تجسم اعمال
مسأله سوم مسأله تجسم و تشخص اعمال است كه آقای مهندس هم در اينجا به صورت بند دوم ذكر كردهاند ، منتها ايشان آن را تجسم و تشخص عنصر دوم ( انرژی ) میدانن د . مسأله تجسم اعمال مسألهای است كه دلايل نقلی و شرعی فراوانی بر اين مطلب هست . اصلا لحن خود قرآن هم لحن تجسم اعمال است . قرآن تعبير به جزا میكند ولی خودش در جاهای ديگر مطلب را ذكر میكند كه اين جزای عمل شما همان خود عمل شماست كه به شما برگردانده میشود . اينجا از آنجاهايی است كه منطق قرآن هميشه از منطق مفسرين پيش است . مفسرين از باب اينكه اين را يك امر معقول نمیدانستند كه مثلا ما يك حرفی اينجا زديم كه باد هوا شد و از بين رفت و معدوم شد ، بعد بگوييم نفس عمل تو در قيامت به تو برگردانده میشود ، در تقدير میگيرند ، میگويند يعنی كيفر و پاداش عمل تو [ به تو برگردانده میشود ] كه پاداش يك چيز است ، عمل تو چيز ديگری است . ولی قرآن اين طور نمیگويد . اعم از اينكه ما بتوانيم توجيه كنيم يا نتوانيم توجيه كنيم ، لحن و منطق قرآن اين است كه نفس اعمال شما به شما برگردانده میشود . پيغمبر فرمود : " « انما هی اعمالكم ترد اليكم » " ( 1 ) . بالاترش را خود قرآن میگويد : " « فمن يعمل مثقال ذرش خيرا يره 0 و من يعمل مثقال ذرش شرا يره »" ( 2 ) كوچكترين عمل خير و كوچكترين عمل شر خودش را میبيند ، " « و وجدوا ما عملوا حاضرا »" ( 3 ) كرده خود را در آنجا حاضرپاورقی : . 1 بحار ، ج / 3 ص . 90 . 2 زلزال / 7 و . 8 . 3 كهف / . 49