درباره چهره هيچگونه اختلافی نيست ، احيانا بعضی از علماء درباره دستها
تا مچ و يا درباره پاها تا ساق ، اختلاف كردهاند كه آيا جزء استثناء هست
يا نيست ؟
در ميان مسائل فقهی شايد كمتر مسألهای اينچنين پيدا شود كه اينگونه
مورد اتفاق نظر ميان علمای اسلام اعم از شيعه و سنی بوده باشد .
پيش از آنكه نقل اقوال كنيم دو مطلب بايد ذكر شود : يكی اينكه مسأله
پوشش را فقهاء در دو جا طرح میكنند . يكی در باب نماز ، از باب اينكه
در نماز واجب است كه زن تمام بدن خويش را بپوشاند ، خواه نا محرمی
وجود داشته باشد . و يا وجود نداشته باشد . در اينجا اين سؤال پيش میآيد
كه آيا وجه و كفين هم در نماز بايد پوشيده باشد يا نه ؟ ديگر در باب
نكاح ، به مناسبت بحث از اينكه خواستگار تا چه حدودی حق دارد به زن
مورد نظر خود نگاه كند . در اينجا نيز معمولا يك بحث كلی درباره پوشش و
يا درباره جواز و عدم جواز نظر میشود .
عليهذا از نظر فقه دو نوع " ستر " داريم : ستر صلاتی ، يعنی پوششی كه
در نماز بايد به كار برده شود كه البته شرائطی دارد از قبيل اينكه پاك
باشد ، غصبی نباشد و غيره . و ستر غير صلاتی كه در مقابل مردان بيگانه
بايد رعايت شود و شرائط خاص نماز را ندارد . بعدا خواهيم گفت كه ظاهرا
اختلافی نيست در اينكه ستر صلاتی و غير صلاتی از نظر مقدار و حدود پوشش با
هم تفاوت ندارند .
مطلب دوم اينكه فقهاء اصطلاحی دارند ، میگويند :
|