پاورقی :
> است : يا علی لا تتبع النظره بالنظره فان لك الاولی و ليست لكالاخره » . در بعضی روايات شيعه نيز كه در وسائل نقل شده قريب به همين مضمون آمده است . 1 - وسائل جلد 3 صفحه . 24 2 - كافی جلد 5 صفحه 559 و وسائل جلد 3 صفحه . 24
است ، اما نگاه دوم به زيانت میباشد نه به سودت .
در اينكه اين حديث در مقام بيان حكم است يا در مقام بيان اثری كه
طبعا در نگاه هست اختلاف نظر است . برخی مانند محقق صاحب شرايع و علامه
حلی گفتهاند اين حديث متعرض حكم نظر است . مفاد حديث اينست كه نگاه
اول جايز است و نگاه دوم حرام . بعضی ديگر گفتهاند مقصود اينست كه نگاه
عمدی مطلقا حرام است . نگاه اول از آن نظر جايز است كه عمدی نيست .
ولی حقيقت اينست كه اين حديث در مقام توصيه ترك نظر شهوانی و تلذذی
است كه قطعا حرام است و از محل بحث خارج است . اين حديث میخواهد اين
مطلب را بگويد كه انسان چشمش به زنی میافتد و احيانا خوشش میآيد
میخواهد بار دوم نگاه كند و لذت ببرد . نوبت اول چون تلذذ غير عمدی
است مانعی ندارد ، اما نوبت دوم چون به قصد تلذذ است جايز نيست .
د - امام صادق فرمود : " « النظر سهم من سهام ابليس مسموم و كم نظره
اورثت حسره طويلة » " ( 1 ) . يعنی نگاه كردن تيری است زهرآلود از
ناحيه شيطان . چه بسيارند نگاههائی كه بعدها حسرتها و تأسفهای طولانی به
دنبال خود آوردهاند .
در حديث ديگر آمده است : " « زنا العينين النظر » " ( 2 ) يعنی
پاورقی : > است : يا علی لا تتبع النظره بالنظره فان لك الاولی و ليست لكالاخره » . در بعضی روايات شيعه نيز كه در وسائل نقل شده قريب به همين مضمون آمده است . 1 - وسائل جلد 3 صفحه . 24 2 - كافی جلد 5 صفحه 559 و وسائل جلد 3 صفحه . 24 |