رنگ همان شرايط را به خود میگيرد شرايط عينی هم يعنی شرايط خارجی ، مثلا
وضع زندگی و امثال آن رنگ خاص به ذهن و فكر او میدهد كه ما در مقام
تشبيه گفته ايم ذهن انسان از اين جهت مثل آينه است ، آينه هر رنگی كه
داشته باشد ، صورتی كه در آن منعكس میشود همان رنگ را پيدا میكند ، يا
مثل ضبط صوت است كه هر صوتی را به هر شكل كه در آن ضبط شود همان طور
منعكس میكند ، و يا مثل كوه است كه صدا را [ باز میگرداند ] ، چون
مسأله ، مسأله ردالفعل و عكس العمل است ، هميشه عكس العمل ها بستگی
دارد به نحوه عمل و صددرصد تابع عمل است در كوه اگر بگويی " هو " ، "
هو " جواب میدهد ، بگويی " ها " ، " ها " جواب میدهد ، ديگر
نمیشود تو بگويی " هو " او " ها " جواب دهد يا بگويی " ها " او "
هو " جواب بدهد بنابراين هر فكری ، صددرصد زاييده شرايط ذهنی و عينی
فكر كننده است در واقع اينجور است : شما شرايط ذهنی و عينی فكر كننده
را به من بگوييد تا من به شما بگويم كه او چگونه فكر میكند .
مخصوصا بحث را میبريم روی شرايط عينی باز همان نتيجه گرفته میشود كه
يك نفر در كاخ و در ويرانه نمیتواند يك جور فكر كند ، زيرا شرايط عينی
كاخ نشين يك شرايط است و شرايط عينی ويرانه نشين شرايط ديگری است اين
غير از مسأله اصالت اقتصاد است كه جنبه فلسفی قضيه بود اين ، جنبه
منطقی قضيه است كه به طور كلی به دليل اين كه شرايط مختلف است و اگر
شرايط به شكل ديگر ( غير از جنبه اقتصادی ) هم مختلف باشد شخص مختلف
فكر میكند از نظر منطق ديالكتيك ، اين امر اختصاص به شرايط اقتصادی
ندارد اگر ما باشيم و اين منطق ، چنانچه جو سياسی شخص نيز مختلف باشد [
تفكر او مختلف است ، ] مثلا آدمی كه در يك جو دموكراتيك زندگی میكند و
آدمی كه در يك جو استبدادی زندگی میكند ، همچنين آدمی كه در جو استبدادی
خودش مستبد است بر ديگران ، و آدمی كه مورد استبداد ديگران قرار گرفته
، [ دو گونه فكر میكنند ] اين شرايط اقتصادی نيست ، شرايط سياسی زندگی
است ولی خواه
|