پاورقی : emergence - 1
است . مثلا اين كه پدر مقدمه پسر هست آيا اين جور است كه هر كسی مقدمه
است برای بعد از خودش ؟ اين انسان خلق میشود برای انسان بعد از او ،
باز او خلق میشود برای انسان بعد از او و ؟ آنها میگويند نه ، مطلب
اينطور نيست غايت طبيعت ابقاء نوع است طبيعت میخواهد نوع را نگاه
دارد ولی اگر نوع بخواهد در طبيعت باشد افراد نوع بايد در طبيعت باشند
چون فرد قابل بقاء نيست و نمیتواند برای هميشه در طبيعت بماند و طبيعت
اين امر را نمیپذيرد ، اين است كه طبيعت ، بقاء نوع را به وسيله افراد
ادامه میدهد ، و الا هدف طبيعت اين نيست كه آقای زيد از آن جهت كه
آقای زيد است باقی باشد و آقای عمرو از آن جهت كه [ آقای عمرو است
باقی باشد بلكه ] او میخواهد نوع انسان را نگاه دارد ولی نوع انسان بدون
اين كه اين افراد متوالی را حفظ كند [ باقی نمیماند ] .
بله ، شايد تا حدی بشود از همان راه در مسأله هدف تاريخ وارد شد .
ماديون اصلا به غايت در تاريخ قائل نيستند .
آنها كه به غايت قائل نيستند اين ، بنابر نظريه كسانی است كه قائل به
غايت هستند .
در مورد نوع سوم تركيب كه فرموديد ، در فيزيك نمونه اش را داريم :
تركيب رنگها اينها نحوه تركيبشان طوری است كه در عين حال كه از مجموعه
اش خاصيت جديدی حادث میشود مع الوصف خواص هر يك از امواج هم حفظ
میشود مثلا از تركيب رنگ قرمز و سبز رنگ زرد پديد میآيد بدون اين كه
هيچكدام از آن امواج وضع خودشان را تغيير بدهند .
نمیدانم ، شايد هم اينجور باشد .
دور كهيم در پديده های اجتماعی از پديده " ايمرجنس " ( 1 ) نام
میبرد .
پاورقی : emergence - 1 |