پاورقی : 1 - جامع ترمذی صفحه . 175 2 - وافی مجلد 12 ص 58 و وسائل جلد 3 صفحه 11 و كافی جلد 5 صفحه 365.
گفت با زنی از انصار ازدواج كردهام . پيغمبر صلی الله عليه و آله و سلم
به وی فرمود : آيا آن زن را ديدهای ؟ گفت نه . فرمود برو او را ببين ،
زيرا چشم انصار معمولا عيبی دارد .
ب - « عن المغيره بن شعبة انه خطب امرأه فقال صلی الله عليه و آله و
سلم : انظر اليها فانه احری ان يدوم بينكما » ( 1 ) .
مغيره بن شعبه از زنی خواستگاری كرد . پيغمبر اكرم صلی الله عليه و آله
و سلم مطلع شد ، بدو فرمود : برو ببين ، زيرا اگر ببينی و بعد ازدواج كنی
اين كار برای دوام ازدواج شما بهتر است .
ج - از حضرت صادق عليه السلام روايت شده است :
« لا باس ان ينظر الی وجهها و معاصمها اذا اراد ان يتزوجها » ( 2 ) .
يعنی وقتی شخص بخواهد با زنی ازدواج كند ، باكی نيست كه به چهره و
محل دستبندها نگاه كند . مفهوم مخالف اين حديث اينست كه اگر قصد
ازدواج در كار نباشد نگاه كردن جايز نيست .
جواب اين استدلال همانطور كه فقهاء گفتهاند اينست كه :
اولا نگاه خواستگار با نگاه غير خواستگار فرق میكند . خواستگار به ديده
خريداری و برای خريداری نگاه میكند و به اصطلاح نظر استقلالی دارد و معمولا
خالی از تلذذ نيست . لهذا فقهاء میگويند نگاه خواستگار با علم بدينكه
تلذذ حاصل میشود مانعی ندارد . البته هدف او بايد تحقيق باشد نه تلذذ .
ولی
پاورقی : 1 - جامع ترمذی صفحه . 175 2 - وافی مجلد 12 ص 58 و وسائل جلد 3 صفحه 11 و كافی جلد 5 صفحه 365. |