منازل السايرين چاپ شده است در تعريف اراده میگويد :
جمرش من نار المحبة فی القلب المقتضية لاجابة دواعی الحقيقة .
اراده پاره آتشی است از آتش محبت كه در دل میافتد و ايجاب میكند كه
انسان به بانگهای حقيقت پاسخ اجابت دهد .
خواجه عبدالله انصاری در " منازل السائرين " در تعريف اراده میگويد:
و هی الاجابة لدواعی الحقيقة طوعا .
اراده پاسخگوئی ( پاسخگوئی عملی ) است كه انسان با آگاهی و اختيار به
دواعی حقيقت میدهد .
نكتهای كه لازم است ياد آوری شود اين است كه اراده در اينجا اول منزل
خوانده شده است . مقصود بعد از اينكه يك سلسله منازل ديگری است كه
آنها را بدايات و ابواب و معاملات و اخلاق مینامند . يعنی از آنجا كه در
اصطلاح عرفا " اصول " خوانده میشود و حالت عرفانی حقيقی پديد میآيد ،
اراده اول منزل است .
مولوی اصل النهايات هی الرجوع الی البدايات را اينچنين بيان كرده
است :
جزءها را رويها سوی كل است
|
بلبلان را عشق با روی گل است
|
آنچه از دريا به دريا میرود
|
از همانجا كامد آنجا میرود
|
از سر كه سيلهای تندرو
|
وز تن ما جان عشق آميز رو
|