رابطه ماده با جنس و صورت با فصل
بعد به يك مطلب ديگر اشاره میكنند و آن اين است كه در باب ماهيت فرق میگذارند ميان ماده و جنس ، صورت و فصل . میگويند شیء در خارج مركب است از ماده و صورت و از نظر ذهنی مركب است از جنس و فصل ، جنس به ازاء ماده است و فصل به ازاء صورت ، يعنی جنس از ماده و فصل از صورت انتزاع شده است . ممكن است گفته شود كه اگر چنين است ديگر نيازی به دو اسم نبود ، به جای ماده و صورت بگوييد جنس و فصل و يا به جای جنس و فصل بگوييد ماده و صورت . چرا میگوييد آنچه در خارج از ماده و صورت مركب است ، وجود ذهنيش جنس و فصل است ؟ اگر چنين باشد كه جنس از ماده اخذ شده است ،