شبهه ابن كمونه
همين مسأله است كه منشأ شبهه ابنكمونه شده است . ابنكمونه يك متكلم است . بعضی میگويند كه يهودی بوده است . شبههای در اينجا وارد كرده كه خيلی افراد در جواب شبهه او درمانده بودند . شبهه او را مرحوم حاجی سبزواری چنين نقل میكند :هويتان بتمام الذات قد |
خالفتا لابن الكمونة استند |
جواب به اين شبهه
در كلام شيخ روی اين فرض بحث نشده است ، فرضی كه بعدها ابنكمونه مورد استناد قرار داده است . ولی آيا اين بحث نكردن به اين دليل بوده كه شيخ غفلت كرده است ؟ يا بحث در اين فرض را لازم نمیديده است ؟ ما در آن اوايل كتاب كه در اين مورد بحث میكرديم ، عرض كرديم كه شيخ لازم نمیديده است كه در اين مورد بحث كند . وقتی كه میگويد وجوب وجود عين ذات واجبالوجود است جائی برای اين بحث باقی نمیماند . در همان اوائل كتاب هم به اين مسأله اشاره كرده است كه [ وجوب وجود عين ذات او است ] . وقتی میگوئيم دو واجبالوجودی كه به تمام ذات متغايرند و هيچ وجه مشترك ندارند ، [ با اين امرپاورقی : 1 - [ شرح منظومه ، الفريده السابعة ، المقصد الثالث، غرر فی شبهة ابن كمونه و دفعها ] .