پاورقی : . 1 [ در كتاب بيست گفتار ] .
تنها نخواهيم رنجيد ، ممنون هم خواهيم شد .
. 8 در صفحات 9 - 11 اينكه كی آغاز كند مطرح است و جوابش اين است :
روشنفكرانه عالم و نه توده سنتی .
در صفحات 12 - 14 اينكه برای چه كاری آغاز كند ؟ جواب اين است :
برای پيامبری كردن در حالی كه پيامبر نيست و انتقال پيام به توده مردم و
. . . و روشنفكر دارای نور و ايجاد كننده هدف و حركت معرفی شده است .
صفحه 15 - 18 : روشنفكر نسبی است ، بر خلاف عالم . آيا اينجا شبه
نسبيت همه پيامبريها در كار نيست ؟
ما در مقاله " رهبری نسل جوان " ( 1 ) گفتهايم رهبر واقعی ( روشنفكر
) كسی است كه در هر جامعهای بداند چگونه رفتار كند ، نه اينكه روشنفكر
در هر جامعهای لزوما در جامعه ديگر روشنفكر نيست . قبلا گفته شد كه سخن
در استراتژی است ، آيا لازمه استراتژيها اين است كه در هر منطقهای گروه
خاص استراتژيست باشند ؟ در حاشيه صفحه 19 گفتهايم چنين فرض شده كه
روشنفكر يك بعدی است و لهذا در يك بعد فقط میتواند عمل كند . تا
صفحات 32 و . . . همه بيان طرح مسائل خاصی است كه درد واقعی جامعه
نيست از قبيل آزادی زن ، خط فارسی ، كتاب سوزی ، البته مطالب از اين
نظر درست است كه دردها درد واقعی جامعه نيست ، ولی از آن جهت كه
روشنفكری يك امر نسبی است صحيح نيست .
. 9 ص 32 ، بحث جغرافيای يك تز ، قابل توجه است ولی به معنیای كه
ما گفتيم نه به معنیای كه خود مؤلف گفت " بحث حقيقت و مصلحت و
داستان خرافه آفريقا در همين صفحه بيان شده
پاورقی : . 1 [ در كتاب بيست گفتار ] . |