اين دو را از يكديگر تفكيك نكن . تقوای محض يعنی تعطيل كردن چشم ،
تعطيل كردن گوش ، تعطيل كردن فكر ، پس برای چه خدا اينها را خلق كرد ؟
! كافی بود دل را به آن معنا كه تو می‏گويی خلق می‏كرد ، ديگر چشم و گوش و
عقل و حواس و فكر را خلق نمی‏كر د . تحقير علم نه ، تحقير پاكی و اخلاص و
تزكيه نفس هم نه .
مسئله بعدی ما مسئله درجات شناخت است . ما شناخت سطحی داريم و
شناخت عمقی . شناخت عمقی يك درجه خيلی ساده‏اش شناخت سطحی است ،
درجه بالاتر از آن - كه آن را به يك تعبير عمقی هم می‏گويند - شناخت علمی‏
است ، درجه ديگر ، شناخت فلسفی است . آيا شناخت علمی مجزا از شناخت‏
فلسفی داريم يا نداريم خودش مسئله ديگری است . درجات شناخت و مسائل‏
ديگری را ان شاءالله در جلسات آينده عرض خواهم كرد .
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرين