بعضی كارها باز می‏دارد ، از جمله اينكه وقتی كه بچه بودم و با كودكان‏
بازی می‏كردم يك روز يكی از رجال قريش كار ساختمانی داشت و كودكان بر
حسب حالت كودكی دوست داشتند سنگ و مصالح بنائی را در دامن گرفته‏
بياورند و نزديك بنا قرار دهند . بچه‏ها ، طبق معمول عرب پيراهنهای بلند
به تن داشتند و شلوار نداشتند . وقتی كه دامن خود را بالا می‏گرفتند عورت‏
آنها مكشوف می‏شد . من رفتم يك سنگ در دامن بگيرم . همينكه خواستم‏
دامنم را بلند كنم ، گوئی كسی با دستش زد و دامن مرا انداخت . يك بار
ديگر خواستم دامنم را بالا بگيرم باز همانطور شد . دانستم كه من نبايد اين‏
كار را بكنم " ( 1 ) .
در آيه بعد می‏فرمايد : " « و قل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن‏
فروجهن »" عينا همان دو تكليف : ترك نظر ، و پاكدامنی ( پوشانيدن‏
عورت ) را كه برای مردان بيان كردم برای زنان هم ذكر فرموده است .
از اينجا به خوبی روشن می‏شود كه هدف از اين دستورات رعايت مصالح بشر
است خواه زن يا مرد . قوانين اسلام بر پايه تبعيض و تفاوت ميان زن و
مرد بنا نشده است و الا می‏بايد همه اين تكاليف را برای زن قائل شود و
برای مرد هيچ وظيفه‏ای مقرر ندارد .
اگر می‏بينيم كه وظيفه " پوشش " به زن اختصاص يافته است از اين‏
جهت است كه ملاك آن مخصوص زن است . چنانكه قبلا هم يادآوری كرديم ، زن‏
مظهر جمال و مرد مظهر شيفتگی است . قهرا به زن بايد بگويند خود را در
معرض نمايش قرار نده نه

پاورقی :
1 - شرح نهج البلاغه ابن ابی‏الحديد ، خطبه . 190