فصل ششم - قسمت ششم علم واجبالوجود به ما سواه
از اينجا شيخ وارد علم واجبالوجود به ما سوا میشوند ، علم به ساير اشياء . در اينجا يك اصطلاحی است كه در كلام شيخ نيامده ، ولی آن را روشن میكنيم تا سخن شيخ معلوم باشد .علم فعلی و علم انفعالی
اصطلاحا میگويند كه علم بر دو قسم است : علم فعلی و علم انفعالی . علم انفعالی . يعنی علمی كه معلوم مبدأ علم است . يعنی وجود عينی و خارجی معلوم سبب شده است كه عالم به آن علم پيدا كند . و از اين جهت آن را انفعالی میگويند كه عالم از معلوم منفعل میشود . مانند علم انسان به اشياء خارجی . علم ما به اشيائی كه در طبيعت در اطراف ما وجود دارند علم انفعالی است . زيرا آن اشياء وجود دارند و بواسطه وجودشان در حس ما و در چشم ما يا در لامسه و سامعه ما و تأثيری كه در