بدن زن جز چهره و دو دست " عورت " است . ممكن است اين تعبير در نظر
بعضی‏ها زننده جلوه كند روی اين جهت كه بگويند : " عورت " يعنی يك‏
چيز زشت و مستقبح . آيا از نظر فقه اسلامی بدن زن جز چهره و دو دست يك‏
چيز زشت و مستقبح است ؟ !
پاسخ اينست كه كلمه " عورت " به معنی يك چيز زشت و قبيح نيست .
لهذا به هر امر زشت و قبيحی " عورت " گفته نمی‏شود و متقابلا كلمه "
عورت " در مواردی به كار برده می‏شود كه هيچگونه مفهوم قبح و زشتی ندارد
.
مثلا در قرآن كريم ، در داستان غزوه احزاب كه اشاره به بهانه جوئی برخی‏
ضعيف الايمان‏ها می‏كند می‏فرمايد : " « و يستأذن فريق منهم النبی و يقولون‏
ان بيوتنا عوره و ما هی بعوره ان يريدون الا فرارا » " ( 1 ) يعنی يك‏
دسته از آنان از پيغمبر اجازه مراجعت می‏خواهند و می‏گويند خانه‏هامان بی‏
حفاظ است ، حصار كافی ندارد و حال آنكه خانه‏هايشان بی حفاظ نيست ، جز
فرار قصدی ندارند .
در اينجا كلمه " عورت " در مورد خانه به اعتبار بی حفاظ بودن آن به‏
كار رفته است و بديهی است كه هيچگونه مفهوم قبح و زشتی در اينجا وجود
ندارد . در آيه 59 سوره نور كه قبلا تفسير شد ، سه وقت خلوت : قبل از
نماز صبح ، نيمروز ، بعد از عشاء ، به اعتبار اينكه افراد در اينوقت‏
لباسها را از تن بيرون می‏آورند و حفاظی ندارند به نام " سه عورت "
خوانده شده است .

پاورقی :
1 سوره احزاب ، آيه . 14