پاورقی : . 1 قصص / 4 - . 6
كه آيه استضعاف به هيچ وجه در صدد بيان اصل كلی نيست و در نتيجه نه
بستر تاريخ را توضيح میدهد و نه درباره مكانيسم تاريخی اشارهای دارد و نه
پيروزی نهايی تاريخ را از آن مستضعفان از آن جهت كه مستضعفاند میداند .
اين اشتباه كه فرض شده اين آيه يك اصل كلی را بيان میكند از آنجا پيدا
شده كه اين آيه را كه مرتبط و پيوسته به آيه قبل و آيه بعد است از آنها
جدا كرده و " الذين " را ( « الذين استضعفوا ») مفيد عموم و استغراق
گرفتهاند و آنگاه از آن اصلی استنباط كردهاند كه با اصل مستفاد از آيه
استخلاف معارض درمیآيد . اينك مجموع سه آيه :
« إن فرعون علا فی الأرض و جعل أهلها شيعا يستضعف طائفة منهم يذبح
أبنائهم و يستحيی نسائهمإنه كان من المفسدين 0 و نريد أن نمن علی الذين
استضعفوا فی الأرض و نجعلهم أئمة و نجعلهم الوارثين 0 و نمكن لهم فی
الأرض و نری فرعون و هامان و جنودهما منهم ما كانوا يحذرون »( 1 ) .
اين سه آيه به يكديگر مرتبطاند و مجموعا يك مطلب را بيان میكنند ،
معنی مرتبط سه آيه اين است :
فرعون در زمين برتری جويی كرد و مردم زمين را فرقه فرقه كرد ، گروهی از
آنان را ذليل و ضعيف میساخت ، پسران آنها را سر میبريد و ( تنها )
دخترانشان را باقی میگذاشت . او از مفسدان
پاورقی : . 1 قصص / 4 - . 6 |