پاورقی : . 1 اگر يادتان باشد دو نوع افزايش داشتيم : افزايش افقی يعنی گسترش و توسعه كه علم اين كار را میكند ، [ و افزايش عمقی ] .
شناخت ابراهيمی هيچ فرقی نيست ، از نظر موضوع فرق است . شناخت شناسی
ابراهيم با شناخت شناسی آن ستاره شناس و با شناخت شناسی شما ( در
مثالی كه در جلسه گذشته راجع به آيه الله بروجردی و يا سعدی عرض كردم )
از نظر ماهيت شناخت شناسی فرق نمیكند . ماهيت شناخت شناسی در هر دو
يكی است منتها موضوعش دو تا است . شما با آثار سعدی و آيه الله
بروجردی ، آنها را میشناسيد ، از منظومه شمسی به وجود آن سياره ، و از
روان خودآگاه انسان به روان ناخودآگاه انسان [ پی میبريد ] ، ولی
پيامبران آمدهاند به شناخت انسان ژرفا بدهند .
فرق علم و دين در همينجاست : علم آمده است برای اينكه به شناسائی
انسان گسترش بدهد ، شناخت را افزايش دهد . اديان هم آمدهاند كه به
شناخت انسان افزايش دهند ( 1 ) ، اما افزايش در جهت ژرفائی شناخت ،
آمدهاند بگويند تمام اين جهان كه میبينی در مقابل جهان غيبی كه بر اين
جهان احاطه دارد كحلقه فی فلاه مثل يك حلقه است در صحرا . ( يك حلقه در
مقابل يك صحرا چقدر حقارت دارد ! اين جهان هم نسبت به جهان غيب
اينقدر حقير است ) . از اين عالم چيزی كم نكردهاند ، بلكه عظمت آن عالم
را به ما ارائه و نشان دادهاند .
بحث ما درباره مراحل شناخت در اينجا پايان میپذيرد .
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرين .
پاورقی : . 1 اگر يادتان باشد دو نوع افزايش داشتيم : افزايش افقی يعنی گسترش و توسعه كه علم اين كار را میكند ، [ و افزايش عمقی ] . |