است . شك نيست كه اينگونه تبادل نگاهها حرام است . بدين جهت بود كه‏
رسول اكرم دست خود را به پشت سر برد و چهره فضل را به طرف ديگر
برگردانيد كه ديگر او به آن زن نگاه نكند و آن زن به او . رابعا بعد از
اين جريان نيز زن را امر به پوشيدن چهره نكرد ، بلكه عملا مانع نگاههای‏
شهوت‏آلود آندو به يكديگر شد .
شيخ انصاری نيز در رساله نكاح پس از آنكه اين حديث را از طرف‏
طرفداران لزوم پوشيدن چهره و حرمت نظر نقل می‏كند می‏فرمايد : اين حديث‏
برخلاف مدعای آنها بيشتر دلالت دارد .

4 - خواستگاری

يكی ديگر از ادله كسانی كه پوشش چهره را لازم دانسته‏اند ، اينست كه در
مورد كسی كه قصد ازدواج دارد اجازه داده شده است كه به چهره زنی كه مورد
نظر اوست نگاه كند . مفهوم اين حكم اينست كه برای كسی كه قصد ازدواج‏
ندارد ، نظر كردن جايز نيست . اكنون ما بعضی از روايات اين باب را ذكر
می‏كنيم :
الف - « عن ابی‏هريره : كنت عند النبی ، فأتاه رجل فاخبره انه تزوج‏
امرأه من الانصار . فقال له رسول الله صلی الله عليه و آله و سلم : أنظرت‏
اليها ؟ قال : لا . قال : فاذهب فانظر اليها فان فی اعين الانصار شيئا »
( 1 ) .
ابوهريره می‏گويد : نزد رسول خدا بودم كه مردی آمد و

پاورقی :
1 - صحيح مسلم جلد 4 صفحه . 142