ميان حاكم و مردم ضخيمتر می‏شود تا باعخره عواقب ناگواری به وجود می‏آورد
. ابن خلدون كلمه حجاب را به معنی پرده و حائل - نه پوشش - به كار برده‏
است .
استعمال كلمه حجاب در مورد پوشش زن يك اصطلاح نسبة جديد است . در
قديم و مخصوصا در اصطلاح فقهاء كلمه " ستر " كه به معنی پوشش است به‏
كار رفته است . فقهاء چه در كتاب الصلوه و چه در كتاب النكاح كه‏
متعرض اين مطلب شده‏اند كلمه " ستر " را به كار برده‏اند نه كلمه حجاب‏
را .
بهتر اين بود كه اين كلمه عوض نمی‏شد و ما هميشه همان كلمه " پوشش "
را به كار می‏برديم . زيرا چنانكه گفتيم معنی شايع لغت حجاب پرده است ،
و اگر در مورد پوشش به كار برده می‏شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن‏
است و همين امر موجب شده كه عده زيادی گمان كنند كه اسلام خواسته است‏
زن هميشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بيرون نرود .
وظيفه پوشش كه اسلام برای زنان مقرر كرده است بدين معنی نيست كه از
خانه بيرون نروند . زندانی كردن و حبس زن در اسلام مطرح نيست . در برخی‏
از كشورهای قديم مثل ايران قديم و هند چنين چيزهائی وجود داشته است ولی‏
در اسلام وجود ندارد .
پوشش زن در اسلام اينست كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را
بپوشاند و به جلوه‏گری و خودنمائی نپردازد . آيات مربوطه همين معنی را
ذكر می‏كند و فتوای فقهاء هم مؤيد همين مطلب است و ما حدود اين پوشش را
با استفاده از قرآن و منابع سنت ذكر خواهيم كرد . در آيات مربوطه لغت‏
حجاب به كار نرفته