اگر بخواهيم استثناء مملوك را منحصر به كنيزان بدانيم بايد بگوئيم‏
زنان آزاد بر يكديگر مطلقا محرم می‏باشند ولی كنيزان برای زنان آزاد محرم‏
نيستند مگر زنان آزادی كه مالك اين كنيزان می‏باشند . و وقتی اين مطلب‏
را هم بدين فتوا اضافه كنيم كه بسياری از فقهاء پوشش را برای كنيز حتی‏
نسبت به مردان بيگانه واجب ندانسته‏اند نتيجه خيلی عجيب خواهد بود .
زيرا نتيجه اينست كه كنيز بر همه مردان محرم است و زنان آزاد بر كنيزان‏
نا محرم می‏باشند . يعنی كنيز كاملا در حكم يك مرد است . البته چنين چيزی‏
درست نيست .
ج - طفيليانی كه نيازی به زن ندارند " « التابعين غير اولی الاربه »"
قدر مسلم ، اين جمله ديوانگان و افراد بله را كه دارای شهوت نيستند و
جاذبه‏ای را كه در زن است درك نمی‏كنند شامل می‏گردد . بعضی‏ها عموميت‏
بيشتری در آيه قائل شده‏اند و آنرا شامل خواجگان حرمسرا نيز دانسته‏اند به‏
استناد اينكه خواجگان نيز حاجتی به زن ندارند .
محرم دانستن خواجگان و آوردن آنان به حرمسراها در زمانهای قديم براساس‏
همين فتوا بوده است .
برخی ديگر در آيه تعميم بيشتری داده‏اند و گفته‏اند شامل فقراء و مساكين‏
نيز می‏باشد ، يعنی كسانی كه وضع خاص آنان و شرائط آنان طوری است كه در
اين عوالم نيستند . كسی كه برای نانش معطل است و به خاطر لقمه نانی به‏
دنبال آن می‏دود و مخصوصا با فاصله طبقاتی‏ای كه بين آندو وجود دارد هرگز
به فكر