پاورقی : > كه تعبير ما غير از تعبير مرحوم آخوند است ولی با بيان و تعبير مرحوم آخوند متغاير است . اجمال مطلب اينكه آخوند قائل به يك حركت توسطی است و اين صوره ما كه در اينجا میگويد با آن حركت توسطی تطبيق میشود ، نه با صورت علی البدل . 1 - از اين " يراد بها " چنين به نظر میرسد كه قدما هم چنين منظوری داشتهاند در حالی كه فقط مراد مرحوم آخوند اينچنين است و با اصالت وجود هم جور در میآيد . 2 - اگر مراتب انواع مختلفی هستند و حتی غير متناهیاند ، بالقوه غير متناهیاند نه بالفعل . يعنی اگر بالفعل باشند با يكديگر تباين خواهند داشت . يعنی اين شیء متحرك در هر لحظه از لحظات اگر ساكن شود يك ماهيت بالفعل پيدا میكند ، در آن بعد اگر ساكن شود يك ماهيت ديگری و . . . ولی مادامی كه سكون پيدا نشده هيچ ماهيت بالفعلی ندارد . 3 - اگر يادتان باشد در تعاريف حركت يك تعريف اين بود كه حركت عين غيريت است ، سلوك غير به غير ، و بعضی به سلوك ضدی به ضد ديگر تعريف كردند . و ما اين را گفتيم كه اگر از ضد معنای اعم مراد شود اين تعريف درست است . امروزیها هم هميشه حركت را به همين صورت تعريف میكنند و میگويند حركت عبارت است از سلوك ضدی به ضد ديگر ، ولی با اين وجه كه هر ضد نفی كننده ضد اول است . 4 - خود شيخ اين ايراد را رد كرده است . 5 - يعنی آن تعريفی كه فقط در باب اعراض صادق است ، به آن معنا صورت ضد ندارد ولی لزومی ندارد حركت به اين معنی باشد . 6 - علی المحل نه علی الموضوع ، صورت هم محل دارد .