« المحيض »( 1 ) .
يعنی از تو درباره حيض سؤال می‏كنند . بگو نوعی بيماری است ، بگو نوعی‏
بيماری است ، در حال اين بيماری با زنان نزديكی نكنيد . قرآن اين حال را
فقط نوعی بيماری مانند ساير بيماريها خواند و هرگونه پليدی را از آن سلب‏
كرد .
در " سنن ابوداود " جلد اول صفحه 499 در شأن نزول اين آيه می‏نويسد :
" انس بن مالك گفت عادت يهود اين بود كه همينكه زنی از آنها حائض‏
می‏شد او را از خانه بيرون می‏كردند ، نه با او غذا می‏خوردند و نه از ظرف‏
او آب می‏آشاميدند و نه با او در يك اتاق می‏زيستند . لهذا از رسول خدا
در اين باره سؤال شد و اين آيه نازل گشت . رسول خدا از دوری گزيدن از
آنها منع كرد و فرمود جز همبستری هيچ ممنوعيت ديگری ندارند " .
از نظر اسلام زن حائض حكم يك انسان به اصطلاح " محدث " را يعنی‏
انسان فاقد وضو و غسل را دارد كه در آن حال از نماز و روزه محروم است .
هر موجب " حدث " نوعی پليدی است كه با " طهارت " يعنی وضو يا
غسل مرتفع می‏گردد . بدين معنی حيض را نيز می‏توانيم مانند جنابت ، خواب‏
، بول و غيره پليدی بدانيم . ولی اين نوع پليدی اولا اختصاص به زن ندارد
و ثانيا با غسل يا وضو مرتفع می‏گردد .
در ميان يهوديان و زردشتيان با زن حائض مانند يك شی‏ء پليد رفتار
می‏شده است و اين جهت ، هم در زن و هم در مرد اين فكر را به وجود آورده‏
كه زن موجود پست و پليدی است ، و مخصوصا

پاورقی :
1 - سوره بقره آيه . 222