ب . عموميت اراده و قضاء و قدر الهی در همه حوادث ( اين نيز بر خلاف
نظر معتزله ولی بر وفق نظر فلاسفه ) .
ج . شرور ، مانند خيرات ، از جانب خدا است . ( البته اين نظر به
عقيده " اشعری " لازمه نظر بالا است ) .
د . مختار نبودن بشر و مخلوق خدا بودن اعمال او ( اين نظر نيز به عقيده
" اشعری " لازمه نظر عموميت اراده است ) .
ه . حسن و قبح افعال ذاتی نيست ، بلكه شرعی است . همچنين عدل ، شرعی
است نه عقلی ( بر خلاف نظر معتزله ) .
و . رعايت لطف واصلح بر خدا واجب نيست . ( بر خلاف نظر معتزله ) .
ز . قدرت انسان بر فعل ، توأم با فعل است نه مقدم بر آن . ( بر خلاف
نظر فلاسفه و معتزله ) .
ح . تنزيه مطلق ، يعنی هيچگونه شباهت و مماثلت ميان خدا و ما سوا
وجود ندارد . ( بر خلاف نظر معتزله ) .
ط . انسان آفريننده عمل خود نيست ، اكتساب كننده آن است . ( توجيه
نظر اهل السنه در باب خلق اعمال ) .
ی . خداوند در قيامت با چشم ديده میشود . ( بر خلاف نظر فلاسفه و
معتزله ) .
يا . " فاسق " مؤمن است . ( برخلاف نظر خوارج كه مدعی كفر فاسق
بودند و برخلاف نظر معتزله كه به منزله بين المنزلتين قائل بودند ) .
يب . مغفرت خداوند بندهای را ، بدون توبه هيچ اشكالی ندارد همچنانكه
معذب ساختن مؤمن بلا اشكال است . ( بر خلاف نظر
|