مسائل جنسی نخواهد بود .
ولی حقيقت اينست كه اين اندازه توسعه در مفهوم آيه بسيار بعيد است .
قدر مسلم ، همان طبقه اول است و اگر بيشتر نعميم دهيم حداكثر اينست كه
طبقه دوم را مشمول آيه بدانيم .
د - كودكانی كه از امور جنسی بيخبرند ، يا توانائی ندارند . " « الطفل
الذين لم يظهروا علی عورات النساء »"
اين قسمت را نيز دو جور میتوان تفسير كرد . كلمه " « لم بظهروا » "
از ماده ظهور است و با كلمه " علی " متعدی شده است ممكن است تركيب
اين دو كلمه مفهوم " اطلاع " را بدهد . پس معنی چنين میشود : كودكانی
كه بر امور نهانی زنان آگاه نيستند . و ممكن است مفهوم " غلبه و قدرت
" را بدهد ، پس معنی چنين میشود : كودكانی كه بر استفاده از امور نهانی
زنان توانائی ندارند .
طبق احتمال اول مراد بچههای غير مميز هستند كه قدرت تشخيص اينگونه
مطالب را ندارند . اما طبق احتمال دوم مقصود بچههائی است كه قدرت بر
امور جنسی ندارند يعنی غير بالغ میباشند هر چند مميز بوده باشند . طبق
احتمال دوم اطفالی كه همه چيز میفهمند و نزديك به حد بلوغ میباشند ولی
بالغ نمیباشند جزء استثناها هستند . فتوای فقهاء نيز بر طبق اين تفسير
است .
در دنباله آيه میفرمايد : " « و لا يضربن بأرجلهن ليعلم ما يخفين من
زينتهن »" يعنی زنان به منظور آشكار ساختن زينتهای پنهان خود ، پای بر
زمين نكوبند .
زنان عرب معمولا خلخال به پا میكردند ، و برای اينكه
|