می‏كنند . و در بخش سوم ايراد و اعتراضی ندارند ، فقط در موارد خاصی‏
سخنانی دارند كه احيانا ممكن است برضد مقررات فقهی تلقی شود .
عرفا از اين سه بخش به " شريعت و طريقت و حقيقت " تعبير می‏كنند و
معتقدند كه همانگونه كه انسان واقعا سه بخش مجزا نيست ، يعنی بدن و
نفس و عقل از يكديگر مجزا نيستند ، بلكه در عين اختلاف با يكديگر متحدند
و نسبت آنها با يكديگر ، نسبت ظاهر و باطن است ، شريعت و طريقت و
حقيقت نيز اينچنين‏اند ، يعنی يكی ظاهر است و ديگری باطن و سومی باطن‏
باطن ، با اين تفاوت كه عرفا مراتب وجود انسان را بيش از سه مرتبه و
سه مرحله می‏دانند ، يعنی به مراحل و مراتبی ماوراء عقل نيز معتقدند و ان‏
شاء الله بعدا توضيح خواهيم داد .