پاورقی : 1 . socialism 2 . capitalism
اختصاص به شناخت خدا ندارد . شناخت شناسی از هر مسألهای مهمتر است ،
اگر كسی شناخت شناس باشد ، میبيند كه اكثر معلومات بشر داخل در آن
مقوله از شناخت شناسی است كه قرآن آن را شناخت از آيه به ذی الايه
ناميده است . مسأله پی بردن به خدا ، از نظر ماهيت شناختی - قطع نظر از
جنبههای ديگر - با شناخت ناپلئون هيچ فرقی نمیكند ، اگر چه ناپلئون يك
وجود محسوس است .
آينده همه همينطور است ، آينده را شما از كجا میدانيد ؟ مخصوصا از كسی
كه در فلسفه تاريخ قائل به جبر تاريخ است بايد پرسيد : آينده جامعه
بشريت بر اساس فلسفه و علم تو چيست ؟ میگويد : بدون شك آينده بشريت
سوسياليسم ( 1 ) است ، مراحل تاريخ پيش میآيد تا به كاپيتاليسم ( 2 )
میرسد و كاپيتاليسم جبرا منتهی به سوسياليسم میشود . به او میگوئيم مگر
آن آينده برای تو محسوس است كه تو به طور قطعی آن را پيش بينی میكنی ؟
میگويد نه . پس از كجا فهميدی ؟ میگويد روی تعميم يك قاعده علمی .
مثالی كه قبلا عرض كردم ، از اين واضحتر و روشنتر است . ممكن است شما
بپرسيد كه اين استنباطی كه ما از وجود ناپلئون داريم چگونه است ؟
استنباطی كه از وجودها و آثار تاريخی داريم به چه شكلی است ؟ وقتی علما
میگويند كه سابقه ايران به پنج هزار سال پيش میرسد ، از كجا میگويند ؟
اينها از روی آثار و نشانهها و از روی علائم و آيهها میگويند . مسأله
شخصيتهای تاريخی مستند به نقل است ، مستند به كتاب و قرائن است .
پاورقی : 1 . socialism 2 . capitalism |