منازل السايرين چاپ شده است در تعريف اراده می‏گويد :
جمرش من نار المحبة فی القلب المقتضية لاجابة دواعی الحقيقة .
اراده پاره آتشی است از آتش محبت كه در دل می‏افتد و ايجاب می‏كند كه‏
انسان به بانگهای حقيقت پاسخ اجابت دهد .
خواجه عبدالله انصاری در " منازل السائرين " در تعريف اراده می‏گويد:
و هی الاجابة لدواعی الحقيقة طوعا .
اراده پاسخگوئی ( پاسخگوئی عملی ) است كه انسان با آگاهی و اختيار به‏
دواعی حقيقت می‏دهد .
نكته‏ای كه لازم است ياد آوری شود اين است كه اراده در اينجا اول منزل‏
خوانده شده است . مقصود بعد از اينكه يك سلسله منازل ديگری است كه‏
آنها را بدايات و ابواب و معاملات و اخلاق می‏نامند . يعنی از آنجا كه در
اصطلاح عرفا " اصول " خوانده می‏شود و حالت عرفانی حقيقی پديد می‏آيد ،
اراده اول منزل است .
مولوی اصل النهايات هی الرجوع الی البدايات را اينچنين بيان كرده‏
است :
جزءها را رويها سوی كل است
بلبلان را عشق با روی گل است
آنچه از دريا به دريا می‏رود
از همانجا كامد آنجا می‏رود
از سر كه سيلهای تندرو
وز تن ما جان عشق آميز رو