پاورقی : . 1 [ مقصود سازمان مجاهدين خلق است كه از اسلام به ماركسيسم تغيير ايدئولوژی داد ] .
جهان ، علوم رياضی جهان ، علوم طبيعی جهان ، علوم انسانی جهان ، علوم
فلسفی جهان ، حقوق و ادبيات و . . . خدمتی كردهاند يا نكردهاند ، كه
البته كردهاند .
اما میگويم اگر فقه ما را ، فلسفه ما را ، عرفان و سير و سلوك ما را ،
اخلاق و فلسفه زندگی و فلسفه تعليم و تربيت ما را ، تفسير ما را ، حديث
ما را ، ادبيات ما را ، حقوق ما را بايد قبول كرد و پذيرفت ، بايد فقيه
شد ، يا فيلسوف شد ، يا عارف و سالك شد و يا . . . و اگر هم بايد نفی
كرد و طرد نمود باز هم بايد آنها را آموخت و فهميد و هضم كرد و آنگاه به
رد و طرد و نفی آنها پرداخت . اين صحيح نيست كه يك فرد غير وارد كه
اگر يك كتاب فقه يا فلسفه را به دستش بدهند نمیداند از راست بگيرد يا
از چپ ، پيشنهاد رد و طرد بدهد .
آنگاه چنين گفتم : ما فعلا نهضتی داريم موجود . هر نهضت اجتماعی بايد
پشتوانهای از نهضت فكری و فرهنگی داشته باشد و اگر نه در دام جريانهايی
قرار میگيرد كه از سرمايهای فرهنگی بر خوردارند و جذب آنها میشود و
تغيير مسير میدهد ، چنانكه ديديم گروهی كه از سرمايه فرهنگی اسلامی بیبهره
بودند چگونه مگسوار در تار عنكبوت ديگران گرفتار آمدند ( 1 ) . و از
طرف ديگر هر نهضت فرهنگی اسلامی كه بخواهد پشتوانه نهضت اجتماعی ما
واقع شود بايد از متن فرهنگ كهن ما نشأت يابد و تغذيه گردد نه از
فرهنگهای ديگر . اينكه ما از فرهنگهای ديگر ، مثلا فرهنگ ماركسيستی يا
اگزيستانسياليستی و امثال اينها قسمتهايی التقاط كنيم و روكشی از اسلام بر
روی آنها بكشيم برای اينكه نهضت ما را در مسير اسلامی هدايت كند كافی
نيست . ما بايد فلسفه اخلاق ، فلسفه تاريخ ، فلسفه
پاورقی : . 1 [ مقصود سازمان مجاهدين خلق است كه از اسلام به ماركسيسم تغيير ايدئولوژی داد ] . |