پاورقی : 1 - وسائل جلد 3 ، صفحه . 26 2 - در متن حديث " اهل سواد " تعبير شده است . سواد ، قراء و كشتزارهای اطراف شهر را میگويند ، و شايد علت اينكه سواد ناميده میشود اين باشد كه به علت >
يعنی علی عليه السلام فرمود : نگاه به سر زنان اهل ذمه جايز است .
در اين مسأله كه نظر به زنان اهل كتاب جايز است ، فقهاء و مجتهدين ،
متفق میباشند .
الا اينكه جمعی از فقهاء قيدی را اضافه كردهاند و آن اينست كه بايد به
مقداری كه در زمان پيغمبر اكرم صلی الله عليه و آله بين خود اهل ذمه
متداول بوده است اكتفاء كرد ، يعنی بايد ديد چه مقدار را در آن زمانها
نمی پوشانيدهاند ، نگاه كردن به همان مقدار جايز است ( آن هم بدون تلذذ
و ريبه ) و اما اين اندازه كه در اين زمانها برهنه شدهاند ، نگاه به آن
جايز نيست .
ولی عقيده ديگران اينست : هر اندازه از بدن آنها كه معمولا خودشان در
مع عام نمیپوشند نظر به آن مانعی ندارد ، هر چند در زمان پيغمبر اكرم
كمتر از آن را باز میگذاشتهاند .
ه - در مورد زنان بيابان نشين :
« عباد بن صهيب : سمعت اباعبدالله عليه السلام يقول : لا بأس بالنظر
الی رؤوس نساء اهل تهامة و الاعراب و اهل السواد و العلوج لانهم اذا نهوا
لا ينتهون » ( 1 ) .
يعنی حضرت صادق عليه السلام فرمود نگاه كردن به سر زنان تهامه ، باديه
نشينان ، دهاتيهای حومه ( 2 ) و علجها ( غير عربهای بيسواد
پاورقی : 1 - وسائل جلد 3 ، صفحه . 26 2 - در متن حديث " اهل سواد " تعبير شده است . سواد ، قراء و كشتزارهای اطراف شهر را میگويند ، و شايد علت اينكه سواد ناميده میشود اين باشد كه به علت > |