325 زن پنجم
مرد چاقى داراى چهار زن بود. روزى به شدت بيمار شد به طورى كه قدرت حركت
نداشت . ناچار اين چهار زن هر يك دست و پاى او را مى گرفتند و جابجا مى كردند.
از اعمش پرسيدند: آيا نماز پشت سر فاسق صحيح است ؟
ارباب ثروتمندى غلام تنبلى داشت . روزى به او گفت : برو مقدارى انگور و انجير از
بازار بخر، و فورا برگرد.
گروهى شخصى را نزد قاضى بردند و ادعا كردند: اين شخص صد هزار تومان به ما
بدهكار است .
شخصى بدهى فراوانى داشت ، و قادر بر پرداخت ديون خود نبود. قاضى شهر دستور
داد: هيچكس به او چيزى قرض ندهد و هر كس قرض داد بايد صبر كند و از او مطالبه
ننمايد.
روزى معاذ بن جبل با حالتى گريان خدمت پيامبر آمد و سلام كرد.
پيامبر اكرم : كسى كه دنيا را دوست دارد به آخرتش ضرر مى رساند، و كسى كه آخرت
را دوست دارد، به دنيايش ضرر مى زند. پس آخرت را بر دنيا، و بقاء را بر فناء
ترجيح دهيد.
امام صادق عليه السلام : مؤ من ، مؤ من نيست مگر اينكه عقلش
كامل باشد و عقل ، كامل نيست مگر ده خصلت داشته باشد:
پيامبر بر شخص گرفتارى گذشتند كه از شدت ناراحتى آروزى مرگ مى كرد.
اميرمؤ منان عليه السلام به جابر ابن عبدالله انصارى فرمود(216): اى جابر، قوام دين
و دنيا به چهار چيز است .
اميرمؤ منان عليه السلام : رزق بر دو قسم است : رزقى كه تو آن را طلب مى كنى . و
ديگر رزقى كه آن تو را طلب مى كند. پس اگر تو به سراغ روزى خود نروى ، آن به
سراغ تو خواهد آمد. بنابراين حريص مباش و به آنچه هر روز برايت مى رسد، بسنده كن
.(217)
امام صادق عليه السلام فرمود: اميرالمؤ منين براى كارگزاران و فرمانداران خود
بخشنامه اى صادر كرد و آنها را به جلوگيرى از اسراف و تبذير فرمان داد و فرمود:
ابو بكر بن عياش گويد: چهار پادشاه در مذمت سخن با هم بحث مى كردند. يكى گفت : من
بر آنچه گفته ام پشيمانم ، در حالى كه بر آنچه نگفته ام پشيمان نيستم .
اميرمؤ منان عليه السلام فرمود: ما احسن تواضع الاغنياء للفقراء لما عند
الله
امام باقر عليه السلام فرمود: مثل الحريص على الدنيا
مثل دودة القز.
اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود:
حضرت اميرالمؤ منين به فرزندش امام مجتبى سفارش فرمود:
امام باقر عليه السلام فرمود: چهار چيز از گنجينه هاى نيكى است (227):
الدنيا و الاخرة عدوان متعاديان و سبيلان مختلفان ، من احب الدنيا و والاها ابغض الاخرة
و عاداها، مثلهما مثل المشرق و المغرب ، و الماشى بينهما لايزداد من احدهما قربا الا ازداد من
الاخر بعدا(228).
سلمان فارسى : سرانجام بخيل يكى از اين هفت حالت است .(229)
اميرالمؤ منين عليه السلام طبق روايت فرمود: رفتن به مسجد هشت فائده دارد:(230)
پيامبر اكرم : هرگاه ده خصلت در امت من پديد آيد، خداوند
متعال ايشان را به ده چيز كيفر دهد.
محمد بن قيس از امام باقر عليه السلام نقل مى كند: جمعيت زيادى در محضر اميرالمؤ منين
عليه السلام بودند. شخصى برخاست و از حضرت سؤ الاتى كرد. و آشكار شد كه او را
معاويه فرستاده تا مسائلى را كه پادشاه روم از معاويه كرده و او از جواب عاجز مانده ،
از حضرت امير بپرسد. يكى از آن سؤ الات اين بود:
اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود: ده طائفه خود و ديگران را گرفتار مى كنند.
اميرالمؤ منين عليه السلام : مستى چهار قسم است :
امام سجاد عليه السلام فرمود:
امام صادق عليه السلام : كسى كه دو روزش از حيث رشد روحانى و
كمال معنوى مساوى باشد، مغبون است .
روايت شده اميرالمؤ منين از جلو دكان قصابى مى گذشتند. قصاب عرض كرد: يا اميرالمؤ
منين اين گوشت پروار خوبى است . از آن بخريد.
شخصى خدمت امام مجتبى عليه السلام رسيد و عرض كرد: دخترى دارم به نظر شما او را
به تزويج چه كسى در آوردم ؟
حضرت امير در نامه به مالك اشتر فرمود: با سه نفر مشورت نكن .
شخصى خدمت امام على عليه السلام عرض كرد:چهار مسئله دارم .
رسول خدا عليه آلاف التحية و الثناء فرمود: غيبت چهار قسم است : يكى به كفر، ديگرى
به نفاق ، سومى به گناه و چهارمى به مباح منجر مى شود.
حكيمى گفت : چهار چيز را در چهار چيز مى جستم ، و در چهار چيز ديگر يافتم .
امام صادق عليه السلام به ابان بن تغلب فرمود: آيا تو گمان مى كنى خداوند به
كسى كه چيزى عطا فرموده ، به خاطر آن است كه او نزد خدا عزيز و بزرگ است ؟ و
كسى را كه از چيزى محروم ساخته ، به خاطر آنست كه او نزد خدا خوار و
ذليل است ؟ خير، چنين نيست ، بلكه مال ، مال خداوند است و خداوند آنرا نزد انسان به امانت
گذاشته و به امانت داران اجازه داده تا در راه رفع نيازمنديهاى خود (تاءمين خوراك ،
پوشاك ، ازدواج ، وسيله نقليه ) در حد معمول و متعارف و شاءن خويش از
مال الله استفاده نمايند و زائد بر آن را به مستمندان (كسانى كه قدرت بر تاءمين هزينه
زندگى خود ندارند) برگردانند و از اختلال در نظام اجتماعى پيشگيرى كنند.
حضرت اميرمؤ منان عليه السلام فرمود:
قال على عليه السلام :
شخصى محضر پيامبر اكرم عرض كرد: يا رسول
الله ، عمل اهل بهشت چيست ؟
گويند شمس الشعراء در مدح سپهسالار ناصر الدين شاه كه قمر السلطنه لقب داشت ،
قطعه اى سرود. ولى اجازه نيافت آن را در حضور وى بخواند. بلكه سپهسالار، شاعر را
از دربار خود راند.
امام صادق عليه السلام فرمود: از دوستى با سه نفر بپرهيز.
الف ) كسى كه مى داند، ولى نمى داند كه مى داند، او فراموشكار است و بايد به يادش
آورد.
حضرت عيسى عليه السلام شيطان را ديد كه پنج شتر سرخ موى را حركت مى دهد در
حالى كه بارهائى بر پشت آن شتران قرار داده بود.
شقيق بن ابراهيم گويد: من پنج مسئله را از هفتصد عالم پرسيدم ، همه يك جواب دادند.
سلمان فارسى : از سه كس در شگفتم :
شخصى از احنف بن قيس پرسيد: بهترين عطاء خدا به بنده چيست ؟
قال على عليه السلام :
هر چيز اندازه اى دارد كه نبايد از آن تجاوز نمود.
شاعرى به زيارت خانه خدا رفته بود. وقتى بازگشت دوستانش به ديدارش آمدند و از
هر درى سخنى گفتند.
پيامبر خدا فرمود: ضرر گناه پنهانى تنها متوجه شخص گنهكار مى شود، ولى زيان
گناه آشكار متوجه همه مردم مى گردد.
امام صادق 7 : كسى كه به دنيا دل ببندد، به سه خصلت گرفتار مى شود.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله : با فرا رسيدن دوران پيرى دوصفت درانسان جوان مى
شود:
1 - سنگين تر از آسمان چيست ؟ تهمت به بيگناه .
حكيمى گفت : گروهى مرده اند، ولى يادشان دل را زنده مى كند.
امام رضا عليه السلام فرمود: سخى از طعام مردم مى خورد تا مردم از طعام او بخورند.
وبخيل از طعام مردم نمى خورد تا مردم از طعام او نخورند.(236)
چهار نفر در طول تاريخ بشر بر سراسر جهان حكومت يافته اند. دو نفر از آنان مسلمان
بوده اند: سليمان و ذوالقرنين ، و دو نفر كافر: نمرود و شداد.(237)
رسول خدا فرمود: بيشتر مردم به خاطر دو چيز
داخل دوزخ مى شوند: يكى انحراف زبان ، و ديگرى انحراف جنسى .
امام كاظم عليه السلام به يكى از شيعيان خود فرمود:
روش تبديل تاريخ هجرى شمسى به ميلادى : روز مورد نظر اگر بين
اول فروردين تا يازدهم دى ماه باشد، عدد (621) و اگر بين يازدهم ديماه تا پايان
اسفند باشد عدد (622) را به سال شمسى مى افزائيم تا
سال ميلادى به دست آيد.
آقا شما هم اتومبيلتان را قفل و زنجير مى كنيد؟
مادر: پسرمان ماشاءالله بزرگ شده ، درسش را هم تمام كرده ، كار هم گرفته ، پس
انداز مختصرى هم دارد. خلاصه زمان ازدواجش فرا رسيده است .
محدث قمى در مفاتيح الجنان گويد: اسم اعظم در يكى از آيات پنجگانه اى است كه با
لفظ جلاله الله شروع و به لفظ هو ختم مى گردد.
|