next page

اصلاحات آمريكايي (محمد باقر ذوالقدر)

back page

20 - به گزارش خبرگزارى فرانسه از ابوظبى ، انگليس روز سه شنبه از اصلاحات محمد خاتمى رئيس جمهورى ايران حمايت كرد و گفت : علاقمند است در تغيير تصوير ايران به عنوان يك تهديد كننده مهاجم كمك كند.
پيتر هين مقام دوّم وزارت خارجه انگليس در يك كنفرانس مطبوعاتى گفت : بسيار مهم است كه برنامه اصلاحات موفقيت آميز باشد و ما مى خواهيم از دولت خاتمى در اين موفقيت حمايت كنيم .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 5/8/78)
21 - روزنامه هرالد تريبون چاپ لندن طى مقاله اى ، مى نويسد: حضور اصلاح طلبان در مجلس ششم بايد دولت كلينتون را دلگرم كرده باشد و اين دولت بايد بار ديگر در زمينه ذوب كردن يخهاى موجود در روابط واشنگتن - تهران تلاش كند. به نوشته اين روزنامه تلاشهاى پيشين در اين راستا تا حدّى ناكام مانده ، زيرا كه رهبران روحانى ضدآمريكايى ايران مانع هرگونه فعاليت رئيس جمهور خاتمى در اين باره بودند.
در ادامه مى افزايد. آن رهبران ، اعم از آيت ا... خامنه اى با قانونگذارى هنوز هم مى توانند سدّ راه باشند، هر چند كه راءى مردم در انتخابات اخير موضع آنها را تضعيف كرده است و اينها ديگر نمى توانند راءى مردم را مبنى بر بيرون آمدن ايران از انزواى بين المللى ناديده بگيرند.
خبرگزارى جمهورى اسلامى - 8/12/78 راديو آزادى )
22 - هفته نامه اكونوميست چاپ لندن مى نويسد: اگر آمريكاييان با دادن امتيازاتى ايران را تشويق به مذاكره نمايند، ايران در مقابل چه چيزى براى عرضه دارد؟... در ادامه مى افزايد: با اين همه انتخابات به آمريكا فرصت بى نظيرى مى دهند تا به اصلاح طلبان كمك كندو منافع راهبردى خود را هر چه بيشتر به پيش برد. آمريكا بايد از اين فرصت استفاده كند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 1/12/78 لندن )
ضميمه (2)
1 - گرى سيك مشاور پيشين امنيّت ملّى آمريكا درباره انتخابات مجلس ‍ گفت :
انتخاب آقاى خاتمى در سال 1977 ميلادى منجر به تغيير عمده در تصوّر مردم آمريكا از ايران شد. گرى سيك افزود نه فقط معدودى از دانشگاهيان و كسانى كه از نزديك مسايل ايران را دنبال مى كردند بلكه دولت آمريكا نيزبا انتخاب آقاى خاتمى با ديد تازه اى با ايران روبرو شد و بايد گفت كه به نظر مى رسد كه واقعا تحولاتى در حال شكل گرفتن است كه جالب توجه است .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى -2/12/78 - راديو بى سى سى )
2 - ريچارد مكمن مشاور كاخ سفيد و سياست مدار آمريكائى : با روى كار آمدن اصلاح طلبان در ايران ظاهرا روزهاى تلخ سرگردانى آمريكا سپرى شده است و از اين پس بايد شاهد فرو ريختن ستونهاى اين نظام سركش و مهارنشدنى (جمهورى اسلامى ايران ) باشيم .
3 - خانم شيرين عبادى در همايش اصلاحات چيست و اصلاح طلب كيست ، مى گويد: ما تازه در حال پيدا كردن اسلام هستيم . اين نشان دهنده اين است كه قرائتهاى مختلفى از دين مى توانيم داشته باشيم .
وى اضافه مى كند: اگر اصلاحات را امكانِ داشتنِ قرائتهاى مختلف از دين بدانيم بايد نقش مردم و فقها را در آن مشخص كنيم .
در ادامه مى گويد: نقش رسانه ها و نويسندگان اين است كه مردم را در اين زمينه آگاه سازند و كوتاهى نكنند. امروز هر نشريه اى كه بسته مى شود، ضربه مهلكى است به روند آگاه سازى مردم .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 20/5/79 - تهران )
4 - بنى صدر در پاسخ به اين پرسش كه در مورد اصلاحات و تغييراتى كه اخيرا در ايران به وجود آمده ، چه نظرى داريد گفت : هيچ تغيير واقعى در كشور به وجود نيامده زيرا اصلاحات به معناى پايان رژيم است .(خبرگزارى جمهورى اسلامى ايران -13/11/77 - شبكه ال . ث .ئى . فرانسه )
5 - هاشم آغاجرى در حاشيه همايش در اصلاحات چيست و اصلاح طلب كيست
، با بيان اينكه اصلاحات هم بايد ساختار سياسى را متحول كند و هم فرهنگ و بينش جامعه را، گفت : اصلاح ساختار سياسى ، مقدمه لازم و واجبى است ، امّا كافى نيست .(خبرگزارى جمهورى اسلامى -2/5/79 - تهران )
6 - هوشنگ وزيرى در كيهان سلطنت طلب شماره 767 مورخه 7/5/78: حركت لاك پشتى خاتمى و شتاب جامعه به ستوه آمده از استبدادِ حكومت دينى سبب شده است كه جامعه ما با دو سرعت متفاوت به سوى منزلگاهى مشترك حركت كند، زيرا عقيده دارم هدف جامعه مدنى ايران با هدفى كه خاتمى پيش رو دارد، نهايتا ناسازگار است ، زيرا خاتمى جامعه اى مى خواهد كه در آن اسلام و دموكراسى به يك سازش بنيادى برسند كه بتوانند نهادينه شوند، حال آنكه جامعه مدنى روز به روز بيشتر به اين نتيجه مى رسد كه اين سازش زمانى امكان پذير است كه اسلام از عرصه حكومت به آن قلمرويى برود كه شايسته هر دينى است ...
7 - راديو آزادى آمريكا: سپهر ذبيح تحليل گر مسائل ايران و مؤ لف چند اثر درباره جامعه مدنى در مورد امكان استقرار جامعه مدنى در ايران مى گويد: به اعتقاد من در زبان انگليسى و غرب ، جامعه مدنى را در واقع جامعه دمكراسى يا جامعه چند حزبى مى گويند. جامعه اى كه حكومت قانون ، نه حكومت قانون اسلامى ، قانون بشرى باشد.
حسن ماسالى كه راديو آزادى وى را از فعالان سياسى عنوان كرد. در مورد واقعه دوم خرداد و مفاهيمى كه رئيس جمهورى ايران مطرح كرده است ، ادعا كرد: در حقيقت مردم با انتخاب دوم خرداد مى خواستند نظر خودشان را مبنى بر نفى نظام جمهورى اسلامى و نظام دين سالارى اعلام كنند. آقاى خاتمى نظرات متفاوتى در بسيارى از مسايل سياسى - بينشى با ساير همكارانشان در حكومت جمهورى اسلامى دارند. ولى ما با اين كلى گويى هايى كه آقاى خاتمى در مورد جامعه مدنى مى كنند و بعد آن را تفسير به جامعه مدنى مدينه النبى مى كنند و مى گويند كه هم خواستار جامعه مدنى ، هم ولايت فقيه و هم حكومت اسلامى هستند، تناقض گويى است و جامعه مدنى بدين ترتيب حاصل نمى شود.
به گفته راديو آزادى ، اسد همايون از اعضاى ارشد مركز مطالعات استراتژيك در واشنگتن به مقايسه تلاش هاى آقاى خاتمى براى اصلاحات با اقدامات ميخائيل گورباچف در اتحاد شوروى سابق مى پردازد و مى گويد: آقاى خاتمى بايد رفرمى در جهت اقتصادى انجام دهد. رفرم اقتصادى نيز امكان ندارد مگر اينكه رفرم سياسى صورت بگيرد. رفرم سياسى هم در ايران موقعى صورت خواهد گرفت كه شوراى نگهبان دخالت در كار نكند، نهادهاى غير دمكراتيك برچيده بشود و اقتصاد ايران در دست مديران لايق باشد!
همايون افزود: آقاى خاتمى از يك طرف مى خواهد دست به رفرم بزند و قولى كه به مردم داده ، انجام بدهد و از طرف ديگر تمام نهادهاى غير قانونى را حفظ بكند. مخصوصا نهاد ولايت فقيه را. اين دو تا با هم متضاد است .
راديو آزادى در ادامه افزود: دريادار سابق دكتر احمد مدنى ، استاندار سابق خوزستان كه زمانى كانديداى مقام رياست جمهورى در ايران نيز بود، معتقد است واقعه دوم خرداد جهشى است كه باعث ورود مردم به صحنه شد و بايد آن را مغتنم دانست .
وى مى گويد: با توجه به امكاناتى كه در اختيار رئيس جمهورى است و كادرى كه انتخاب كرد، مشكل بتواند زود موفق بشود. ولى دارد زمينه ها آماده مى شود به اين كه ملّت گم شده اش را پيدا كند... اين نشان مى دهد كه ملّت ديگر بيدار شده و ملّت ، ملّت بى تفاوت قبل از اين نيست . ما نيز بايد در اينجا دين خودمان را ادا كنيم و مكمل آنها باشيم و بتوانيم هوشيارانه گام هايمان را برداريم تا يك نظام بر بنياد مردم سالارى جلوه گر بشود.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 20/11/77)
ضميمه (3)
1 - حذف دين از عرصه حيات سياسى و اجتماعى
گرى سيك عنصر برجسته سازمان CIA و مشاور سابق امنيّت ملّى رئيس ‍ جمهور آمريكا پس از سفر به ايران طى مصاحبه اى اعلام مى دارد: چگونه خوشحال نباشيم از اينكه موج تازه اى در ايران برپا شده كه مصمم است طومار حكومت اسلامى را درهم بپيچد و حكومتى نظير حكومت ايران در دوران شاه و عربستان سعودى را روى كار مى آورد.
خواست ما و دولت آمريكا اين است كه در دين سياست دخالت نكند. البته هركسى بخواهد مى تواند آزاد باشد و آنقدر نماز بخواند و تسبيح بچرخاند كه پوست انگشت و پيشانى اش ضخيم شود.
(روزنامه جمهورى اسلامى - 13/7/79)
بنى صدر: انتخابات مجلس در روند تدريجى گذر به دمكراسى در ايران نقطه عطف مهمى است و شايد منجر به جدائى دين از سياست شود.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى به نقل از روزنامه مليت 3/12/78)
سروش : جهان مدرن پرده از رازهاى موهوم دينى برداشته و دين را از صحنه اجتماعى به يك حيطه كاملا فردى عقب رانده است .
(ماهنامه كيان - مرداد 78)
روزنامه فرانكفورتر روند شاو روز دوشنبه 17/12/77 در مقاله اى بقلم احمد طاهرى تحت عنوان نسيم جدائى دين از سياست برچهره ملاها مى وزد. مى نويسد: در پى پيروزى طرفداران خاتمى در انتخابات شوراها فكر بر كنارى روحانيت از سياست و جامعه نيز در جامعه ايران تقويت شد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 17/12/77)
هاشم آغاجرى : دين در حكومتهاى دينى نه تنها افيون توده هاست آنچنانكه ماركس گفته است علاوه بر آن افيون حكومتها هم هست زيرا اين افيون به واسطه فاصله انداختن بين واقعيت و ذهن حكومت نه تنها مردم را در ناآگاهى و فريب قرار مى دهد بلكه حكومتها را نيز فريب مى دهد.
(كيهان - 29/5/79 در اخبار ويژه به نقل از نشريه عصر ما)
هاشم آغاجرى : وقت آن رسيده نهاد مذهبى از نهاد حكومتى جدا شود. گزارش گر آمريكايى سخنان ايشان را به عنوان صريح ترن لحن در ابراز اينگونه عقايد براى درخواست رفرم مى داند.
(بن بار گزارش گر روزنامه واشنگتن پست - 13/5/79)
راديو رژيم صهيونيستى : ريشه بسيارى از مشكلات و معضلات ايران در دخالت گسترده دين در امور حكومتى نهفته است و بعيد مى دانند كه حكومت موجود در ايران در ساختار خود بتواند مسائل اساسى كشور را حل كند و ملّت ايران را به سوى آينده درخشانى كه سزاوار آن است رهنمون گردد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 18/2/78)
اكبر گنجى در مصاحبه با روزنامه تاگس اشپيگل آلمان : دين يك قسمت از فرهنگ است ، حركت اصلاح طلبان ما عاقبت به جدائى دين از سياست خواهد انجاميد.
(كيهان - 24/1/79)
اكبر گنجى در مصاحبه با روزنامه تاگس اشپيگل آلمان : در يك جامعه مدرن جدائى دين از سياست يك امر بديهى است . وقتى شما جامعه را مدرنيزه كنيد اين جدائى بالاخره پيش خواهد آمد. ايران در حال حاضر از فاز قبل از مدرن به فاز مدرن پيش مى رود.
(كيهان - 24/1/79)
2 - آزادى و اباحه گرى
جيمز لادن خبرنگار راديو ملّى آمريكا گفت : مردم همواره براى آزادى بيشتر فشار را آورده اند و در زمان خاتمى فشار بيشتر شده است . اكنون انواعى از موسيقى كه قبلا با مخالفت شديد روبرو بود عموميت يافته و زن ها به تدريج حجاب را تعديل مى كنند. كت هاى آنان كوتاه تر و كوتاه تر مى شود. مطبوعات تحت رياست جمهورى خاتمى آزادتر شده اند و روى هم رفته مردم مرتّب حصارهاى خود را عقب مى زنند. الان در ايران هرگونه نوار ويدئو و نوار موسيقى به طور مخفيانه مبادله مى شود، قهوه خانه هاى اينترنتى رواج دارند و بسيارى از جوانان به من مراجعه كردند و گفتند ما به مردم و حتى دولت آمريكا علاقه داريم و نمى خواهيم از شما و جهان مجزا باشيم .
(نيويورك - خبرگزارى جمهورى اسلامى - 6/12/78)
راديو رژيم صهيونيستى : جوانانى كه در دوران انقلاب زاده شدند و يا هنگام انقلاب كودك خردسالى بيش نبودند و امروز پس از گذشت بيست سال از عمر حكومت اسلامى خود را در بن بست احساس مى كنند، امكان تحصيل ندارند. از معاشرت با جنس مخالف محروم هستند و نمى توانند نيازهاى عاطفى خود را تاءمين كنند، فرهنگى به آنها عرضه مى شود كه جاذبه اى برايشان ندارد آنها چشم به فرهنگ جهانى دوخته اند و مى خواهند مانند جوانان ديگر كشورها از آزادى برخوردار باشند.
اين راديو در ادامه ادعاهاى خود افزود: زنان ايران ، در ظرف بيست سال حكومت اسلامى ، حقوق خويش را پايمال شده مى بينند و احساس مى كنند كه چند قرن به عقب رفتند و در جهانى كه روز به روز به زنان تساوى حقوق بيشترى در همه زمينه ها اعطاء مى شود، زنان ايران بايد با حسرت و اندوه محروميتها را تحمل كنند و دم بر نياورند. ولى زنان ايران آگاه شده اند و حق خود را مى طلبند و حاظر به صبر و انتظار نيستند. دانشجويان كه آنان نيز همانند زنان در به ثمر رساندن انقلاب نقش مهمى داشتند، پس از گذشت بيست سال از عمر حكومت اسلامى احساس مى كنند كه به سوى سراب كشيده شده بودند و اكنون بايد راه خود را تغيير دهند و خواستار اصلاحات اساسى و عميق در ساختار حكومتى مى شوند و شيوه ولايت مطلقه فقيه را در برابر علامت سؤ ال قرار مى دهند و خواهان ملّى شدن بنيادهاى مالى و اقتصادى كلان رژيم مى گردند. آزادى خود را طلب مى كنند و آزادى مطبوعات و انتخابات را مى خواهند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 18/2/78)
راديو آمريكا در گزارشى در مورد تعبيرهاى مختلف نسبت به نتايج انتخابات اخير ايران گفت : پيروزى چشمگير اصلاح طلبان در انتخابات اخير مجلس به تعبير بسيارى از محافل پيام رسا و پرطنين مردم ايران براى برخوردارى از آزادى هاى بيشتر پس از 25 سال حكومت سختگير اسلامى است .
راديو آمريكا افزود: به عقيده برخى صاحب نظران ايرانى و آمريكايى انتخابات جمعه گذشته نشان مى دهد كه يكى از مسائل مبرم و نيازهاى جدى راءى دهندگان در ايران اين است كه از فشار و محدويت هاى قوانين اسلامى كه زندگى را براى مردم ايران سخت و ناهنجار ساخته است كاسته و ايران تدريجا به جامعه اى مبدّل شود كه از جمله حق بيان و حق انتخاب پوشاك شخصى داشته باشد و نيز با جهان غرب مراوده و سر و كار داشته باشد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 7/12/78)
راديو بى بى سى در گزارشى از نيكوزيا (قبرس ) محل برگزارى كنفرانس ‍ سه روزه اى تحت عنوان ايران در آستانه قرن بيست و يكم گفت : خانم شهلا شركت سر دبير مجله زنان از تبعيضات حقوقى عليه زنان و آپارتايد جنسى در ايران سخن گفت ولى تاءكيد كرد كه زنان براى احقاق حقوق خود حركت جدّى آغاز كرده اند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 29/3/78)
بهمن نيرومند در مصاحبه با تاگس اشپيگل از فقدان دمكراسى و رعايت حقوق بشر و وجود سانسور در ايران سخن مى گويد و مى افزايد: ابزار قدرت همچون گذشته در اختيار محافظه كاران است و كل نظام بايد اصلاح شود و تساوى حقوق بين زنان و مردان حاكم گردد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 2/12/78)
راديو آمريكا: دادگاه ويژه روحانيت اخيرا حجت الاسلام محسن كديور را به 18 ماه زندان محكوم كرد. آقاى كديور يك روحانى شيعه و استاد دانشگاه به اين علت زندانى شده كه از سياست هاى رژيم (نظام ) اظهار نارضايتى كرد و خواستار انجام اصلاحات شده بود.
از هنگامى كه آقاى خاتمى خدمت خود را به عنوان رئيس جمهورى ايران آغاز كرد قدم هايى در راه آزادى بيان براى ملت ايران برداشته است ولى كسانى كه با آزادى بيان مخالفت مى كنند به بازداشت هاى بدون رعايت موازين قانون و تعطيل كردن روزنامه هاى خواهان اصلاحات و قتل چند روزنامه نگار دگرانديش دست زدند. زندانى كردن حجت الاسلام كديور يكى ديگر از كوشش هايى است كه براى خاموش كردن صداهاى مخالف در ايران به عمل آمده است .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 13/2/78)
يك روزنامه نگار كانادايى در گزارش ويژه خود از تهران نوشت : اصلاحات سياسى به ايرانيان اجازه داده است تا طعم فرهنگ غرب را بچشند.
روزنامه گلوب اند ميل روز پنجشنبه نوشت : بسيارى از صدها فروشگاه ها بعد از ظهرها در ايران كالاهايى را كه زمانى عرضه آنها ممنوع بود، به معرض ‍ نمايش و فروش مى گذارند كه شامل كتابهاى هنرى با تصاويرى از بدنهاى عريان زنان دوران رنسانس ، خود آموزهايى براى راهنمايى طرفداران حقوق زنان و همجنس گرايان و ديسكهاى موسيقى در زمينه اپراهايى از ويوالدى تا موتسارت است . حال مشتريان اجازه دارند درباره فرهنگ غرب كه با روح مذهبيشان مغايرت دارد، بخوانند و تفحص كنند. كشورى كه زمانى از غرب متنفر بود، اكنون مصمّم است با اين نگرش كه جامعه از تقليد در امان خواهد بود، اجازه دهد كه اين مصنوعات وارد شوند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 13/3/78)
3 - ختم انقلاب
روزنامه ايتاليايى ايل جور ناله : تهران در اين روزها با آن دنياى بسته و بنيادگرايى كه برخى احتمالا تصور مى كنند، بسيار متفاوت است .اين تحول از ماه خرداد آغاز شد يعنى هنگامى كه محمد خاتمى به طور غير منتظره در انتخابات رياست جمهورى پيروز شد.
از آن وقت كميته ها، پليس ماءمور حفظ اخلاق اسلامى از خيابانها ناپديد شدند. زنان كفش هاى ورزشى يا چكمه هاى پاشنه بلند مى پوشند، اينترنت در كامپيوترهاى ادارات و دانشگاه ها طغيان كرده ست . آنتن هاى ممنوعه ماهواره اى ، تصاوير و فيلم هاى غربى را وارد خانه كرده است و... در وراى اين اصلاحات و در پشت جامعه اى كه سرزنده مى شود و سينماها، استاديوم ها و رستوران ها را پر مى كند، يك مسابقه جدى و پرخطر ميان طرفداران تحول و قهقرا گرايان در جريان است .
(رم - خبرگزارى جمهورى اسلامى - 1/11/77)
حبيب اللّ ه پيمان در دانشكده مطالعات شرقى دانشگاه لندن : ايران پا در فرهنگ جديدى گذاشته كه دير يا زود گذشته را پشت سر مى گذارد و رنسانسى در ايران آغاز مى شود.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 19/8/77)
روزنامه آمريكايى واشنگتن تايمز: اصلاح طلبان ايران علنا خواستار پايان دادن به دو دهه حكومت مذهبى در ايران شدند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 13/5/79)
اكبر گنجى در مصاحبه با تاگس اشپيگل آلمان : ما تلاش مى كنيم (امام ) خمينى را به گونه اى تفسير كنيم كه مخالف با دموكراسى نباشد(!!؟) (امام ) خمينى ديگر وجود ندارد آنچه وجود دارد فقط برداشتهاى ما از سخنان اوست . امّا او به هر حال يك روزى در موزه خواهد رفت و هيچكس نمى تواند جلوگيرى كند اين يك تكامل تاريخى است (!!؟)
(كيهان - 24/1/79)
على افشارى : ما از راه هاى مسالمت آميز، خواهان تغييرات راديكال هستيم ... ايران سرانجام آموخت كه هيچگونه تضمينى براى اين طرز تفكر كه با انقلاب ها به آينده بهترى مى توان دست يافت ، وجود ندارد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 10/6/79)
على افشارى : اين دولت اسلامى يك فرمان تثبيت شده نيست . تفاسير متفاوتى در مورد حكومت اسلامى وجود دارد. اين دولت خود به تنهايى روند تكامل است و ما مى خواهيم تفاسير جديدى را اجرا كنيم كه بشر دوستانه ، عاشق حقوق بشر و مدرن است و مى تواند به جهان عرضه شود و با ديگران ارتباط داشته باشد. نيازهاى نوين اين دولت اسلامى را در نظر بگيريد. ما مى خواهيم در اين دولت تجديد نظر كنيم و آن را در مسير تكامل و توسعه قرار دهيم .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 30/11/78)
4 - روحانيّت
سعيد ليلاز مقاله نويس روزنامه و تحليل گر سياسيى گفت : ايرانيان كه از كنترل هاى اعمال شده توسط روحانيون اسلامى كه پس از انقلاب به كشور حاكم شده اند، خسته شده اند از اصلاحات خاتمى به طور گسترده استقبال كرده اند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى به نقل از خبرگزارى آسوشيتدپرس - 3/11/78)
محمود دولت آبادى (نويسنده ) به راديو كلن گفت : تصور نمى رود كه پس از انتخابات تغييرات عميق و فورى در ايران صورت گيرد ولى قطعا دوره حكمرانى ملاها گذشته است .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 27/11/78)
راديو كلن : ابراهيم يزدى در رابطه با انتخابات معتقد است روحانيونى كه تا به حال كشور را اداره مى كردند، كارى كردند كه اعتماد مردم از آنها سلب شده تاكنون اقليتى كوچك بر اكثريت ملت حكمرانى مى كرد و اكنون اين وضع پايان خواهد يافت .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 27/11/78)
گرى سيك (مشاور امنيت ملّى آمريكا در زمان كارتر و استاد فعلى روابط بين الملل و سياست خارجى آمريكا در خليج فارس در دانشگاه كلمبيا): اين انتخابات نه تنها گامى استوار در جهت دمكراسى بود بلكه به واسطه آن مشاركت آحاد مردم در مديريت كشور بتدريج از قدرت فقها نيز مى كاهد و زمينه را براى اصلاحات فراهم مى سازد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 13/12/77)
دكتر زونيس (كارشناسى آمريكايى ): روشن است كه فقها در مبارزه براى حفظ قدرت خود عقب رانده شده اند و با تمام نيرو براى حفظ موقعيت خود تلاش مى كنند زيرا اوضاع هم از نظر مالى و از نظر سياسى به نفع آنها است .
زونيس مدعى شد: روحانيان به اين سادگى دست از قدرت و مخالفت با جناح ميانه رو و غير مذهبى بر نخواهند داشت ، زيرا در يك رژيم غير مذهبى ضمانتى براى حراست از منافع آنها وجود ندارد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 13/12/77)
روزنامه آلمانى دى راين فالز، طى تفسيرى به قلم هانس بارت تحت عنوان درسى براى ملاها مى نويسد: ديكتاتورى روحانيون كشور را به يك وضع مصيبت بار و ناهنجار اجتماعى و اقتصادى و انزواى سياسى كشاند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 2/12/78)
افشارى : حاكميت مطلق علماى اسلامى به حاكميت مردم خدشه وارد مى كند و بايد از ميان برود.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 10/6/79)
5 - ولايت فقيه و رهبرى جامعه
گرى سيك در مصاحبه اى پس از سفر به ايران : من در ايران روشنفكرانى را ديدم كه اشاره هاى ما را دنبال مى كنند. آنها ششلولهائى بالا برده اند تا هر كس و هر چه با آمريكا ناسازگار است را هدف قرار دهند.
خبرنگار مى پرسد چه چيز را هدف قرار بدهند؟ گرى سيك از پاسخ مى گويد: مثلا حتى ولايت فقيه را كه من فكر مى كنم در صحراى طبس ‍ تكنولوژى برتر ما را با اراده خود دفن كرد.
(روزنامه جمهورى اسلامى - 13/7/79)
مهناز افخمى مدير بنياد مطالعات ايران در واشنگتن نيز گفت : اين امر (ولى فقيه ) ميدان كارائى خاتمى را به رغم محبوبيتى كه دارد محدود مى كند. وى افزود: قانون اساسى بگونه اى قالب ريزى شده است كه جاى زيادى براى انعطاف نمى گذارد، درواقع براى نزديكتر كردن كشور به آنچه كه مردم مى خواهند و آنچه كه گروههاى اصلاح گرتر مى طلبند كار زيادى نمى توان كرد مگر آنكه قالب را شكست ، يعنى حاكميت ولايت فقيه را از ميان برداشت زيرا قدرت ولى فقيه ظاهرا از خدا ناشى مى شود نه از مردم و حرف آخر با اوست و در واقع هيچ راهى براى ايجاد تغييراتى چشمگير بدون شكستن ساختار حكومت مذهبى و گماردن حكومت مردم بجاى آن وجود ندارد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى بنقل از راديو آمريكا - 22/11/77)
راديورژيم صهيونيستى : دانشجويان كه آنان نيز همانند زنان در به ثمر رساندن انقلاب نقش مهمى داشتند پس از گذشت 20 سال از عمر حكومت اسلامى احساس مى كنند كه به سوى سراب كشيده شده بودند و اكنون بايد راه خود را تغيير دهند و خواستار اصلاحات اساسى و عميق در ساختار حكومتى و شيوه ولايت مطلقه فقيه را در برابر علامت سؤ ال قرار مى دهند و خواهان ملّى شدن بنيادهاى مالى و اقتصادى كلان رژيم مى گردند، آزادى خود را طلب مى كنند و آزادى مطبوعات و انتخابات را مى خواهند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 18/2/78)
عباس عبدى در گفتگو با راديو بى بى سى : علت اصلى كشمكش جناحى در ايران دعواى بين حكومت انتصابى و حكومت انتخابى است . وى اصل مربوطه به ولايت فقيه در قانون اساسى را انتصابى دانست و گفت : طرفداران اصلاحات طرفداران حكومت انتخابى هستند و راه حل از بين رفتن دعواهاى جناحى برگزارى يك همه پرسى با هدف ايجاد اصلاحات و تغيير در قانون اساسى است .
(روزنامه جمهورى اسلامى يكشنبه - 4/10/79)
روزنامه آلمانى فرانكفوتر آلگمانيه مى نويسند: كديور فقط به ولايت فقيه حمله نمى كند، بلكه حتّى از رئيس جمهور خاتمى و اصلاح طلبان هوادار وى نيز انتقاد مى كند و مى گويد: اگر خواهان دموكراسى هستيم ، [نظام ] ولايت فقيه بايد برچيده شود. كديور در اين مصاحبه مى گويد: ولايت فقيه بخشى اسلام شيعى نيست بلكه از عقايد شخصى برخى از روحانيون سرچشمه مى گيرد.
(ابرار 17/6/79 به نقل از هفته نامه رويدادهاى ايران و جهان 7/شهريور/79)
على افشارى در گفتگو با ايسنا گفت : به نظر مى رسد كه مردم از تاريخ انقلاب مشروطه به بعد به دنبال تغيير ساخت مطلقه قدرت به ساختى مشروط و مردم سالار هستند. قرائت خاصى كه امروز اقتدار گرايان از ولايت مطلقه فقيه ارائه مى دهند همان ساخت مطلقه قدرت را تداعى مى كند. از سوى ساخت مطلقه قدرت هم جايى براى جامعه مدنى و پارلمانتاريسم باقى نمى گذارد.
(كار و كارگر 15/6/79)
روزنامه فرانكفورتر الگماينه در شماره 21 اگوست خود در مصاحبه اختصاصى با محسن كديور دگرانديش ايرانى ضمن معرفى وى مى نويسد: محسن كديور يكى از اصلاح گرايان افراطى ايران به شمار مى آيد. وى چهار هفته است كه از زندان آزاد شده ولى با اين وجود بلاانقطاع به انتقاد خود از سيستم و نظام حكومت اسلامى ايران ادامه مى دهد.
اين روحانى و فيلسوف تنها نسبت به ولايت فقيه و اساس قدرت سياسى روحانيون شيعه لب به شكوه و شكايت نگسترده بلكه از محمد خاتمى و اصلاح گرايان پيرامون او نيز به انتقاد پرداخته و مى گويد: اگر ما خواستار دمكراسى و مردم سالارى هستيم ولايت فقيه بايد حذف شود.
كديور معتقد است كه ولايت فقيه جزيى از اسلام شيعه نيست بلكه زاده فكر برخى از روحانيون مى باشد.
فرانكفورتر الگماينه آنگاه به تشريح ديدگاههاى كديور در راستاى حكومت مذهبى مى پردازد و مى نويسد: كديور معتقد است در يك نظام مذهبى رهبر براى زمانى معين از سوى مردم انتخاب مى شود و اين رهبر حتما نبايد از فقها و مجتهدين اسلامى باشد، چنين نظامى تنها در شرايطى امكان پذير است كه مردم به دين باور داشته باشند.
زمانيكه خواسته و اراده مردم از يكسو و دين از سوى ديگر روياروى يكديگر قرار بگيرند آنگاه است كه راءى مردم مهمّتر است .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 1/6/79)
6 - قانون اساسى و قوانين موضوعه كشور
احمد زيدآبادى (روزنامه نگار مقيم تهران )، پيرامون انتظارات مردم از نمايندگان مجلس مى گويد: همه دستگاه قضايى و قوانينى مربوط به دادگاههاى عام ، دادگاه روحانيت و دادگاه انقلاب و در مرحله بعد قوانين احزاب و مطبوعات و مسائل بغرنج اقتصادى ، بايد اصلاح شوند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 3/12/78 - راديو فرانسه )
راديو بى بى سى : پيرسونه (دبير كل سازمان حقوق بشر عضور بين الملل ) در نامه سرگشاده اش (به مجلس شوراى اسلامى درباره پيشبرد اصلاحات در ايران ) يك رشته پيشنهادات به نمايندگان مجلس داده است كه از جمله آنها آزادى كليه زندانيان سياسى منجمله : ماشاءا... شمس الواعظين و عبدا... نورى است . وى هنچنين از بازداشت اكبر گنجى ، شيرين عبادى ، محسن رهامى ابراز نگرانى كرده است .
از جمله ديگر پيشنهادات پيرسونه تجديد نظر در كليه قوانين به ترتيبى است كه در آينده كسى نتواند افرادى را بخاطر اعتقادات مذهبى و يا فعاليتهاى سياسى بدون توسّل به خشونت و يا بخاطر زبان ، جنسيت و يا قوميت زندانى كند. لغو دادگاههاى ويژه ، مانند دادگاههاى انقلاب و دادگاه مطبوعات و دادگاه ويژه روحانيت و تضمين آزادى براى تمام مذاهب و نه تنها مذاهب شناخته شده در قانون اساسى ، از توصيه هاى ديگرى است كه در اين نامه ديده مى شود.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 6/5/79)
راديو آمريكا: امير مومبنى از سازمان فدائيان خلق اكثريت (در گردهمايى گروهك هاى ضد انقلاب در دانمارك ) ضمن ردّ اصالت قانون اساسى جمهورى اسلامى گفت ما نمى توانيم از اين قانون حمايت كنيم . وى گفت : وقتى در ايران شعار مى دهند: يك مملكت ، يك دولت ، آنهم با راءى ملّت ، معنا و مفهوم آن ردّ قانون اساسى موجود و درخواست دگرگونى در قدرتى است كه از اين قانون مايه مى گيرد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 27/8/77)
مهرانگيز كار در گفتگو با گروه زنان و خانواده ايرنا: قوه مقنّنه كماكان تحت سلطه يك نوع نگرشى است كه اين نگرش به هيچ وجه برابرى حقوقى زن و مرد را نپذيرفته و ديده ايد كه حتى در مواقعى كه خواسته شده گام كوچكى براى تغيير قوانين برداشته شود از طرف برخى از افراطيون با آن مقابله شده است .
وى تاءكيد كرد: با توجه به تعهدات جديد زنان در جامعه ، و نقش فعّال آنها در جامعه و همچنين دوره گذر جامعه از سنّت به سمت دوره اى ديگر، نه تنها اين قوانين پاسخگو نيست ، بلكه از لحاظ امنيت و حيثيت ملّى نيز براى ما مشكل سازند و بايد تغيير يابند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 1/10/78 - ايرانا)
روزنامه ساندى تايمز : البتّه هيچ يك از اين تلاشهاى اصلاح طلبانه براى كسانى كه مدافع برقرارى دموكراسى و آزاديهاى فردى هستند، كافى نيست . آنان خواهان برابرى زنان و مردان در قانون طلاق ، برداشتن سنّت شرعى دادن خون بها بجاى مجازات قاتلين زنان و حتى طرفدار برداشتن قانون حجاب اجبارى هستند. مسايلى كه در شرايط كنونى شانس زيادى براى تحقّق آنها وجود ندارد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 17/12/77 - راديو بى بى سى )
منتظرى در مصاحبه با روزنامه شرق الاوسط: برخى اصول قانون اساسى بايد تغيير يابند.
(كيهان - 10/3/79)
روزنامه هرالد تريبون : دسته اى از اصلاح طلبان خواستار تغيير در چهارچوب حكومت اسلامى هستند، اما دسته هاى ديگر طالب تغييرات از بنياد مى باشند.
(كيهان - 25/8/79)
راديو بى بى سى : صادق صبا با بيان اين مطلب كه عده اى معتقدند بايد جمهوريت نظام هر چه بيشتر تقويت شود و قدرت ارگان هاى انتخابى مستقيم مثل مجلس و رياست جمهورى افزوده و از اختيارات ولايت فقيه كاسته شود گفت : جريانات وابسته به جناح چپ اسلامى عمدتا از اين ديدگاه پيروى مى كنند، اينها كسانى هستند كه زمانى از تندروترين نيروهاى اسلامى بودند و حال با استحاله شگفت انگيز خود را طرفدار دمكراسى مى دانند.
وى افزود: آيت ا... منتظرى نيز كه از تئوريسين هاى مفهوم ولايت فقيه است امروزه به اين نتيجه رسيده كه ولايت فقيه بايد صرفا جنبه نظارتى داشته باشد، معناى اين نظريه اين است كه بايد اختيارات اجرايى گسترده رهبر در قانون اساسى از او گرفته شود.
احمد سلامتيان نماينده پيشين مجلس شوراى اسلامى نيز به بى بى سى گفت : وقتى صحبت از نظارت شود امروزه نه تنها با واقعيت تجربى جمهورى اسلامى در تضاد است بلكه با واقعيت قانونى جمهورى اسلامى هم سازشى ندارد، و براى اينكه به نظارت اكتفا شود براى فقيه بايد متن اصلى قانون اساسى مصوب مجلس خبرگان اول را به خصوص در اصولى كه اختيارات اجرايى مستقيمى به رهبرى داده شده مورد بازبينى قرار داد و و وضعيتى بوجود آورد كه عملا رهبر هيچ نوع اختيار اجرايى نداشته باشد.
صادق صبا گزارشكر راديو بى بى سى در خاتمه گفت : اينكه كدام يك از اين راه حل ها به دوام جمهورى اسلامى كمك كند به موازنه قوا در آينده ، به اوضاع سياسى و اقتصادى داخل كشور و شرايط بين المللى بستگى دارد، البته همه اينها راه حل هاى برخاسته از درون حاكميت است وگرنه نيروهاى مخالف جمهورى اسلامى تنها راه حل منطقى براى تحقق دمكراسى در ايران را كنار نهادن اين نظام مى دانند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 22/11/77)
مهرانگيز كار در كنفرانس برلين : مردم ايران به جبران نقض حقوق بشر در 21 سال گذشته و نقض حقوق مردم توقع دارند كه مجلس ششم با بازنگرى دقيق در قوانين ايران ، موجبات تحقق بخشيدن به شعارهاى اصلاح گرايى را به صورت قوانين مدون و لازم الاجرا فراهم سازد. در حال حاضر قوانين ايران به شعار ايران براى تمام ايرانيان و ارج نهادن برحقوق مخالفان و مشاركت همه مردم ايران ، بخصوص طيف وسيع سكولار در ايران از مشاركت وسيع آنها در حيات سياسى و اجتماعى كشور جلوگيرى مى كند. اين قوانين در حوزه مطبوعات ، در حوزه آزادى بيان و نشر، در حوزه زنان ، در حوزه غيرمسلمانان ، در حوزه دگرانديشان ، در حوزه متهمان سياسى و مطبوعاتى نياز به بازنگرى دقيق دارد.
7 - نهادهاى پاسدار حاكميت دينى
در نامه سرگشاده سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى به سپاه پاسداران : سازمان مافيايى قدرت با نفود در نهادهاى گوناگون و پنهان كردن خويش در پشت نام و عناوين مقدس دينى و انقلابى ، مى كوشد تا به قيمت بر باد دادن عزت و قدرت واقعى اين نهاد، قدرت و ثروت غير مردمى و نامشروع خود را حفظ كند.
اين بيانيه در ادامه مى افزايد: آنچه كه نگرانى ما را موجب مى شود بروز علائم و شواهدى است كه حكايت از توجه شيفتگان قدرت به سپاه و استفاده از اين ارتش انقلابى و ملّى در راه مقاصد حقير باندى و قدرت طلبانه دارد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 30/1/79)
راديو فرانسه : هفته نامه كيهان لندن در تفسيرى زير عنوان هر قانونى محترم نيست پس از اشاره به تناقض قوانين جمهورى اسلامى با قوانين و ميثاقهاى بين المللى كه تهران پاى آنرا امضاء كرده است به مسئله نظارت استصوابى شوراى نگهبان پرداخته و از آن بعنوان يكى از بارزترين تجاوزات قانونى به حقوق بشر ياد مى كند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 5/11/78)
راديو ملى آمريكا: بختاش در جواب كوئن كه از او پرسيد، بنظر شما نتيجه انتخابات چه تاءثيرى بر ايدلوژى محافظه كاران خواهد گذاشت ، گفت : فكر مى كنم ائتلاف جديد اصلاح طلبان بدنبال تقويت آزادى هاى سياسى و مطبوعاتى و تحت كنترل درآوردن قوه قضائيه و بعضى از سازمانهاى انقلابى توسط دولت و به عبارت ديگر سياست زدايى از آنها مى باشد. بنابراين ، اين به معناى كاهش اقتدار سازمانهاى
انقلابى محافظه كار وسعت بخشيدن به جامعه مدنى در ايران است .
(نيويورك - خبرگزارى جمهورى اسلامى - 6/12/78)
بخش فارسى جمعه شب راديو دولتى لندن بى بى سى : جرج كنت به كنگره آمريكا گفت كه صحنه سياسى ايران همچنان مغشوش خواهد بود زيرا بنا به گفته او آيت ا...خامنه اى ، رهبر ايران و نهادهاى مهمى مانند سپاه پاسداران در مقابل تغييرات سياسى به شدّت مقاومت خواهند كرد ولى در عين حال پيش بينى مى شود كه ايجاد تغييرات در ايران اجتناب ناپذير است .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 14/11/78)
احمد منتظرى : آيت ا... منتظرى بارها اعلام كرده اند كه دادگاه ويژه روحانيت با قانون اساسى سازگار نيست .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 18/12/77)
8 - احكام اسلامى
روزنامه تهران تايمز: حمايت از اصلاح طلبان سرخوردگى ايرانيان از قوانين اسلامى را كه همه چيز را محدود مى كند نمايان مى كند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 30/11/78)
حسين باقرزاده عضو گروهكهاى ضد انقلابى مقيم لندن در اعتراض به اجراى احكام و حدود الهى : منظورم از بكار بردن واژه خشونت دولتى اعتراض به اجراى حكم قطع يد، اعدام و رجم در ايران است .

(روزنامه كيهان - 14/6/78)
مهرانگيز كار: قوانين شرعى در مورد زنان ظالمانه است .
(روزنامه عصر آزادگان - 7/11/78)
شيرين عبادى : بايد احكام موجود اسلامى به نفع زنان تغيير يابد.
(راديو بى بى سى - 22/4/77)
9 - فرهنگ جهانى
راديو فرانسه : وظيفه روشنفكر ايرانى در برهه فعلى بشر مهمترين وظيفه اش ‍ پيدا كردن يك مخرج مشتركى باشد بين اين ارزش هاى جهانى با ارزش هايى كه در جامعه خودش در واقع وجود دارد. يعنى اين روشنفكر مى بايستى كه از طريق ترويج آنها و كار فكرى مدام بتواند آن ارزش ها را در جامعه خودش جا بيندازد.
(17/3/77)

next page

اصلاحات آمريكايي (محمد باقر ذوالقدر)

back page