اجزائش با يكديگر مجامع نيستند ، اعتبار نمی‏شود . ولی اگر حركت را با
آن تعينش اعتبار كنيم مقدار دارد . بحث ما در همان تعين است كه آن‏
تعين " زمان " است .
همانطور كه جسم تعليمی عرض تحليلی جسم طبيعی است ، زمان هم عرض‏
تحليلی حركت است . ولی اينكه مقدار عارض تحليلی جسم طبيعی باشد ، دليل‏
نمی‏شود كه اين عين آن است . زيرا ميان اينكه يك شی‏ء را بدون تعين‏
اعتبار كنيم و شی‏ء را با تعين اعتبار كنيم فرق است . زمان هم كه می‏گوييم‏
مقدار حركت است ، با حركت همان تفاوتی را دارد كه هر تعينی با شی‏ء
مبهمی دارد كه با اين تعين متعين می‏شود .