پاورقی : . 1 - يعنی در جواهر و اعراض . 2 - رساله كوچكی است در حدوث كه در مجموعه رسائل مرحوم آخوند چاپ شده است . 3 - منظور اين است كه از بس كه فاصلههای طی شده ظريف و لطيف است و اينها را آنا فانا پشت سر میگذارد خودش حس نمیكند . مثل آدمی كه در هوا حركت میكند ، و اگر نداند كه هوائی وجود دارد بدون اينكه احساس كند ، هوا و حجاب لطيفی را پشت سر میگذارد . شباهت صور آنقدر زياد است كه حس نمیكند كه صورتی را رها و صورتی را كسب كرده است . مثل اينكه زيد در امروز نسبت به ديروز قيافهاش تغيير كرده ولی چون اين تغيير خيلی دقت و ظرافت دارد احساس نمیشود . 4 - گرچه در اينجا تعبير حركت كرده است ولی لفظ آخرت را هم آورده است و در آخرت كه ديگر حركت وجود ندارد . پس مقصود ابن عربی اصطلاح خودشان است كه غير از منظور مرحوم آخوند است . 5 - منظور از كلمات ، فيضهای دائمی الهی است . 6 - مرحوم حاجی از " و ما عند الله » " تا آخر را كلام محی الدين گرفته . ولی ظاهرا از " اشاره " كلام خود مرحوم آخوند است .