پاورقی : . 1 درباره اين آيه بعدا بحث خواهيم كرد .
تقاضای معجزه به معنی " آيت " و " بينه " خواستن از طرف مردمی كه
واقعا ترديد دارند و دنبال دليل و برهان و بينه میگردند ، نيست . اين
آيات و آيه 50 سوره عنكبوت ( 1 ) منطق خاص مشركان را در معجزه خواهی و
منطق خاص قرآن را در فلسفه معجزه پيامبران روشن میكند .
در آيات 90 - 93 سوره اسراء سخن مشركان اينچنين آغاز میشود : " « لن
نؤمن لك حتی تفجر لنا ». . " .
يعنی ما به سود تو به تو نمیگرويم و وارد گروه و دار و دسته تو نمیشويم
مگر آنكه تو " به سود ما " در مقابل ، در اين سرزمين خشك مكه چشمهای
از زمين جاری سازی ( يعنی يك معامله ) ، يا باغی پر درخت كه در آن
نهرها جاری باشد ، يا خانهای پر از طلا داشته باشی - كه ما هم از آنها
استفاده كنيم - ( يعنی باز هم يك معامله ) ، يا پارهای از آسمان را -
آنچنانكه خود میپنداری در قيامت چنين خواهدشد - بر ما بيفكنی ( يعنی
عذاب و مرگ و پايان كار نه معجزه ) ، يا خدا و فرشتگان را نزد ما احضار
كنی ، يا به آسمان برشوی و برای ما و به نام و افتخار ما نامه خصوصی
بياوری ( بازهم يك معامله اما نه پولی ، بلكه عنوانی و تفاخری ، بدون
توجه به محال بودن موضوع ) .
مشركان نگفتند : " لن نؤمن بك . . " . كه به معنی اين است كه تا
فلان معجزه را نكنی به تو ايمان نمیآوريم ، گفتند : " « لن نؤمن لك »"
كه به معنی اين است كه به سود تو به گروه تو ملحق نمیشويم ، يعنی يك
تصديق مصلحتی ، يك خريد و فروش عقيده .
پاورقی : . 1 درباره اين آيه بعدا بحث خواهيم كرد . |