصل مطلب در كلمات شيخ هست كه علم دوگونه است : علم حاصل از معلوم كه معلوم مبدأ علم است و عالم منفعل است ، و ديگر علمی كه علم مبدأ معلوم است .علم مع المعلوم و علم قبل المعلوم
يك اصطلاح ديگری ، كه اين هم صرف اصطلاح نيست و درباره يك حقيقت است ، اين اصطلاح نه خودش در كلام شيخ آمده و نه اصل مطلب آن . و بلكه شايد شيخ اساسا به اين مطلب توجه نداشته است . و آن اين است كه در يك تقسيم ديگر میگويند علم بر دو قسم است : علم فعلی و علم ذاتی . يا به تعبير شايد رساتر : علمی كه مع العلوم است ، و علمی كه مقدم بر معلوم است . سؤال : اين همان تقسيمی است كه در صفات میشود و به صفات ذاتی و غير آن تقسيم میكنند ؟ استاد : نه ، اين فرق دارد . علمی كه با معلوم است و به يك اعتبار عين معلوم است ، و علمی كه قبل از معلوم است . آن علم قبل از معلوم را به يك اعتبار میتوانيم علم ذاتی هم بناميم . مقصود چيست ؟