پاورقی : 1 - رجوع شود به وسائل جلد 1 صفحه . 279 2 - وسائل الشيعه جلد 3 صفحه . 3
را با استناد به همين آيه باطل نشان دادهاند .
اسلام التذاذ و كامجوئی زن و شوهر از يكديگر را نه تنها تقبيح نكرده
است ، ثوابهائی هم برای آن قائل شده است . شايد برای يك نفر فرنگی
شگفت انگيز باشد اگر بشنود اسلام مزاح و ملاعبه زن و شوهر ، آرايش كردن
زن برای شوهر ، پاكيزه كردن شوهر خود را برای زن مستحب میداند . در قديم
كه به پيروی از كليسا همه گونه التذاذات شهوانی را تقبيح میكردند ، اين
حرفها را تخطئه كرده حتی مسخره میدانستند .
اسلام التذاذات جنسی در غير محدوده ازدواج قانونی را به شدت منع
فرموده است و آن خود فلسفه خاصی دارد كه بعد توضيح خواهيم داد ، ولی
لذت جنسی در حدود قانون را تحسين كرده است تا جائی كه فرموده دوست
داشتن زن از صفات پيغمبران است : « من اخلاق الانبياء حب النساء » (2) .
در اسلام زنی كه در آرايش و زينت خود برای شوهر كوتاهی كند ، نكوهش
شده است كما اينكه مردانی كه در ارضاء زن خود كوتاهی میكنند نيز نكوهش
شدهاند .
حسن بن جهم میگويد : بر حضرت موسی بن جعفر عليه السلام وارد شدم ، ديدم
خضاب فرموده است . گفتم رنگ مشكی به كار بردهايد ؟ فرمود : بلی ،
خضاب و آرايش در مرد موجب افزايش پاكدامنی در همسر او است . برخی از
زنان به اين
پاورقی : 1 - رجوع شود به وسائل جلد 1 صفحه . 279 2 - وسائل الشيعه جلد 3 صفحه . 3 |