خارجی است يعنی از بين بردن شواغل و موجبات غفلت . دوم مربوط است به‏
انتظام قوای درونی و از بين بردن آشفتگيهای روحی كه از آن به رام ساختن‏
نفس اماره برای نفس مطمئنه تعبير شده است . وسوم مربوط است به نوعی‏
تغييرات كيفی در باطن روح كه از آن به " تلطيف سر " تعبير شده است .
و الاول يعين عليه الزهد الحقيقی ، و الثانی يعين عليه عدش اشياء :
العبادش المشفوعة بالفكرش ، ثم الالحان المستخدمة لقوی النفس الموقعة لما
لحن به من الكلام موقع القبول من الاوهام ، ثم نفس الكلام الواعظ من قائل‏
زكی بعبارش بليغة و نغمة رخيمة و سمت رشيد ، و اما الغرض الثالث فيعين‏
عليه الفكر اللطيف و العشق العفيف الذی يأمر فيه شمائل المعشوق ليس‏
سلطان الشهوش .
زهد به هدف اول از سه هدف رياضت كمك می‏كند ( يعنی زهد سبب می‏شود
كه موانع و شواغل و موجبات غفلت از سر راه برداشته شود ) و اما هدف‏
دوم ( يعنی رام شدن نفس اماره برای نفس مطمئنة و پيدايش انتظام در
درون و برطرف شدن آشفتگيهای روانی ) چند چيز است كه به آن كمك می‏كند .
يكی عبادت ، به شرط آنكه با حضور قلب و تفكر توأم باشد . ديگر آواز
خوش آهنگ مناسب با معانی روحانی كه تمركز ذهن ايجاد كند و سخنی را كه‏
با آن ادا می‏شود ( مثلا آيه قرآن كه تلاوت می‏شود و يا دعا و مناجاتی كه‏
قرائت می‏شود و يا شعر عرفانی كه خوانده می‏شود ) در قلب نفوذ دهد . سوم‏
سخنی پند آموز كه از گوينده‏ای پاكدل با بيانی فصيح و بليغ و لحنی نرم و
نافذ و هيئتی راهنمايانه شنيده شود . اما هدف سوم ( يعنی نرم و لطيف و
رقيق ساختن روح و بيرون كردن غلظتها و خشونتها از درون ) آنچه به آن كمك‏
می‏كند يكی انديشه‏های لطيف و ظريف است . ( تصور معانی دقيق و انديشه‏های‏
نازك و رقيق موجب ظرافت و رقت و لطافت روح می‏گردد ) ديگر عشق توأم‏
با عفاف به شرط آنكه از نوع عشق نفسانی و روحی باشد نه عشق جسمی و
شهوانی ، و حسن و اعتدال شمائل معشوق حاكم باشد نه شهوت .