پاورقی : 1 - كافی جلد 5 صفحه 521 و وسائل جلد 3 صفحه . 25 2 - سنن ابوداود ، جلد 2 صفحه . 383
" « الا ما ظهر » " را خواستم . فرمود عبارتست از انگشتر و دستبند .
4 - « عن بعض اصحابنا عن ابیعبدالله عليه السلام قال : قلت له : ما
يحل للرجل من المرأه ان يری اذا لم يكن محرما ؟ قال : الوجه و الكفان و
القدمان » ( 1 ) .
ترجمه : راوی كه يك شيعه است میگويد از حضرت صادق عليه السلام پرسيدم
كه برای مرد نگاه كردن به چه قسمت از بدن زن جايز است در صورتی كه محرم
او نباشد ؟ فرمود چهره و دو كف دست و دو قدم .
اين روايت متضمن حكم جواز نظر بر وجه و كفين است نه حكم عدم وجوب
پوشيدن آنها و اينها دو مسأله جداگانه میباشند ولی بعدا خواهيم گفت
اشكال بيشتر در جواز نظر است نه در عدم وجوب پوشيدن . اگر نظر جائز
باشد به طريق اولی پوشيدن واجب نيست . بعدا در اين باره بحث خواهيم
كرد .
5 - " اسماء " دختر ابوبكر - كه خواهر عايشه بود - به خانه پيغمبر
اكرم آمد در حالی كه جامههای نازك و بدن نما پوشيده بود . رسول اكرم روی
خويش را از او برگرداند و فرمود :
« يا اسماء ان المرأه اذا بلغت المحيض لم تصلح ان يری منها الا هذا و
هذا - و اشار الی كفه و وجهه » .
يعنی ای اسماء ! همينكه زن به حد بلوغ رسيد سزاوار نيست چيزی از بدن
او ديده شود مگر اين و اين - اشاره فرمود به چهره و قسمت مچ به پائين
دست خودش ( 2 ) .
پاورقی : 1 - كافی جلد 5 صفحه 521 و وسائل جلد 3 صفحه . 25 2 - سنن ابوداود ، جلد 2 صفحه . 383 |