پاورقی : > سوره " ق " . يعنی مردم از نظر بدنی دائما در خلق جديد هستند . 1 - " لها " يعنی برای طبيعت . 2 - اين عقول مجرده را گاهی مرحوم آخوند تعبير میكند كه از صقع ربوبيت هستند ، و در واقع نوعی تشبيه و تمثيل است و منظورش اين است كه در آن عقول جنبه وجوب از جنبه امكان بيشتر است و غلبه دارد ، به طوری كه آنها را ديگر جزء خلق نمیتوان شمرد ، آنها را جزء شؤون حق و صفات حق بايد شمرد . اين يك نوع تعبير است و الا آنها هم جزء مخلوقات هستند ولی به اصطلاح آنهائی كه خلق را در مورد امور تدريجی بكار میبرند ، جزء عالم امر است . 3 - " الاول " يعنی طبيعت . 4 - " الثانی " يعنی آن مثال افلاطونی . 5 - چون آنها جزء شؤون حق هستند و مناط علم حق هستند ، يكی از مراتب علم حق همانها هستند . 6 - [ آيه 106 سوره انبياء ] .