يكی از علل پديد آمدن اينگونه افكار و عقايد ، تمايل بشر برای وصول به‏
حقيقت است . اين تمايل در بعضی افراد فوق العاده شديد است ، و اگر با
اين عقيده ضميمه گردد كه كشف حقيقت از برای روح آنگاه حاصل می‏شود كه‏
بدن و تمايلات بدنی و جسمانی مقهور گردد ، قهرا منجر به رياضت و
رهبانيت می‏گردد . به عبارت ديگر ، اين انديشه كه وصول به حق جزا از راه‏
فنا و نيستی و مخالفت با هوای نفس ميسر نيست ، علت اصلی پديد آمدن‏
رياضت و رهبانيت است .
علت ديگر پديده رياضت آميخته بودن لذات مادی به پاره‏ای از رنجهای‏
معنوی است . بشر ديده است كه همواره در كنار لذتهای مادی يك عده‏
رنجهای روحی وجود دارد . مثلا ديده است كه هر چند داشتن ثروت موجب يك‏
سلسله خوشيها و كامرانيها است اما هزاران ناراحتيها و اضطرابها و تحمل‏
ذلتها در تحصيل و در نگهداری آن وجود دارد . بشر ديده است كه آزادی و
استغناء و علو طبع خود را به واسطه اين لذات مادی از دست می‏دهد . از
اينرو از

پاورقی :
> كلبيون می‏گفتند كه گفتگوهای " انتيس طينس " در محلی از شهر آتن‏
واقع می‏شد كه به مناسباتی آنجا را " سگ سفيد " می‏خواندند . و نيز به‏
سبب اينكه پيروان او در شيوه انصراف از دنيا و اعراض از علائق دنيوی‏
چنانكه مبالغه كردند كه از آداب و رسوم معاشرت و لوازم زندگانی متمدن‏
نيز دست برداشته حالت دام و دد اختيار نمودند ، با لباس كهنه و پاره و
سر و پای برهنه و موی ژوليده ( مانند هيپی‏های عصر ما ) ميان مردم می‏رفتند
و در گفتگو هر چه بر زبان می‏گذشت بی ملاحظه می‏گفتند ، بلكه در زخم زبان‏
اصرار داشتند و به فقر و تحمل رنج و درد ، سرفرازی می‏كردند و همه قيود و
حدودی كه مردم در زندگانی اجتماعی بدان مقيد شده‏اند ترك كرده حالت‏
طبيعی را پيشه خود ساخته بودند " . ( سير حكمت در اروپا ، جلد اول صفحه‏
70 ) .