نمی‏كند كه نشان می‏دهد اهل عفاف و حفاظ است . خودبخود دورباشی ايجاد
می‏كند و ناپاكدلان را مأيوس می‏سازد . بعدا خواهيم گفت كه تعليلی كه در
ذيل جمله آمده است مؤيد همين معنی است .
و اما مطلب دوم يعنی بحث در علتی كه برای اين دستور ذكر شده است :
مفسرين گفته‏اند : گروهی از منافقين ، اوائل شب كه هوا تازه تاريك‏
می‏شد ، در كوچه‏ها و معابر مزاحم كنيزان می‏شدند . البته برای كنيزان‏
چنانكه قبلا گفتيم پوشانيدن سر واجب نبوده است . گاهی از اوقات اين‏
جوانان مزاحم و فاسد ، متعرض زنان آزاد نيز می‏شدند و بعد مدعی می‏شدند كه‏
ما نفهميديم آزاد زن است و پنداشتيم كنيز است . لذا به زنان آزاد دستور
داده شد كه بدون جلباب يعنی در حقيقت بدون لباس كامل از خانه خارج‏
نشوند تا كاملا از كنيزان تشخيص داده شوند و مورد مزاحمت و اذيت قرار
نگيرند .
بيان مذكور خالی از ايراد نيست ، زيرا چنين می‏فهماند كه مزاحمت نسبت‏
به كنيزان مانعی ندارد و منافقين آن را به عنوان عذری مقبول برای خود ذكر
می‏كرده‏اند ، در حالی كه چنين نيست . اگر چه پوشانيدن موی سر بر كنيزان‏
واجب نبوده است ، شايد رمز آن هم اين بوده كه وضع كنيز معمولا جالب و
تحريك آميز نيست و مورد رغبت كسی واقع نمی‏شود و به علاوه كارشان خدمت‏
بوده چنانكه قبلا اشاره كرديم ، ولی در هر حال اين مزاحمتها حتی در مورد
كنيزان نيز گناه محسوب می‏شده است و منافقين