حرف را میزند كه صور جوهريه تغيير میكنند ولی نه به نحو حركت ، بلكه به
نحو دفعی تغيير میكنند ، و بعد كه اشكال میشود امر باقی در دو حال چيست
؟ میگويد ماده ، میگوييم ماده كه صلاحيت بقاء ندارد و استقلال ندارد ،
میگويد ماده مع صوره ما . خوب چرا همين را در حركت جوهريه نمیگوئيد ؟
برای ياد آوری حرفهای گذشته میگوييم : جواب جامعتر به ايراد شيخ كه از
خلال حرفهای خود مرحوم آخوند به دست میآيد ، اينست كه : شما گفتيد آيا
نوع در وسط اشتداد باقی است يا باقی نيست ؟ اگر باقی است ، پس تغيير
در جوهر نيست . و اگر باقی نيست ، پس ما نياز به حافظ وحدت داريم و
حافظ وحدت جز موضوع چيز ديگری نمیتواند باشد ، و جوهر هم كه موضوع ندارد
.
|