بالاخره محدود است . عده‏ای " « لا بثين فيها احقابا »" هستند . بنابر
اين ما به اين معنا نمی‏توانيم بگوييم هر كسی كه قتل نفس كرده ، به هر
شرارتی هم باشد ، خالد به آن معنای ابديت است ، يعنی مشمول مغفرت‏
نمی‏شود ، جزايش فی حد ذاته خلود است لو لا مغفرش و لولا شفاعة و به قول‏
بعضی از آقايان : " و ان لاهل الخير غلبة عظيمة " . اينكه در قرآن مردم‏
را سه دسته كرده : مقربين ، اصحاب اليمين ، اصحاب الشمال ، بعضی از
علما معتقدند من در عدل الهی ذكر كرده‏ام كه مقربين حد اعلی‏ها هستند و
اصحاب الشمال پايين پايين‏ها هستند كه ديگر اهل جهنم‏اند ، و اصحاب‏
اليمين متوسطين هستند . می‏گويند غلبه با متوسطين است كه قرآن بشارت‏
رحمت داده ، و بوعلی سينا حرف خيلی خوبی می‏زند ، می‏گويد : همان طوری كه‏
زيبای زيبا هميشه در اقليت است ، زشت زشت هم در اقليت است ،
اكثريت متوسطين هستند ، و همان طوری كه سالم سالم ( كسی كه از نظر پزشكی‏
يك ذره انحراف در مزاجش نباشد ) خيلی در اقليت است ، مريض مريض هم‏
كه اصلا فلج و افتاده باشد در اقليت است ، اكثر متوسطين هستند كه هم‏
سالمند و هم كمی بيماری در آنها هست ، در امور روحی و معنوی هم نظام‏
عالم بر همين [ اساس ] است ، آنهايی كه اهل سعادت كامل هستند و به‏
تعبير قرآن مقربين ، مسلم اقليتی هستند ، آنهايی هم كه ديگر هيچ وقت‏
رحمت الهی شامل حالشان نخواهد شد اقليتی هستند ، اكثريت آنهايی هستند
كه هم گناهی كرده‏اند [ و هم كار خوب انجام داده‏اند ] .