اگر بخواهيم استثناء مملوك را منحصر به كنيزان بدانيم بايد بگوئيم
زنان آزاد بر يكديگر مطلقا محرم میباشند ولی كنيزان برای زنان آزاد محرم
نيستند مگر زنان آزادی كه مالك اين كنيزان میباشند . و وقتی اين مطلب
را هم بدين فتوا اضافه كنيم كه بسياری از فقهاء پوشش را برای كنيز حتی
نسبت به مردان بيگانه واجب ندانستهاند نتيجه خيلی عجيب خواهد بود .
زيرا نتيجه اينست كه كنيز بر همه مردان محرم است و زنان آزاد بر كنيزان
نا محرم میباشند . يعنی كنيز كاملا در حكم يك مرد است . البته چنين چيزی
درست نيست .
ج - طفيليانی كه نيازی به زن ندارند " « التابعين غير اولی الاربه »"
قدر مسلم ، اين جمله ديوانگان و افراد بله را كه دارای شهوت نيستند و
جاذبهای را كه در زن است درك نمیكنند شامل میگردد . بعضیها عموميت
بيشتری در آيه قائل شدهاند و آنرا شامل خواجگان حرمسرا نيز دانستهاند به
استناد اينكه خواجگان نيز حاجتی به زن ندارند .
محرم دانستن خواجگان و آوردن آنان به حرمسراها در زمانهای قديم براساس
همين فتوا بوده است .
برخی ديگر در آيه تعميم بيشتری دادهاند و گفتهاند شامل فقراء و مساكين
نيز میباشد ، يعنی كسانی كه وضع خاص آنان و شرائط آنان طوری است كه در
اين عوالم نيستند . كسی كه برای نانش معطل است و به خاطر لقمه نانی به
دنبال آن میدود و مخصوصا با فاصله طبقاتیای كه بين آندو وجود دارد هرگز
به فكر
|