پاورقی : . 1 نحل / . 8
برخلاف عدل نيست چون طبيعت بيش از اين او را جلو نياورده و او برای
همين كار ساخته شده ، بردگان [ را به بردگی گرفتن نيز هيچ منع قانونی
ندارد و امری برخلاف عدل نيست ] چون جنبه نژادی دارد ، نژادهای خاصی
هستند كه فقط برای بردگی ساخته شدهاند ، همين طور كه " « و الخيل و
البغال و الحمير لتركبوها و زينة »( 1 " ) آنها هم اصلا برای همين خلق
شده اند ، نه اينكه يك امر موقت باشد برای يك مصلحت موقت يا آنچه كه
امروز خيلیها درباب نژاد سياه میگويند كه اساسا نژاد سياه فلان استعداد
را ندارد
اين يك مسأله قابل بحث است كه آيا نژادها " عقب نگه داشته شده "
هستند يا " عقب مانده " ؟ خيلی فرق ست كه اينها از نظر طبيعی عقب
مانده باشند يا عقب نگهداشته شده ؟
ظاهرا اين نظر از نظر كلی هيچ قابل قبول نيست كه كسی بيايد تفاوتی تا
آن حد برای نژادها قائل باشد كه بعضی نژادها اساسا به هيچ وجه تمدن ساز و
فرهنگ ساز نيستند و فقط قدرت اقتباس و تقليد را دارند و نه چيز ديگر ،
[ و بعضی ديگر تمدن ساز و فرهنگ ساز هستند ] اما يك مسأله ديگر هست و
آن اين است كه تفاوت نژادها را هم شايد نشود انكار كرد كه در عين اينكه
همه استعداد دارند ولی بعضی از نژادها استعداد بيشتری دارند در اين باره
ما نمیتوانيم اظهار نظر قطعی كنيم ، اشخاصی حق دارند اظهار نظر بكنند كه
مطالعه زيادی روی نژادها دارند ، ولی مستبعد هم نيست كه ميان نژادها تا
اندازه ای تفاوت باشد ، شايد هم نباشد ، ما اين را صددرصد نمیگوييم .
ولی مطلب اين است كه اين آقايان آمده اند خون و نژاد را يك عامل
شمرده اند و محيط جغرافيايی را عامل جداگانه ، در صورتی كه اين ، تحويل
میشود به آن ، يعنی اگر نژادها فرقی داشته باشند ريشه اش محيط جغرافيايی
پاورقی : . 1 نحل / . 8 |