پاورقی : 1 - يعنی همان صوره ما . 2 - باقيه ، ولی نه به نحو علی البدل . در اينجا مرحوم آخوند تعبيری میكند با مبنای خودش . قوم هميشه اين طور میگويند كه ماده محفوظ است مع صوره ما . اما اين صوره ما در تصوير شيخ يعنی صورت علی البدل ، صورتی میرود و صورتی ديگر جای آن میآيد . اين را میگويد صوره ما . مرحوم آخوند هم اغلب تعبير صوره ما میكند و جوری هم تعبير میكند كه كأنه با شيخ هم تعبير است . ولی در يكی از براهين حركت جوهری خوانديم كه ايشان صورت علی البدل را منكر است ، حتی در مورد كون و فساد هم چنين چيزی را قبول ندارد ، بالخصوص در حركت جوهريه به صورت علی البدل نمیشود قائل شد . پس اين صوره ما به چه معنی است ؟ مقصود يك صورت مشخص ، در عين حال متشخص به نوعی از تشخص . اگر يادتان باشد در بحث حركت قطعی و توسطی گفتيم كه كلمات شيخ در اين مسأله به قول آخوند خالی از اضطراب نيست ، در بعضی موارد حركت توسطی را موجود دانسته و حركت قطعی را امر ذهنی دانسته است ، و در جای ديگر ، همانطور كه مرحوم آخوند گفته است ، چون شيخ زمان را امری واقعی دانسته و زمان جز از حركت قطعی انتزاع نمیشود . پس حركت قطعی را نيز بايد امری موجود بداند . ولی شاگردان شيخ تا زمان ميرداماد همگی حركت توسطی را امری واقعی و حركت قطعی را ذهنی شمردهاند . مرحوم آخوند حركت قطعی را اثبات كرد ولی ايشان حركت توسطی را هم موجود میداند . يعنی در باب حركت هم امر باقی داريم و هم امر متصرم و متجدد . ما فعلا در مقام تفصيل اين مطلب نيستيم ولی همين مقدار میگوئيم كه مقصود افراد در باب حركت توسطی فرق میكند ، حتی خود مرحوم آخوند هم حركت توسطی را به انحاء مختلف تعبير كرده است . آقای طباطبائی نيز تعبيری از حركت توسطی دارند و نمیگويند هم >