است . مخفی داشتن لباس رو ، به علت اينكه غير ممكن است ، احتياج به‏
استثناء ندارد . گذشته از اينكه لباس را وقتی می‏توان زينت محسوب كرد
كه قسمتی از بدن نمايان باشد . مثلا در مورد زنان بی پوشش می‏توان گفت كه‏
لباس آنها يكی از زينتهای آنهاست ، ولی اگر زن تمام بدن را با يك‏
لباس سرتاسری بپوشاند چنين لباس زينت شمرده نمی‏شود .
خلاصه اينكه ظهور آيه را در اينكه قسمتی از زينت بدن را استثناء می‏كند
نمی‏توان منكر شد ، و صراحت روايات هم ابدا قابل ترديد نيست .
در مورد جمله دوم بايد گفت : آيه دلالت دارد كه پوشانيدن گريبان لازم‏
است ، و چون در مقام بيان حد است اگر پوشانيدن چهره هم لازم بود ، بيان‏
می‏كرد .
دقت فرمائيد ! " خمار = روسری " اساسا برای پوشانيدن سر وضع شده‏
است . ذكر كلمه " خمر " در آيه می‏فهماند كه زن بايد روسری داشته باشد
، و واضح است كه با روسری پوشانيدن ، مربوط به سر است ، و اما اينكه‏
غير از سر آيا قسمت ديگری را هم بايد با روسری پوشانيد يا نه ؟ بستگی به‏
بيان آن دارد . و چون در آيه فقط زدن دو طرف روسری بر گريبان مطرح است‏
، معلوم می‏شود كه همين مقدار واجب است .
ممكن است كسی خيال كند معنی " و ليضربن بخمرهن علی جيوبهن " اينست‏
كه روسريهای را مانند پرده از جلو چهره آويزان كنند تا حدی كه روی گريبان‏
و سينه را بپوشاند .
ولی متأسفانه به هيچ وجه نمی‏توان آيه را بدين معنی حمل