را با استناد به همين آيه باطل نشان داده‏اند .
اسلام التذاذ و كامجوئی زن و شوهر از يكديگر را نه تنها تقبيح نكرده‏
است ، ثوابهائی هم برای آن قائل شده است . شايد برای يك نفر فرنگی‏
شگفت انگيز باشد اگر بشنود اسلام مزاح و ملاعبه زن و شوهر ، آرايش كردن‏
زن برای شوهر ، پاكيزه كردن شوهر خود را برای زن مستحب می‏داند . در قديم‏
كه به پيروی از كليسا همه گونه التذاذات شهوانی را تقبيح می‏كردند ، اين‏
حرفها را تخطئه كرده حتی مسخره می‏دانستند .
اسلام التذاذات جنسی در غير محدوده ازدواج قانونی را به شدت منع‏
فرموده است و آن خود فلسفه خاصی دارد كه بعد توضيح خواهيم داد ، ولی‏
لذت جنسی در حدود قانون را تحسين كرده است تا جائی كه فرموده دوست‏
داشتن زن از صفات پيغمبران است : « من اخلاق الانبياء حب النساء » (2) .
در اسلام زنی كه در آرايش و زينت خود برای شوهر كوتاهی كند ، نكوهش‏
شده است كما اينكه مردانی كه در ارضاء زن خود كوتاهی می‏كنند نيز نكوهش‏
شده‏اند .
حسن بن جهم می‏گويد : بر حضرت موسی بن جعفر عليه السلام وارد شدم ، ديدم‏
خضاب فرموده است . گفتم رنگ مشكی به كار برده‏ايد ؟ فرمود : بلی ،
خضاب و آرايش در مرد موجب افزايش پاكدامنی در همسر او است . برخی از
زنان به اين

پاورقی :
1 - رجوع شود به وسائل جلد 1 صفحه . 279
2 - وسائل الشيعه جلد 3 صفحه . 3