داخل خانه‏های مورد سكونت ديگران نشوند . روشن است كه فلسفه اين حكم دو
چيز است : يكی موضوع ناموس يعنی پوشيده بودن زن ، و از همين جهت اين‏
دستور با آيات پوشش يك جا ذكر شده است . ديگر اينكه هر كسی در محل‏
سكونت خود اسراری دارد و مايل نيست ديگران بفهمند . حتی دو نفر رفيق‏
صميمی هم بايد اين نكته را رعايت كنند زيرا ممكن است دو دوست يكرنگ‏
در عين يگانگی و يكرنگی ، هر كدام از نظر زندگی خصوصی اسراری داشته باشند
كه نخواهند ديگری بفهمد .
بنابراين نبايد فكر كرد كه دستور استيذان اختصاص دارد به خانه‏هائی كه‏
در آنها زن زندگی می‏كند . اين وظيفه مطلق و عام است . مردان و زنانی كه‏
مقيد به پوشش هم نيستند ممكن است در خانه خود ، وضعی داشته باشند كه‏
نخواهند ديگران آنان را به آن حال ببينند . به هر حال اين دستوری است‏
كلی‏تر از حجاب ، فلسفه‏اش هم كلی‏تر از فلسفه حجاب است .
جمله " « حتی تستأنسوا »" كه به معنی اينست : تا استعلام نكرده‏ايد
وارد نشويد ، به عيب سرزده وارد شدن اشعار دارد . اين كلمه از ماده "
انس " است كه نقطه مقابل وحشت و فزع است . اين كلمه می‏فهماند كه‏
ورود شما به خانه‏ای كه ديگران در آن سكونت دارند می‏بايد با استعلام و
جلب انس باشد ، نبايد سرزده وارد شويد كه موجب وحشت و فزع و ناراحتی‏
گردد .
رواياتی وارد شده كه پيغمبر اكرم صلی الله عليه و آله دستور فرمودند :
برای استعلام ذكر خدا گفته شود مانند سبحان الله ، يا الله اكبر ، و غيره‏
. در بين ما معمول است يا الله می‏گوئيم ، اين رسم از همين