پاورقی : . 1 سوره انعام ، آيه . 103 . 2 سوره قيامت ، آيه 22 و . 23
« لا تدركه الابصار و هو يدرك الابصار و هو اللطيف الخبير »( 1 ) .
چشمها او را نمیبيند و او چشمها را میيابد . او لطيف ( غير قابل رؤيت
) است و آگاه ( در يابنده چشمها و غير چشمها ) .
اما اشاعره سخت معتقدند كه خداوند با چشم ديده میشود ولی در قيامت .
اشاعره نيز به برخی احاديث و آيات بر مدعای خود استدلال میكنند . از
جمله آيه كريمة :
« وجوه يؤمئذ ناضرش الی ربها ناظرش »( 2 ) .
چهرههايی در آنروز خرم و نگرنده به سوی پروردگار خويشند .
شيعه معتقد است كه خداوند با چشم هرگز ديده نمیشود . نه در دنيا و نه
در آخرت ، اما حد اعلای ايمان هم يقين فكری و ذهنی نيست . يقين فكری علم
اليقين است . بالاتر از يقين فكری يقين قلبی است كه عين اليقين است .
عين اليقين يعنی شهود خداوند با قلب نه با چشم . پس خداوند با چشم ديده
نمیشود ولی با دل ديده میشود . از علی عليهالسلام سؤال كردند آيا خداوند
را ديدهای ؟ فرمود : خدايی را كه نديده باشم عبادت نكردهام ، چشمها او
را نمیبيند اما دلها ، چرا . از ائمه سؤال شده است : آيا پيغمبر در
معراج خدا را ديده ؟ فرمودند : با چشم نه ، با دل آری . در اين مسأله
تنها عرفا هستند كه عقيدهای مشابه شيعه دارند .
. 10 ايمان فاسق . در اين مسأله كه مكرر سخن آن در ميان آمده است ،
شيعه با اشاعره موافق است نه با خوارج كه معتقد به كفر
پاورقی : . 1 سوره انعام ، آيه . 103 . 2 سوره قيامت ، آيه 22 و . 23 |