خود در آورده است . حجاب يادگار اين دوره می‏باشد .
دوره سوم مرحله قيام و اعتراض زن است . در اين مرحله زنان از
ناسازگاری مردان به ستوده آمدند و در مقابل مظالم آنها ابتدا مقاومت‏
كردند و چون دريافتند كه طبيعت خشن مردان به اين آسانی حاضر نيست حق‏
آنها را رعايت كند به منظور احقاق حق خود متدرجا عليه مردان طغيان كردند
، اتحاديه‏ها تشكيل دادند ، به وسيله مطبوعات و كنفرانسها و دسته بندی‏ها
با مردان مبارزه كردند . ضمنا چون دريافتند كه زورگوئی مردان نتيجه‏
تربيت ناسالم عهد كودكی و مخصوصا تبعيض بين پسران و دختران است در رفع‏
نقائص آموزش و پرورش عمومی كوشيدند .
دوره چهارم مرحله تساوی حقوق زن و مرد است و به دوره اول شباهت كامل‏
دارد . اين دوره از اواخر قرن نوزدهم شروع شده هنوز در همه جا استقرار
نيافته است .
از نظر اين منطق ، پوشش زن عبارت است از زندانی شدن زن به دست مرد
، و علت اينكه مرد ، زن را اينچنين اسير می‏كرده اين است كه می‏خواسته هر
چه بيشتر از وجود او بهره اقتصادی ببرد .

بررسی

تقسيم تاريخ روابط زن و مرد به چهار دوره به نحوی كه ذكر شد تقليد
نارسائی است از آنچه پيروان كمونيزم درباره ادوار تاريخی زندگی بشر از
نظر عوامل اقتصادی كه به عقيده آنها زيربنای همه پديده‏های اجتماعی است ،
ذكر كرده‏اند . آنها