شده است . اگر كتاب " تداوی روحی " حسين كاظم‏زاده ( 1 ) را بخوانيد
می‏بينيد در اين زمينه بحثهای خيلی خوبی آورده است .

روان ناخودآگاه و اثبات اصالت روح

چنانكه گفته شد وجود روان ناخودآگاه در انسان [ امری ] مسلم است .
مسئله كشف روان ناخودآگاه دو نتيجه علمی برای الهيون در برداشت . ( 2 )
يكی از آن نتايج در خود مسئله روح بود . روان ناخودآگاه اصالت روح را
بيش از پيش ثابت كرد زيرا مسلم شد كه عوارضی كه در روان ناخودآگاه‏
پيدا می‏شود اصلا به عالم اعصاب انسان مربوط نيست . حتی خود فرويد معتقد
است كه بسياری از ديوانگيها كه پيدا می‏شود ، معلول بيماريهای عصبی نيست‏
، معلول فرمان روان ناخودآگاه است .
گاهی می‏گويند فلان كس از غصه ديوانه شد ، و واقعا هم هستند افرادی كه‏
از غصه ديوانه می‏شوند . البته ديوانه به اين معنا كه يك حالت " خل گری‏
" پيدا می‏كنند و ديگر آن غصه‏ای كه بايد بخورند اصلا نمی‏خورند . وقتی اين‏
افراد را معاينه پزشكی می‏كنند هيچ

پاورقی :
. 1 حسين كاظم‏زاده يك ايرانی مسلمان بود كه چندين سال پيش از ايران‏
مهاجرت كرد . و به اروپا رفت . سالهای اول در ( اوايل مشروطيت )
فعاليتهای علمی و ادبی و سياسی داشت . بعد به يك دهكده‏ای - ظاهرا در
سوئيس رفت و آنجا منزوی شد . در آنجا مطالعات علمی می‏كرد و كتاب‏
می‏نوشت . بسياری از كتابهايش را به فارسی نوشته است كه در ايران هم‏
چاپ شده است .
. 2 با اينكه كسانی كه در اين راه كار كرده‏اند دنبال اين نبودند كه‏
برای الهيون [ كاری كرده باشند ] ، آنها دنبال كار علمی خودشان بودند .