فصل دوم - قسمت اول تعبير " كون شیء من شیء "
مقدمه
بحث ما اساسا درباره تناهی علل و از جمله تناهی علل مادی است . فصل پيش درباره تنقيح محل بحث بود . ( روشن شد ) كه اگر ما میگوئيم علل مادی متناهی است مقصود چيست ، برای اينكه با موارد ديگر اشتباه نشود . آنگاه شيخ به پيروی از ارسطو علت مادی را با چنين تعبيری بيان كرد : " كون شیء من شیء " . علت مادی را به شيئی تعبير كردند كه يتكون منه شیء . لهذا بعد از اين تعبير اين بحث را پيش گرفتند كه اين تعبير به چند مورد اطلاق میشود : گاهی وقتها در موردی اطلاق میشود كه بين شیء اول و شیء متكون منه فقط رابطه بعديت برقرار است . گفتيم كه اين مورد از محل كلام ما خارج است . ( موارد ديگری نيز بيان كرد كه در مباحث گذشته مطرح شد ) . پس آن فصل برای تقرير و تنقيح محل نزاع بود .