كه زن را وسيله چشم چرانی و كامجوئی خود قرار دهد . هيچگاه مرد به طبع
خود مايل نبوده حائلی ميان او و زن وجود داشته باشد و هر وقت كه اين
حائل از ميان رفته آنكه برنده بوده مرد بوده است و آنكه باخته و وسيله
شده زن . امروز كه مردان موفق شدهاند با نامهای فريبنده آزادی و تساوی و
غيره اين حائل را از ميان ببرند زن را در خدمت كثيفترين مقاصد خويش
گرفتهاند . بردگی زن ، امروز به چشم میخورد كه برای تأمين منافع مادی يك
مرد در يك مؤسسه تجارتی خود را صد قلم برای جلب مشتری مرد میآرايد و به
صورت " مانكن " در میآيد و شرف خود را در ازاء چندرغا ز حقوق میفروشد
.
اين نشست و برخاستها كه امثال اين نويسنده آرزوی آنرا میكنند جز
بهرهكشی مرد و بهرهدهی زن مفهومی ندارد . همه میدانند نشست و برخاستها
در محيطهای پاك كه موضوع بهرهكشی مرد از زن در ميان نبوده است هيچگاه
در جامعه اسلامی ممنوع نبوده است .
نويسنده همين كتاب ، تاريخ روابط زن و مرد را از نظر جامعهشناسی به
چهار دوره تقسيم میكند :
دوره اول مرحله طبيعی و اشتراكی اوليه كه زن و مرد بدون هيچگونه قيد و
شرطی با هم خلطه و آميزش داشتهاند . در اين دوره به عقيده اين نويسنده
اساسا زندگی خانوادگی وجود نداشته است .
دوره دوم دوره تسلط مرد است . در اين دوره مرد بر زن غلبه كرده خود را
مالك او دانسته او را همچون ابزاری در خدمت
|