خدا كه انسان نيست كه انسان هوسباز بخواهد باشد . اگر ما به دنيای‏
ديگری و به عالم ارواح قائل باشيم ، معنايش اين است كه هر چه در اين‏
دنيا پيدا شود ( می‏خواهد به دست بشر پيدا شود ، می‏خواهد به دست ديگری )
[ خارج از قانون خلقت نيست ] . مگر الان انسانها انسان نمی‏سازند ؟ همين‏
الان هم انسانها انسان می‏سازند ، الان هم موت و حيات به دست انسانهاست‏
، يعنی يك زن و شوهر دلشان بخواهد بچه به وجود بيايد به وجود می‏آيد ،
دلشان بخواهد به وجود نيايد به وجود نمی‏آيد . پس بگوييم اينها در كار
خدا دخالت كرده‏اند ؟ حرف كليسا راجع به مسأله جنين بسيار حرف غلطی‏
است كه می‏گويند اگر كسی بخواهد بچه متولد نشود و جلوگيری كند ، در كار
خدا مداخله كرده است . هميشه مردم در كار خدا به اين معنا مداخله می‏كنند
. آن كشاورزی هم كه كشاورزی می‏كند ، در كار خدا مداخله می‏كند . قرآن هم‏
می‏گويد : " « ا فرايتم ما تحرثون 0ء انتم تزرعونه ام نحن الزارعون » "
( 1 ) . در همان كار كشاورز ، قرآن چيزی از آن را از او می‏داند و چيزی از
آن را كه از او نيست و از دستگاه خلقت است از خودش می‏داند . كشاورز
كار خودش را انجام می‏دهد ، يعنی زمينه را مساعد می‏كند و اين عالم خلقت‏
است كه آن را ايجاد می‏كند نه كشاورز .
يك چيز را من برای هميشه به شما قول می‏دهم و آن اين است كه برای‏
هزارها سال ديگر هم بشر قادر نخواهد شد كه بكلی خارج از قانون خلقت‏
موجودی را ايجاد كند ، مثلا انسانی ايجاد كند كه هيچ ارتباطی با عالم‏
خلقت نداشته باشد . علم انسان هر چه پيش می‏رود ، در جهت شناخت قوانين‏
خلقت پيش می‏رود و از همان قانون موجود خلقت استفاده می‏كند . كدام‏
قانون را بشر در عالم خلق كرده است ؟
بلا تشبيه - البته جسارت نباشد - نمرود به ابراهيم ( ع ) گفت : خدای‏
تو كيست ؟ گفت : " « ربی الذی يحيی و يميت »" . [ نمرود ] گفت :
" « انا احيی و اميت »" ( 2 ) من هم احيا و اماته می‏كنم . دستور داد
دو نفر را از زندان آوردند ، يكی را سر بريدند [ و يكی را آزاد كردند ] .
اين واضح است كه مغلطه است ، عين اين مغلطه جناب عالی راجع به خواب .
شما چرا راجع به خواب می‏گوييد ؟ راجع به ميراندن بگوييد . چرا مثال روی‏
خواب آورديد ؟ اولا اين آيه قرآن نيست كه فرموديد : " همان طور كه‏
می‏ميريد زنده

پاورقی :
. 1 واقعه / 63 و . 64
. 2 بقره / . 258