پاورقی : > ظاهرا از نسخهها باشد . بايد اول مختلفیالحقائق والانواع باشد ، و بعد " متفقیالحقائق والانواع " . اين نسخههائی كه پيش محشين بوده نيز به همان صورت غلط بوده . به اين دليل عبارت نسخهها غلط است كه بعد میگويد : " أما أول ذلك فان وجوبالوجود لاماهية له تقارنه غير وجوبالوجود " ، اين جا اول مختلف الحقيقة را ذكر كرده . در صورتی كه عبارت نسخهها درست میبود ، بايد اول احكام متفقالانواع را گفته باشد ، به اين معنا كه وجوب وجود حكم نوع را داشته باشد و افرادش متفقالحقيقة باشد . از محشين ، ملااولياء و سيد احمد در اينجا حاشيه دارند . ملااولياء گفته اينكه اول مختلفالحقيقة را بيان كرده از جنبه اختصار و اجمال است . اين حرف معنی ندارد كه ما دو قسم ذكر كنيم ، اما قسم دوم را اول بناميم و شرح كنيم . اگر مسأله اختصار و اجمال هم باشد ، چنين نيست ، از نظر اختصار و اجمال هم اين خيلی مفصلتر است ، مگر اينكه بگوئيم اول است يعنی خيلی مفصلتر است . آن محشی ديگر خواسته آنچه را كه شيخ تا اينجا گفته همه را مربوط به همان متفقیالحقائق بداند ، در صورتی كه اين عبارات به هيچوجه با آن جور درنمیآيد ، همه با مختلفالحقايق جور درمیآيد . بعلاوه متفقیالحقائق را در نيم صفحه ، بعد از يك ورق اشاره میكند ، كه بعد عرض میكنم .