نظر قرآن درباره ابزار شناخت
قرآن در باب شناخت چه نظريهای دارد ( 1 ) ؟ قرآن به چه ابزاری برای شناخت معتقد است ؟ آيا حس را ابزار شناختپاورقی : . 1 از سؤالی كه يكی از دوستان در پايان جلسه قبل كردند فهميدم كه اين را بايد تذكر دهم كه اگر ما در لابلای سخن از قرآن هم بحثی میكنيم نه اين است كه از اول میخواهيم به استناد قرآن بگوئيم شناخت صحيح يعنی چه ، نه ، ما داريم بحث علمی میكنيم ، بحث شناخت شناسی میكنيم ، ولی در كنار اين ، همانطور كه نظريات صاحبنظران را بيان میكنيم نظر قرآن را هم بيان میكنيم كه اجمالا آگاه باشيم و اگر كسی از ما بپرسد : افلاطون در باب شناخت به چه ابزاری معتقد بود ؟ میگوئيم او در اين باب ، مكتب انحصاری دارد و میگويد يگانه ابزار شناخت ، عقل است و با عقل میشود شناخت ، و موضوع شناخت هم ( كه بعدا درباره آن بحث میكنيم ) از نظر افلاطون كلی است نه جزئی . اصلا جزئی از نظر او حقيقت نيست ، چيزی نيست تا موضوع شناخت واقع شود . پس او به يك نوع شناخت عقلانی قائل است كه آن شناخت عقلانی را ديالكتيك نام گذاشت . به يك نوع ديالكتيك در شناخت قائل بود كه در ديالكتيك افلاطون ، ابزار شناخت عقل است و موضوع شناخت يعنی آنچه كه حقيقت است كليات است نه جزئيات . پس ما نظر افلاطون را اجمالا دانستيم . >