پاورقی : . 1 سوره طه ، آيه . 7
. 2 اين مطلب در قرآن هم هست : ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد( سورهق ، آيه 18 ) .
كه آنها گفتهاند عجالتا مطرح نمیكنم ، فقط يك مورد از قرآن كريم و يك
فراز از كلمات اميرالمؤمنين ( نه از نهجالبلاغه بلكه از دعای كميل ) نقل
میكنم و فعلا از اين قسمت مطلب رد میشوم .
در قرآن مجيد در سوره مباركه طه میفرمايد : « فانه يعلم السر و اخفی
( 1 ) . خدا آگاه به راز است ، آگاه به پنهان است ، و آگاه به پنهانتر
از پنهان است . اين " پنهانتر از پنهان " چيست ؟
برای انسان چيزی پنهانتر از اين نيست كه امری را در دل خود پنهان كند
. اگر انسان چيزی را در دل خاك يا هر جای ديگر پنهان كند ممكن است كسی
پيدا كند . ولی اگر چيزی به صورت سر باشد ، يعنی اصلا از درون دل بيرون
نيايد ، چيزی مخفیتر از آن برای انسان نيست . از امام سؤال شد : چرا
قرآن میگويد خدا راز را میداند و از راز پنهانتر را هم میداند ؟ از راز
مخفیتر چيست ؟ امام فرمود : " از راز پنهانتر " آن چيزی است كه در
روان تو وجود دارد و خودت نمیدانی و فراموش كردهای .
علی ( ع ) در دعای كميل میفرمايد : « الذين وكلتهم بحفظ ما يكون منی »
" تو ملائكهای را بر من موكل كردی ( 2 ) ، آنها را مأمور من كردی و تمام
اعمال مرا ضبط و ثبت میكنند " . بعد برای اينكه مردم چنين خيال و توهمی
نكنند كه خدا كه ملائكه را فرستاده العياذبالله مثل كسی است كه به مأمور
احتياج دارد و خودش به تنهايی نمیتواند ، يا شريك در ملك و به تعبير
قرآن " ولی از ذل " دارد میفرمايد : « و كنت انت الرقيب علی من
ورائهم » تو خودت باز بر
پاورقی : . 1 سوره طه ، آيه . 7 . 2 اين مطلب در قرآن هم هست : ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد( سورهق ، آيه 18 ) . |