دستور الهام می‏گيرد .
از رسول اكرم صلی الله عليه و آله و سلم سؤال شد آيا حكم اجازه خواستن‏
شامل خانه فاميل و خويشان نزديك هم می‏شود ؟ آيا برای ورود در خانه مادر
يا دخترمان هم بايد اذن بگيريم ؟ در جواب فرمود آيا اگر مادر تو در اتاق‏
خود برهنه باشد و تو سرزده وارد شوی پسنديده است ؟ عرض شد : نه . فرمود
پس اذن بگيريد .
رسول اكرم شخصا اين دستور را اجراء می‏كردند و به اصحاب خويش هم توصيه‏
و تأكيد می‏كردند . دانشمندان شيعه و سنی نقل كرده‏اند كه رسم پيغمبر اكرم‏
اين بود كه پشت در خانه می‏ايستاد و می‏فرمود : " « السلام عليكم يا اهل‏
البيت » " . اگر اجازه ورود می‏دادند وارد می‏شد و اگر جواب نمی‏شنيد
نوبت دوم و سوم سلام را تكرار می‏فرمود ، زيرا واقعا امكان دارد شخصی كه‏
در خانه است در نوبت اول يا دوم صدا را نشنيده باشد ولی اگر در نوبت‏
سوم هم جواب نمی‏شنيد مراجعت می‏كرد و می‏فرمود يا در خانه نيستند و يا
آنكه ميل ندارند ما وارد بشويم . اين دستور را در مورد خانه دخترش زهرا
عليه السلام نيز اجرا می‏فرمود .
يك نكته كه بايد در تفسير اين آيه متذكر شويم اينست كه كلمه " بيوت‏
" جمع " بيت " به معنای اتاق است . در زبان عربی لغتی كه به معنی "
خانه " در اصطلاح امروز فارسی به كار می‏رود لفظ " دار " است . البته‏
در قسمتی از نقاط ايران مانند خراسان كلمه خانه را نيز به اتاق اطلاق‏
می‏كنند . به هر حال بيوت به معنای اتاقها است و از اينجا چنين نتيجه‏
گرفته می‏شود كه استيذان مربوط به داخل شدن در اتاق اشخاص است نه به‏
ورود