پاورقی : 1 - منظورش از " مسماه " اين است كه ما قبول نداريم كه اينها مشخصات باشند بلكه لوازم و امارات تشخصاند . 2 - جسم بدون اين مشخصات نيست ، در عين حال اين مشخصات عوض میشوند ، زيرا همانطور كه گفتيم اين مشخصات با عرض عريض معتبرند ، يعنی علی وجه العموم معتبرند . 3 - طرفين همان حدين است كه ما عرض كرديم ، همانطور كه مزاج نبايد از بين حدين خارج شود ، اينجا هم همين طور است . 4 - همين طور كه سواد يك فرد شخصی زمانی دارد ، يعنی اگر نداشته باشد از وحدت موضوع كاری ساخته نيست . 5 - البته اين را بايد گفت به قول آن آقايان چنين است نه از نظر مرحوم آخوند . چون وجودش قائم به آن واحد بالعدد است كه معروضش است ، قهرا بايد بگوئيم وحدتش هم محفوظ به آن است . 6 - يعنی در عين اينكه مراتب متعدد فصلی را طی میكند يك جنس واحد در همه اينها موجود است . 7 - مجموع موضوع چيست ؟ آيا جسم مطلق است ؟ نه . جسم لا اسود است ؟