فصل 32 ( 1 ) حدوث عالم حدوث زمانی نيست
در عنوانی كه حكما به اين فصل دادهاند شايد تعمد داشتهاند ، برای اين كه مطالب و مقاصدشان در اين فصل برای بسياری از افهام ، غير قابل قبول جلوه میكند . خلاصه و روح مطالب در ذيل عنوان اين فصل قدم زمان و قدم عالم است . در باب حدوث عالم دو مطلب است : يكی اينكه آيا عالم حادث ذاتی است يا نه ؟ ديگر اينكه آيا عالم حادث زمانی است يا نه ؟اختلاف فلاسفه و متكلمين در قدم زمانی عالم
متكلمين ميان حادث ذاتی و حادث زمانی تفكيك نمیكنند . میگويند : اگر شیء حادث زمانی باشد حادث ذاتی نيز هست و اگر شیء قديم زمانی باشد قديم ذاتی نيز هست ، اين دو از يكديگر تفكيك پذير نيستند . زيرا متكلمين مناط احتياج به علت را حدوث میدانند و میگويند : اگر شیء حدوث زمانی نداشته باشد بینيازپاورقی : 1 - عين همين عنوان را شيخ هم در مباحث طبيعيات " شفا " آورده است .