پاورقی : . 1 اين خلاصه گيری ای است كه من كردهام ، بعضی از آنها عين عبارت نيست . . 2 نكته در اينجاست ، بحث ما هم بر سر همين كلمه است . . 3 روی كلمه خاطرات هم تكيه كردهاند . . 4 آن سلول ممكن است از سلولهای تناسلی و يا نوع ديگری باشد .
در قسمت دوم كه تحت عنوان " خواب و بيداری طبيعت " است ، اين
مطلب را بيان كردهاند : " جريان طبيعت همه خواب و بيداریهای متوالی
است و قرآن هم بر اين خواب و بيداریها و موت و حياتها تكيه كرده است
" . اين هم مطلب درستی است . بعد میگويند : " و قيامت يكی از
بيداريها و يا انقلابات است ولی در سطح زمين و خورشيد و ستارگان و
بالاخره يك انقلاب يا بيداری يا حيات كلی است " ( 1 ) .
در قسمت سوم كه ثبات و بقای طبيعت است ، مسأله بقای ماده و انرژی و
حتی بقای آثار را ذكر كردهاند كه آثار هر كسی هم باقی میماند ، همانهايی
كه از نظر روانشناسی در انسان جزء شخصيت او شمرده میشود .
در قسمت پنجم مسأله " امكان قيامت و بهشت و جهنم " است . در اين
قسمت مسأله زنده شدن مردگان و ادامه حيات روييدنيها از راه قلمه زدن و
پيوند زدن را ذكر كردهاند كه به نظر من در اين قسمت بيشتر مسأله بقای
شخصيت را نه تحت عنوان " بقای شخصيت " ولی اصل مطلب را خواستهاند
متذكر شوند . اين فصل را قدری مفصل تر نوشتهام كه برايتان میخوانم :
" از نظر علمی و اصولا محال نيست كه قطعهای از قطعات و پارههای تن
انسان ولو فوق العاده كوچك باشد بتواند مانند نطفه ، دانه ، ريشه ، قلمه
و غيره اگر در شرايط مناسب قرار گرفت رشد كرده ، عينا همان شخص اوليه
را ( 2 ) با همان شكل و قيافه و صفات و خاطرات ( 3 ) درست كند . چنين
شخصی ادامه دهنده و ارث برنده شخصيت قبلی خواهد بود و اگر محيط جديد
دارای شرايط و لوازم مناسبتر و مساعدتر از محيط دنيا بود رشد و توسعه فوق
العاده بيابد و عواقب و نتايج اعمال گذشته را كه به صورت ملكات و
روحيات مكتسبه درآمده است به وجه خيلی شديد و وسيع ببيند . مكتسبات آن
چيزی است كه انسان در برخورد با پيشامدها و تحريكات خارج بر حسب عكس
العملی كه ابراز دارد و نظر و رفتاری كه اتخاذ نمايد ، در وجود خويش
ايجاد مینمايد و چيزی بر ساختمان يا شكل نسوج و اعضاء و اعصاب خود
میافزايد . همين حالات و واردات و توليدات شخص يا ملكات و مكتسبات ،
انعكاسی در سراسر پيكر ما و از جمله در سلولهای تناسلی و سلولی ( 4 ) كه
پاورقی : . 1 اين خلاصه گيری ای است كه من كردهام ، بعضی از آنها عين عبارت نيست . . 2 نكته در اينجاست ، بحث ما هم بر سر همين كلمه است . . 3 روی كلمه خاطرات هم تكيه كردهاند . . 4 آن سلول ممكن است از سلولهای تناسلی و يا نوع ديگری باشد . |