است و تا زمان شيخ ، مسأله بيش از آن مطرح نبوده . حق اين بود كه شما
مسأله را با ديد بالاتری كه پاسخ غزالی نيز باشد طرح میكرديد . بله ، روی
آن ديد تقدم چيزی غير از زمان بر زمان به نحو تقدمی شبيه همين تقدم زمانی
، لا يعقل است . اما يك مسأله ديگر هم اينجا داريم . مگر اينكه مرحوم
آخوند بگويد فعلا آن مسأله ديگر برای ما مطرح نيست . ما بحث در حدوث
عالم نمیكنيم ، بحث ما درباره زمان است و اين حرفی كه گفتهاند بر زمان
چيزی ديگری هم غير از ذات باری تقدم دارد ، آن را میخواهيم نفی كنيم .
فعلا ما در مقام اصل مطلب نيستيم .
در همان حدی كه ايشان اينجا طرح كردهاند دو دليل بر مطلب ذكر میكنند
كه در جلسه آينده به دلايل ايشان میپردازيم .
|