و استعداد چه شناختی است ؟ فرضا خود سعدی را ديده باشيد ، حرف زدنش را
ديده باشيد ، كتابش را هم ديده باشيد ، علم و ذوق سعدی در كجاست ؟ علم
و ذوق سعدی در آن درونیترين اعماق وجود سعدی است كه علم هنوز نمیتواند
معين كند در كجاست . آيا آنچه كه اسمش علم يا عاطفه يا ذوق يا ايمان
است واقعا در سلولها جای گرفته است يا در ماوراء سلولها وجود دارد ؟
حال فرض كنيم كه اينها در سلول جای داشته باشند ( بحثی در اين جهت
نداريم ) آيا من و شما كه میگوئيم سعدی عالم است رفتيم و مغز سعدی را
تشريح كرديم ، علمها را در لابلای سلولها كلمه به كلمه پيدا كرديم و بعد
گفتيم سعدی عالم است ؟ آيا ذوقش را در لابلای آن سلولها پيدا كرديم ؟ يا
مثلا از مغز سعدی ، علمها و ذوقها ، و اصطلاحات و احساسات او را
عكسبرداری كرديم ؟ !
يا به عنوان مثال آقای بروجردی كه ما پای درسش رفتيم و ديديم كه آنطور
در مسائل فقهی و اصولی اظهار نظر میكند و میگوئيم فقيه درجه اول زمان خود
بود آيا مغز او را ديديم ؟ ما كه جز پوست و صورت آقای بروجردی چيزی
نديديم ما از درون مغز او ناآگاهيم ، از خود آن چيزی كه در آن ، محتواها
هست هيچ چيز نمیدانيم ولی در عين حال اگر از من كه مثلا شاگرد ايشان بودم
بپرسند آقای بروجردی در فقه و اصول و تفسير و ادبيات و تاريخ چطور بوده
است ، میگويم در فقه و اصول مرد فوقالعاده متبحر و صاحبنظری بود و بر
تفاسير قرآن هم مسلط بود و بيش از نصف قرآن را حفظ بود . ادبيات عربش
فوقالعاده خوب بود . انسان باور نمیكرد كه يك مرد فقيه ، به ادبيات
فارسی اينچنين مسلط باشد . گاه میشد كه به يك مناسبتی
|