داشت .
علم دوستی هم همين حالت را دارد . در حديثی از پيغمبر اكرم صلی الله‏
عليه و آله آمده است : « منهومان لا يشبعان طالب علم و طالب مال » .
يعنی دو گرسنه هرگز سير نمی‏شوند : يكی جوينده علم و ديگر طالب ثروت ،
هرچه بيشتر به آنها داده شود اشتهاشان تيزتر می‏گردد .
جاه‏طلبی بشر هم از همين قبيل است . ظرفيت بشر از نظر جاه‏طلبی پايان‏
ناپذير است . هر فردی هر مقام اجتماعی و هر پست عالی را كه به دست‏
آورد باز هم طالب مقام بالاتر است ، و اساسا هر جا كه پای حس تملك به‏
ميان بيايد از پايان پذيری خبری نيست .
غريزه جنسی دو جنبه دارد : جنبه جسمانی و جنبه روحی . از جنبه جسمی‏
محدود است . از اين نظر يك زن يا دو زن برای اشباع مرد كافی است ، ولی‏
از نظر تنوع طلبی و عطش روحی‏ای كه در اين ناحيه ممكن است به وجود آيد
شكل ديگری دارد .
قبلا اشاره كرديم كه حالت روحی مربوط به اين موضوع دو نوع است : يكی‏
آن است كه به اصطلاح " عشق " ناميده می‏شود ، و همان چيزی است كه در
ميان فلاسفه و مخصوصا فلاسفه الهی مطرح است كه آيا ريشه و هدف عشق واقعی‏
، جسمی و جنسی است و يا ريشه و هدف ديگری دارد كه صددرصد روحی است و
يا شق سومی در كار است و آن اينكه از لحاظ ريشه ، جنسی است ولی بعد
حالت معنوی پيدا می‏كند و متوجه هدفهای