پاورقی : . 1 نهجالبلاغه عبده ، خطبه . 25
هستيد و خدای متعال هم در قرآن فرموده است " حق بر باطل پيروز است "
و با اينكه آنها دنبال رهبر باطلی هستند و خدا هم در قرآن فرموده كه باطل
در نهايت امر شكست میخورد [ مع الوصف ] به شما میگويم كه با اين
وضعيتی كه از شما میبينم آنها بر شما پيروز میشوند : « و انی و الله لاظن
ان هؤلاء القوم سيدالون منكم » ( 1 ) . علت چيست ؟
وقتی به عدهای در دنيای امروز گفته میشود علی ( ع ) بر حق بود يا
معاويه ؟ طبق عمل كه يك فرضيه ، حقانيت خود را در عمل ثابت میكند ،
میگويند : ما میبينيم معاويه در مبارزه پيروز شد و علی شكست خورد . علی
پس از چهار سال و چند ماه خلافت كشته شد ولی معاويه بر سراسر كشور اسلامی
مسلط گرديد ، پس اين دليل بر حقانيت معاويه و عدم حقانيت علی است .
مگر عدهای همين حرف را نگفتند ؟ مگر هنوز در دنيا افرادی نيستند كه همين
حرف را میزنند ؟ اينها طبق " فلسفه عمل " پيش میآيند ، میگويند از
نظر فلسفه عمل نبايد دنبال اين حرفها برويم كه علی چه میگفت و معاويه چه
میگفت ، آيا علی تابع قرآن بود ، تابع سنت پيغمبر بود ، معاويه چگونه
آدمی بود ، ما به نتيجه عملی نگاه میكنيم ، میبينيم معاويه در عمل بر علی
پيروز شد [ پس حق با معاويه بود زيرا ] دليل بر حقانيت يك تئوری ، يك
مكتب و يك طرح ، پيروزی عملی است . اما جواب مسئله را خود علی ( ع )
میدهد :
شما [ در اينجا ] بسيط فكر میكنيد و میگوئيد پيروان معاويه از يك طرح
پيروی میكنند و او را پيشوا قرار دادهاند و معاويه برای
پاورقی : . 1 نهجالبلاغه عبده ، خطبه . 25 |