نقل می‏كنند و بعد مثالهايی ذكر می‏كند كه مثلا بعضی‏ها ناخنهايشان را
نمی‏گرفتند به علامت اينكه معلوم باشد كه اين دستها كار نمی‏كند و احتياج‏
به كار ندارد دليل خلافش ، يعنی دليل بر اينكه اين امر كليت ندارد اين‏
است كه ما اكنون می‏بينيم كه در محيطهای ديگری هم كار نكردن علامت تشخص‏
است الان در همين محيطهای خودمان برای خانمها كار نكردن علامت تشخص است‏
مؤلف از آناتول فرانس [ در ذكر علائم تشخص و كار نكردن ] نقل می‏كند :
" و كفشهای پاشنه بلند " كفشهای خيلی پاشنه بلند كه قديم معمول بود
خانمها پايشان می‏كردند ، معلوم بود كه كفش كار نيست ، كفش تشخص و [
علامت كار نكردن است ] ، يا اين كه امروز برخی خانمها ناخنها را بلند
می‏كنند برای اين است كه معلوم باشد كه اينها خيلی خانم هستند ، اينها
كار نمی‏كنند ، علامت كار نكردن است اين كم كم به عبا و قباها و نعلينهای‏
ما هم می‏رسد ( « و ثيابك فطهر » ) ( 1 ) علامت اين است كه از كار
معافيم ، و اتفاقا همين طور هم هست ، يا لااقل از نوعی كارها معاف هستيم‏
اينها دليل بر اين است كه اين آداب و عادات ، صددرصد به منطقه مربوط
نيست ، يعنی گاهی علل ديگری اينها را به وجود می‏آورد .
كنت گوبينو فرانسوی است او وزير مختار ايران بوده است در زمان‏
ناصرالدين شاه سه سال در ايران بوده و كتابی هم به نام " سه سال در
ايران " نوشته است كه به فارسی ترجمه شده و در آن ، اوضاع آن زمان (
اوائل دوره ناصرالدين شاه ) را تشريح كرده است او نظريه خاصی درباره‏
تاريخ دارد كه به نام خودش معروف است : " گوبينيزم " و همان نظريه‏
نژادی تاريخ است به هر حال اين يك مسأله ای است و مسأله مهمی هم هست‏
.
مسأله ناسيوناليزم كه امروز مطرح است بيشتر جنبه خونی و نژادی دارد ،
منتها امروز از ناسيوناليسم تعبير ديگری در دنيا می‏شود و آن تعبير فرهنگی‏
آن است ، يعنی معتقد به فرهنگ ملی و فرهنگ قومی هستند و

پاورقی :
. 1 مدثر / . 4