1- Science.1
2- Technic.2
3- Scientism.1
4- Truthes.2
5- Material.3
6- Scientific.4
7- Explanationem Scientific.1
8- Humanism.2
9- Rationalism.3
10- Dogmatic.1
11- Development.1
12- Modernisatian.2
13- Westernisation.3
14- اقتباس از: ندوى ، ابوالحسن : المسلمون فى الهند، چاپ
اول ، دار ابن كثير، دمشق - سوريه ، 1999 م . (مترجم )
15- سخنرانى ايشان در مراسم افتتاحيه اين مركز، تحت عنوان اسلام و غرب به همين
قلم ترجمه و توسط نشر احسان در تهران چاپ و منتشر شده است .
16- Canada American Association Student Muslim.1
17- Bloomingtan.2
18- Indiana.3
19- City Newyork
20- Chicago.5
21- براى تصوير زيباى اين سخن حكيمانه ، ر -ك :
قطب ، سيد: فى ظلال القرآن ، ج 1، ص 11، الطبعه الرابع و العشرون ، دارالشرق ،
بيروت - لبنان ، 1995 م . (مترجم )
22- آل عمران (3): 139.
23- الانفال (8): 26.
24- آل عمران (3): 139.
25- يوسف (12): 7.
26- يوسف (12): 110 - 111.
27- القصص (28): 1 - 5.
28- آل عمران (3): 139.
29- همان .
30- براى توضيح بيشتر و بهتر اين مطالب ر.ك به : قرضاوى ، دكتر يوسف : اين
الخلل ؟ ص 5 - 26 و ... اين اثر نيز با همين قلم ترجمه و تحت عنوان كندوكاوى در
احوال مسلمانان و عملكردهاى حركت اسلامى توسط نشر احسان چاپ و منتشر شده است .
(مترجم )
31- آل عمران ، 139.
32- اين حديث در: مسلم ، 1383 - 1384؛ احمد بن
حنبل 1/33؛ اتحاف السنيه 9/228؛ قرطبى : تفسير 16/263؛ عراقى : المغنى عن
حمل الاسفار 4/168؛ ابن حجر: فتح البارى 7/289؛ متقى هندى :
كنزالعمال : 2990، 29939 و 30012؛ على القارى : الاسرار المرفوعه 444، آمده است
. (مترجم )
33- پيامبر ارجمند اسلام (ص ) به نيكى بر اين حقيقت واقف بود و يكى از مهم ترين
چيزهايى كه به اياشن دلگرمى مى داد، اميد به آينده بود. چون آن بزرگوار به دو
اصل اساسى كاملا يقين داشتند: يكى اينكه وضعيت موجود (جاهليت با تمام مظاهرش ) خواه
ناخواه زوال مى يابد و فجر اسلام دميدن مى گيرد. ديگرى اينكه ، آينده موردنظر طبق سنن
و قوانين الهى و بهره گيرى از امكانات و انجام كارهاى لازم و ... محقق خواهد شد. (مترجم )
34- محمد (47): 7.
35- شكيب ارسلان در ماه رمضان سال
1286 هجرى قمرى در شويفات لبنان ديده به جهان گشود و پس از تحصيلات ابتدايى
در روستاى خود، به مدرسه آمريكايى بيروت رفت و زبانهاى انگليسى ، فرانسه و
تركى را ياد گرفت . با محمد عبده ، سعد زغلول ، رشيدرضا و ديگر بزرگان آشنايى
، مجالست و حتى مكاتبه داشته است و بعضى از آنها را در اشعار خود مى ستوده است .
نخستين كسى كه او را اميرالبيان ناميد، رشيدرضا بود. شكيب پيشاهنگ وحدت عربى در
پرتو تعاليم اسلام بود. در ژنو مجله الامه العربيه را منتشر ساخت و ... بالاخره در
سال 1946 م . به ديدار حق شتافت . چند روز
قبل از مرگ در آخرين سخنان خود به استاد عبدالله مشنوق گفته بود كه من وصيتى دارم
كه بايد آن را انجام دهى و به گوش مردم برسانى . پس از اطمينان از تعهد استاد
مشنوق ، در حالى كه با دستان لرزان خود، استاد را در آغوش گرفته بود، گفت : وصيت
من ، آزادى فلسطين است . ان شاء الله (مترجم )
36- النور (24): 40.
37- آل عمران (3): 139.
38- همان .
39- اين حديث در: بخارى : 4/104، 246، 247 و 8/160؛ مسلم : كتاب فتن 77؛
ترمذى : 2216؛ احمد بن حنبل ؛ 2/233؛ بيهقى : 9/177؛ طبرانى : 1/245؛ بغوى :
شرح السنه 13/309؛ ابن عساكر: تهذيب تاريخ دمشق 7/313؛ الساعاتى : منحه المعبود
2452؛ ساعاتى : بدائع المنن 1818؛ طحاوى :
مشكل الاثار 1/213؛ كنزل العمال 31802؛ بيهقى :
دلائل النبوه 4/393؛ الشافعى : مسند 208؛ ابن كثير: البدايه و النهايه 4/214،
7/159 و 201؛ حميرى : مسند 1049 و ...، آمده است . (مترجم )
40- Computer.1
41- Insurance.2
42- الاسراء (17): 20 - 21.
43- البقره / 201.
44- الممتحنه (60): 4.
45- Technology.1
46- النور (24): 39.
47- Toronto.1
48- الكهف (18): 28.
49- الانبياء (21): 10.
50- اين سوره مباركه ، هجدهمين سوره قرآن و داراى 110 آيه است . (مترجم )
51- الكهف (18): 7 - 8
52- الكهف (18): 8.
53- الكهف (18): 28.
54- الكهف (18): 28.
55- همان .
56- همان .
57- الكهف (18): 65 - 64.
58- الكهف (18): 103 - 105.
59- الكهف (18): 104.
60- الكهف (18): 14 - 15.
61- طه (20): 131 - 132.
62- Chicago Center Community Muslim.1
63-
دى شيخ با چراغ همى گشت گرد شهر
|
كز ديو و دد ملولم و انسانم آرزوست
|
گفتند: يافت مى نشود جسته ايم ما
|
گفت :آنكه يافت مى نشود آنم آرزوست
|
هرچند مفلسم نپذيرد عقيق خرد
|
كان عقيق نادر ارزانم آرزوست
|
مولوى ، جلال الدين : كليات شمس ، به كوشش م . درويش
غزل شماره 441 .ر.ك .: لاهورى ، دكتر محمداقبال : كليات اشعار فارسى ، با مقدمه احمد
سروش ، ص 4، چاپ ششم ، انتشارات سنايى ، تهران 1373. (مترجم )
64- ابن كثير: البداييه و النهايه ، ج 7، بيروت - لبنان ، 1996 م .
65- البقره (2): 257.
66- شايد يكى از بزرگترين افتخارات ايران پس از انقلاب عدم تسليم و تن دادن
به خواسته هاى قلدرانه و قيم مابانه آمريكاست . البته اين امر تنها به يك اعتراض
ساده و خشك و خالى خاتمه نمى يابد، بلكه اكنون پيكره ايستادگى در برابر
زورگوييهاى آمريكا و نماد اعتراض به خواسته هاى زورگويانه آن كشور، ايران آزاد
اسلامى است . بله ، اگر متاثر شدن اوضاع مملكت ايران در اثر تحريمهاى نامردانه
قلدرهاى جهان و ... را نيز نوعى تبعيت به حساب بياوريم ، سخن مولف درست است و خواه
ناخواه ما نيز از اين اوضاع متاثر شده ايم . (مترجم )
67- در مورد شاهان و سلاطين عرب و بسيار كشورهاى جهان به ويژه هند و پاكستانى
كه ندوى از شهروندان آنها بود، اين مساله تا حدى صدق مى كند. (مترجم )
68- Standard Living
69- الصافات (37): 95
70- بيت فارسى :
فزونترزين جهان كيف و كم شو
|
خودى تعمير كن در پيكر خويش
|
به نقل از: بقايى ، محمد (ماكان ): پياله اى از ميكده لاهور، ص 19 چاپ
اول ، انتشارات فرودس ،
71- هيپى گرى يا هيپيسم (Hippeisim)، نام عمومى جوانانى كه در مخالفت با عادتها
و رسمهاى موجود در جامعه غرب ، به پوشيدن جامعه هاى عجيب ، آرايشهاى غير عادى ،
مصرف داروها و مواد مخدر و زندگى دسته جمعى با ديگر همفكرانش رو مى آوردند. آنها
آنارشى (هرج و مرج ) را فلسفه اجتماعى مى پنداشتند. از دينهاى يهودى و مسيحى
روگران مى شدند و به دينها و فلسفه اجتماعى مى پنداشتند. از دينهاى يهودى و ميسحى
روگران مى شدند و به دينها و فلسفه هاى شرقى رو مى آوردند. به طور كلى هيپيها،
مشتاق آزادى شخصى بيشتر بودند.و... اقتباس از: صدرى افشار، غلامحسين و حكمى ،
نسرين و حكمى ، نسترن : فرهنگ زبان فارسى ارموز، ص 1009 چاپ
اول ، مؤ سسه نشر كلمه ، تهران 1369؛ مصاحب ، غلامحسين : دايرة المعارف فارسى ، ج
2، بخش دوم (م -ى ) ص 3331. (مترجم )
72- قرنها قبل ، غزالى بزرگوار ان مساءله را به عنوان روشى براى زندگى
زاهدانه پيشنهاد كرده بود. (مترجم )
73- الرعد (13): 28
74- الرعد (13): 28
75- متفق عليه ؛ ابوداود و ترمذى نيز آن را روايت كرده اند.
76- الروم (30): 30
77- النساء (4) 97
78- البقره / 133.
79- الروم (30): 4 - 5
80- استاد دكتر سليمان دنيا: استاد فلسفه اسلامى در دانشكده
اصول دين دانشگاه الازهر و مدير مركز اسلامى ايالات متحده در نيويورك و از جمله
طرفداران تقريب مذاهب اسلامى است . ايشان داراى تاءليف و تحقيقات ارزنده اى نظير
تحقيق تهافة الفسلاسفة تهافة التهافة مقدمه تهافة الفلاسفة
، منطق تهافة الفلاسفه اشارات و تنبيهات و است . (مترجم )
81- Temperature
82- الاحزاب 33؛ 33
83- الفتح 48، 26
84- اين حديث در: بخارى : كتاب ايمان باب 22، كتاب ادب باب ، 44 مسلم : كتاب
اءيمان 38 و 40، ابوداود: كتاب ادب باب 124؛ ترمذى ، كتاب تفسير، تفسير سوره
المؤ منون ؛ احمد بن حنبل 5/161 و... آمده است مترجم .
85- اين حديث در: بخارى ، كتاب ايمان باب 22، كتاب ادب باب 44، مسلم : كتاب
اءيمان 38 و 40 ابوداود، كتاب ادب باب 124، تومذى ، كتاب تفسير، تفسير سوره المؤ
منون ، احمد بن حنبل 5/161 و... آمده است (مترجم )
86- البقره (2) 138
87- الانعام 6، 84-88
88- الانهام 6، 90.
89- آل عمران 3.31
90- به روايت بخارى و مسلم .
91- الكهف 18: 28
92- التوبة 9: 119
93- العنكبوت 29، 69
94- بايد ديد در تركيباتى مانند اسلامنا، ديننا و ساير تركيبات اضافى نظير دين
ما، آيين ما... منظور ابلاغ و تبيين اسلام جديدى نيست ، بلكه نشان از ديد و قرائت خاص
فرد گوينده از اسلام است و در يك عبارت نشان از اين است كه گوينده مى گويد: ما چه
مى گوييم ؟ مترجم .
95- اين حديث را امام احمد در كتاب السنه از ابن مسعود روايت كرده است . اين حديث
موقوف و حسن است . بزار، طياليسى ، طبرانى و بيهقى نيز اين حديث را روايت كرده اند.مؤ
لف