كشف روان ناخودآگاه و " شناخت آيهای "
نتيجه دوم ، در " شناخت شناسی " يعنی در مسئله " ما نحن فيه " است . روان ناخودآگاه كه امروز از نظر علم يك حقيقت مسلم شناخته میشود نسبت به روان خودآگاه ، يعنی " غيب " نسبت به " شهادت " . روان ناخودآگاه ، غيب وجود انسان است ( 1 ) . قبلا هم غيب و شهادت میگفتيم ، [ ولی اينطور معنا میكرديم ] : شهادت يعنی اين بدن و غيب يعنی روان ( همين روان ناخودآگاه ) . امروز ثابت شده كه نه تنها شهادتی داريم ( يعنی بدن ) و غيبی داريم ( يعنی روان ) بلكه يك غيب غيبی هم داريم كه همان روان ناخودآگاه است . بدن خود را با حواس ظاهری حس میكنيم ، روانپاورقی : . 1 اين كه خدا انسان را به گونهای آفريده است كه بزرگترين آيه الهی است كه خيلی دلايل دارد يكی از دلائلش همين است .