پاورقی : . 1 وسائل الشيعه ، كتاب جهاد .
به تنهايی نگفته است . قرآن هجرتی را كه مادی محض باشد طرد میكند . مثلا
ابوذر از قبيله غفار از مكه حركت كرده و منتهايش مدينه است ، ولی در
همان حال كه خانه مادی را رها كرده ، نفسانيات و خود خواهيها و پستيها
را دور میريزد ، بتپر ستيها را با انواعش دور میريزد ، در حالی كه دارد
قدم به قدم به مدينه نزديك میشود ، قدم به قدم به سوی خدا بالا میرود ،
اگر از اين خانه چهار فرسخ حركت كرده ، معادل و يا بيشتر از آن به طرف
خدا بالا رفته است . يعنی در آن واحد دو هجرت را با هم انجام داده است
. ببينيم پيغمبر اكرم ( ص ) در همين حال چه تعبيری میكند .
پيغمبر اكرم راجع به كسانی كه از مكه به مدينه هجرت كردند ( خواست
حساب افراد را تصفيه كند و تكليف را روشن نمايد ) فرمود : كسانی كه
هجرت كردهاند هجرتشان دو گونه است : يكی به سوی خدا و رسول هجرت كرده
است ، يعنی از نظر معنوی هدفش خدا و رسول خدا است : « من كان هجرته
الی الله و رسوله فهجرته الی الله و رسوله » و هر كس كه به اين قصد و به
اين سو ( از نظر معنوی ) از شهر خودش خارج شده ، به همان سو هم منتهی
میشود . « و من كان هجرته الی مال يصيبه ام امرأه يصيبها فهجرته الی ما
هاجر اليه » ( 1 ) ما آن آدمی كه به طمع حركت كرده ، و فكر كرده كه يك
جمعيت تازهای به وجود آمده است و اين جمعيت آينده خوبی خواهد داشت ،
فردا صاحب مال و ثروت خواهند شد و به اين وسيله به زنهای زيبا میتوان
رسيد - با مهاجرين آمده اما معنويتش اين است - از ما نيست . اين از
خانهاش
پاورقی : . 1 وسائل الشيعه ، كتاب جهاد . |