فصل 25 فی توضيح ما ذكرنا فی تحقيق الحركه الكميه
اعلم أن كل ما يتقوم ذاته ( 1 ) من عده معان ( 2 ) فله تماميه بما هو كالفصل الاخير له ( 3 ) ، فتعينه محفوظ مادام فصله الاخير متعين ، و باقی المقومات لماهيته من الاجناس و الفصول التی هی من لوازم وجوده ( 4 ) و أجزاء ماهيته غير معتبره فيه علی الخصوص ، فتبدلها لا يقدح فی بقاء ذاته . فالاتصال و قبول الابعاد مثلا فصل للجسمپاورقی : 1 - ذات اعم از ماهيت و واقعيت است ، ظاهرا اينجا بيشتر ماهيت مورد نظر است . 2 - هر چيز كه ماهيتش از چند معنی تشكيل میشود ، و آن معانی حتما بايد به صورت اجناس و فصول باشد . پس قهرا بحث ما درباره هر مركبی نيست كه بگوئيم مثل مركبات خارجی يا مركبات اعتباری . 3 - تماميتش به يك جزء است كه همان فصل اخير است . ساير اجناس و حتی ساير فصول تماميتشان به فصل قريب است . ( اين بحث را فعلا مطرح نمیكنيم كه آيا فصول ديگر بعدا تبديل به اجناس میشوند يا نه ؟ ) يعنی اگر فصل قربيش محفوظ است ماهيت آن نيز محفوظ است ولو اينكه اجناس قريبه و اجناس بعيده و بلكه فصول بعيده هم محفوظ نباشد . اگر فصل قريب محفوظ نباشد واقعيت شیء محفوظ نيست ولو اينكه همه اجناس بعيده و قريبه و فصول بعيده محفوظ باشد . 4 - با اين كلمه " لوازم وجود " به نظريه اصالت وجود اشاره میكند و اينكه ماهيت از لوازم وجود است و از وجود انتزاع و اعتبار میشود . اين تعبير اصالت وجودی است كه میگويد اجزای ذات شیء از لوازم وجودش است .