می‏دهد و از شكست مسلمانان غير شيعه از غير مسلمانان شادمان می‏گردد ، و
از قبيل اينكه شيعه به جای حج به زيارت ائمه می‏رود ، يا در نماز چنين‏
می‏كند و در ازدواج موقت چنان ، به كلی بی اساس و دروغ است ، ثالثا
شخص شخيص اميرالمؤمنين علی عليه السلام را كه مظلومترين و مجهول‏
القدرترين شخصيت بزرگ اسلامی است و می‏تواند مقتدای عموم مسلمين واقع‏
شود ، و همچنين ذريه اطهارش را به جهان اسلام معرفی می‏كند .

برداشت ديگران از الغدير

برداشت بسياری از دانشمندان بيغرض مسلمان غير شيعه از " الغدير "
همين است كه ما گفتيم .
محمد عبدالغنی حسن مصری ، در تقريظ خود بر الغدير كه در مقدمه جلد اول‏
، چاپ دوم ، چاپ شده است می‏گويد :
" از خداوند مسئلت می‏كنم كه بركه آب زلال شما را ( غدير در عربی به‏
معنای گودال آب است ) سبب صلح و صفا ميان دو برادر شيعه و سنی قرار
دهد كه دست به دست هم داده ، بناء امت اسلامی را بسازند " .
عادل غضبان مدير مجله مصری " الكتاب " در مقدمه جلد سوم می‏گويد : "
اين كتاب ، منطق شيعه را روشن می‏كند و اهل سنت می‏توانند به وسيله اين‏
كتاب شيعه را به طور صحيح بشناسند . شناسايی صحيح شيعه سبب می‏شود كه‏
آراء شيعه و سنی به يكديگر نزديك شود ، و مجموعا صف واحدی تشكيل دهند
" .
دكتر محمد غلاب ، استاد فلسفه در دانشكده اصول دين جامع از هر ، در
تقريظی كه بر الغدير نوشته و در مقدمه جلد چهارم چاپ شده است می‏گويد :