فصل پنجم - قسمت سوم برهان ديگر در توحيد واجب‏الوجود

شيخ دليل ديگری را در توحيد واجب بيان می‏كند كه از بيان گذشته جامع‏تر
است . مرحوم حاجی در اين مورد می‏گويد :
الميز اما بتمام الذات
أو بعضها أو جا بمنضمات

ادامه بحث در ملاكهای تشخص و تمايز

[ تفاوت و تمايز يا به تمام ذات است يا به بعض ذات يا به منضماتی‏
است كه هر ذاتی دارد ] . اينجا تعبير به منضمات كرده است كه همان‏
مشخصات و عوارض است . يعنی عوارض و مشخصات يكی غير از عوارض و
مشخصات ديگری است . اين بيان شامل آن بيان گذشته هم می‏شود . مثلا زمان‏
اين غير از زمان او است ، مكان اين غير از مكان او است ، وضع اين غير
از وضع او است . كيفيات اين غير