اين دو را از يكديگر تفكيك نكن . تقوای محض يعنی تعطيل كردن چشم ،
تعطيل كردن گوش ، تعطيل كردن فكر ، پس برای چه خدا اينها را خلق كرد ؟
! كافی بود دل را به آن معنا كه تو میگويی خلق میكرد ، ديگر چشم و گوش و
عقل و حواس و فكر را خلق نمیكر د . تحقير علم نه ، تحقير پاكی و اخلاص و
تزكيه نفس هم نه .
مسئله بعدی ما مسئله درجات شناخت است . ما شناخت سطحی داريم و
شناخت عمقی . شناخت عمقی يك درجه خيلی سادهاش شناخت سطحی است ،
درجه بالاتر از آن - كه آن را به يك تعبير عمقی هم میگويند - شناخت علمی
است ، درجه ديگر ، شناخت فلسفی است . آيا شناخت علمی مجزا از شناخت
فلسفی داريم يا نداريم خودش مسئله ديگری است . درجات شناخت و مسائل
ديگری را ان شاءالله در جلسات آينده عرض خواهم كرد .
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرين
|