عرفای قرن دوم :
الف . حسن بصری . تاريخ عرفان مصطلح نيز مانند كلام از حسن بصری متوفا در 110 هجری آغاز میشود .پاورقی : . 1 دكتر غنی ، تاريخ تصوف در اسلام . . 2 سفينة البحار محدث قمی ، ماده سلم .
قرن اين جماعت به صورت يك " گروه " خاص در آمدند نه در قرن سوم
آنچنانكه عقيده بعضی است ( 1 ) .
در قرن اول هجری هر چند گروهی خاص به نام عارف يا صوفی يا نام ديگر
وجود نداشته است ولی اين دليل نمیشود كه خيار صحابه صرفا مردمی زاهد و
عابد بودهاند و همه در يك درجه از ايمان ساده میزيستهاند و فاقد حيات
معنوی بودهاند ( آنچنانكه معمولا غربيان و غربزدگان ادعا میكنند ) .
شايد بعضی از نيكان صحابه جز زهد و عبادت چيزی نداشتهاند ولی گروهی از
يك حيات معنوی نيرومند برخوردار بودهاند . آنها نيز همه در يك درجه
نبودهاند . حتی سلمان و ابوذر در يك درجه از ايمان نيستند . سلمان
ظرفيتی از ايمان دارد كه برای ابوذر قابل تحمل نيست .
در احاديث زياد اين مضمون رسيده است : « لو علم ابوذر ما فی قلب
سلمان لقتله » ( 2 ) اگر ابوذر آنچه را كه در قلب سلمان است میدانست
او را ( كافر میدانست و ) میكشت .
اكنون به ذكر طبقات عرفا و متصوفه از قرن دوم تا قرن دهم میپردازيم .
عرفای قرن دوم : الف . حسن بصری . تاريخ عرفان مصطلح نيز مانند كلام از حسن بصری متوفا در 110 هجری آغاز میشود .پاورقی : . 1 دكتر غنی ، تاريخ تصوف در اسلام . . 2 سفينة البحار محدث قمی ، ماده سلم . |