قطعيت قيامت كبری از نظر قرآن
به نظر میرسد ما اول بايد از اينجا شروع كنيم كه يك مطلب از نظر قرآن قطعی و مسلم است و قرآن روی آن خيلی اصرار دارد و آن اين است كه يك قيامت كبرايی در آينده مجهولی هست و قرآن اصرار دارد كه آينده قيامت را جز خدا كسی نمیداند : " « علمها عند ربی »" ( 1 ) در يك آينده مجهولی كه به هيچ نحو نمیشود آن را توقيت كرد و وقت برايش معين كرد . در آن قيامت كبری مسأله تنها اين نيست كه اوضاع دنيا و زمين و آسمان به شكلی كه امروز هست باشد ولی فقط مردهها يكدفعه از قبرها بيرون بيايند برای حساب و كتاب . اين حشر قبوری كه قرآن بيان كرده است ( كه واقعا تعبير قرآن اين است كه مردهها زنده میشوند ) مقرون است با يك تغيير كلی و اساسی در تمام عالم ، از خورشيد و ستارگان و زمين و هر چه در زمين هست و آن موجودهای خيلی عظيم و وسيع زمين كه چشم انسان را پر میكند و آدم باور نمیكند ا ينها ديگر طوری بشوند مثل درياها و كوهها ، همه اينها را قرآن مثال ذكر میكند : آن يكی مثل پشم زده شده باشد ، آن يكی مثل غبار پراكنده باشد ، نور از خورشيد گرفته شود ، ستارگان منكدر شوند ، خلاصه يك تغيير كلی در تمام عالمی كه ما آن را عالم طبيعت میشناسيم [ و در آسمان صورت میگيرد ] . عالمی كه ما عالم طبيعت میشناسيم همين زمين است و آنچه كه ما آسمان میناميم مجموع خورشيد و ستارگان است . ديگر چيزی نمانده است كه قرآن روی آن دست نگذاشته باشد كه در آن قيامت كبری آن هم تغيير میكند : " « يوم تبدل الارض غير الارض و السموات »" ( 2 ) ، " « و السموات مطويات بيمينه »" ( 3 ) .پاورقی : . 1 اعراف / . 187 . 2 ابراهيم / . 48 . 3 زمر / . 67