كه می‏خواهد با او زندگی كند و عمر خويش را با او بسر برد .
2 - « عن رجل عن ابی‏عبدالله عليه السلام قال : قلت له : / ينظر الرجل‏
الی المرأه يريد تزويجها فينظر الی شعرها و محاسنها ؟ قال : لا بأس بذلك‏
اذا لم يكن متلذذا » ( 1 ) .
مردی از حضرت صادق عليه السلام می‏پرسد آيا مردی كه قصد ازدواج دارد حق‏
دارد به مو و زيبائيهای زن مورد نظرش نگاه كند ؟ فرمود : اشكالی ندارد
مشروط بر اينكه مقصودش التذاذ نباشد .
پس معلوم شد جواز نظر برای خواستگار ، اختصاص به چهره و دو دست‏
ندارد .
ثالثا بحث ما فعلا در لزوم پوشيدن وجه و كفين است نه در جواز نظر برای‏
مرد . فرضا رواياتی كه دلالت می‏كند كه برای خواستگار ، نظر به چهره زن‏
مورد نظرش جايز است مفهوم مخالفی داشته باشد كه نظر غير خواستگار بر
چهره زن جايز نيست ، دليل بر عدم جواز نظر مرد بر چهره زن بيگانه است‏
نه بر وجوب پوشيدن زن وجه و كفين را .

5 - آيه " جلباب "

دليل ديگر كه می‏توان به آن تمسك جست ، آيه جلباب است كه می‏فرمايد :
" « يا ايها النبی قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنين يدنين عليهن من‏
جلابيبهن ». . . " ای پيامبر ! به همسرانت

پاورقی :
1 - كافی جلد 5 صفحه 365 - وسائل جلد 3 صفحه . 11