اجزائش با يكديگر مجامع نيستند ، اعتبار نمیشود . ولی اگر حركت را با
آن تعينش اعتبار كنيم مقدار دارد . بحث ما در همان تعين است كه آن
تعين " زمان " است .
همانطور كه جسم تعليمی عرض تحليلی جسم طبيعی است ، زمان هم عرض
تحليلی حركت است . ولی اينكه مقدار عارض تحليلی جسم طبيعی باشد ، دليل
نمیشود كه اين عين آن است . زيرا ميان اينكه يك شیء را بدون تعين
اعتبار كنيم و شیء را با تعين اعتبار كنيم فرق است . زمان هم كه میگوييم
مقدار حركت است ، با حركت همان تفاوتی را دارد كه هر تعينی با شیء
مبهمی دارد كه با اين تعين متعين میشود .
|