پاورقی : 1 - وسائل جلد 3 ، صفحه 29 و كافی جلد 5 صفحه . 531 2 - وسائل جلد 3 ، صفحه . 29
میشود ، و اما پوشانيدن ساير قسمتهای بدن عملا مورد ابتلا نبوده است و شكی
در عدم جواز آن وجود نداشته كه مورد سؤال واقع شود .
ج - در مورد مملوك :
" « لا بأس ان يری المملوك الشعر و الساق » " ( 1 ) يعنی جايز است
كه غلام به مو و ساق خانمی كه مالك اوست نگاه كند .
در روايت ديگر در مورد خواجگان ( كه ممكن است مملوك هم نباشند )
سؤال شده است :
" « محمد بن اسماعيل بن بزيع قال : سألت اباالحسن الرضا عليه السلام
عن قناع الحرائر من الخصيان . فقال كانوا يدخلون علی بنات ابیالحسن عليه
السلام و لا يتقنعن . قلت : و كانوا احرارا ؟ قال : لا قلت : فالاحرار
يتقنع منهم ؟ قال : لا » ( 2 ) .
محمد بن اسماعيل بن بزيع - كه او نيز از اكابر اصحاب حضرت رضا عليه
السلام است - میگويد : از حضرت رضا سؤال كردم كه آيا زنان آزاده از
خواجگان بايد سر بپوشند ؟
( در مورد كنيزان مسلم است كه بر آنان پوشانيدن سر واجب نيست . لذا
سؤال را مخصوص زنهای آزاد قرار داده است ) .
در پاسخ فرمود : نه ، خواجگان بر دختران پدرم امام موسی بن جعفر عليه
السلام وارد میشدند و آنها هم روسری نداشتند . پرسيدم آيا آن خواجگان آزاد
بودند يا برده ؟ فرمود آزاد نبودند .
پاورقی : 1 - وسائل جلد 3 ، صفحه 29 و كافی جلد 5 صفحه . 531 2 - وسائل جلد 3 ، صفحه . 29 |