next page

اصلاحات آمريكايي (محمد باقر ذوالقدر)

back page

در اينجا نيز مغالطه اى در كار است ، آن آزادى را كه دشمن مطرح مى كند با آنچه كه ما مراد مى كنيم صرفا در لفظ مشترك است و از لحاظ معنى كاملا در نقطه مقابل هم قرار دارند. آزادى در غرب به معنى آزادى از قيود و حدود و تكاليف الهى و عمل به احكام عقل خود بنياد بشرى است و ريشه در فلسفه اومانيستى غرب دارد. مفهومى كه از آزادى در غرب بعد از رنسانس شكل گرفت آن بود كه براى انسان هيچ تكليفى و هيچ امر و نهى و واجب و حرامى وجود ندارد و بالنسبه به انسان همه چيز مباح است . به همين دليل مترجمين اوليه كلمه ليبرتى و ليبراسيون را اباحه گرى و ليبراليسم را مذهب / ترجمه كرده اند كه اين ترجمه دقيقى است و بعدها به غلط آنرا آزادى نام نهادند.
وقتى غرب از نبود آزادى در ايران سخن مى گويد منظورش همين است و نگران آنست كه در ايران چنين وضعى حاكم نيست و آزادى به اين معنى وجود ندارد. غرب دغدغه پياده شدن دين و حدود الهى را ندارد. منظور ضد انقلاب خارج نشين نيز از آزادى چيزى غير از اين نيست . حتّى برخى عناصر داخلى ، روزنامه ها و تجديد نظر طلبها، گاه با صراحت از ليبراليسم دفاع مى كنند و برخى از مصاديق آزادى را كه مطرح مى كنند كاملا بر آزادى به معناى ليبراليستى آن منطبق است ، مثل آنچه را از آزادى روابط زن و مرد تعبير مى گويند و آنچه را كه در خصوص آزادى در پوشش زنان بيان مى نمايند كه به معنى حذف حجاب اسلامى است و آنچه كه بعنوان آزادى در عرصه فكر و انديشه گفته مى شود كه بمعنى بى بند و بارى و لاقيدى مطلق است و يك جلوه آنرا در كار مطبوعات پس از دوم خرداد ديديم . آنچه كه توسط برخى مطبوعات بعنوان ركن چهارم جامعه مدنى غربى انجام شد، حمله به اصول و زير سؤ ال بردن ، ارزشها و معتقدات مردم بود كه و به تعبير مقام معظم رهبرى به منزله روانه كردن سيل لجن و آلودگى به متن جامعه بود.
يك نمونه عينى و عملى آزادى مورد نظر غرب در كنفرانس برلين بروز كرد، فرد آزاد است به هر صورتى كه دوست دارد ظاهر شود در آن فرهنگ اين رفتار غير ارزشى ، زشت و ممنوع قلمداد نمى شود. در غرب افراد بسيارى وجود دارند كه بطور عريان و بى هيچ پوششى ظاهر مى شوند نه تنها اين كار را زشت و ناپسند نمى دانند كه بدان افتخار هم مى كنند! اين را آزادى و نوعى ارزش مى دانند و در فلسفه آن كتابها مى نويسند و تئورى پردازى مى كنند و از سوى دولتهايشان هم حمايت مى شوند. 30
اگر چنين آزاديهايى در جامعه ما به سبكى كه تا حدودى در قبل از انقلاب جريان داشت باب شود، چه نشانى از جامعه اسلامى و حكومت و نظام دينى و آرمانى باقى خواهد ماند؟
براى غرب اين نوع از آزادى نه تنها تعارضى با امنيّت ملّى ندارد بلكه تقويت آن است . امنيّت ملّى در آن كشورها تعريف و شاخصه هايى دارد كه با اين امور منافاتى ندارد. غرب و كشورهاى وابسته بدان براى تحكيم امنيّت ملّى خود اساسا به تروج اينگونه آزاديها مى پردازند. در رژيم طاغوت نيز ابتذال را ترويج مى كردند، كاخ جوانان و كانون جوانان و صدها زمينه هاى فساد و بى بند و بارى را براى جلوگيرى از تحرك سياسى و مذهبى جوانان و خنثى كردن نيروى جوانى و روحيه انقلابى آنها كه باامنيّت رژيم حاكم تعارض داشت فراهم مى كردند. بى ترديد آزادى باتعريف و مفهوم غربى آن كه بمعنى اباحه گرى و رهائى از حدود الهى است صد در صد با آموزه هاى دينى و اصول و مبانى انقلاب اسلامى در تعارض است و ظهور و گسترش آن مى تواند به اركان امنيّت ملّى ما لطمه جدّى وارد آورد. 31
3 - ختم انقلاب و پايان دوران انقلابيگرى
انقلاب اسلامى ايران به معناى قيام ملّت ايران به رهبرى امام خمينى (قدس ‍ سره ) با هدف نفى استبداد داخلى و مقابله با استعمار خارجى و تشكيل يك نظام عادلانه و مستقل اسلامى ، همواره در طول اين دوران مورد شديدترين بغض و عداوت غرب - بويژه آمريكا كه بيشترين زيان را در اثر انقلاب متحمل شد - بوده است .
از جمله محورهاى اصلاحات آمريكايى نفى انقلاب و محو آثار، دستاوردها، شعارها و آرمانهاى آنست و به همين دليل حجم انبوهى از اظهارات و موضعگيريهاى غربيها و رسانه هاى غربى و وابستگان آنان ، به نفى انقلاب ، ايجاد سؤ ال و ترديد در خصوص دستاوردها و نتايج آن ، هجوم بى امان به نهادهاى برآمده از انقلاب ، زير سؤ ال بردن آرمانها و شعارهاى انقلابى همچون كفرستيزى ، استكبارستيزى ، استقلال و سياست نه شرقى و نه غربى ، حمايت از ملّت هاى مظلوم ، عدالتخواهى ، شهادت طلبى و ... اختصاص ‍ دارد. اين حركت اگر در گذشته عمدتا توسط غرب و سازمانها و گروهكهاى ضد انقلاب تعقيب مى شد در اين مرحله طى يك اقدام هماهنگ از همراهى عناصر و جريانهاى تجديد نظر طلب داخلى نيز برخودار است تا جايى كه ايده ختم انقلاب و پايان دوران انقلابى گرى با صراحت توسط برخى مطبوعات داخلى عنوان شد و از امام (قدس سره ) و انديشه ها و آرمانهاى او كه مبنا و اساس انقلاب اسلامى ايران است ، آشكارا بعنوان شخصيّت موزه اى و افكار قديمى عقب مانده از زمان ؟! ياد شد. 32
4 - بركنارى روحانيّت از مصادر امور و حذف نهاد روحانيّت شيعه
غربى ها و همفكران و وابستگان داخلى آنها يكى از محورهاى اصلاحات را حذف و بركنارى روحانيت از فعاليت ها و امور حكومتى و اساسا تضعيف نهاد روحانيت شيعه ميدانند و اين را به زبانهاى مختلف بيان مى كنند ، گاه از موضع دلسوزى و براى حفظ قداست روحانيت ! خواستار كنار كشيدن آنها از ميدان سياست مى شوند و گاه از سر خشم و كينه توزى مشكلات كشور را بدانها نسبت ميدهند و گاه با به هم بافتن نظريه هاى ضعيف و منسوخ شده اى كه بيشتر بر مسيحيت تحريف شده و روحانيّت كليسايى تطبيق دارد، از حذف نهاد روحانيّت و مرجعيّت دينى سخن مى گويند. فى المثل آنچه كه تحت عنوان قرائت هاى مختلف از دين گفته مى شود يكى از اين بافته ها است . طبق اين نظريه ، يك تفسير و برداشت واحد و فهم صحيح و بقول آنها رسمى از دين وجود ندارد، هر كس مى تواند به سهولت بسراغ منابع دينى برود ، آنرا بفهمد و به فهم خود نيز عمل كند. فهم دين يك امر تخصصى نيست كه به مقدمات تخصصى و شايستگى هاى ويژه اى نياز داشته باشد، دين چيزى بيش از ايمان و محبّت نسبت به خداوند نيست . اين نيز به هيچ مقدمه و تخصص و صلاحيت علمى و حوزوى نياز ندارد . اين دقيقا همان است كه مارتين لوتر در جريان رنسانس بعنوان يكى از اركان پروتستانيتزم مطرح مى كرد، او مى گفت بسيارى از آنچه كه به عنوان دين مطرح مى شود، ساخته و پرداخته كليسا و روحانيّت مسيحى است كه خود را واسطه خدا و خلق مى داند. دين به معلم ، مبلغ و مروّج خاصى نياز ندارد زيرا كه اساسا دين براى زندگى دنيوى نيامده است دين مربوط به آخرت است و تعاليم آن براى بعد از مرگ است ، انسانها بايد ايمان بخدا داشته باشند و همين كافى است ، دين براى تنظيم روابط اجتماعى و دنيوى انسانها وظيفه اى ندارد. اين وظيفه عقل است كه براى اداره زندگى بشر تكليف تعيين كند. وقتى دين صرفا يك امر آخرتى تصور شود و به ايمان و گردش شخصى و درونى افراد احاله گردد و تفسير فهم علمى و تخصصى از آن ناديده گرفته شود، وقتى صلاحيت دين براى دخالت در سياست ،اجتماع و حتى امور شخصى انسانها نفى شود، در اين صورت چه نيازى به روحانى و نهاد روحانيّت است ؟ مارتين لوتر با اينكه خود يك روحانى بود شعارش اين بود كه مسيحيت آرى ، روحانيّت هرگز! و نتيجه آن شد كه در اندك مدّتى هم روحانيت و هم ديانت مسيحى از صحنه جامعه غربى رخت بربست و به زواياى كليساهاى متروك تبعيد گرديد و امروز اين نسخه را براى جامعه دينى و ايمانى ما كه با روحانيت پيوندى عميق و ناگسستنى دارد و مسئوليت هدايت و رهبرى خود را بدست او سپرده است ، تجويز مى كنند! 33
5 - تحديد و حذف ولايت فقيه و رهبرى جامعه
از جمله مواردى كه اصطلاحات آمريكايى در تداوم استراتژى تغيير از درون و استحاله پيگيرى مى كند، محدود كردن ولايت فقيه و اساسا حذف اين عنصر اصلى و تعيين كننده از حاكميت نظام است . از آنجا كه غرب در رويارويى بيست ساله خود با جمهورى اسلامى و پيشينه تاريخى بيش از يك صد ساله مصاف با ملّت ايران ، كارآمدى عنصر رهبرى و مرجعيّت دينى را بكرات آزموده است ، برخورد با ولايت فقيه را كه همان مرجعيّت و امامت دينى است كه اينك زمام امور كشور را بدست گرفته و در مقابل فزون طلبى و باج خواهيهاى غرب مقاوم ايستاده است ، به عنوان مهمترين عنصر در دستور كار خويش قرار داده است و اين هدف چه توسط غربيها و چه عوامل و دست نشاندگان آنها و چه از زبان افراد و جريانات تجديد نظر طلب داخلى به صور مختلف تعقيب مى شود . برابر دانستن ولايت فقيه با ديكتاتورى و استبداد، غير منتخب بودن نهاد رهبرى و ولايت فقيه ، تعارض ولايت فقيه با دموكراسى و مردم سالارى ، غير پاسخگو بودن رهبرى در مقابل ملّت و ...! كه طى دوران پس از انقلاب بكرات مستند به دلائل متقن عقلى واقع پاسخ داده شده و در عمل نيز نظام ولايت فقيه بعنوان طرح سياسى اسلام براى اداره امت اسلامى در دوران غيبت ، صلاحيت و كارآمدى خود را در صحنه هاى سخت و دشوار گذشته انقلاب نشان داده است از جمله مواردى است كه مدام تكرار مى شود.
از آنرو كه مشروعيّت حاكميت سياسى در انديشه دينى ، ناشى از صلاحيّت هايى است كه اسلام براى حاكم اسلامى مشخص كرده است حذف ولايت فقيه يعنى حكومت فقيه عادل واجد شرايط، به معنى نفى حاكميّت دينى و سلب مشروعيّت حكومت است و اين آشكارا با نظام جمهورى اسلامى كه ساختار حاكميّت در آن بر اصول و مبانى اسلامى استوار است در تعارض واقع مى شود و نفى نظام پذيرفته شده حاكم بر يك كشور، بمعنى نفى امنيّت ملّى آن كشور است . 34
6 - تغيير قانون اساسى و قوانين موضوعه كشور
قانون اساسى جمهورى اسلامى كه بايد گفت مترقى ترين قانون اساسى است كه بشر تاكنون بخود ديده و به زيباترين صورت بين حاكميت دينى و مردم سالارى حقيقى پيوند برقرار نموده و بهترين الگوى مردم سالارى دينى را عرضه نموده است ، همواره مورد بغض دشمن بوده است و لذا يكى از محورهاى اصلاحات آمريكايى ، تغيير قانون اساسى و به خصوص بخشها و موادى از آن است كه ناظر بر اسلاميّت نظام و استقلال كشور مى باشد. همچنين قوانين موضوعه كشور كه در طول اين مدّت توسط مجلس شوراى اسلامى با الهام از مبانى دينى و انديشه هاى امام براى تثبيت و تحكيم نظام جمهورى اسلامى تدوين و تصويب شده است مورد نفرت آنهاست و آشكارا مجلس فعلى را كه مجلس اصلاحات ناميده اند، به تغيير آن قوانين تشويق مى كنند .
غربى ها ، ضد انقلاب و عناصر تجديد نظرطلب داخلى ، انتظارات و مطالباتى را از مجلس اصلاحات طلب مى كنند، كه آشكارا با امنيّت ملّى در تضاد است . براى مثال مجالس قبل ، قانون مطبوعات را براى جلوگيرى از نفوذ عوامل بيگانه و براى پاسدارى از ايمان ، اعتقادات و امنيّت مردم تدوين و تصويب نمود، لكن از اوّلين طرحهاى جريان تجديد نظر طلب درون مجلس جديد، محدود كردن و تغيير اين قانون بود. تا جائى كه مقام معظّم رهبرى اين اقدام را غيرشرعى و برخلاف مصلحت كشور دانستند. يا از آن رو كه قانون انتخابات موجود حافظ نهادهاى اصلى تصميم گيرنده كشور از نفوذ عناصر نامحرم و بى صلاحيت است ، اصلاحات آمريكائى تاءكيد دارد بر اينكه ، مجلس موجود بايد قانون انتخابات را تغيير داده و نظارت استصوابى شوراى نگهبان را حذف كند و بدين ترتيب راه براى نفوذ عناصر وابسته و ناصالح در دستگاههاى حساس كشور فراهم آيد. و نيز به كرّات گفته اند كه اين مجلس بايد قوانين جزائى كشور را كه منطبق بر حقوق جزائى اسلامى است و آنرا مغاير با آزادى و حقوق بشر ! مى دانند، را اصلاح بكند و... .
بى ترديد تغيير مواد قانون اساسى و قوانين جارى كشور به نفع اصلاحات آمريكايى ، مى تواند مستقيما با امنيّت و حتّى هويّت ملّى ما در تعارض واقع شود. و راه را براى نفوذ و حضور و دخالت دوباره دشمن بر مقدّرات كشور هموار نمايد و دستاوردهاى گذشته انقلاب را مورد تهديد قرار دهد. 35
7 - حذف نهادهاى پاسدار حاكميت دينى
اين موضوع نيز يكى از محورهاى اصلاحات آمريكايى است . از آنجا كه هدف اين اصلاحات اساسا برانازى و فروپاشى نظام اسلامى است هر نهادى كه در استوارى و استقرار نظام دينى نقش دارد مورد بغض آنها واقع مى شود و كاركردهايى كه به تثبيت و تقويت نظام منجر مى شوند بايد متوقف شوند. تضعيف شوراى نگهبان و حذف نظارت استصوابى آن ، حذف دادگاه ويژه و دادگاه هاى انقلاب ، كه گاه و بيگاه مورد هجوم تبليغاتى بوده است ، تضعيف سپاه پاسداران و بسيج مستضفان كه در طول اين مدت ناجوانمردانه ترين اتهامات و تهمت ها و اهانت ها را بدان روا داشته اند، تعرض به نهادهاى زيرنظر رهبرى به خصوص صدا و سيما و قوه قضائيه به بهانه هاى واهى و اتهامات بى اساس و... همه در همين چارچوب انجام مى شود. اين نيز با تعريفى كه از امنيّت ملّى صورت گرفت بجد مى تواند به تضعيف آن بيانجامد. 36
8 - توقف اجراى احكام اسلامى
يكى ديگر از موارد اصلاحات آمريكائى توقف اجراء احكام اسلامى بويژه احكام حقوقى و جزايى اسلام است كه تحت عناوين مختلف و به خصوص ‍ ناهمخوانى آنها با حقوق بشر غربى مطرح مى شود. بعنوان مثال ادعا مى شود احكام مربوط به اعدام جنايتكاران ، احكام مربوط به مجازات سارقان ، احكام قصاص ، حدود، ديات ، احكام مربوط به حقوق زنان و فرزندان و ... با حقوق بشر غربى ناسازگارند!
هر چند تبليغات در اين خصوص از سال ها قبل آغاز شده و از سال 1374 اوج و گسترش زيادى پيدا كرده است لكن در سالهاى اخير تحت عنوان اصلاحات ، با جديّت بيشترى مطرح و تعقيب مى شود. در روزنامه ها، مطبوعات ، سخنرانيها و توسط بلندگوهاى خارجى و برخى چهره هاى مشخص ، مدام قوانين اسلامى بدليل ناهمخوانى با حقوق بشر اومانيستى غربى يا نا كارآمد بودن و عصرى نبودن ، تخطئه مى شوند. مجلاتى هم چون كيان و زنان بيشترين خط شكنى را در اين خصوص داشته اند بطوريكه احكام اسلامى را ذاتا خشن و ناشى از طبيعت سخت و خشن عربستان و مزاج تند و گرم عربها دانستند ! و قوانين مربوط به حقوق زن در جمهورى اسلامى را فاجعه دانسته و با صراحت از حذف اين قوانين سخن گفتند.
بنابراين توقف اجراى احكام اسلامى يكى از مصاديق اصلاحات آمريكايى است كه با مبحث اصول و ارزشها در امنيّت ملّى در تعارض ‍ است . 37
9 - الحاق به فرهنگ جهانى
از جمله برنامه هاى اصلاحات آمريكايى باز كردن دربها و برداشتن حريم هاى فرهنگى در قبال يورش فرهنگ بيگانه است كه تحت عناوين مختلف همچون الحاق به روند جهانى سازى و تبعيت از فرهنگ جهانى ، گردش آزاد اطلاعات و... بيان مى شود. آزادسازى ماهواره ، كه در بدو امر يك وسيله اطّلاع رسانى است ولى بدليل حاكميت كمپانيهاى مخوف صهيونستى بر اين رسانه و ضديّت آشكار آنها با اسلام و ايران اسلامى به شدت مى تواند در ترويج ابتذال و انحطاط اخلاقى و ايمانى جامعه مؤ ثر واقع شود و نسل جوان را از وصول به آرمانها و تحكيم ارزشهايش باز بدارد و آنان را گرفتار دغدغه هاى ديگر كند. بسط بى رويه شبكه اينترنت كه آن نيز در راستاى سپاس ‍ جهانى سازى صهيونيست ها به تخريب فرهنگهاى ملّى و بومى مشغول است و هم چنين توسعه و ترويج نشريات مبتذل ، فيلمهاى مستهجن ، كتابها و رمانهاى فاسد و اراداتى در همين مقوله جا مى گيرند.
ترديدى نيست كه اگر جامعه ، حفاظ و حريم خود را نسبت به اين چنين محصولات باصطلاح فرهنگى كه متناسب با طبيعت و ساختار فرهنگ غربى است و در بسيارى موارد عامدانه براى تخريب فرهنگ ملّى و بومى ما توليد و ارسال مى شوند از دست بدهد، تمامى بنيادهاى اعتقادى ، اخلاقى و انقلابى جامعه بويژه نسل جوان بى دفاع باقى مى ماند و اين از اهمّ تهديدات امنيّت ملّى است . 38
10 - احياى ملى گرايى و بازگشت به سنتهاىماقبل اسلام
وقتى قرار باشد از دين و اسلام فاصله گرفته شود سنّتهاى ما قبل دينى به ارزش تبديل مى شوند. برخى آثار بازگشت به شعائر قديمى و سنتهاى باصطلاح ملّى را در اين سال ها شاهد بوده ايم . مصاديقى مثل بزرگداشت جشنهاى ايران قديم در تخت جمشيد و مدح و منقبت چهارشنبه سورى ، جشن سده ، احترام به آتش و آتش افروزى ، سطح ظاهرى و مبتذل آن است و لايه عميق تر آن ، ترويج انديشه ناسيوناليستى ايرانى در مقابل ميراث گرانقدر فرهنگ و تمدن اسلامى است ، يعنى همان سياست فرهنگى كه رژيم شاه براى مقابله با دين و ايمان مذهبى مردم ايران به آن متوسل شد و روشنفكران وابسته بدربار ماءمور اجراى آن بودند.
اين موضوع نيز ريشه در فرهنگ غرب دارد. غرب جديد مدعى است بارنسانس به فرهنگ و تمدّن درخشان ! روم و يونان باستان و دوران ماقبل مسيحيت بازگشت نمود. آنها همين نسخه را امروزه براى ما مى پيچند و چنين وانمود مى كنند كه دوم خرداد و جريان اصلاحات نوعى رنسانس است كه ما را بدوران ماقبل انقلاب و ماقبل اسلام باز مى گرداند! و روشنفكران وابسته و غربزده نيز با تقليد از حركت روشنفكران عهد رنسانس اروپا و بر مبناى خواست امروز غرب براى تضعيف انقلاب و نظام اسلامى در ايران با پررنگ كردن ايران و ايرانى گرى و كم اهميت جلوه دادن اسلام و نقش آن در هويت تاريخى و موجوديت ملّت ايران . بازگشت به فرهنگ و سنتهاى جاهلى قبل از اسلام را تبليغ و ترويج مى كنند.اين توطئه اگر با پاسخ مناسبى مواجه نشود مى تواند به تضعيف هويت و وحدت ملّى و در نهايت تهديد امنيّت ملّى منجر گردد. 39
11 - برقرارى رابطه با آمريكا و همراهى با روند صلح خاورميانه
رابطه با آمريكا و عدم مخالفت با صلح خاورميانه و برقرارى رابطه با اسرائيل ! از جمله محورهاى اصلاحات آمريكايى است . اصلاح طلبان آمريكايى مدعيند علت العلل مشكلات موجود در ايران آن است كه ما با آمريكا و اسرائيل رابطه نداريم ! و از ملتهاى مظلومى مثل فلسطين جانبدارى مى كنيم ! اين موضوع به خصوص مورد توجّه آمريكاييهاست و ترجيع بند همه اظهار نظرهايشان در خصوص اصلاحات در ايران نيز همين است و همه اميدوارى آنان به جريان اصلاحات در ايران بدانست كه اين موج جديد به برقرارى ارتباط منجر شود. وابستگان به آمريكا نيز چنان القاء مى كنند كه اگر با آمريكا رابطه برقرار شود همه مشكلات مملكت يك شبه برطرف و گرفتاريها حل مى شود ! و لذا موضوع مذاكره و رابطه با آمريكا از جمله محورى ترين مباحث اصلاحات است كه به انحاء مختلف آنرا تعقيب مى كنند. اين در حالى است كه تجربه بيش از ربع قرن رابطه و مهم تر از رابطه ، سلطه آمريكا بر اين كشور حاصلى جز فقر و عقب ماندگى براى كشور ما نداشته است .
هر چند آمريكائيها در اين مرحله بدنبال رابطه نيستند، آنها به مذاكره نيز فعلا قانعند و همانطور كه مقام معظّم رهبرى با صراحت بيان كردند آمريكا خواستار آنست كه جمهورى اسلامى ايران را پشت ميز مذاكره بنشاند و طى آن حيثيت و ابهت انقلاب و دستاورد مقاومت تاريخى ملّت ايران را از بين ببرد.
تعارض اين موضوع يعنى رابطه و حتّى مذاكره باآمريكا و دست شستن از پشتيبانى و حمايت از ملت هاى مظلوم و مستضعف جهان بويژه ملت ستمديده فلسطين با امنيّت ملّى و حيثيت بين الملل ، كشور انقلابى ايران كه رهبرى مبارزه جهانى عليه استكبار را بر عهده دارد آشكار است . 40
12 - ورود سرمايه داران و شركتهاى خارجى و باز كردن درهاى اقتصاد كشور بهروى غرب
غرب همواره به شرق و به خصوص منطقه زرخيز خاورميانه و على الخصوص ‍ ايران ، بدليل برخوردارى از منابع غنى خداداد، جمعيّت زياد و قابليّت هاى فراوان اقتصادى چشم طمع داشته است . انقلاب اسلامى بعد از بيش از يكصد سال روند غارت ثروت و امكانات اين كشور، دست كمپانيها و سرمايه داران غربى را از سرمايه هاى ملّى ايران قطع نمود و اين براى سرمايه دارى حاكم بر غرب قابل تحمل نيست و لذا بازگشت مجدّد شركت ها و سرمايه دارهاى غربى از جمله كارهائى است كه در طول بيست سال گذشته مدام تحت عناوين مختلف پيگيرى شده است و امروز همين هدف تحت عنوان اصلاحات و به بهانه لزوم استفاده از سرمايه و تكنولوژى خارجى براى توسعه اقتصادى كشور، تعقيب مى شود و سرّ اينكه غربيها از مصوبه اخير مجلس در خصوص تسهيلات براى سرمايه گذارى خارجى آنقدر به وجد آمده اند نيز همين است !
اگر با اين موضوع با بصيرت و دورانديشى برخورد نكنيم مى تواند به تكرار فاجعه اى بيانجامد كه از دوران قاجار آغاز شد، دورانى كه از آن بعنوان عصر بى خبرى ياد مى شود و تا پيروزى انقلاب اسلامى به اشكال مختلف ادامه يافت . غرب بى گمان به دنبال غارت ثروت و دست اندازى بر سرمايه و منافع ملى ماست و اگر با احتياط و دقت عمل نشود، منافع ملّى ما را تهديد مى كند. 41
13 - اصلاح و رفرم در دين
اين موضوع را پيش از اين غربى ها و برخى گروهكهاى ضدانقلاب و روشنفكران وابسته فرارى مطرح مى كردند و جريانهاى داخلى كمتر از آن سخن مى گفتند. لكن اخيرا ديگران نيز بدان پيوسته اند و اظهار مى دارند كه بايد رفرم و اصلاح در اين انجام شود، يعنى خود دين را بايد اصلاح كرد. دين داراى اشكال است ، براى كارآمد كردن و رفع اشكالات آن بايد رفرم در آن انجام بشود. اين بحث فراتر از اصلاحات اجتماعى است . در اينجا اشكال را روى اصل اسلام كرده و مى گويند اسلام را بايد اصلاح كرد! رفرم دينى به اين معنى است كه البته اين نيز حرف تازه اى نيست اوّلا در دوران رنسانس ‍ مهمترين شعار غرب رفرم دينى بود كه در نهايت منجر به ظهور نهضت پروتستانتيزم و تغييرات اساسى در فرهنگ و انديشه مسيحى گرديد، ثانيا در ايران نيز مقارن نهضت مشروطه ، توسط منورالفكران وابسته به محافل ماسونى ، انديشه اصلاح دين بشدّت رواج يافت . كسانى هم چون ميرزا ملكم خان ارمنى ، سرهنگ فتحعلى آخوندزاده و ميرزا آقاخان كرمانى و ديگران تحت تاءثير پروتستانيزم مسيحى و فرهنگ جديد غرب ، شعار اصلاح دين را مطرح كردند كه نيروهاى مذهبى و جريان روحانيّت و مرجعيّت دينى با روشنگريهاى خود آنها را بجاى خود نشاندند. اين حرف تكرار همان مطالب قديمى است كه بارها بدان پاسخ مستدل داده شده است . تغيير در دين و سلب هويت آن از آنجا كه اسلام مبناى حركت انقلابى ملت ايران و پايه و اساس ‍ نظام حاكم و محور وحدت و هويت ملت ايران است مى تواند در تقابل با مقوله امنيت ملى قرار گيرد. 42
14 - اصالت بخشيدن به جريانهاى قومى و اقليّت هاى موجود در كشور
تحريك جريانهاى قومى و اقليّت هاى مذهبى و اصلى كردن و دامن زدن به مسائل آنها، با توجه به وجود اقليّت هاى مختلف و تنوع اقوام بويژه در حاشيه مرزهاى كشور، مى تواند به تهديد امنيّت ملى تبديل شود.اين مطلب كه تحت عناوينى چون حقوق اقليّت ها و مشاركت عمومى انجام مى شود موجب دامن زدن به مسائل قومى و اختلافات مذهبى است كه مقام معظّم رهبرى در فرمايشات خود خطاب به كارگزاران نظام بر خطرات ناشى از آن تاءكيد فرمودند.
از جمله محورهاى طرح فروپاشى شوروى كه توسط غرب مورد بهره بردارى قرار گرفت موضوع قوميّتها و اقليّت ها بود كه در آنجا زمينه گسترده اى نيز داشت و بسرعت آن كشور را دچار تجزيه قومى و سپس سياسى نمود. 43
15 - تغيير نگاه و نگرش نسبت به غرب
هرچند اين موضوع را مى شود در بعضى ديگر از مصاديق اصلاحات آمريكائى نيز يافت ، لكن خود يك مقوله مستقلى است كه طى آن گفته مى شود كه بايد نگاه ستيزه گرانه مردم ايران نسبت به غرب تغيير كند و به سمت شناخت غرب و نزديك شدن به آن يعنى غرب ستيزى جاى خود را به غرب ستائى بدهد تبديل شود. ايرانيان غرب را نه دشمن كه دوست ، نه جريانى كه همواره درصدد تسلط بر مقدرات آنان بوده است كه بعنوان ياور و پشتيبان خود ببينند! و مخالفت و ستيز با غرب را كنار بگذارند و در نتيجه اجازه دهند كه غرب دوباره در اين كشور اردو بزند و همچون گذشته ، سرمايه هاى مادى و معنوى آنها را به غارت ببرد و اين براى آن است كه زمينه ذهنى در مردم براى پذيرش روابط سلطه و اعاده حاكميت غرب بر اين كشور فراهم شود. 44
16 - پياده كردن الگوهاى غربى
هر چند هر كدام از مقولاتى كه تاكنون ذكر گرديد، وجوهى از الگوى غربى اصلاحاتند، لكن بر تعدادى از آنها بطور مشخص و مكررا تاءكيد مى شود. از جمله آنها، دمكراسى يا مردم سالارى به شيوه دموكراسيهاى غربى است كه اگر در گذشته روشنفكران غرب زده آن را مطرح و از آن دفاع مى كردند، امروزه جريانهاى تجديد نظرطلب و حتّى برخى از آنان كه بنا حق كسوت مقدّس روحانيت را برتن دارند از دموكراسى با سبك و سياق غربى دفاع مى كنند و در تعارض بين دموكراسى با ولايت فقيه به حذف ولايت فقيه فتوى مى دهد!
اين روشن است كه دموكراسى مورد نظر غرب غير از مردم سالارى دينى است كه به تعبير مقام معظّم رهبرى بمعنى احترام به راءى ، حقوق و حاكميت مردم است . دموكراسى به مفهوم غربى آن كه در نقطه تقابل با تئوكراسى به معنى دين محورى و خدا مدارى شكل گرفت هيچ نسبتى با دين و حاكميت هاى دينى ندارد. در نظام دمكراتيك ، مشروعيت حكومت از مردم است نه از خدا و اين كاملا با نظام حكومت دينى كه مشروعيت آن از سوى خدا و مبتنى بر احكام و سنّت هاى الهى است ، متفاوت است .
از جمله ساير الگوهايى كه براى اصلاحات در كشور ما تجويز مى شود جامعه مدنى است كه : در جامعه مدنى با تعريف واضعين غربى آن ، دين و احكام الهى محلى از اعراب ندارند. مفاهيم و الگوهاى ديگرى هم چون پلوراليسم (تكثرگرائى )، تلورانس (تسامح و تساهل ) و... كه ريشه در فرهنگ و تمدن غرب داشته و با مبانى انديشه و فرهنگ ملّى و دينى ما در تعارض اند عينا بدون هيچ اصلاح و تغييرى براى جامعه ما تجويز مى شوند. اين مى تواند هويت تاريخى ، اسلامى و انقلابى كشور ما را تهديد نموده و امنيت ملّى را مخدوش سازد. 45
با توجه به آنچه گذشت مى توان ادّعا نمود هريك از عناوين اصلاحات آمريكايى اگر به عمل درآيد، مى تواند اخلال جدّى در امنيّت ملّى كشور ما ايجاد كند.
اگر اين جمع بندى پذيرفتنى است ما نمى توانيم به مقوله اصلاحات در كشور به عنوان يك امر ساده و معمولى بنگريم . اصلاحات با تفسير و الگوى غربى و آمريكايى آن ، به شدّت در تقابل با نظام اسلامى قرار دارد و اگر هوشيارى و آمادگى نيروهاى انقلاب نباشد مى تواند منجر به فرو پاشى شود. به همين دليل نيروهاى انقلاب بايد نسبت به اين مقوله حساسيّت داشته باشند؛ موضوع اصلاحات و حساسيت آن را آنگونه كه مقام معظّم رهبرى مطرح فرمودند درك كنند، و توطئه اصلاحات آمريكائى را شناخته و ماهيت آنرا براى مردم افشا نمايند و در مقابل آن هوشمندانه موضعگيرى كنند.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
ضميمه (1)
1 - راديو آمريكا: وضعيت دشوار سياسى كه دولت آمريكا با آن مواجه است به هنگام تظاهرات دانشجويى در ماه ژوئيه بخوبى نمايان شد در آن زمان بحثى آغاز شد كه آيا لازم است دولت آمريكا در پشتيبانى از جنبش ‍ دمكراتيك بيانيه اى صادر كند يا نه ؟ البتّه اگر چه قرار بود وزارت امور خارجه آمريكا بيانيه اى صادر كند، امّا كلينتون رئيس جمهورى آمريكا در يك كنفرانس ‍ گفت مايل به اظهار نظر درباره اين مسئله نيست زيرا بيم آن دارد كه اظهاراتش ‍ به زيان نيروهاى طرفدار اصلاحات و باز شدن فضاى سياسى در ايران تمام شود.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 24/6/77)
2 - جيمز بيكر وزير امور خارجه اسبق آمريكا : هرگاه ايران پاره اى از اصلاحات را در آن كشور به انجام برساند آمريكا بايد موضوع كاهش يا لغو تحريم ها عليه ايران را مورد بررسى قرار دهد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 24/6/77 - راديو آمريكا).
3 - روزنامه ليبراسيون چاپ پاريس : نخست وزير ايتاليا در آستانه سفر آقاى خاتمى به خبرنگاران گفت بايد از ميانه روى و اصلاحاتى كه خاتمى در ايران آغاز كرده است پشتيبانى كرد تا ايران بتوند از انزوا خارج شود.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى بنقل از راديو آزادى - 19/12/77)
4 - مادلين آلبرايت وزير امور خارجه آمريكا در كنگره آمريكا : در صورتى كه انتخابات مجلس ايران به تحولاتى در اين كشور منجر شود، آمريكا بدنبال روشهايى خواهد بود كه احتمالا به تغيير در روابط دو كشور منجر شود. آلبرايت افزود: آمريكا همچنان حركات برخى از اصلاح طلبان ، محمد خاتمى و چگونگى برخورد رئيس جمهورى ايران با ميل پشتيبانى آشكار از مشى وى را با اشتياق دنبال مى كند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 28/11/78 - نيويورك )
5 - خبرگزارى فرانسه : سندى برگر مشاور امنيت ملّى آمريكا گفت در حالى كه نگرانيهاى جدّى در مورد ايران باقى مانده است ، نتايج انتخابات ايران نيازمند پاداش است .
وى گفت : همچنان مشكلات جدّى در مورد فعّاليّتهاى ايران وجود دارد ولى من فكر مى كنم تشويق فرآيند اصلاحات براى ما دلگرم كننده باشد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 27/12/78)
6 - خبرگزارى فرانسه : پيروزى وسيع متحدان خاتمى در انتخابات ماه گذشته ، اميد آمريكا را در مورد اينكه امكان مذاكره درباره مسايل مورد نظر با مقامات ايران فراهم آيد، تشديد كرده است .
روبين گفت : ما از موفقيت اصلاح طلبان در تبديل اين موضوع به حاكميت قانون در داخل ايران دلگرم شده ايم .

(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 27/12/78)
7 - خبرگزارى فرانسه : انگليس روز سه شنبه از اصلاحات محمّد خاتمى رئيس جمهورى ايران حمايت كرد و گفت علاقه مند است در تغيير تصوير ايران به عنوان يك تهديد كننده مهاجم كمك كند.
پيترهين مقام دوم وزارت خارجه انگليس در يك كنفرانس مطبوعاتى گفت : بسيار مهم است كه برنامه اصلاحات موفقيت آميز باشد و ما مى خواهيم از دولت خاتمى در اين موفقيت حمايت كنيم .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 5/8/78)
8 - كريستين امانپور خبرنگار ايرانى تبار شبكه خبرى آمريكايى سى .ان .ان ، در ضيافت شامى به مناسبت عيد نوروز و قدردانى از وى بعنوان يك خبرنگار برجسته ايرانى تبار، انتخاب سه سال پيش حجت الاسلام خاتمى به رياست جمهورى را نقطه عطفى در روند اصلاحات و دمكراسى ايران خوانده و تاءكيد كرد كه مردم ايران در چهارچوب نظام جمهورى اسلامى خواهان ايجاد تحوّلات در كشورشان هستند.
(واشنگتن - خبرگزارى جمهورى اسلامى - 29/12/78)
9 - راديو آمريكا: پروفسور ابراهيمان (استاد دانشگاه در نيويورك ) و كارشناسان ديگر معتقدند كه بهترين كارى كه غرب مى تواند براى حمايت نيروهاى اصلاح طلب در ايران بكند، اين است كه عناصر غير دولتى داخل و خارج كشور را كه از حقوق بشر و آزادى بيان طرفدارى مى كنند ترغيب و تشويق كند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 22/11/77)
10 - خبرگزارى اسوشيتدپرس : فرح ، همسر شاه سابق ايران گفت محمد خاتمى رئيس جمهورى ايران بايد اصلاحات را به مورد اجرابگذارد نه آنكه فقط وعده آن را بدهد.
فرح گفت : اكنون خاتمى بايد با اعطاى خواسته هاى مردم به آنها از اين اشتباهات اجتناب كند.
وى گفت : به اعتقاد من ، در دوره آقاى خاتمى شرايط نسبتا مطلوبى ايجاد شد اما بيشتر در حرف و نه در عمل ، زيرا يا وى نمى تواند و يا قدرت آن را ندارد كه اين كار را انجام دهد.
فرح ، خانم هاشمى را كه نماينده مجلس ايران نيز هست ، مورد ستايش قرار داد و گفت : او زنى داراى راءى و عقيده است ، زنى همانند بسيارى از زنان ايران كه خواستار زندگى بهترى براى آينده و براى فرزندانشان هستند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 8/5/78)
11 - آلبرايت (وزير امور خارجه آمريكا) در كنفرانس اقتصاد جهان در داووس ‍ سوئيس : تلاش به منظور بررسى گفت و گو بين دو كشور وجود دارد و ما منتظريم ببينيم در انتخابات مجلس ايران در ماه آينده چه اتفاقى روى خواهد داد.
آلبرايت افزود: ما مى توانيم گروههايى از مردم را مشاهده كنيم كه در انتظار انجام اصلاحات هستند و آمريكا مشتاقانه در انتظار ميزان برآورده شدن آرزوى مردم در انعكاس آرايِشان در مجلس مى باشد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 11/11/78)
12 - خبرگزارى ايتاليا (آن ) به نقل از وزير امور خارجه ايتاليا اعلام كرد: دوره نوين كه توسط خاتمى آغاز شده نيازمند حمايت قوى از سوى غرب است .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 15/12/77)
13 - ماسيودالما نخست وزير ايتاليا در بوستون آمريكا اعلام كرد: ايتاليا همواره مساءله حقوق بشر را خاطر نشان مى سازد و مساءله اين است كه خاتمى نماينده اميد به اصلاحات در ايران است و به عقيده ما بايد تشويق شود و اين كارى است كه ما قصد انجام آن را داريم ، اگر چه روشن است من نمى گويم ايران الگويى از دموكراسى است .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 15/12/77)
14 - كريستين امانپور، خبرنگار ايرانى تبار شبكه خبرى آمريكايى سى ان ان شب گذشته در ضيافت شامى به مناسبت عيد نوروز و قدردانى از وى بعنوان يك خبرنگار برجسته ايرانى تبار، انتخاب سه ساله پيش حجت الاسلام خاتمى به رياست جمهورى را نقطه عطفى در روند اصلاحات و دمكراسى ايران خوانده و تاءكيد كرد كه مردم ايران در چهارچوب نظام جمهورى اسلامى خواهان ايجاد تحولات در كشورشان هستند.
(واشنگتن - خبرگزارى جمهورى اسلامى - 29/12/78)
15 - خانم آناليند وزير امور خارجه سوئد با ارسال يادداشتى به سفارت جمهورى اسلامى ايران در استكهلم ، ابراز اميدوارى كرد اصلاحات دولت آقاى خاتمى ادامه يابد. در اين يادداشت آمده است : اميدواريم كه نيروهاى دمكراتيك و اصلاحگر در درون رژيم بيش از پيش شوند زيرا ما با آنها مى توانيم همكارى كنيم .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 22/4/78)
16 - برناروالرو يك سخنگوى وزارت امور خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران گفت : ما فكر مى كنيم كه سياست گشايش و اصلاحات محمد خاتمى شايسته حمايت است .وى در ارتباط با درگيرى دانشجويان ايرانى و نيروهاى انتظامى اظهار داشت : فرانسه به دقّت وقايع ايران را دنبال مى كند و در هر شرايطى بر رعايت احترام به آزاديهاى بنيادى تاءكيد دارد.
(پاريس - خبرگزارى جمهورى اسلامى - 22/4/78)
17 - گرى سيك مشاور سابق رئيس جمهورى آمريكا طى مقاله خود كه در هفته نامه ساندى تايمز به چاپ رسيده است مى افزايد:ايجاد اصلاحات جديد در يك نظام ديكتاتورمآبانه يكى از مخاطره انگيز ترين كارهايى است كه يك رهبر ملّى مى تواند براى خود برگزيند. اگر وى با سرعت حركت كند، ممكن است باعث بحران شود و يا عكس العمل گروههاى پرقدرت را در پى داشته باشد. اگر وى سرعت كندى داشته باشد ممكن است طرفداران او حمايت خود را پس بگيرند. در دو سال گذشته رئيس جمهور خاتمى مهارت خارق العاده خود را طى اين مسير از ميان منابع متعدد قدرت در ايران نشان داده است .
(لندن - خبرگزارى جمهورى اسلامى - 28/4/78)
18 - در همين حال در كاخ سفيد، سندى برگر، مشاور امنيت ملّى با جيمز روبين سخنگوى وزارت خارجه آمريكا همصدا شد و خاطر نشان كرد در حاليكه نگرانيهاى جدى در مورد ايران باقى مانده است نتايج انتخابات ايران نيازمند پاداش است .
برگر نيز ضمن خوددارى از تاءييد كاهش تحريمها كه شايد يك راز به شدت پنهان نگه داشته شده واشنگتن محسوب شود گفت : همچنان مشكلات جدّى در مورد فعاليتهاى ايران وجود دارد. ولى من فكر مى كنم تشويق فرايند اصلاحات براى ما دلگرم كننده باشد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 27/12/78)
19 - پيروزى وسيع متحدان خاتمى در انتخابات ماه گذشته اميد آمريكا را در مورد اينكه امكان مذاكره درباره مسائل مورد نظر با مقامات ايران فراهم آيد تشديد كرده است .
روبين (سخنگوى وزارت خارجه آمريكا) گفت : ما از موفقيت اصلاح طلبان در تبديل اين موضوع به حاكميت قانون در داخل ايران دلگرم شده ايم .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 27/12/78)

next page

اصلاحات آمريكايي (محمد باقر ذوالقدر)

back page