پوشيده شود - با آنكه در خارج نماز لازم نيست - يا لازم نيست ؟ و آنچه در
مرد مورد بحث است اينست كه آيا زياده بر ما بين ناف و زانو لازم است
در نماز پوشيده شود ؟ "
آنگاه چنين میگويد :
" به عقيده علمای شيعه اماميه بر زن در حال نماز همان قدر واجب است
بپوشد كه در غير نماز بايد از نا محرم بپوشد . . . " .
نقل سخنان علماء در اين زمينه به طول میانجامد . علمای گذشته در
كتابهای خود اگر بحث كردهاند به همين گونه نظر دادهاند كه گفته شد .
معمولا فقهاء مسأله پوشش را در باب صلاه و مسأله نظر را در باب نكاح
متعرض شدهاند .
عجيب اينست كه بعضی از بزرگان فقهاء معاصر پنداشتهاند كه عقيده علامه
در تذكره اينست كه پوشيدن چهره واجب است ، ( 1 ) و اين اشتباه است .
علامه در تذكره در مسأله جواز نظر با ديگران اختلاف دارد چنانكه خواهيم
گفت ، نه در مسأله پوشش .
اما مسأله جواز و عدم جواز نظر : علامه در تذكره الفقهاء ، كتاب النكاح
میگويد :
" نظر مرد به زن يا به واسطه حاجت و ضرورت است ( مانند كسی كه قصد
خواستگاری دارد ) يا حاجت و ضرورتی در كار نيست . اگر
پاورقی :
1 - در مستمسك العروه ، جلد 5 صفحه 192 - 190 آية الله حكيم پس از
آنكه ادله عدم لزوم پوشش را تقويت میكنند میفرمايند : " و من ذلك
يظهر ضعف ما عن التذكره من المنع و قواه فی الجواهر . . . " ظاهرا
صاحب جواهر نيز نظرش به مسأله نظر است نه وجوب ستر . به هر حال اين
نسبت به علامه در تذكره قطعا صحيح نيست .