مسائل جنسی نخواهد بود .
ولی حقيقت اينست كه اين اندازه توسعه در مفهوم آيه بسيار بعيد است .
قدر مسلم ، همان طبقه اول است و اگر بيشتر نعميم دهيم حداكثر اينست كه‏
طبقه دوم را مشمول آيه بدانيم .
د - كودكانی كه از امور جنسی بيخبرند ، يا توانائی ندارند . " « الطفل‏
الذين لم يظهروا علی عورات النساء »"
اين قسمت را نيز دو جور می‏توان تفسير كرد . كلمه " « لم بظهروا » "
از ماده ظهور است و با كلمه " علی " متعدی شده است ممكن است تركيب‏
اين دو كلمه مفهوم " اطلاع " را بدهد . پس معنی چنين می‏شود : كودكانی‏
كه بر امور نهانی زنان آگاه نيستند . و ممكن است مفهوم " غلبه و قدرت‏
" را بدهد ، پس معنی چنين می‏شود : كودكانی كه بر استفاده از امور نهانی‏
زنان توانائی ندارند .
طبق احتمال اول مراد بچه‏های غير مميز هستند كه قدرت تشخيص اينگونه‏
مطالب را ندارند . اما طبق احتمال دوم مقصود بچه‏هائی است كه قدرت بر
امور جنسی ندارند يعنی غير بالغ می‏باشند هر چند مميز بوده باشند . طبق‏
احتمال دوم اطفالی كه همه چيز می‏فهمند و نزديك به حد بلوغ می‏باشند ولی‏
بالغ نمی‏باشند جزء استثناها هستند . فتوای فقهاء نيز بر طبق اين تفسير
است .
در دنباله آيه می‏فرمايد : " « و لا يضربن بأرجلهن ليعلم ما يخفين من‏
زينتهن »" يعنی زنان به منظور آشكار ساختن زينتهای پنهان خود ، پای بر
زمين نكوبند .
زنان عرب معمولا خلخال به پا می‏كردند ، و برای اينكه