درباره چهره هيچگونه اختلافی نيست ، احيانا بعضی از علماء درباره دستها
تا مچ و يا درباره پاها تا ساق ، اختلاف كرده‏اند كه آيا جزء استثناء هست‏
يا نيست ؟
در ميان مسائل فقهی شايد كمتر مسأله‏ای اينچنين پيدا شود كه اينگونه‏
مورد اتفاق نظر ميان علمای اسلام اعم از شيعه و سنی بوده باشد .
پيش از آنكه نقل اقوال كنيم دو مطلب بايد ذكر شود : يكی اينكه مسأله‏
پوشش را فقهاء در دو جا طرح می‏كنند . يكی در باب نماز ، از باب اينكه‏
در نماز واجب است كه زن تمام بدن خويش را بپوشاند ، خواه نا محرمی‏
وجود داشته باشد . و يا وجود نداشته باشد . در اينجا اين سؤال پيش می‏آيد
كه آيا وجه و كفين هم در نماز بايد پوشيده باشد يا نه ؟ ديگر در باب‏
نكاح ، به مناسبت بحث از اينكه خواستگار تا چه حدودی حق دارد به زن‏
مورد نظر خود نگاه كند . در اينجا نيز معمولا يك بحث كلی درباره پوشش و
يا درباره جواز و عدم جواز نظر می‏شود .
عليهذا از نظر فقه دو نوع " ستر " داريم : ستر صلاتی ، يعنی پوششی كه‏
در نماز بايد به كار برده شود كه البته شرائطی دارد از قبيل اينكه پاك‏
باشد ، غصبی نباشد و غيره . و ستر غير صلاتی كه در مقابل مردان بيگانه‏
بايد رعايت شود و شرائط خاص نماز را ندارد . بعدا خواهيم گفت كه ظاهرا
اختلافی نيست در اينكه ستر صلاتی و غير صلاتی از نظر مقدار و حدود پوشش با
هم تفاوت ندارند .
مطلب دوم اينكه فقهاء اصطلاحی دارند ، می‏گويند :