نمیتوانستهاند كنيز بودن را عذر خود قلمداد كنند .
احتمال ديگری كه در معنای اين جمله داده شده اين است كه وقتی زن
پوشيده و سنگين از خانه بيرون رود و جانب عفاف و پاكدامنی را رعايت
كند ، افراد فاسد و مزاحم ، جرأت نمیكنند متعرض آنها شوند .
بنا به احتمال اول معنی جمله : " « ذلك ادنی ان يعرفن فلا يؤذين » "
اينست كه بدينوسيله شناخته میشوند كه آزادند نه كنيز ، پس مورد آزار و
تعقيب جوانان قرار نمیگيرند . ولی بنا به احتمال دوم معنی جمله اينست
كه بدينوسيله شناخته میشوند كه زنان نجيب و عفيف میباشند . و بيمار دلان
از اينكه به آنها طمع ببندند چشم میپوشند زيرا معلوم میشود اينجا حريم
عفاف است ، چشم طمع كور ، و دست خيانت كوتاه است .
در اين آيه حدود پوشش بيان نشده است . از اين آيه نمیتوان فهميد كه
آيا پوشيدن چهره لازم است يا نه ؟ آيهای كه متعرض حدود پوشش است آيه
31 سوره نور است كه قبلا درباره آن بحث شد .
مطلبی كه از اين آيه استفاده میشود و يك حقيقت جاودانی است اينست
كه زن مسلمان بايد آنچنان در ميان مردم رفت و آمد كند كه علائم عفاف و
وقار و سنگينی و پاكی از آن هويدا باشد و با اين صفت شناخته شود ، و در
اينوقت است كه بيمار دلان كه دنبال شكار میگردند از آنها مأيوس میگردند
و فكر بهرهكشی از آنها در مخيلهشان خطور نمیكند . میبينيم كه جوانان
ولگرد هميشه متعرض زنان جلف و سبك و لخت و عريان
|