دستور الهام میگيرد .
از رسول اكرم صلی الله عليه و آله و سلم سؤال شد آيا حكم اجازه خواستن
شامل خانه فاميل و خويشان نزديك هم میشود ؟ آيا برای ورود در خانه مادر
يا دخترمان هم بايد اذن بگيريم ؟ در جواب فرمود آيا اگر مادر تو در اتاق
خود برهنه باشد و تو سرزده وارد شوی پسنديده است ؟ عرض شد : نه . فرمود
پس اذن بگيريد .
رسول اكرم شخصا اين دستور را اجراء میكردند و به اصحاب خويش هم توصيه
و تأكيد میكردند . دانشمندان شيعه و سنی نقل كردهاند كه رسم پيغمبر اكرم
اين بود كه پشت در خانه میايستاد و میفرمود : " « السلام عليكم يا اهل
البيت » " . اگر اجازه ورود میدادند وارد میشد و اگر جواب نمیشنيد
نوبت دوم و سوم سلام را تكرار میفرمود ، زيرا واقعا امكان دارد شخصی كه
در خانه است در نوبت اول يا دوم صدا را نشنيده باشد ولی اگر در نوبت
سوم هم جواب نمیشنيد مراجعت میكرد و میفرمود يا در خانه نيستند و يا
آنكه ميل ندارند ما وارد بشويم . اين دستور را در مورد خانه دخترش زهرا
عليه السلام نيز اجرا میفرمود .
يك نكته كه بايد در تفسير اين آيه متذكر شويم اينست كه كلمه " بيوت
" جمع " بيت " به معنای اتاق است . در زبان عربی لغتی كه به معنی "
خانه " در اصطلاح امروز فارسی به كار میرود لفظ " دار " است . البته
در قسمتی از نقاط ايران مانند خراسان كلمه خانه را نيز به اتاق اطلاق
میكنند . به هر حال بيوت به معنای اتاقها است و از اينجا چنين نتيجه
گرفته میشود كه استيذان مربوط به داخل شدن در اتاق اشخاص است نه به
ورود
|