نمی‏گويد بر روی چهره حائلی قرار دهيد ، معلوم می‏شود حائل قرار دادن بر
روی چهره واجب و لازم نيست .
يك نكته ديگر كه بايد اينجا اضافه كرد اينست كه بايد ديد زنان مسلمان‏
قبل از نزول اين آيه ، روسری را به چه كيفيت به كار می‏برده‏اند ؟
از لحاظ تاريخ مسلم است كه زنان مسلمان قبل از نزول آيات پوشش ، به‏
حكم عادت معمول آنروز عرب ، چهره خود را نمی پوشانيده‏اند ، چنانكه قبلا
نقل كرديم روسری را از پشت گوشها رد كرده و اطراف آن را به پشت خود
می‏انداخته‏اند و در نتيجه گوشها ، گوشواره‏ها ، چهره ، گردن و گريبان‏
نمايان بوده است . وقتی در همچو زمينه‏ای دستور داده شد كه روسری را بر
گريبان بزنند معنای اين دستور اينست كه دو طرف روسری را از جانب راست‏
و چپ به جلو آورده و به طور چپ و راست بر گريبان بزنند . به كار بردن‏
اين دستور موجب می‏شود كه گوشها و گوشواره‏ها و گردن و گريبان پوشيده شود
و چهره باز بماند .
به نظر ما در اينكه آيه مورد نظر ، همين معنی را می‏فهماند هيچ ترديدی‏
نيست و چون توجه كنيم كه آيه در مقام بيان حدود پوشش است و به اصطلاح‏
اصوليين اهمال در مقام بيان جايز نيست ، به طور قطع می‏فهميم كه پوشانيدن‏
چهره واجب نيست .
2 - در موارد بسياری كه مستقيما مسأله پوشش يا مسأله جواز و عدم جواز
نظر مطرح است ، ملاحظه می‏كنيم كه در جواب و سؤالهائی كه ميان افراد و
پيشوايان دين رد و بدل شده فقط مسأله " مو " مطرح است و مسأله " رو
" به هيچ وجه مطرح نيست . يعنی