" « الا ما ظهر » " را خواستم . فرمود عبارتست از انگشتر و دستبند .
4 - « عن بعض اصحابنا عن ابی‏عبدالله عليه السلام قال : قلت له : ما
يحل للرجل من المرأه ان يری اذا لم يكن محرما ؟ قال : الوجه و الكفان و
القدمان » ( 1 ) .
ترجمه : راوی كه يك شيعه است می‏گويد از حضرت صادق عليه السلام پرسيدم‏
كه برای مرد نگاه كردن به چه قسمت از بدن زن جايز است در صورتی كه محرم‏
او نباشد ؟ فرمود چهره و دو كف دست و دو قدم .
اين روايت متضمن حكم جواز نظر بر وجه و كفين است نه حكم عدم وجوب‏
پوشيدن آنها و اينها دو مسأله جداگانه می‏باشند ولی بعدا خواهيم گفت‏
اشكال بيشتر در جواز نظر است نه در عدم وجوب پوشيدن . اگر نظر جائز
باشد به طريق اولی پوشيدن واجب نيست . بعدا در اين باره بحث خواهيم‏
كرد .
5 - " اسماء " دختر ابوبكر - كه خواهر عايشه بود - به خانه پيغمبر
اكرم آمد در حالی كه جامه‏های نازك و بدن نما پوشيده بود . رسول اكرم روی‏
خويش را از او برگرداند و فرمود :
« يا اسماء ان المرأه اذا بلغت المحيض لم تصلح ان يری منها الا هذا و
هذا - و اشار الی كفه و وجهه » .
يعنی ای اسماء ! همينكه زن به حد بلوغ رسيد سزاوار نيست چيزی از بدن‏
او ديده شود مگر اين و اين - اشاره فرمود به چهره و قسمت مچ به پائين‏
دست خودش ( 2 ) .

پاورقی :
1 - كافی جلد 5 صفحه 521 و وسائل جلد 3 صفحه . 25
2 - سنن ابوداود ، جلد 2 صفحه . 383