رد نظريه اگوست كنت
اين نظريه اگوست كنت و فيليسين شاله و عدهای ديگر در باب شناخت - كه شناخت حقيقی چيست - شبيه نظريه علمای مصوبه از اهل تسنن است كه همانطور كه نظريه اين [ گروه از ]
اسلام اتفاق پيدا كردند بر خلاف آنچه كه علمای زمان قبل اتفاق پيدا كرده
بودند ، باز حقيقت ، اين دومی است ، اگر علمای [ قرن اول ] روی مسئلهای
اتفاق نظر پيدا كنند ، حرفشان حقيقت است ، اگر علمای قرن دوم بر
نظريهای اتفاق نظر پيدا كردند كه خلاف آن چيزی بود كه علمای قرن پيش
اتفاق پيدا كرده بودند حرف اينها هم در زمان خودشان حقيقت است ، پس
حكم خدا در قرآن اول يك چيز است ، در قرن دوم چيز ديگر ، و در قرن بعد
چيز ديگر اين نظريه را علمای اصول اصطلاحا نظريه " تصويب " میگويند و
اين علما را " مصوبه " میخوانند . ولی شيعه اين نظر را قبول ندارد .
شيعه میگويد علما فقط میتوانند كاشف حكم خدا باشند و حكم خدا با وفاق
علما در يك زمان عوض نمیشود . اگر علمای قرن سيزدهم هم اتفاق نظر پيدا
كردند كه يك چيز حلال است و علمای قرن چهاردهم آنچه را كه آنها گفته
بودند حرام است بگويند حلال است ، حكم خدا يكی از اين دو است ، يا آنها
اشتباه كردهاند يا اينها . از اين جهت است كه شيعه اساسا برای اتفاق
نظر علمای يك زمان اصالت قائل نيست مگر آنكه به شكلی منتهی به امام
شود . اجماع ، تا در جائی به امام نرسد ، حجت نيست .
رد نظريه اگوست كنت اين نظريه اگوست كنت و فيليسين شاله و عدهای ديگر در باب شناخت - كه شناخت حقيقی چيست - شبيه نظريه علمای مصوبه از اهل تسنن است كه همانطور كه نظريه اين [ گروه از ] |