يعنی آنانكه بدون جهت مردان و زنان با ايمان را آزار میرسانند بهتان
و گناه بزرگی مرتكب میگردند . اين آيه رسما به كسانی پرخاش میكند كه
مردان و زنان مسلمان را آزار میرسانند . بلافاصله به زنان دستور میدهد كه
در رفتار خود وقار و سنگينی را كاملا رعايت كنند تا از آزار افراد مزاحم
مصونيت پيدا كنند . توجه بدين آيه ، بهتر به فهم مقصود آيه مورد بحث
كمك میكند .
مفسران غالبا هدف جمله " « يدنين عليهن من جلابيبهن »" را پوشانيدن
چهره دانستهاند ، يعنی اين جمله را كنايه از پوشيدن چهره دانستهاند .
مفسران قبول دارند كه مفهوم اصلی " يدنين " پوشانيدن نيست اما چون
غالبا پنداشتهاند كه اين دستور برای باز شناخته شدن زنان آزاد از كنيزان
بوده است ، اينچنين تعبير كردهاند . ولی ما قبلا گفتيم كه اين تفسير صحيح
نيست . به هيچ وجه قابل قبول نيست كه قرآن كريم فقط زنان آزاد را مورد
عنايت قرار دهد و از آزار كنيزان مسلمان چشم بپوشد . آنچه عجيب به نظر
میرسد اينست كه مفسرانی كه در اينجا چنين گفتهاند غالبا همانها هستند كه
در تفسير سوره نور با كمال صراحت گفتهاند كه پوشانيدن چهره و دو دست
لازم نيست و آنرا امر حرجی دانستهاند ، از قبيل زمخشری و فخررازی . چطور
شده است كه اين مفسران متوجه تناقض در سخن خود نشدهاند و ادعای
منسوخيت آيه نور را هم نكردهاند .
حقيقت اينست كه اين مفسران تناقضی ميان مفهوم آيه نور و آيه احزاب
قائل نبودهاند . آيه نور را يك دستور كلی و
|