جواب اشكال
خلاصه اينكه تقرير دوم بازگشتش به بحث موضوع است كه در سابق گذشت و جوابش هم همان جوابهائی است كه در گذشته داديم ، و گفتيم در حركت جوهريه هم موضوع باقی داريم ، موضوع باقی ماده مع صوره ما است ، چون ماده متحرك است ولی ماده هم هميشه مع صوره ما است . سپس مرحوم آخوند در خلال كلامش میگويد : ما نقض میكنيم به كون و فساد و میگوييم در كون و فساد امر باقی چيست ؟ میگوييد ماده باقی است ، اينجا هم میگوييم ماده باقی است . آنجا اشكال میشد كه ماده به تنهائی صلاحيت بقاء ندارد ، جواب میداديد مع صوره ما باقی است ، اينجا هم همين حرف را میزنيم . بين كون و فساد با حركت در جوهر از نظر اينكه احتياج به يك امر باقی داريم چه فرقی میكند ؟ هر چه آنجا میگوييد ما در اينجا میگوييم . عجب از شيخ كه اين همه در باب بقاء موضوع در حركت جوهريه اصرار دارد و خودش در كون و فساد اين