پاورقی : . 1 [ اشاره است به مطالب كتاب چرا انسان متعهد و مسؤول است ؟ نوشته حبيب الله پيمان ] .
مسؤول بودن ( 1 ) و بیطرف و بیتفاوت نبودن يك فرهنگ ، ضرورتی نيست
كه خاستگاه آن فرهنگ ، طبقه محروم و غارتشده باشد ، پنداشتهاند كه يك
فرهنگ جامع لزوما بیطرف و بیتفاوت هم هست ، نتوانستهاند تصور كنند كه
يك مكتب جامع و فرهنگ جامع اگر خاستگاه خدايی داشته باشد و مخاطبش
انسان ، يعنی فطرت انسانی انسان باشد ، محال است كه بیطرف و بیتفاوت
و غيرمتعهد و غيرمسؤول باشد . آنچه تعهد و مسؤوليت میآفريند ، وابستگی
به طبقه محروم نيست ، وابستگی به خدا و وجدان انسانيت است .
اين يك رشته اصلی اشتباه اين آقايان كه در رابطه اسلام با انقلاب دچار
آن شدهاند .
ريشه اصلی ديگر اين اشتباه را در رابطه اسلام با جهتگيری اجتماعیاش
بايد جستجو كرد . اين روشنفكران به وضوح مشاهده كردهاند كه در تفسير
تاريخی قرآن از نهضتهای پيامبران ، يك جهتگيری نيرومند از ناحيه آنها
به سود مستضعفين مشاهده میشود ، و از طرف ديگر ، اصل " تطابق ميان
پايگاه اجتماعی و پايگاه اعتقادی و عملی " كه اصلی ماركسيستی است ، از
نظر اين روشنفكران خدشه ناپذير تلقی میشده و نمیتوانستهاند خلاف آن را
تصور كنند ، در مجموع چنين به نتيجهگيری پرداختهاند كه چون قرآن جهتگيری
نهضتهای مقدس و پيش برنده را به وضوح به سود مستضعفين و در جهت تأمين
حقوق و آزاديهای آنان میداند ، پس از نظر قرآن خاستگاه همه نهضتهای
مقدس و پيش برنده ، طبقه محروم و غارتشده و مستضعف بوده است ، پس
از نظر قرآن ، تاريخ هويت
پاورقی : . 1 [ اشاره است به مطالب كتاب چرا انسان متعهد و مسؤول است ؟ نوشته حبيب الله پيمان ] . |