حكم الطبيعه الماديه و الصوره الجرميه المتبدله كما مر ، فعله الزمان و
الزمانيات المتجدده المتصرمه علی الاستقلال اما الباری ذاته أو بتوسط أمره
الاعلی المسمی بالعقل الفعال و الروح ، و هو ملك مقرب مشتمل علی ملائكه
كثيره هی جنود للرب تعالی كما أشار اليه بقوله " « و ما يعلم جنود ربك
الا هو »" ، و نسبه الروح لكونه أمر الله اليه نسبه الامر من حيث هو أمر
الی الامر و الكلام الی المتكلم من حيث هو متكلم " « فله الامر و الخلق
" . فعالم خلقه و هو كل ما له خلق و تقدير و مساحه كالاجسام و
الجسمانيات حادثه الذوات تدريجيه الوجودات متراخيه الهويات عن قدرته
و علمه بخلاف عالم أمره . فالله سبحانه فاعل لم يزل و لا يزال كما أنه
عالم مريد لم يزل و لا يزال ، و هو آمر خالق أبدا سرمدا الا أن أمره قديم و
خلقه حادث لما عرفت من أن الحدوث و التجدد لا زمان ( 1 ) لهو ياتها
الماديه ، و لهذا قال فی كتابه العزيز : " « و كان أمر الله مفعولا » "
و لم يقل خلق الله مفعولا ، و نسبه عالم أمره اليه نسبه الضوء الی المضیء
بالذات ، و نسبه عالم الخلق اليه نسبه الكتابه الی الكاتب ، فان وجود
كل صوره كتبيه متأخره عن وجود الكاتب و هو مقدم عليهما جميعا . « ان فی
هذا لبلاغا لقوم عابدين »( 2 ) .
پاورقی :
> اين از جنبه يلی الربی نفس است و اما از جنبه تعلقش به جسم يك
امر طبيعی است . در فصل پيش كه نفس را علت زمان دانسته نفس از جنبه
اولش مورد نظر است و در اين فصل كه نفس را علت زمان نمیداند از جنبه
طبيعی آنست .
1 - اين كلمه را به كسر زاء بخوانيد : " لا زمان " يك كلمه است .
2 - در اينجا مرحوم آخوند به مطالبی اشاره كرده است كه اين مطالب همه
در " الهيات " میآيد و به صورت مفصل هم خواهد آمد . يكی اين است كه
مرحوم آخوند و فلاسفه پيش از ايشان آيه شريفه " الا له الخلق و الامر
" را اين طور تعبير میكنند كه أمر از عالم مجردات و خلق از عالم طبيعت
حكايت میكند . يعنی عالم مجردات و عالم طبيعت و تدريجی الوجود متعلق
به خداوند است و در اين تفسير بسيار مصرند . علامه طباطبائی نيز در "
تفسير الميزان " ظاهرا در ذيل آيه شريفه " قل الروح من أمر ربی " و
نيز در جاهای متعدد با استيناس خيلی خوبی كه از آيات قرآن كردهاند ،
همين مطلب را استنباط میكنند . البته ايشان اصرار ندارند كه هر جا كلمه
" أمر " در قرآن آمده است به اين معنا است ، بلكه در جاهائی كه أمر
در مقابل خلق و در رديف آن میآيد >