next page

اخلاق كارگزاران در كلام و پيام امام خمينى قدس سره الشريف

back page

و آن روزى كه ديديد و ديدند كه انحراف در مجلس پيدا شد، انحراف از حيث قدرت طلبى و از حيث مال طلبى ، در كشور در وزيرها پيدا شد، در رئيس جمهور پيدا شد، آن روز بدانند كه علامت اينكه شكست بخوريم ، خودنمايى كرده از آنوقت بايد جلويش ‍ را بگيرند. رئيس جمهورى كه بخواهد سلطنت كند به اين مملكت ، خود مردم بايد جلويش را بگيرند مجلسى كه بخواهد قدرتمندى نشان بدهد و آن مسائلى كه سابق و آن افرادى كه سابق در مجلس بودند آن كارها را بكند، خود مردم بايد جلويش را بگيرند اگر مردم بخواهند كه اسلام را حفظ كنند، جمهورى اسلامى را حفظ كنند، دولت و مجلس و رئيس جمهور و اينها را حفظشان كنند يعنى حفظ كنند، از اينكه خداى نخواسته يك وقت قدمى از آن ور برندارند اين شيطانى است كه در انسان هست و ممكن است كه هركس را منحرف كند و لازم است كه انسان خودش را مهذب كند. شمائى كه مى خواهيد خدمت به اين مردم بكنيد و دولت كه مى خواهد خدمت به اين مردم بكند و رئيس جمهور و امثال اينها كه مى خواهند خدمت به اين مردم بكنند، توجه بكنند كه خدمتگزارند، در دل خودشان اين مطلب را ايمان بياورند به آن كه ما خدمت مى خواهيم به اين مردم بكنيم . ما در جمهورى اسلامى داريم زندگى مى كنيم ، جمهورى اسلامى كه در اسلام مثل رسول اكرم ، مثل اميرالمومنين سلام الله عليهما بر آن حكومت كرده اند، مى خواهيم يك همچو حكومتى باشد، يك همچو حكومتى كه كفش وصله خورده خودش را مى گويد از اين رياست ها پيش من ارزشش بيشتر است ، يا رياست ها ارزشش كمتر از اين است شما بايد در روحيه تان اين مطلب را حفظ كنيد و مردم هم بايد مواظب شما باشند و مواظب همه اينها باشند و هر يك از ما و شما و همه خواستيم كه از آن راهى كه اسلام داشته است از اول راهى كه داشته است و از آن طريقه اى كه انبيا داشته اند ما بخواهيم عبور كنيم ، آن روز نمونه شكست پيروزى اسلام پيدا مى شود و تا يك همچو مساءله اى پيدا نشده پيروزى در جاى خودش شك نكنيد كه هست ، البته براى خدا بايد باشد شما براى خدا در اين مجلس حالا آمديد، وقتى مجلس اينطور است كه يك امتيازى نيست كه حالا وقتى شما رفتيد توى بازار، مردم كنار بروند كه رئيس مجلس آمد يا وكيل مجلس آمد، نخست وزيرش ‍ هم اينطور است ، اينجور نيست كه وقتى كه توى مردم برود، مردم فرق بگذارند با هم و همه اينها اينطور هستند، وقتى يك همچو مطلبى را داريد احساس مى كنيد كه امتياز دنيائى نداريد، اين را بايد شكر كنيد و در شكرانه اين نعمت خدمت به خلق بكنيد و خدمت به احكام اسلام بكنيد و براى اينهائى كه اولياء ما هستند، اين پائين شهرى ها و اين پابرهنه ها به اصطلاح شما، اينها ولى نعمت ماها هستند. 638
اگر تا آخر عمرمان به مردم خدمت كنيم نمى توانيم از عهده خدمت آنها برآئيم
اگر اينها نبودند، ما يا در تبعيد بوديم يا در حبس بوديم يا در انزوا. اينها بودند كه همه ما را از اين مسائل نجات دادند و همه ما را آوردند و نشاندند به جائى ، به خيال خودمان جائى است اين بايد ملتفت باشيد كه آقا شما همان آدمى هستيد كه توى حبس بوديد و شما همان آدمى هستى كه در تبعيد بودى و شما همان آدمى هستى كه در انزوا بودى اين مردمند كه آمدند ما را آوردند بيرون . از همه اينها و ما اگر تا آخر عمرمان به اينها خدمت كنيم ، نمى توانيم از عهده خدمت اينها برآئيم . خداوند به ما توفيق بدهد كه ما يك خدمتگزارى براى اينها باشيم و به اين نعمت موفق بشويم . شما امروز هم كه ملاحظه مى كنيد اينهايى كه در جبهه ها الان دارند جانفشانى مى كنند، اينها از كدام طبقه هستند. شما اگر پيدا كرديد در تمام اينها يك نفرى كه مال آن اشخاصى باشد كه داراى سرمايه هاى بزرگ هستند، آن اشخاصى باشد كه در سابق داراى قدرت هائى بودند، اگر يك نفر از آنها پيدا كرديد، اين محتاج به اين است كه از ما مژدگانى بگيريد، ولى مى دانم كه پيدا نمى كنيد از همين جمعيت اند، الان هم اينهائى كه جانشان را دستشان گرفتند و شما را حفاظت مى كنند و آنهايى كه در بين شهرها و در بين روستاها حفظ مى كنند شما و مردم را همين طبقه هستند. اين طبقه اند كه به ما الان منت دارند و از اول منت داشتند، همين ها بودند كه هيچ توقعى هم ندارند، هيچ وقت هم نمى آيند توقع كنند. شما بايد توجه به اين معنا بكنيد كه ما را اينها آورده اند و وكيل كرده اند، آورده اند و وزير كرده اند، رئيس جمهور كرده اند، اينها ولى نعمت ما هستند و ما بايد ولى نعمت خودمان را از آن قدردانى كنيم و خدمت كنيم به او و همين ها هستند كه الان هم حفظ اين كشور را مى كنند و حفظ نظام اين كشور را مى كنند. شما آقايان نمى توانيد كه برويد توى كوچه ها و عرض بكنم كه خيابانها و آنجا را اداره كنيد، شما يك شاءن ديگرى داريد، يك شغل ديگرى در خدمت داريد، آنها هم يك شغل ديگرى دارند، اما شغل آنها آنطور است كه شما را هم حفظ مى كنند و من اميدوارم كه اين روحيه در اين ملت باقى باشد و با اين روحيه كه سربازهاى ما دارند و پاسدارهاى ما دارند و آنهائى كه حفاظت اين كشور را مى كنند، اين روحيه را دارند كه روحيه بسيار ارزشمندى است و شهادت طلبى است و خود را به حلقوم مرگ انداختن براى نجات اسلام و نجات كشور. خداوند اين روحيه را به همه عنايت كند و مادامى كه اين روحيه هست و آن مساءله اى كه قبلا عرض كردم هست ، مطمئن باشيد كه اين كشور بيمه است و هرگز نخواهد آسيب ديد. خداوند انشاءالله به همه شما، به همه ما توفيق خدمت به خلق و عبادت خدا كه خدمت به خلق هم از بزرگترين عبادت هاى الهى است عنايت فرمايد و شر كسانى كه مى خواهند اين كشور را و مسلمين را باز برگردانند به حال انزوا يا به حال تحت سلطه بودن ، آنها را هم يا اصلاح و يا اعدام فرمايد. 639
همه ملت مسؤ ولند در حفظ اسلام كه امانت الهى است
مطلب ديگرى كه باز دنباله همين مسائل است ، اين است كه روحانيون در هر جا كه هستند، چه ائمه جمعه و چه ائمه جماعات و چه كسان ديگرى كه مشغول شغل روحانى هستند، اسلام امروز به ملت ما و به شما كه شاخص هستيد و اولى هستيد سپرده شده است ، ما امروز همه پاسدار اسلام هستيم ، تمام ملت از دولتى ها گرفته و قواى نظمى و انتظامى گرفته و نظامى و انتظامى گرفته و تا همه قواى مسلحه ، همه بازارها، همه اداره جات ، تمام ملت بى استثنا مسؤ ول هستيم در مقابل خداى تبارك و تعالى براى اين امانت . اين اسلام كه امانت است و دست ماست ، اگر ما به اين امانت خداى نخواسته خيانت بكنيم ، اين يك گناهى است كه معلوم نيست كه آمرزيده بشود، فرق دارد با گناه هاى ديگرى حتى با كبائر گناه هاى ديگر، براى اينكه بسيارى از گناه ها هست كه به خود انسان بر مى گردد، به جامعه بر نمى گردد، لكن خيانت به اين امانت ، خيانت به اسلام و خيانت به ملت هاى مسلم است . بايد توجه كنيد كه اگر اشخاصى در تمام اين ارگان هائى كه الان بعد از انقلاب بوجود آمده ، چه آنهائى كه خودرو پيدا شده اند و خود ملت آنها را ايجاد كرده اند و چه آنهائى كه مثلا مقامات ايجاد كرده اند، بايد توجه به اين معنا بكنيد كه اگر چنانچه اينها يك قدم بردارند برخلاف اسلام ، بر خلاف مصالح مسلمين ، مسؤ ول هستند، مسؤ وليتى كه بالاتر از آن مسؤ وليتى است كه انسان نسبت به كارهاى خودش دارد، شخصى خودش ‍ دارد. 640
در جمهورى اسلامى همه افراد بايد آمر به معروف و ناهى از منكر باشند
امروز بحمدالله همه ملت ما الا بعضى مفسدينى كه تابع ابرقدرت ها هستند، اين كشور را از خودشان مى دانند و دولت را از خودشان مى دانند و همه قواى مسلح را از خودشان مى دانند و همه كسانى كه در راس كارها هستند از خودشان مى دانند از اين جهت آن فشارهائى كه بر اين مملكت وارد دارد مى شود تحمل مى كنند و بايد صبر كرد، سفارش به صبر كرد. براى احقاق حق صبر لازم است . اگر ما اسلام را مى خواهيم و اگر قرآن كريم را مى خواهيم كه در اين مملكت و انشاءالله در ممالك ديگر پياده بشود و مى خواهيم كه يك حكومت اسلامى داشته باشيم ، بايد همه توصيه به حق بكنيم و سفارش به حق بكنيم و در همه اطراف كشور، آنهائى كه در كميته ها هستند، آنهائى كه در بسيج هستند، آنهائى كه در دادگاه ها هستند و سپاه پاسداران شهربانى ها و همه با هم سفارش به حق بكنند و اگر اعوجاجى خداى نخواسته در يكى پيدا بشود يا نفوذى كرده باشد بعضى افراد منحرف و چپ نماى نوكر راست ، بايد سفارش كنند و نگذارند بر خلاف حق كسى عمل كند. وقتى يك كشورى ادعا مى كند كه جمهورى اسلامى است و مى خواهد جمهورى اسلامى را متحقق كند، اين كشور بايد همه افرادش آمر به معروف و ناهى از منكر باشند، اعوجاجها را خودشان رفع بكنند. اگر در يك كميته اى خلاف واقع مى شود، خود افراد كميته و خود مردم آن اعوجاج را سفارش بكنند كه رفع بشود. سفارش به حق و صبر، و سفارش به صبر. در مشكلات صبر بكنند و سفارش به صبر بكنند و در همه قشرهاى متصدى كار سفارش به حق بكنند كار سفارش به حق بكنند كار سفارش به حق بكنند. نگذارند كه بعضى افراد در هر ارگانى كه هستند، در هر جائى كه هستند، خود ملت نگذارند كه بعضى افرادى كه نفوذ كرده است در همه ارگان ها، اينها خلافى بكنند خلاف شرعى بكنند، خلاف عرفى بكنند و آنها را امر به معروف كنند و از منكرات نهى كنند تا به سفارش حق تعالى كه فرموده است كه همه مردم در خسرانند مگر مومنين كه عمل صالح مى كنند و سفارش به حق مى كنند و سفارش به صبر. ما همه امروز وظيفه داريم ، امر به معروف و نهى منكر بر همه مسلمين واجب است ، جلوگيرى از منكرات بر همه مسلمين واجب است ، سفارش به حق كه امر به معروف است و نهى از منكر است بر همه مسلمين واجب است . 641
همه موظفيم در مسائل اجرائى امر به معروف كنيم
شما و ما موظفيم كه هم در تمام امورى كه مربوط به دستگاه هاى اجرائى است امر به معروف كنيم و اگر اشخاصى پيدا مى شوند كه خلاف مى كنند معرفى كنيم به مقاماتى كه براى جلوگيرى مهيا هستند و مشكلات را هم تحمل كنيم . مشكلاتى كه امروز براى ايران هست و براى مملكت جنگ زده هست ، اين مشكلات بايد صبر بشود تا اينكه رفع بشود. شما كه امروز كشور را از خودتان مى دانيد و دولت را از خودتان مى دانيد و رئيس جمهور را از خودتان مى دانيد و ارتش را از خودتان مى دانيد و همه مصالح كشور را مصلحت خودتان مى دانيد و هر فسادى كه در كشور واقع بشود نقص براى خودتان مى دانيد، موظف هستيد و موظف هستيم كه هر چيزى كه برخلاف حق است سفارش كنيم كه انجام نگيرد و حق در ايران انجام بگيرد و مشكلاتى كه در اثر جنگ و در اثر انقلاب و در اثر مخالفت با ابرقدرت ها براى مملكت ما پيش آمده است ، خودشان صبر كنند و دوستان خودشان را به صبر سفارش كنند و انشاءالله اميدوارم كه اين صبر شما هم مورد رحمت الهى واقع بشود و هم فرج براى كشور ما و براى ملت ما حاصل بشود. 642
در مقابل انحراف فرهنگى همه موظف و مسؤ ول هستند
راديو تلويزيون و مطبوعات و سينماها و تئاترها از ابزارهاى موثر تباهى و تخدير ملت ها، خصوصا نسل جوان بوده است در اين صد سال اخير بويژه نيمه دوم آن چه نقشه هاى بزرگى از اين ابزار، چه در تبليغ ضد اسلام و ضد روحانيت خدمتگزار و چه در تبليغ استعمارگران غرب و شرق كشيده شد و از آنها براى درست كردن بازار كالاها خصوصا تجملى و تزئينى از هر قماش ، از تقليد در ساختمان ها و تزئينات و تجملات آنها و تقليد در اجناس نوشيدنى و پوشيدنى و در فرم آنها استفاده كردند، به طورى كه افتخار بزرگ فرنگى مآب بودن در تمام شؤ ون زندگى از رفتار و گفتار و پوشش و فرم آن بويژه در خانمهاى مرفه يا نيمه مرفه بود و در آداب معاشرت و كيفيت حرف زدن و به كار بردن لغات غربى در گفتار و نوشتار به صورتى بود كه فهم آن براى بيشتر مردم غيرممكن و براى هم رديفان نيز مشكل مى نمود. فيلم هاى تلويزيون از فرآورده هاى غرب يا شرق بود كه طبقه جوان زن و مرد را از مسير عادى زندگى و كار و صنعت و توليد و دانش منحرف و به سوى بى خبرى از خويش و شخصيت خود و يا بدبينى و بدگمانى به همه چيز خود و كشور خود حتى فرهنگ و ادب و ماثر پرارزش كه بسيارى از آن با دست خيانتكار سودجويان به كتابخانه ها و موزه هاى غرب و شرق منتقل گرديده است . مجله ها با مقاله ها و عكس هاى افتضاح بار و اسف انگيز و روزنامه ها با مسابقات در مقالات ضد فرهنگى خويش و ضد اسلامى ، با افتخار، مردم بويژه طبقه جوان موثر را به سوى غرب يا شرق هدايت مى كردند اضافه كنيد بر آن تبليغ دامنه دار در ترويج مراكز فساد و عشرتكده ها و مراكز قمار و لاتار و مغازه هاى فروش كالاهاى تجملاتى و اسباب آرايش و بازيها و مشروبات الكلى بويژه آنچه از غرب وارد مى شد و در مقابل صدور نفت و گاز و مخازن ديگر، عروسك ها و اسباب بازى ها و كالاهاى تجملى وارد مى شد و صدها چيزهايى كه امثال من از آنها بى اطلاع هستيم و اگر خداى نخواسته عمر رژيم سرسپرده و خانمان برانداز پهلوى ادامه پيدا مى كرد، چيزى نمى گذشت كه جوانان برومند ما، اين فرزندان اسلام و ميهن كه چشم اميد ملت به آنها است ، با انواع دسيسه ها و نقشه هاى شيطانى به دست رژيم فاسد و رسانه هاى گروهى و روشنفكران غرب و شرق گرا از دست ملت و دامن اسلام رخت برمى بستند يا جوانى خود را در مراكز فساد تباه مى كردند و يا به خدمت قدرت هاى جهانخوار درآمده و كشور را به تباهى مى كشاندند. خداوند متعال به ما و آنان منت گذاشت و همه را از شر مفسدين و غارتگران نجات داد.
اكنون وصيت من به مجلس شوراى اسلامى در حال و آينده و رئيس جمهور و رؤ ساى جمهور مابعد و به شوراى نگهبان و شوارى قضايى و دولت در هر زمان آن است كه نگذارند اين دستگاه هاى خبرى و مطبوعات و مجله ها از اسلام و مصالح كشور منحرف شوند و بايد همه بدانيم كه آزادى به شكل غربى آن كه موجب تباهى جوانان و دختران و پسران مى شود، از نظر اسلام و عقل محكوم است و تبليغات و مقالات و سخنرانى ها و كتب و مجلات برخلاف اسلام و عفت عمومى و مصالح كشور حرام است و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگيرى از آنها واجب است و از آزادى هاى مخرب بايد جلوگيرى شود و از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسير ملت و كشور اسلامى و مخالف با حيثيت جمهورى اسلامى است ، به طور قاطع اگر جلوگيرى نشود، همه مسؤ ول مى باشند، و مردم و جوانان حزب اللهى اگر برخورد به يكى از امور مذكور نمودند، به دستگاه هاى مربوطه رجوع كنند و اگر آنان كوتاهى نمودند، خودشان مكلف به جلوگيرى هستند. 643
امت بايد امر به معروف و نهى از منكر بكند
الان مكلفيم ما، مسؤ وليم همه مان مسؤ وليم ، نه مسؤ ول براى كار خودمان مسؤ ول كارهاى ديگران هم هستيم كلكم راع و كلكم مسؤ ول عن رعيته همه بايد نسبت به همه رعايت بكنند، همه بايد نسبت به ديگران ، مسؤ وليت من هم گردن شماست ، شما هم گردن من است . اگر من پايم را كج گذاشتم شما مسؤ وليد اگر نگوئيد چرا پايت را كج گذاشتى . بايد هجوم كنيد، نهى كنيد كه چرا؟ اگر خداى نخواسته يك معمم در يك جا پايش را كج گذاشت ، همه روحانيون بايد به او هجوم كنند كه چرا برخلاف موازين ؟ ساير مردم هم بايد بكنند و نهى از منكر اختصاص به روحانى ندارد، مال همه است ، امت بايد نهى از منكر بكند، امر به معروف بكند. 644
اصل امر به معروف و نهى از منكر جهت اصلاح جامعه است
كوشش كنيد كه احكام اسلام را، هم عمل كنيد و هم وادار كنيد كه ديگران عمل كنند. همانطورى كه هر شخص و هر فردى موظف است كه خودش را اصلاح كند، موظف است كه ديگران راهم اصلاح كند. اصل امر به معروف و نهى از منكر براى همين است كه جامعه را اصلاح كند. اصل امر به معروف و نهى از منكر براى همين است كه جامعه اصلاح شود. جامعه ما در زمان اين طاغوت رو به فساد رفته بود، رو به تباهى رفته بود و مهم اين بود كه جوان هاى ما را، چه جوان هاى مرد و چه جوان هاى زن ، اينها را رو به تباهى كشيدند و در اين پنجاه سال ، تمام تبهكارى بود. الان كه بحمدالله آن رژيم هم ، رژيم منحط از بين رفت و انشاءالله ديگر مثل آنها برگشت ندارند. اميدواريم كه همه چيزمان را اسلامى كنيم و تربيت - تربيت - تربيت هاى اسلامى باشد و تربيت هاى انسانى باشد، حركات و سكنات منطبق بر قواعد اسلامى باشد. اگر بخواهيد مملكت خودتان ، كشور خودتان مستقل باشد، اگر بخواهيد از زير قيد گرفتارى هاى اجانب بيرون بيائيد، بايد متشبث به اسلام بشويد. اسلام بود و اين صداهاى (الله اكبر) كه شما را به پيروزى رساند. من اميدوارم كه باز اين صداها محفوظ باشد و اين علاقه هائى كه به اسلام هست محفوظ بماند و به آن حدى كه بايد برسيم ، برسيم و مملكت ما سعادتمند باشد. 645
به هر مقدار كه مى توانيد بايد اصلاح كنيد
ملت خودش كار بكند، هم خودش عملى را كه مى خواهد انجام بدهد خوب انجام دهد وهم به رفيقش بگويد خوب انجام دهد، هم به جامعه كلكم راع و كلكم مسؤ ول همين است . همه مسؤ وليم در مقابل ملت و مسؤ وليم در مقابل خودمان . خودم را اصلاح كنم ديگران را هم اصلاح كنم ، به هر مقدارى كه مى توانيد، باز ننشينيد به اينكه من اهل منبر نيستم نمى توانم يك جامعه اى را دعوت كنم ، من اهل خطابه نيستم نخير، شما همان مقدارى كه مى توانيد خودت عمل بكن ، به رفيقت هم به همان زبانى كه دارى بگو كه خوب عمل كن ، او هم خودش عمل كند به رفيقش بگويد. 646
همه مسؤ ول اعمال ديگران هم هستند
براى ساختن يك كشورى كه خرابه بود، همت لازم دارد و مهم اين است كه افراد هر يك خودشان را مسؤ ول بدانند، هم مسؤ ول خودشان بدانند، هم مسؤ ول كارهاى ديگران ، مسؤ ول خودشان كه كارى كه به آنها محول مى شود. مثل مثلا شماها كه در شهردارى اهواز هستيد، هر كارى كه محول به هر فردى است ، منتظر اين نشود كه يك كس ديگرى كارى بكند، اين بايد كار خودش را خوب انجام بدهد و اگر چنانچه ديد آن برادرش ، آن رفيقش كارش را خوب انجام نمى دهد، مسؤ ول او هم هست بايد او را هدايت كنند (كلكم راع )، همه بايد مراعات بكنيد و همه تان هم مسؤ وليد، همه ما مسؤ وليم ، يك مملكتى را بايد خود شما اداره كنيد، بايد خود ملت اداره كنند. 647
مقابله مردم در برابر زورگويى نعمت بزرگى است
همه آقايان احساس اين را بكنند كه امروز با زمان رژيم سابق فرق دارد، چون امروز يك مملكتى است كه نه يك نفرى است كه زورگويى بكند و فشار بياورد كه يك كارى به ملت تحميل بكند. ما يك چنين مقامى اصلا نداريم ، يعنى ملت ما هم ديگر تحمل چنين مقامى را نمى كند. وضع ملت طورى است كه اگر يك مقام بخواهد چيزى را تحميل كند، جلويش مى ايستند و مشتشان را گره مى كنند و مانع مى شوند. اين يك نعمت بزرگى است براى يك ملتى كه يك مقامى نتواند ظلم كند. البته ظالم را سر جاى خودش مى نشانند، با قدرت هم مى نشانند، اشخاص مختلف را مقامات عالى با قدرت هم سر جايشان مى نشانند. اما اگر بخواهند كارى بكنند، نظير كارهاى زمان سابق كه همه كارهايشان از اين قبيل بود، ما چنين مقامى نداريم . بنابراين ، مملكتى است مال خود شما و بايد شما همانطورى كه به منزل خودتان علاقه منديد كه مرتب باشد و جرياناتش درست باشد، به مملكت خودتان بيشتر بايد علاقه مند باشيد. براى آنكه مملكت خودتان هم منزل خودتان هست و هم منزل دوستان و همكيشان خودتان از اين جهت در اين امر سستى نكنيد و نگذاريد كم كارى بشود و نكنيد و همه با هم همراهى بكنيد. 648
همه مسؤ ولند جلوى خلاف ديگران را بگيرند
اگر يكى تان يك كارى بكند ديگرى ساكت باشد او هم مسؤ ول است . اگر يكى يك خلاف كرد، همه بايد برويد دنبالش كه آقا چرا. لازم نيست كه كتك كارى بكنيد، مواخذه كنيد. اگر يك نفر خلاف كرد، 20 نفر از شماها رفت گفت نكن اين كار صحيح نيست ، تحت تاثير واقع مى شود. اگر يك معمم ، يك صورت معمم ، يك كار خلاف كرد، از اطراف ، معممين هجوم به آن آورد كه چرا اين كار را مى كند، ديگر اگر من دخالتى كردم همه تان هجوم آورديد كه چرا اين كار را مى كنى من سر جايم مى نشينم . همه تان مسؤ وليد همه مان مسؤ وليم ، امروز مسؤ وليت بزرگ است براى ما، ما نصف راه هستيم و من خوف اين را دارم كه قضيه ما قضيه هيتلر بشود. 649
امروز مسامحه در امر مسلمين گناه نابخشودنى است
اكنون كه بحمدالله تعالى موانع رفع گرديده و فضاى آزاد براى دخالت همه طبقات پيش آمده است ، هيچ عذرى باقى نمانده و از گناهان بزرگ نابخشودنى ، مسامحه در امر مسلمين است . هر كس به مقدار توانش و حيطه نفوذش لازم است در خدمت اسلام و ميهن باشد و با جديت از نفوذ وابستگان به دو قطب استعمارگر و غرب يا شرق زدگان و منحرفان از مكتب بزرگ اسلام جلوگيرى نمايند و بدانند كه مخالفين اسلام و كشورهاى اسلامى كه همان ابرقدرتان چپاولگر بين المللى هستند با تدريج و ظرافت در كشور ما و كشورهاى اسلامى ديگر رخنه و با دست افراد خود ملت ها، كشورها را به دام استثمار مى كشانند بايد با هوشيارى مراقب باشيد و با احساس اولين قدم نفوذى به مقابله برخيزيد و به آنان مهلت ندهيد خدايتان يار و نگهدار باشد. 650
تربيت اسلامى اين است كه در مقابل اجراى احكام خدا هيچ ملاحظه از كسى نكند
اگر خداى نخواسته در اين نهضتى كه شما كرديد يك وقت كارى ما و شما انجام بدهيم ، روحانيون و پاسداران ، هر دو طايفه پاسدار هستند، پاسدار اسلام بايد همه ملت پاسدار اسلام باشد. (كلكم راع ) همه بايد مراعات كنيد، همه تان راعى هستيد، همه مردم و همه هم مسؤ ول هستند، يعنى همه بايد همانطورى كه يك شبانى يك گله اى را مى برد و رعى مى كند و مى چراند و به جاهاى خوب بايد ببرد، مسؤ ول اين است كه اين را به جاهاى خوب و به علفچراهاى خوب ببرد و به آبهاى خوب ، و مسؤ ول است پيش صاحبان او به اينكه چرا نبردى ، همه ما آن حال را داريم ، مسؤ وليم در مقابل خدا و در مقابل وجدان و همه مان بايد مراعات بكنيم ، يعنى نه اينكه مراعات خودمان را، من مراعات همه شما را بكنم ، شما هر يك مراعات همه را. يك همچو برنامه است كه همه را وادار كرده كه به همه (چرا) بگوئيم ، همه را جلويش را، همه را، به هر فردى ، به هر فردى لازم كرده به اينكه امر به معروف كند. اگر يك فرد خيلى به نظر مردم مثلا پايين ، يك فردى كه به نظر مردم خيلى اعلا رتبه هم هست ، اگر از او يك انحرافى ديد، بيايد (اسلام گفته برو به او بگو، نهى كند) بايستد در مقابلش بگويد اين كارت انحراف بود نكن . مى گويند عمر در وقتى كه خليفه بود، گفت كه من اگر چنانچه خلافى كردم به من مثلا بگوئيد، چه بكنيد، يك عربى شمشيرش را كشيد گفت ما با اين مقابل تو مى ايستيم ، اگر تو بخواهى خلاف بكنى ما با اين شمشير مقابلت مى ايستيم . تربيت اسلامى اين است كه در مقابل اجراى احكام خدا و در مقابل راه انداختن نهضت هاى اسلامى ، هيچ ملاحظه از كسى نكند. اين آقاست اين غير آقا، اين پدر است اين پسر است ، اين رئيس است اين مرئوس است ، ابدا اين مسائل نباشد در كار. مساءله اين باشد كه اين آيا به طريق اسلام دارد عمل مى كند يا نه . به طريق اسلام عمل مى كند، هر فردى باشد بايد از او قدردانى كرد و تشويق كرد و محبت به او كرد. برخلاف اسلام كه باشد هر فردى مى خواهد باشد، يك روحانى عالى مقام باشد، يك آدمى باشد كه مثلا راس باشد، يك سركرده باشد، وقتى ديدند برخلاف مسير دارد عمل مى كند، هر يك از افراد موظفند كه به او بگويند كه اين خلاف است ، جلويش را بگيرند. 651
اگر اسلام آسيبى ببيند همه ما مسؤ ول هستيم
اگر امروز اسلام خداى نخواسته لطمه ببيند، آسيب ببيند، اين گناهش به گردن همه ماست ، يك قشر خاصى مسؤ ول نيستند. كلكم راع و كلكم مسؤ ول همه مسؤ ول هستيد، همه ملت مسؤ ول هستند، همه ملت بايد مراعات بكنند آن احكام اسلام را. اسلام حق دارد به همه ما و به همه انسان ها. الان اسلام در دست ماست و ما پاسدار او هستيم و اگر آسيب ببيند همه ما مسؤ ول هستيم ، در بارگاه خدا همه مسؤ ول هستيم . اگر خداى نخواسته در بين پاسداران يك اختلافى باشد يا يك كارهائى در بين آنها واقع بشود كه بر خلاف مصلحت اسلام است ، بر خلاف مصلحت ملت است ، بر خلاف مصلحت كشور اسلامى است ، اين مسؤ وليت دارد. گمان نكنيد كه خوب من يك نفرم و يك عمل مى كنم اين چه ربط دارد به ديگران ، امروز اينطور نيست ، قبلا هم اينطور نبوده . عمل يك شخص در يك جامعه اثر دارد، جامعه عبارت از اين اشخاصند، يك چيز ديگرى نيست . عمل هر يك از شما تاثير دارد، وقتى شما يك عمل زشتى كرديد، ديگران هم كه مى بينند در آنها تاثير مى كند، وقتى شما يك عمل صالحى انجام داديد، ديگران هم وقتى كه مى بينند در آنها تاثير مى كند، اگر خداى نخواسته شما يك كارى بكنيد كه براى اسلام ضرر داشته باشد، يك ظلمى بكنيد، يك خلافى بكنيد شماها مسؤ ول هستيد و همه ملت مسؤ ول هستند. همه بايد جلوگيرى كنند همه رعيت هستند، همه راعى هستند. و همه مسؤ ول . مبادا اينطور بشود كه اسلحه را از ظالم گرفتيد و خودتان ظلم كنيد. رژيم سابق براى كارهايش شد آن رژيم منفور و ملعون ، براى خرابكارى شد او، نه براى شخص كه شخصش كى بود و پسر كى ، عمل اسباب اين شد كه مردم را از او منحرف كرد و با انحراف مردم نتوانست دوام بياورد. 652
بايد كارى بكنيم كه ظلم نباشد
مردم اگر از من گله دارند، از اسلام سرد نشوند. من خلاف كرده ام ، به اسلام چه مردم اگر اسلام را، استقلال و آزادى را، نبودن تحت اسارت شرق و غرب را مى خواهند، همه در انتخابات شركت كنند و در صحنه حاضر باشند. اگر يك ظالم خلاف كرد، اسلام كه نكرده است پس بايد كارى كنيم كه ظلم نباشد و ظالم از بين برود. اگر ديديم در اين دوره خلاف شده و به افرادى ظلم شده بايد تلاشمان را بيشتر كنيم تا خلاف و ظلم را از بين ببريم نه اينكه كنار برويم و از صحنه خارج شويم . زيرا اگر از صحنه خارج شويم ظلم بيشتر مى شود پس بايد اجتماعمان را بيشتر كنيم و بيشتر در صحنه حاضر باشيم . اميد است انشاءالله خداوند شماها را و همه ملت را موفق كند و اسلام را به آنطورى كه دلخواه است و آنطورى كه خواست خداى تبارك و تعالى هست به آنطور در اين كشور پياده كنيد و اين محتاج است به اينكه تمام كشور ما و تمام ملت ما حاضر باشند در صحنه و خودشان ناظر باشند كه اگر كسى تخطى از اسلام و تخطى از قوانين اسلام بكند، او را سرزنش كنند و او را از صحنه خارج كنند. 653
سكوت در مقابل جرم ديگران ، جرم است
بشناسيد صالح و فاسد را، بشناسيد مفسد و مصلح را، بشناسيد، توجه داشته باشيد كى دارد خلاف مى كند به اسم اسلام ، كى دارد خرابكارى مى كند به اسم اسلام ، اگر عمامه سرش است بزنيدش كنار، خود معممين بزنندش كنار، اگر توى پاسدارهاست ، پاسدارهاى مسلم ، اسلامى كه همه زحمت را به عهده دارند بزنندشان كنار، اگر در ارتش است ارتشى ها بزنندشان كنار، ژاندارمرى است آنها بزنند، توى بازار است بازارى ها بزنندشان كنار، توى كارخانه هاست آنها بزنندشان كنار. اينها در هر جايى مى خواهند يك نفوذى بكنند و يك فسادى بكنند به اسم اسلام و اين خطر است براى نهضت شما، با اسم اسلام مى خواهند اين اسلام را در بين مردم خود مملكت مشوه نمايش بدهند، بد صورتش را نمايش بدهند و اين يك جرم بزرگى است كه آنها مرتكب مى شوند و ما هم اگر ساكت باشيم جرم است براى ما، بايد بگوئيم ، بايد شماها هم عمل كنيد، كسانى كه با اسم اسلام مى آيند و مى خواهند خرابكارى بكنند و مثلا يك كارهاى زشتى بكنند و خلاف اسلام بكنند، بدانيد اينها اسلامى نيستند اينها ضد اسلام هستند، ضد انقلاب هستند. من در ميان شما باشم و يا نباشم به همه شما وصيت و سفارش مى كنم كه نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد، نگذاريد پيش كسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگى روزمره خود به فراموشى سپرده شوند. 654
درصدد اين باشيد كه منحرفين را اصلاح كنيد نه راضى كنيد
بايد نشريات شما در مقابل اينها به صورتى باشد كه وقتى دست مردم مى رسد بگويند تعليمى است و مدرسه اى است براى تعليم و كسانى كه الهى هستند راضى باشند. شما درصدد اين نباشيد كه منحرفين را راضى كنيد، درصدد اين باشيد كه منحرفين را اصلاح كنيد. اگر منحرفين را بخواهيد راضى كنيد شما را به انحراف مى كشند، اما اگر بخواهيد منحرفين را اصلاح كنيد هر روز قلم شما قلم اصلاحى است . 655
انحرافات را با نور هدايت خدا اصلاح كنيد
شما حالا آقايان از قرارى كه گفتند بنا داريد كه تشريف ببريد در قراء و قصبات و شهرها براى ترويج ، براى هدايت ، توجه داشته باشيد اگر قدمى بر خلاف موازين ، بر خلاف رضاى خدا برداريد يك جرمى است كه به اين زودى نمى توانيد جبران كنيد. شمائى كه به اسم هدايت بين مردم مى رويد غير عامه مردم است وضعتان ، غير وضع عامه مردم است . شمائى كه براى هدايت مى رويد شما رسول از طرف اسلام هستيد، رسول رسول خدا هستيد. بايد بفهميد كه در اين رسالت چه بايد بكنيد، اين كارهائى كه بنا داريد بكنيد آيا به اسم رب است ؟ آيا از اول كه شروع مى كنيد به اينكه هدايت كنيد مردم را، اسلام را معرفى كنيد بر مردم ، ولو همين قدر كه مى دانيد، آيا اين به اسم رب است ؟ از اسم خدا شروع مى شود يا خداى نخواسته نفسانيت آدم در آن دخالت دارد. (اعدا عدوك ) همين نفسى است كه در انسان است ، اين از همه دشمن ها براى انسان دشمن تر است . همه دشمن هاى عالم آنقدرى كه از آنها مى آيد اين است كه انسان را بكشند زجرش بدهند اما آن كه بين جنبيك ، آن نفس اماره انسان ، آن غير اين است كه انسان را بكشد، انسانيت را مى كشد. همه عالم جمع بشوند كه انسانيت شما را بكشند تا آن چيزى كه در خود شما هست ، آن نباشد و تغيير نكند، كسى نمى تواند (اعدو عدوك ) همين نفسى است كه بين جنبيك . ببينيد كه حالا كه تشريف مى بريد و مى خواهيد مردم را هدايت كنيد، به اسم رب هدايت مى كنيد يا به اسم نفس كه همان به اسم شيطان است ؟ ببينيد با آقايانى كه در محل هستند، شما چه جور رفتار مى كنيد؟ ما فرض ‍ مى كنيم كه شما در محل كه رفتيد بعضى از اشخاص منحرف هستند، پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) براى همين ها غصه مى خورد، براى همين مردم منحرف غصه مى خورد ( فلعلك باخع نفسك 656 ) اينكه مومن نشدند، همچون غصه اى كه مثل اينكه مى خواهى خودت را بكشى . ما فرض مى كنيم كه شما وقتى كه رفتيد يك انحرافات ديديد، انحرافات را با انحراف اصلاح خيال نكيند بكنيد. انحراف نمى تواند انحراف را مستقيم كند. انحرافات را با نور هدايت خدا و باسم ربك مستقيم كنيد. 657
با محبت مى شود منحرفها را مستقيم كرد
با اسم خدا حركت كنيد و با اسم خدا هدايت كنيد. و با اسم خدا ترويج كنيد و با اسم خدا انحرافات را مستقيم كنيد. اگر ديديد آنجا مى خواهد نفس اماره بگويد كه حالا اين آقا كه اينجا مدتى بوده است و عنوانى دارد و بخواهيد عنوانش را يك وقت خداى نخواسته از دستش بگيريد، بدانيد كه اين الهى نيست ، اين شيطانى است . بخواهيد مقابل يك اهل علمى كه آنجا هست بايستيد و بشكنيد خداى نخواسته حيثيت او را، بدانيد كه انسانى نيست و اين الهى نيست شيطانى است . با همه محبت كنيد، با محبت مى شود منحرف ها را مستقيم كرد، بهتر از اينكه با شدت وحدت ، گاهى نمى شود و الا غالبا مى شود. پيغمبر اكرم نبى رحمت است كه براى رحمت آمده است آنجائى هم كه آن منحرف هاى غير قابل اصلاح را امر به قتل مى كرد، مثل يك غده سرطانى كه در يك بدن باشد، براى اصلاح بدن آن غده را بايد بيرون آورد، چاره نيست ، اين غده هاى سرطانى گاهى يك جامعه را فاسد مى كنند، اين هم رحمت بر جامعه است . اينهائى كه اسلام را اصلا نمى دانند چيست ، نمى فهمند اصلا اسلام چه است ، خيال مى كنند اين غربى ها، اينهائى كه دنبال غرب هستند، كه احكام اسلام خشونت دارد. اينها اصلا نمى دانند كه اين احكام چه چيز هست ، براى چه هست . اين مثل اين است كه به يك طبيبى كه كارد را برداشته و شكم را پاره مى كند و غده سرطانى را بيرون مى آورد بگويند اين خشونت دارد مى كند. اين رحمت است يا خشونت ؟ آن طبيبى كه مى برد دست را براى اينكه دست فاسد مى كند انسان را، كارد را در آورده مى برد دست را، اين طبيب با خشونت دارد رفتار مى كند و بايد فرياد بر آورد كه اين طبيب خشن است يا اين طبيب ، طبيب رحمت است ، با رحمت دارد رفتار مى كند، يك انسان را براى يك عضو نجات مى دهد. 658
در مسائل ملايمت و جهت رحمت بيشتر از خشونت تاءثير مى كند
من راجع به كل مجلس مكرر عرض كرده و حالا هم عرض مى كنم كه مجلس ما بايد با مجلس هاى سابق فرق داشته باشد، البته فرق هم دارد، اما هر امرى كم كم به انحراف كشيده مى شود و چنين نيست كه يكدفعه انحراف واقع شود. در خود انسان نيز چنين است كه شيطان و نفس اماره به تدريج از عمل به مكروهات و بعد از آن به صغائر و از آنجا به بالاتر انسان را منحرف مى كنند. در مجلس سابق دوره اولش بهتر بود، لكن در هر سال چيزى به آن اضافه و يا از آن كم شد تا رسيد به آنجا كه مجالس اخير را ديديم شما از اول اگر جلوى فساد را نگيريد معلوم نيست كه به وضع سابق منتهى نشود. البته بايد عاقلانه باشد كه مساءله حادى پيش نيايد.
در مسائل ملايمت و جهت رحمت بيشتر از جهت خشونت تاثير مى كند. من در زمان اختناق رضاخانى وقتى در مدرسه فيضيه صبحت مى كردم ، آنگاه كه از جهنم و عذاب الهى بحث مى كردم همه خشكشان مى زد، ولى وقتى از رحمت حرف مى زدم مى ديدم كه دل ها نرم مى شود و اشكها سرازير مى گردد و اين تاثير رحمت است . با ملايمت انسان بهتر مى تواند مسائل را حل كند تا شدت .
و مجلس باب مباحثه است . و بايد مثل مباحثه طلبه ها باشد كه با هم دوست هستند و با يكديگر بحث و گفتگو مى كنند ولى معلوم است كه مباحثه هست . 659
فصل چهارم : رسالت سفرا و سفارتخانه ها
محيط سفارتخانه ها بايد اسلامى باشد
اما قضيه وزارت خارجه ، اين وزارتخانه از ساير وزارتخانه ها حساسيت بيشترى دارد براى اينكه سروكارش با تمام ممالك دنياست . خدمت كردن شما مسلم است براى اينكه كشور خودتان است . قبلا كشورى بوده است وابسته به غرب و شرق و تحت ستم و آسيب خارجى ها و داراى تبليغات شاهنشاهى . در چنين كشورى معلوم است كه كار وزارت امور خارجه اش چه مشكل و سنگين است ، ولى همت مردان مصمم هر كار مشكلى را آسان مى كند و بعد انجام مى دهند. شما كه براى رضاى خدا خدمت مى كنيد سعى كنيد در مقابل تمامى مشكلات بايستيد و مبارزه كنيد. امروز هم كه در جمهورى اسلامى همه با هم هستند و دولت و مردم با هم دوست هستند، حل مشكلات آسان تر است . با گرمى با مشكلات مواجه شويد و مبارزه كنيد تا حل شود. سفارتخانه ها را در خارج به صورتى دنبال كنيد كه هركس آنجا برود ببيند در محيط اسلامى و اخلاقى وارد شده است . من از آقاى ولايتى و ساير آقايان كه وقت شان را براى آمال اسلامى انسانى صرف مى كنند تشكر مى كنم . در مورد تبليغات وزارت خارجه بايد بدانيد كه تبليغات در راس ‍ امور است و هر روز بايد حجمش زيادتر گردد. امروز كه ما مقابل تمام دنيا ايستاده ايم ، لااقل بايد تبليغات خودمان سالم باشد و تبليغات صحيحى داشته باشيم . اميدوارم همه سالم باشيد و وزارتخانه را به صورتى كه براى اسلام و كشور مفيد باشد. بسازيد مى دانم كه در فكر حل مسائل هستيد. انشاءالله مشكلات را حل مى نمائيد. 660
در سفارتخانه ها نسبت به سابق بايد تغيير اساسى داده شود

next page

اخلاق كارگزاران در كلام و پيام امام خمينى قدس سره الشريف

back page