ما معتقديم كه ساير استثناهای باب پوشش ، مثلا استثناء وجه و كفين ، و
همچنين استثناء محارم نيز از همين قبيل است . قبلا در اين باره بحثی شد .
به زودی دوباره مشروحتر بحث خواهيم كرد .
3 - اطفالی كه در اين آيه مكلف شدهاند كه مانند مردان بزرگ در سه
نوبت اجازه بگيرند اطفالی هستند كه به حد بلوغ نرسيدهاند . بنابراين
اطفال نابالغ و لو مميز و نزديك به بلوغ ، در غير سه وقتی كه در آيه
تعيين شده است میتوانند بدون كسب اجازه وارد خلوتگاه شوند .
اين آيه علی الظاهر میتواند قرينه باشد كه مقصود از جمله : " « او
الطفل الذين لم يظهروا علی عورات النساء »" كه در آيه پوشش آمده است
و قبلا دو احتمال در معنی آن داديم ، اطفال نابالغ است نه اطفال غير مميز
.
و اما استثنائی كه درباره مسأله پوشش است : " « و القواعد من النساء
اللاتی لا يرجون نكاحا فليس عليهن جناح ». . . " .
اين سومين استثناء است در مسأله پوشش . استثناء اول و دوم در آيه 31
همين سوره و استثناء سوم در اين آيه آمده است . در اينجا میفرمايد :
زنان از پا افتادهای كه اميدی به ازدواج ندارند میتوانند لباس روی خود
را بر زمين نهند مشروط بر اينكه نخواهند خودنمائی و خودآرائی بكنند . در
عين حال اگر جانب عفاف را رعايت كنند و خود را پوشيده دارند بهتر است
و خدا شنوا و دانا است .
مقصود از " قواعد " كيانند ؟ مقصود زنان سالخوردهای هستند كه از جنبه
زن بودن بازنشسته شدهاند ، يعنی ديگر مطلوب
|