جنبه كلی دخيل است .

رابطه ماده با جنس و صورت با فصل

بعد به يك مطلب ديگر اشاره می‏كنند و آن اين است كه در باب ماهيت‏
فرق می‏گذارند ميان ماده و جنس ، صورت و فصل . می‏گويند شی‏ء در خارج‏
مركب است از ماده و صورت و از نظر ذهنی مركب است از جنس و فصل ،
جنس به ازاء ماده است و فصل به ازاء صورت ، يعنی جنس از ماده و فصل‏
از صورت انتزاع شده است . ممكن است گفته شود كه اگر چنين است ديگر
نيازی به دو اسم نبود ، به جای ماده و صورت بگوييد جنس و فصل و يا به‏
جای جنس و فصل بگوييد ماده و صورت . چرا می‏گوييد آنچه در خارج از ماده‏
و صورت مركب است ، وجود ذهنيش جنس و فصل است ؟ اگر چنين باشد كه‏
جنس از ماده اخذ شده است ،