نظريه كانت
معروفترين نظريات اخلاقی جديد ، در دو قرن اخير ، نظريه كانت است . كانت در صدد تميز فعل اخلاقی از فعل غير اخلاقی بر میآيد و به اين نتيجه میرسد كه فعل انسان گاهی از روی اضطرار و ناگزيری است . مثلا كسی كه مواجه با دزد خطرناك شده است مجبور است كه پول خود را بدهد و اگر ندهد مجبور است عواقب خطرناك آن را تحمل نمايد . اينگونه رفتار آزادانه نيست . رفتاری كه آزادانه و از روی اختيار باشد دو گونه است : يا ناشی از يك تمايل است و يا ناشی از احساس وظيفه و تكليف است . اگر از يكی از تمايلات ناشی شده باشد ، آن كار اخلاقی نيست ، ولی اگر از احساس تكليف ناشی شده باشد ، اخلاقی است . پس فعل انسان ، ماهيت اخلاقی و يا غير اخلاقی بودن خود را از انگيزهاش كسب میكند ، يعنی اگر ارادهاش از انگيزه احساس تكليف منبعث شده باشد ، فعلش ماهيت اخلاقی دارد ، و اگر نه ، نه . اخلاقی بودن يك كار ، هنگامی است كه " تمايل " هيچ دخالتی نداشته باشد ، بلكه جلوی تمايل گرفته شود . كانت میگويد : " هيچ چيز را در دنيا و حتی خارج از آن نمیتوان تصور كرد كه بتوان آن را بدون قيد و شرط نيك ناميد مگر خواست و اراده نيك را " . مقصود كانت از اراده نيك ، اراده منبعث از احساس تكليف است .