تا اينجا عقيده قدمای علمای اسلام را درباره پوشش و هم درباره نظر ذكر
كرديم . اما علمای متأخر :
مرحوم آية الله سيد محمد كاظم طباطبائی يزدی در عروه الوثقی راجع به‏
مسأله پوشش در غير نماز می‏گويد :
" بر زن واجب است تمام بدن خويش را جز وجه و كفين ، از غير محارم‏
بپوشد " ( 1 ) .
درباره مسأله نظر می‏گويد :
" بر مرد جايز نيست نظر به زن اجنبی ، همچنانكه بر زن جايز نيست نظر
به مرد اجنبی . جماعتی وجه و كفين را استثناء كرده گفته‏اند مطلقا نظر بر
آنها جايز است . بعضی ديگر گفته‏اند نظر يك بار جايز است و بيش از يك‏
بار جايز نيست . احوط ممنوعيت است مطلقا " ( 2 ) .
اما فقهای متأخر و معاصر غالبا در اين دو مسأله از اظهار نظر صريح در
رساله‏های عمليه خودداری كرده‏اند و معمولا طريق احتياطی می‏پويند .
در ميان علمای متأخر و معاصر حضرت آية الله حكيم دامت بركاته در
رساله منهاج الصالحين چاپ نهم ، كتاب النكاح ، مسأله سوم ، فتوای صريح‏
دارند و وجه و كفين را صريحا استثناء می‏كنند . ايشان می‏فرمايند :
" جايز است نظر به كسی كه قصد تزويج او را دارد . همچنين جايز است‏
نظر به زنان اهل ذمه - به شرط عدم تلذذ - و همچنين زنان بی‏پروا كه نهی‏
آنها اثر ندارد - به شرط عدم تلذذ - و همچنين زنانی كه به

پاورقی :
1 - عروه الوثقی ، كتاب الصلاه ، فصل ساتر .
2 - عروه الوثقی ، كتاب النكاح ، مسأله . 31