فصل 25 فی توضيح ما ذكرنا فی تحقيق الحركه الكميه

اعلم أن كل ما يتقوم ذاته ( 1 ) من عده معان ( 2 ) فله تماميه بما هو
كالفصل الاخير له ( 3 ) ، فتعينه محفوظ مادام فصله الاخير متعين ، و باقی‏
المقومات لماهيته من الاجناس و الفصول التی هی من لوازم وجوده ( 4 ) و
أجزاء ماهيته غير معتبره فيه علی الخصوص ، فتبدلها لا يقدح فی بقاء ذاته‏
. فالاتصال و قبول الابعاد مثلا فصل للجسم

پاورقی :
1 - ذات اعم از ماهيت و واقعيت است ، ظاهرا اينجا بيشتر ماهيت‏
مورد نظر است .
2 - هر چيز كه ماهيتش از چند معنی تشكيل می‏شود ، و آن معانی حتما بايد
به صورت اجناس و فصول باشد . پس قهرا بحث ما درباره هر مركبی نيست‏
كه بگوئيم مثل مركبات خارجی يا مركبات اعتباری .
3 - تماميتش به يك جزء است كه همان فصل اخير است . ساير اجناس و
حتی ساير فصول تماميتشان به فصل قريب است . ( اين بحث را فعلا مطرح‏
نمی‏كنيم كه آيا فصول ديگر بعدا تبديل به اجناس می‏شوند يا نه ؟ ) يعنی‏
اگر فصل قربيش محفوظ است ماهيت آن نيز محفوظ است ولو اينكه اجناس‏
قريبه و اجناس بعيده و بلكه فصول بعيده هم محفوظ نباشد . اگر فصل قريب‏
محفوظ نباشد واقعيت شی‏ء محفوظ نيست ولو اينكه همه اجناس بعيده و قريبه‏
و فصول بعيده محفوظ باشد .
4 - با اين كلمه " لوازم وجود " به نظريه اصالت وجود اشاره می‏كند و
اينكه ماهيت از لوازم وجود است و از وجود انتزاع و اعتبار می‏شود . اين‏
تعبير اصالت وجودی است كه می‏گويد اجزای ذات شی‏ء از لوازم وجودش است‏
.